Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:27

Danique_G schreef:
Ben vandaag langs geweest. Enorme twijfels. Aan de ene kant een lief dier maar leek wel erg extreem en druk, oké dier is net een paar weken drie jaar oud dus moet er wel een beetje doorheen kijken. Ken ook andere dieren van drie en die zijn daarentegen wel weer een stuk rustiger. Ik voelde me niet echt veilig. Mijn vriend rende een paar passen op 60 m afstand (leek) en ze schrok best wel hiervan en knalde me bijna omver. Daarna wel weer te controleren. Daarnaast twijfel ik enorm of ze rad loopt. Heb een filmpje gemaakt en vrienden vonden haar wat taktfouten hebben. Lastig allemaal. Maar als ik mijn eigen verhaal teruglees heb ik niet het idee dat ze mijn hart heeft gestolen.

Komt op mij ook niet over alsof je helemaal weg van haar bent.

Als ze idd niet je hart gestolen heeft, zou ik verder kijken.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:28

Bij twijfel zou ik het niet doen, je hebt tijd zat om je droompaard te vinden toch?

MeggiieTommy

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:32

Ik zou het ook niet doen. Ik ben niet iemand die gelijk een enorme klik voelt bij een paard. Maar ik heb bij twijfel het paard niet gekocht, bij de laatste had ik dat niet, dat voelde gewoon goed.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 23:07

Als hij zo schrikkerig is heeft het iig veel geduld en training nodig, als je de klik niet voelt en twijfelt over het taktstuk zou ik het niet doen.

Mijn jonkie is direct vanuit de opfok bij de verkoper gekomen en ze vertelde dat ze alleen afspuiten van de achterbenen eng vond en dat ze voor de rest altijd heel braaf is geweest.

Dat zie ik nu nog terug. Gisteren voor het eerst alleen uitgestapt op het doodlopende laantje bij stal en vandaag hebben we haar maar meteen meegenomen voor een rondje bos. Het engste was een boomstronk. Verkeer, fietsers, een 45 km auto en een trekker vond ze allemaal machtig mooi.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 01:01

@Danique klinkt inderdaad niet als je droompaard.

Bedankt voor jullie meedenken, de bonte ruin is zeker erg leuk maar volgens mij heb ik hem ongeveer 2 maanden terug al te koop zien staan, of ik vergis me heel erg met een ander die er exact op lijkt, dus die had ik eigenlijk automatisch al overgeslagen in de veronderstelling dat er dan wel wat mee zou zijn.

Edit: ja gevonden, in NL sinds 15 mei, komt uit Ierland. Toen was de leeftijd 12, wordt nu als 11 jaar aangeboden. Is een knapperd om te zien, was volgens mij ook al verkocht…

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 08:34

ruitje schreef:
Wij hebben toevallig onze tinker dit jaar laten dekken door een Welsh Cob, die hengst is echt heel erg gaaf en veelzijdig. Was voor mij ook een redelijk onbekend ras waarvan ik nu denk: leuk ras!

Betreft namen :')

[ Video ]

Geweldig _O- _O-

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:16

Dees schreef:
Voor ieder ras geldt: daar waar ze bekend om staan, zo veel uitzonderingen zijn daar ook op :D

Zoek een paard met een bepaald karakter, niet van een bepaald ras. Denk dat het alleen maar tegen kan vallen als je op ras koopt omdat je er verwachtingen bij hebt. Ieder dier is een individu.

Je moet je ook niet blind staren op een ras. Maar als je weet dat van een bepaald ras veel pony’s voldoen aan je wensenlijstje, is het wel de moeite om óók te zoeken naar exemplaren van een bepaald ras. Natuurlijk moet je kieskeurig blijven. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:00

Ryder schreef:
Je moet je ook niet blind staren op een ras. Maar als je weet dat van een bepaald ras veel pony’s voldoen aan je wensenlijstje, is het wel de moeite om óók te zoeken naar exemplaren van een bepaald ras. Natuurlijk moet je kieskeurig blijven. :j

Precies. En ook denk ik dat juist omdat het met de markt zo hard gaat, het het proberen waard is om te kijken of je die advertentie voor kan zijn. Dat kan vaak goed door via een het netwerk van bv een rasvereniging te informeren of men paarden te koop weet.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:49

xSCWx schreef:
@Danique klinkt inderdaad niet als je droompaard.

