Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:09

Afbeelding

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:09

The_Cat schreef:
Is er hier iemand die iets kent van veulens en scheve benen en mij in pb kan verder helpen of ik nu naar een 'serieuze' afwijking aan het kijken ben of iets normaal? :+

Er staan foto's hier op Bokt van een net geboren veulen waar je geen vijf cent voor zou geven. Week later; niks meer van te zien.

Wat je ziet is een ding; de volgende vraag moet meteen zijn: hoe oud is ie exact?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:21

ikke schreef:
The_Cat schreef:
Is er hier iemand die iets kent van veulens en scheve benen en mij in pb kan verder helpen of ik nu naar een 'serieuze' afwijking aan het kijken ben of iets normaal? :+

Er staan foto's hier op Bokt van een net geboren veulen waar je geen vijf cent voor zou geven. Week later; niks meer van te zien.

Wat je ziet is een ding; de volgende vraag moet meteen zijn: hoe oud is ie exact?

Nu 1 week. Het is al beter, maar de x benen zijn er nog steeds.
Het gaat om een veulen van een kennis. Is schrijf kennis en niet vriend omdat het niet op dat niveau is. Volgens haar zou dit perfect normaal zijn en weg moeten trekken, maar ik had dat nog niet gezien of gehoord in mijn omgeving en ik zit met twijfels of dit vanzelf dus weg gaat, of ik moet opereren aan dit beestje of niet. Mijn paard loopt op zijn laatste benen letterlijk na 1,5j doktoreren met de pezen. Ik wil mezelf geen 'drama' kopen opnieuw.

Oehlala

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:30

veulen hier had ook x benen is nu 5 weken en helemaal weg.

de bezichtiging is afgezegd, ze moest ineens werken vandaag toen ik zei dat ik hem ook opnieuw op de foto wilde zetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:07

@The Cat
Meestal trekt het heel wat bij maar sommige standen zoals een bokvoetje niet. Dan moet er geopereerd.
Moet je meteen kopen of kun je ook nog even wachten met een optie tot koop? Veulen loopt toch nog tot een maand of 6 bij de moeder. En met een maand of 6 kun je er toch al heel wat meer van zien.
Een veulen kopen vind ik altijd nog wel een risico hoor. Dan kunnen ze ook nog OCD en allerlei andere ellende ontwikkelen. Als je dan toch jong wil kopen dan zou ik eerder naar een jaarling of 2 jarige gaan kijken.
Ik zou zeker ook wel een veearts om advies vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:30

xSCWx schreef:
Is het niks voor mij? Ik koop liever via een bokker dan via marktplaats geloof ik :+ Ik zoek alleen nogal een moeilijke maat; kleine E-pony, rond 1.50m.

Overigens nog gefeliciteerd iedereen! Leuk de nieuwe aanwinsten

Kopen bij een goede handelaar biedt altijd nog de meeste garantie. Komt er gedurende een half jaar na aankoop een gebrek naar boven dat er mogelijk voor de koop al zat, dan kun je terug.
Een bokker is ook gewoon een particulier verkoper he? Ook dan heb je garantie tot de voordeur. Ik herinner me nog een gevalletje hier op bokt van een meisje dat in bij een (in die tijd redelijk bekende) bokker een paard had gekocht. Te goed van vertrouwen ook, want het paard was kuis verrot. Ze heeft hem nog wel maar doet er alleen grondwerk mee. Bokt is absoluut geen keurmerk voor betrouwbare verkopers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:38

@xSCWx Is een welshcob niks voor jou? Die zijn er best in de E maat en het zijn ontzettend leuke allround pony's (heb er ooit zelf 1 met heel veel plezier gehad)
Moderatoropmerking:
Het bespreken van, en linken naar, een advertentie is hier niet toegestaan. Dit topic gaat puur over de ervaringen en het proces van de zoektocht naar een nieuw paard. Link is dus vervangen door deze aanwijzing

Je kunt ook eens wat fokkers b ellen om te vragen of die wat te koop weten, die zitten in dat ras en hebben wel een netwerk. Dan kom je mogelijk ook wel bij de paardjes die nog niet officieel te koop staan.
https://stal-gerstloo.nl/
Laatst bijgewerkt door balance op 12-06-21 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link vervangen door moderator opmerking

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:40

Babootje schreef:
@The Cat
Meestal trekt het heel wat bij maar sommige standen zoals een bokvoetje niet. Dan moet er geopereerd.
Moet je meteen kopen of kun je ook nog even wachten met een optie tot koop? Veulen loopt toch nog tot een maand of 6 bij de moeder. En met een maand of 6 kun je er toch al heel wat meer van zien.
Een veulen kopen vind ik altijd nog wel een risico hoor. Dan kunnen ze ook nog OCD en allerlei andere ellende ontwikkelen. Als je dan toch jong wil kopen dan zou ik eerder naar een jaarling of 2 jarige gaan kijken.
Ik zou zeker ook wel een veearts om advies vragen.

