Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 23:14

Beter houwuh dan douwuh :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 23:24

Mijne had echt gruwelijke bodemvrees als net beleerde. Die wilde gewoon niet lopen. Eenmaal thuis was het eerst flink leren terugrijden op zit, want ze bleef maar lopen. Maar goed, die heb ik als veulen gekocht. Als ze zo zijn bij een bezichtiging, zou ik ze ook laten staan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:27

ruitje schreef:

Zeker, ik hou van loperige paarden.
Moet wel zeggen dat een goed werkende rem daarbij wel comfortabel is :Y)
Jam was heel vlug en loperig, maar makkelijk op 2 pinken bij elkaar te krijgen en op mijn tempo. Bleef daar dan ook netjes in lopen, maar ging altijd graag vooruit als je dat vroeg.

Bij Cor was de rem in het begin wat haperend. :P
Is ook een wat dominater type dus neemt graag over en dramde in het begin wat door. Was en is ook een sterker paard qua gevoel in je hand.
Jam was altijd licht.
Nu is de rem prima, en ben ik blij dat hij zo voorwaarts is. Ook is hij veel lichter geworden in je hand. Maar bij hem moet je hem wel altijd een keertje extra herinneren wat een arbeidsdraf is :')
Jam bleef ook gewoon bij je als je hele groep buiten aan de kletter ging, boeide hem niet, hij had alleen focus op jou.
Cor is meer dat hij het ziet als een startschot van een race _O- dus moet je meer opletten :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:52

c_alsemgeest schreef:
ruitje schreef:

Zeker, ik hou van loperige paarden.
Moet wel zeggen dat een goed werkende rem daarbij wel comfortabel is :Y)
Jam was heel vlug en loperig, maar makkelijk op 2 pinken bij elkaar te krijgen en op mijn tempo. Bleef daar dan ook netjes in lopen, maar ging altijd graag vooruit als je dat vroeg.

Bij Cor was de rem in het begin wat haperend. :P
Is ook een wat dominater type dus neemt graag over en dramde in het begin wat door. Was en is ook een sterker paard qua gevoel in je hand.
Jam was altijd licht.
Nu is de rem prima, en ben ik blij dat hij zo voorwaarts is. Ook is hij veel lichter geworden in je hand. Maar bij hem moet je hem wel altijd een keertje extra herinneren wat een arbeidsdraf is :')
Jam bleef ook gewoon bij je als je hele groep buiten aan de kletter ging, boeide hem niet, hij had alleen focus op jou.
Cor is meer dat hij het ziet als een startschot van een race _O- dus moet je meer opletten :+

Oohh helemaal mee eens! Ik moet wel zeggen dat ik het met de loperige paarden altijd lastiger vind om nu te voelen wat het goede tempo is als ze het liefst wat te hard lopen.

Limoncello is ook altijd erg voorwaarts zoals je jouw Jam omschrijft. Goede rem, blijft goed bij je. Stond vorige keer op mijn protocol 'meer impuls', terwijl ik dacht een mooi beheerst tempo te rijden. Een beetje vlotter is echt geen enkel probleem bij deze hoor _O- . Deze loopt tot ze er dood bij neervalt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:15

Ik heb een trapzak gekocht :+ is niet bokt-proof verwoord maar ja, dat was het wel. Met proefrijden zat ik met opgetrokken hielen te drijven als een manegekind :=

Inmiddels iets beter maar het blijft een van nature traag paard. En ik beweerde altijd dat ik echt never nooit met een trage ging springen, nou :P

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:16

Ooooh Gulpje , duim heel hard mee dat ze over 3 weken gewoon goed is.

Ruitje: geweldige omschrijving en t is inderdaad gewoon zo. Ik ben zelf wat lui , dus ik wil er zeker geeneen die ik alleen maar vooruit moet duwen. Ik krijg ze meestal wel relaxt , ook als ze druk / loperig zijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:23

Mijne is loperig maar wel op 2 pinken te rijden. Andere aan de kletter dan kijkt ze alsof ze zich afvraagt waarom doe zich zo druk maken. Haar veulen lijkt net zo loperig. Rem nog niet uitgeprobeerd. Ze heeft wel karakter.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:29

Dat is helemaal perfect. Vind ik dan.

Mijn vorige paard was knetterheet. Daar moest je echt alleen maar rust bewaren , zonder te vergeten dat ze toch aan t been moeten zijn. Was echt niet simpel. Maar kon er fijn mee rijden

Mijn freiberger is super zen, maar zeker niet lui

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:51

Tja mijn haflinger heeft in de bak weinig looplust maar op buitenrit des te meer :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:17

Ik ben even de zoekertjes kwijt, maar ik kreeg van de week een leuk paard aangeboden, maar hier staan de stallen helaas al vol. Gaat om een 10-jarige PRE op M2 niveau (in training bezig met de oefeningen voor het Z). Paard heeft alleen melanomen waar hij nu nog geen last van heeft, maar wellicht in de toekomst wel last van kan krijgen. Prijs is daar ook zeker naar.