Bedankt voor jullie meedenken, de bonte ruin is zeker erg leuk maar volgens mij heb ik hem ongeveer 2 maanden terug al te koop zien staan, of ik vergis me heel erg met een ander die er exact op lijkt, dus die had ik eigenlijk automatisch al overgeslagen in de veronderstelling dat er dan wel wat mee zou zijn.

Edit: ja gevonden, in NL sinds 15 mei, komt uit Ierland. Toen was de leeftijd 12, wordt nu als 11 jaar aangeboden. Is een knapperd om te zien, was volgens mij ook al verkocht…

Ik stuur je even een PB! :j

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:47

Goed om te lezen dat sinds de laatste keer dat ik postte, er toch wel weer een aantal mensen hun paard gevonden hebben! Geef toch weer een beetje vertrouwen.

Ik heb ondertussen bij een paard van 14 gekeken, stond er op als 1.61/1.62 maar ik twijfel of ze dat ook daadwerkelijk was want ze leek wat klein. Verder een sprongetje kunnen maken en uitgebreid kunnen rijden, maar ik voelde geen klik direct.

Daarna ben ik maar bij een potentieel leasepaard gaan kijken, maar dit herinnerde me er precies weer aan waarom ik niet bij een individu wil leasen. Ik snap dat je natuurlijk voorzichtig bent met je paard en je spullen en dat zal ik ook zeker zijn, maar je moet je leaser toch ook een beetje vertrouwen uiteindelijk lijkt mij. Toen ze me ook nog ging vertellen dat ik maar met niemand op stal moet praten en dat ik het hoofdstel van links om moet doen (ik stond toevallig aan de rechterkant omdat daar het hoofdstel hing en ik nog even om hem heen moest lopen), had ik het wel gehad met op elk klein dingetje een aanwijzing te krijgen in plaats van mij gewoon rustig dat paard te laten borstelen en zadelen. Super lief paard, liep ook goed, maar je zit toch ook vast aan zo'n eigenaresse.

Nu weer rustig op zoek!

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:57

Jammer jennglenn

er komt vast wel weer iets op je pad, je moet ook idd wel direct een klik hebben met een paard. Ik zelf zou nooit afwachten of dat er misschien nog in zit.
Succes nog verder met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 21:01

Balen zeg, leasen lijkt mij ook niks.
En over de grote, mijne werd aangeboden als 1.57 m maar heb haar vd week opgemeten en ze bleek maar net aan de 1.53m te halen.
Ik had al een vermoeden dat ze kleiner was maar ach ik pas er goed op en ben er blij mee, maar als je de klik al niet hebt houd het op natuurlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:19

jennglenn schreef:
Goed om te lezen dat sinds de laatste keer dat ik postte, er toch wel weer een aantal mensen hun paard gevonden hebben! Geef toch weer een beetje vertrouwen.

Ik heb ondertussen bij een paard van 14 gekeken, stond er op als 1.61/1.62 maar ik twijfel of ze dat ook daadwerkelijk was want ze leek wat klein. Verder een sprongetje kunnen maken en uitgebreid kunnen rijden, maar ik voelde geen klik direct.

Daarna ben ik maar bij een potentieel leasepaard gaan kijken, maar dit herinnerde me er precies weer aan waarom ik niet bij een individu wil leasen. Ik snap dat je natuurlijk voorzichtig bent met je paard en je spullen en dat zal ik ook zeker zijn, maar je moet je leaser toch ook een beetje vertrouwen uiteindelijk lijkt mij. Toen ze me ook nog ging vertellen dat ik maar met niemand op stal moet praten en dat ik het hoofdstel van links om moet doen (ik stond toevallig aan de rechterkant omdat daar het hoofdstel hing en ik nog even om hem heen moest lopen), had ik het wel gehad met op elk klein dingetje een aanwijzing te krijgen in plaats van mij gewoon rustig dat paard te laten borstelen en zadelen. Super lief paard, liep ook goed, maar je zit toch ook vast aan zo'n eigenaresse.