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 00:19

Ook ik ga heel langzaam kijken naar een 2e paard.

Jong paard tussen de 2 en 4 jaar oud , paard met veel “go” maar wel nuchter . Ruin en niet groter dan een 1.60. Die het leuk gaat vinden om op avontuur te gaan. Het uiteindelijke doel is mennen / endurance.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:24

Ik heb net twee weken geleden mijn derde paard gekocht.
Superleuk dier! Stond eigenlijk niet te koop maar via via. Bij bezichtiging erg lief beestje. Was van de fokker. Op gereden en toen ook erg braaf.
Nog nooit uit de eigen kudde weggeweest.
Nu voor t eerst in een in en uitloopstal.
Twee dingen die me opvallen nu.
Enorme voernijd. Heeft natuurlijk altijd voer apart in de eigen stal gehad.
En is happerig naar mij toe als ik m borstel.
Tijdens rijden heel braaf, kan er zo zonder zadel op. Maar in de stal zelf een draak.
Het is een ruin van net 7 jaar en staat op de wei met een oude ruin en een Shetlander merrie.
Herkent iemand het happerig gedrag van een paard in deze situatie? En hoe hier mee om te gaan. Ik doe al veel grondwerk en ook dan is t een braverd en leert snel.
Vorige eigenaar had er geen problemen mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:39

Hij is er net 2 weken, kent de omgeving niet, kent jou niet en de paarden niet. Geef hem ook even de tijd om te wennen en verwacht niet dat hij meteen meedraait. Van eigen box naar alles moeten delen is een hele grote stap. Gewoon zorgen dat je meer voerplekken hebt als paarden voor het hooi en bij brok, zet hem de 1e tijd even apart tot hij echt gewend is.

Zijn hele wereld is overhoop gehaald, zelfs dingen die normaal waren zoals poetsen gaan anders, omdat iedereen zijn of haar eigen manier heeft. Staat hij los, aan 1 touw of aan 2?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:47

Mijn paard kan soms ook happen, meestal heeft hij dan stress.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:55

Ik heb meerdere voerplekken en voer hem apart.
Ik begrijp dat zijn hele wereld op de kop staat.
Ik ben alleen benieuwd waar dat happen vandaan kwam en duw iedere keer consequent zijn hoofd weg. Omdat ik t niet eerder bij de hand heb gehad bij mijn vorige paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:56

SjonnieZ schreef:
Mijn paard kan soms ook happen, meestal heeft hij dan stress.

Dat kan heel goed, maar mogelijk is het ook dat eigenlijk niet geleerd heeft dat er niet gehapt mag worden.
Al moet je het ook niet doen zoals bij onze Fjord: die kregen we het ook niet af geleerd totdat ie een keer zo dom was om te bijten terwijl er schrikdraad bij zat. Probleem opgelost maar don’t try this at home.

Ik schat in dat bovenstaande berichten wel dicht bij de waarheid zitten: je hebt z’n hele wereld op z’n kop gezet en verwacht dat ie daar fluitend mee om gaat…
Ik geef je weinig kans…

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:14

Mijn ruin (januari gekocht) hapte de eerste weken ook veel. Maar die heeft ook wel een cultuurshock gehad denk ik. Van een stal met 80 paarden, naar 4 paarden.
Van hele dagen binnen, naar hele dagen buiten.

Nu is hij gewend en doet hij het niet meer. Ik heb hem wel steeds duidelijk met stem laten merken dat ik happen niet waardeer. Hij beet niet echt, want anders was het niet alleen stem geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:52

jacomijn1 schreef:
Superleuk dier! Stond eigenlijk niet te koop maar via via. Bij bezichtiging erg lief beestje. Was van de fokker. Op gereden en toen ook erg braaf.
Tijdens rijden heel braaf, kan er zo zonder zadel op. Maar in de stal zelf een draak.
Het is een ruin van net 7 jaar en staat op de wei met een oude ruin en een Shetlander merrie.
Herkent iemand het happerig gedrag van een paard in deze situatie? En hoe hier mee om te gaan. Ik doe al veel grondwerk en ook dan is t een braverd en leert snel.

Is het echt happen om te bijten? Of is het een beetje happen uit speelsigheid/ contact maken? En waarom zet je hem niet gewoon vast in de stal zodat hij niet kan happen?
Sommige paarden zijn wat oraler ingesteld en happen sneller, of bijten sneller overal in.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:13

Is het niet zo dat het paard voordat hij gaat happen al meerdere signalen heeft afgegeven die je niet zag? (de signalen kunnen zo subtiel zijn dat je ze zelf bijna niet ziet).