Nu weer rustig op zoek!

Oei, die eigenaar zou het heel zwaar hebben bij mij.
Ik vind dat een paard in die context overal tegen moet kunnen. Ik zadel links en rechts op, doe een hoofdstel aan hoe ik ervoor sta, ook recht van voren.
Ik doe voeten schoonmaken zoals het uit komt; ik heb daar geen volgorde in en poetsen doe ik ook in het wilde weg. Ik kom overal maar in welke volgorde geef ik geen garanties op.
Oh, en ze mag aan me schuren en aan m'n oor sabbelen }>

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:51

Romy1234 schreef:
En over de grote, mijne werd aangeboden als 1.57 m maar heb haar vd week opgemeten en ze bleek maar net aan de 1.53m te halen.
Ik had al een vermoeden dat ze kleiner was maar ach ik pas er goed op en ben er blij mee, maar als je de klik al niet hebt houd het op natuurlijk.

Dat gedoe met niet kloppende stokmaten bij de verkoop snap ik oprecht niet, het is toch belachelijk makkelijk te controleren :? Een paard opmeten is geen hogere wiskunde lijkt mij..? Zo heb ik er een aantal van gezien die ondanks "officiële" maat van 165cm+ nog onder mijn schouder uitkwamen wat betekent dat ze in feite 160cm niet eens haalden, zonde van tijd en geld :n

Ik heb er uiteindelijk een van 160cm die 165cm had moeten zijn :+ en eentje van 169 die als 172cm zijnde aan mij verkocht is. Bij de grote maakt het zeker niet zoveel uit ;) het kleintje daarentegen is daardoor een grensgeval. Als ze destijds met haar echte maat geadverteerd werd zou ik er niet eens naar hebben gekeken en toch ben ik er nu best blij mee ondanks haar ponymaat :P

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 23:54

Romy1234 schreef:

Ik ben op zoek naar een PRE en de meesten zijn nu eenmaal redelijk klein, als ik specifiek vraag achter grootte dan heb ik ook wel de indruk dat ze wel eens ruim durven schatten :=

En leasepaard.. als je je eigen paard gehad hebt is het écht heel moeilijk vind ik. Ik ben wat minder gemotiveerd om een paard te zoeken en dacht ik ga gewoon voor een paard van iemand anders tijdelijk bijrijden. Maar euhh ervaring tot nu toe: Eén ging er full rodeo vandoor, andere begon te stijgeren op buitenrit. Leuk is anders. Ik rijd nu een volleerde quarter bij maar heb toch ook wel eens meningsverschillen met de eigenaar. Als in. EY, maak eens dat die van dat bit afblijft, keer goed snokken en keer losmaken - maakt zagende beweging met zijn handen- sjast hem er maar eens goed door. Ehhhhh. >;) doen we niet. Ik boos, eigenaar boos :') - kijkt toch maar terug op sporthorses -

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:02

Nou, ik ben dus gisteren paarden gaan kijken (jonge arabieren allemaal), en zit nu dus met een luxeprobleem. :+

Ze zijn allemaal leuk :')
Heb er wel een aantal die me echt aanspraken, dus zit nu echt met het idee 'hoe pak ik zoiets aan?'

Voelde wel wat dubbel ook om te gaan kijken. Ergens heb ik dan ook de angst dat het weer mis gaat. Maar weet ook dat die angst niet realistisch is, want het kan altijd mis gaan, met welk paard dan ook. Of ik nu een jonkie of bereden paard koop, dus over die angst moet ik me maar heen zetten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:15

Koop ze allemaal :D ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:17

ruitje schreef:

En train je ze op, verkoopt de boel, behalve de leukste :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:19

ikke schreef:
jennglenn schreef:

Nu weer rustig op zoek!

Oei, die eigenaar zou het heel zwaar hebben bij mij.
Ik vind dat een paard in die context overal tegen moet kunnen. Ik zadel links en rechts op, doe een hoofdstel aan hoe ik ervoor sta, ook recht van voren.
Ik doe voeten schoonmaken zoals het uit komt; ik heb daar geen volgorde in en poetsen doe ik ook in het wilde weg. Ik kom overal maar in welke volgorde geef ik geen garanties op.
Oh, en ze mag aan me schuren en aan m'n oor sabbelen }>
Hoeven krabben doe ik à la de rensport vanaf één kant, kan ook makkelijk, maar of ik met links of met rechts begin, blijft een verrassing. *D

Ik zou juist blij zijn met iemand die niet heel star alles vanaf links "moet" doen. Ik wil mezelf ook nog leren rechts op te stijgen, want dat kan ik niet, maar als ik toevallig rechts sta, gaan halsters, hoofdstellen en zadels ook gewoon vanaf de rechterkant om of op.

Dilan93 schreef:
Nou, ik ben dus gisteren paarden gaan kijken (jonge arabieren allemaal), en zit nu dus met een luxeprobleem. :+

Ze zijn allemaal leuk :')
Heb er wel een aantal die me echt aanspraken, dus zit nu echt met het idee 'hoe pak ik zoiets aan?'

Voelde wel wat dubbel ook om te gaan kijken. Ergens heb ik dan ook de angst dat het weer mis gaat. Maar weet ook dat die angst niet realistisch is, want het kan altijd mis gaan, met welk paard dan ook. Of ik nu een jonkie of bereden paard koop, dus over die angst moet ik me maar heen zetten.
Ik denk dat de beste remedie is om er gewoon eentje te kopen. :))

Ik zou een lijstje maken van de dieren die er voor jou echt uit sprongen met wat plussen en minnen die in je opkomen. Dat kan van alles zijn, zo "professioneel" of oppervlakkig als je het wilt maken (van bouw tot afstamming en aftekeningen).

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:22

ikke schreef:
ruitje schreef:

En train je ze op, verkoopt de boel, behalve de leukste :j

Breng me niet op een idee := :')

Nee, daar heb ik helaas het geld en de tijd niet voor :+

Mkango, zit nu idd een lijstje te maken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:25

Doe alleen niet als ik met mijn lijstje van 160 paarden. _O- (Maar dat is voor de publicatie van het beeldmateriaal, puur gebaseerd op afstamming, dus er zullen er nog genoeg afvallen. :)) )

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:35

Kiwiaa schreef:
Ik ben op zoek naar een PRE en de meesten zijn nu eenmaal redelijk klein, als ik specifiek vraag achter grootte dan heb ik ook wel de indruk dat ze wel eens ruim durven schatten :=

En leasepaard.. als je je eigen paard gehad hebt is het écht heel moeilijk vind ik. Ik ben wat minder gemotiveerd om een paard te zoeken en dacht ik ga gewoon voor een paard van iemand anders tijdelijk bijrijden. Maar euhh ervaring tot nu toe: Eén ging er full rodeo vandoor, andere begon te stijgeren op buitenrit. Leuk is anders. Ik rijd nu een volleerde quarter bij maar heb toch ook wel eens meningsverschillen met de eigenaar. Als in. EY, maak eens dat die van dat bit afblijft, keer goed snokken en keer losmaken - maakt zagende beweging met zijn handen- sjast hem er maar eens goed door. Ehhhhh. >;) doen we niet. Ik boos, eigenaar boos :') - kijkt toch maar terug op sporthorses -

Ik herken dat heel erg. Nu heb ik dan een verzorgpaard (waar ik verder niet op rij), en hoewel ik het paard onwijs leuk vind is het voor mij nu alweer duidelijk waarom ik eigenlijk geen verzorgpaarden meer wilde. Maar goed, tot nu toe vrij kleine dingetjes waar ik overheen wil kijken. Kan niet wachten totdat die van mij wat ouder is en in de buurt staat.