Als ik mijn merrie (die ik al ruim 3 jaar heb) borstel, kan ze soms ook wel eens kijken met een blik van "wat ga je doen". Dan laat ik haar eerst aan de borstel ruiken, kriebel ik haar wat. Dan ontspant ze en kan ik rustig borstelen. Als ik ondanks zo'n blik toch begin met borstelen, wordt ze ook niet blij. Happen doet ze gelukkig niet meer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:55

jacomijn1 schreef:
Ik heb meerdere voerplekken en voer hem apart.
Ik begrijp dat zijn hele wereld op de kop staat.
Ik ben alleen benieuwd waar dat happen vandaan kwam en duw iedere keer consequent zijn hoofd weg. Omdat ik t niet eerder bij de hand heb gehad bij mijn vorige paarden.

Heb je al eens een tik gegeven?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:06

jacomijn1 schreef:

Heb je m laten keuren?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:35

Het kan veel zijn, sommige paarden zijn gewoon happerig.
Andere doen het uit frustratie/pijn.
De happerige paarden die van zichzelf gewoon oraal georiënteerd zijn, kijken er meestal niet boos bij, die pakken gewoon alles wat binnen bereik komt. Zijn vaak ook de paarden die veel spelen met hun mond, dingen vast pakken, veel happen bij soortgenoten bij spelen etc.
Dan is het puur een kwestie van opvoeden en genoeg te doen geven waarbij ze hun ei kwijt kunnen. Bijten in een mens is een tik, spelen met toegestane spullen is oké.

Frustratie happen/bijten zie je meestal ook wel een boos of zuur gezicht erbij, dan zal je eerst achter de oorzaak moeten komen. Stress van de verhuizing kan. Maar kan bv ook last van maag/darmen zijn door wisseling van voer etc.
Ook hierbij hou je het veilig en geef je je grenzen aan, maar ga je wel het achterliggende probleem oplossen.
Bij stress van de verhuizing is het de tijd gunnen om goed te wennen.
Bij pijn, oorzaak achterhalen en wegnemen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:54

Happen kan ook slechte opvoeding zijn of teveel snoepjes voeren. Je ziet zoveel mensen die “grondwerken” snoepje er in enz en ja hoor paard gaat happen. En dat terwijl ze zo goed zijn :+

Beetje ouderwetse omgang is niet verkeerd voor sommige paarden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:18

MarjanB schreef:
Happen kan ook slechte opvoeding zijn of teveel snoepjes voeren. Je ziet zoveel mensen die “grondwerken” snoepje er in enz en ja hoor paard gaat happen. En dat terwijl ze zo goed zijn :+

Beetje ouderwetse omgang is niet verkeerd voor sommige paarden

Klopt, mijn vorige ruin werd happerig van snoepjes, werd echt vervelend.
Gewoon mee gestopt, kreeg nog maar heel af en toe een snoepje.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:27

Een corrigerende hé! of tik bij bijtgedrag kan prima. Zeker als het jonge dieren zijn met wat dominanter gedrag die het verschil nog niet duidelijk hebben tussen een speelmaatje als paard, of als mens.
Gewoon consequent zijn en het je eigen gedrag niet laten beïnvloeden. Corrigeren en negeren werkt het beste, als je maar duidelijk bent.

Daarnaast; niet alle paarden hebben zin in gefrut en getut. Sommigen zien hun stal nu eenmaal als eigen rustgebied en laten het duidelijk merken dat ze er niet van gediend zijn als je voor hun deur staat te gluren. De mijne was op stal ook echt zuur en had voernijd maar zodra je naar binnen kwam was er niets aan de hand. Toen ik hem net had, draaide hij 1x zijn kont naar me toe en ging hij dreigen. Toen heb ik hem een lel gegeven met het halster en daarna waren de rollen duidelijk en is het nooit meer gebeurd.

Die was gewoon erg duidelijk in zijn voorkeuren en wist hoe hij iemand kon afschrikken. Heeft blijkbaar goed gewerkt bij mijn voorgangers, want hetzelfde grapje had hij in het begin met achterwaarts zetten op de spuit, of als je hem opzij wilde zetten. Gewoon nul respect, dominant en gelijk dreigen als het niet naar zijn zin ging. Heeft een paar weken geduurd en toen was meneer oke met alles. Maar als zoiets in het karakter zit, dan moet je er gewoon mee dealen. Leer het karakter lezen en pas je aan je paard aan en verwacht niet dat je paard zich zomaar aanpast aan de nieuwe situatie. Dat heeft bij een gewoon meer tijd nodig dan bij de ander.