Denk ook dat ik uiteindelijk ook nog op zoek ga naar een tweede paard. Maar daarvoor wacht ik ook even op hoe mijn salaris zich gaat ontwikkelen.

@Dilan, samen doen? O:) Ik heb alweer zo veel mooie arabieren op de facebook pagina gezien dat ik in m'n dromen besloten heb dat ik zelf maar een arabierenhouderij ga beginnen. Maar lastig! Ik snap je angst ook wel. Risico is er inderdaad altijd, maar jij hebt ook wel echt pech gehad. Hoe oud zijn de paarden waar je naar bent wezen kijken? Succes met het lijstje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:37

LunarEclipse schreef:
Kiwiaa schreef:

Ik herken dat heel erg. Nu heb ik dan een verzorgpaard (waar ik verder niet op rij), en hoewel ik het paard onwijs leuk vind is het voor mij nu alweer duidelijk waarom ik eigenlijk geen verzorgpaarden meer wilde. Maar goed, tot nu toe vrij kleine dingetjes waar ik overheen wil kijken. Kan niet wachten totdat die van mij wat ouder is en in de buurt staat.

Denk ook dat ik uiteindelijk ook nog op zoek ga naar een tweede paard. Maar daarvoor wacht ik ook even op hoe mijn salaris zich gaat ontwikkelen.

@Dilan, samen doen? O:) Ik heb alweer zo veel mooie arabieren op de facebook pagina gezien dat ik in m'n dromen besloten heb dat ik zelf maar een arabierenhouderij ga beginnen. Maar lastig! Ik snap je angst ook wel. Risico is er inderdaad altijd, maar jij hebt ook wel echt pech gehad. Hoe oud zijn de paarden waar je naar bent wezen kijken? Succes met het lijstje!
Same. _O- Ik wil heel graag een fjord erbij, maar dat is nog even toekomstmuziek. Ik heb ook al een heel fokplan voor mijn Iffraaj-dochter die ik nog helemaal niet heb. _O- Maar ach, een mens moet wat te dromen hebben. :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:41

Mkango schreef:
Doe alleen niet als ik met mijn lijstje van 160 paarden. _O- (Maar dat is voor de publicatie van het beeldmateriaal, puur gebaseerd op afstamming, dus er zullen er nog genoeg afvallen. :)) )

_O-

Nee, het valt mee, zijn er 5 :))
En bij mij is het nu op wat ik gezien heb. Heb ook wel wat info over de afstamming gekregen, maar ik ben daar helemaal niet zo in thuis :o
Dus daar kan ik altijd extra info over vragen.

Uiteindelijke doel is ook niet om te fokken (zoek ook een hengst/ruin), maar gewoon een fijn rijpaard te hebben dat groot genoeg is (ben geen tenger poppetje, dus boven 1.50 is wel handig :+) en met niet opvoorhand al bloedlijnen die minder geschikt zijn voor het werk.
Goede rug en benen zijn wel zo handig voor langere ritten. Of het hoofd zo chique is als gewenst, dat interesseert me dan weer niet :)

LunarEclipse, zijn allemaal jaarlingen of veulens van dit jaar :)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:52

Spannend Dilan!! Je komt er wel uit :j Ik vraag me ook altijd af hoe mensen een puppy uitkiezen uit een hele nest kleine betodders, en dat lukt toch ook altijd. Oke een paard is geen puppy, but still :+

Ik heb trouwens ook wel wat plannen in mijn hoofd om op termijn (als mijn gepensioneerde ruin komt te sterven, dat kan snel zijn maar ook nog 10 jaar duren...) er een jonkie bij te kopen, het lijkt me op zich wel fijn om mee te maken en dan zit ik over 15j niet terug met het ding van oliebol ik moet een rijpaard kopen en de markt is GEK :') Nu vind ik dat minder interessant omdat ik geen rijpaard heb momenteel.