We zouden 1 van de dagen onderhandelen over het veulen :) De optie was als ik het zou nemen zou ik ook de naam mogen kiezen. Maar inderdaad, de optie tot koop is er hopelijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:01

Een naam kiezen kun je altijd. Alleen niet op papier natuurlijk, maar je pony luistert niet naar zn papieren naam. :D
Ik heb een welshcob ruin gehad met de prachtige tongbrekende naam Gwernfythan Black Prince. Tja... hoe ga je die dan noemen. Prins? Blacky? Het werd Tiesto. Zo kan t ook :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:40

Babootje schreef:
Een naam kiezen kun je altijd. Alleen niet op papier natuurlijk, maar je pony luistert niet naar zn papieren naam. :D
Ik heb een welshcob ruin gehad met de prachtige tongbrekende naam Gwernfythan Black Prince. Tja... hoe ga je die dan noemen. Prins? Blacky? Het werd Tiesto. Zo kan t ook :+
Zo tongbrekend is dat toch niet? :))

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:43

Bedankt voor het meewerken Babootje, eigenlijk maakt het me niet zoveel uit welk ras het is. Rijtechnische eigenschappen vind ik belangrijker; voorwaarts, licht op de hulpen, verkeersmak. Maar dat is uiteraard ook allemaal te trainen. Een paardje die gewoon zin heeft om samen op avontuur te gaan. Klinkt alsof ik niet zoveel eisen heb maar toch ook weer wel :+ ik hou marktplaats in de gaten maar denk dat ik even verder zoek na mijn vakantie, het wordt de komende weken ook weer super druk op werk. Tenzij ik nu ineens echt een 200% match tegenkom zoek ik wat passiever.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:45

Mkango schreef:
Babootje schreef:
Zo tongbrekend is dat toch niet? :))

Ach, het kan altijd erger: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Deze, ja: https://nl.wikipedia.org/wiki/Llanfairp ... iogogogoch

:D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:55

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 14:26

ikke schreef:
[
Ach, het kan altijd erger: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Deze, ja: https://nl.wikipedia.org/wiki/Llanfairp ... iogogogoch
:D :D

_O- _O- _O- _O- Ikke, die had ik nog niet gezien. Geweldig.

@xSCWx: het is nog zo raar niet om ook te kijken naar het ras. Daar zitten best bepaalde karaktereigenschappen in besloten.
Ik kwam op Welshcob omdat het echt leuke pony's zijn en heel allround/veelzijdig. Je ziet ze in de spring, dressuur, recreatie men- en westernsport vaak wel terug. Hij was nog niet zadelmak toen ik hem kocht, maar toch al heel snel kon mijn dochter (toen 9) er al mee overweg. Met onze pony sprong mijn dochter wedstrijden. Staat nog wel een fotootje in mijn profiel (de zwarte). Het was ook een grote maat (E).
Een leuke gezinspony. Ik reed hem samen met mijn dochter.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 15:10

xSCWx waarom zoek je eigenlijk een pony van ongeveer 1.50m? Ik zou inderdaad ook op ras gaan zoeken. Er zijn vaak Facebook-groepen van bepaalde rassen, daar komen ze eerder te koop dan via MP of algemene verkoopgroepen.
Zo kocht ik mijn paard via zo’n groep, en dat heb ik al vaker gehoord. Als je tips wil voor groepen, pb maar!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 16:18

Voor ieder ras geldt: daar waar ze bekend om staan, zo veel uitzonderingen zijn daar ook op :D

Zoek een paard met een bepaald karakter, niet van een bepaald ras. Denk dat het alleen maar tegen kan vallen als je op ras koopt omdat je er verwachtingen bij hebt. Ieder dier is een individu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:22

Dees schreef:
Voor ieder ras geldt: daar waar ze bekend om staan, zo veel uitzonderingen zijn daar ook op :D

Zoek een paard met een bepaald karakter, niet van een bepaald ras. Denk dat het alleen maar tegen kan vallen als je op ras koopt omdat je er verwachtingen bij hebt. Ieder dier is een individu.

Natuurlijk heb je binnen een ras ook best verschillen. Het is niet met een schaartje te knippen. Maar in het algemeen moet ik wel zeggen dat de raskenmerken heel aardig kloppen.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 18:11

xSCWx schreef:
Bedankt voor het meewerken Babootje, eigenlijk maakt het me niet zoveel uit welk ras het is. Rijtechnische eigenschappen vind ik belangrijker; voorwaarts, licht op de hulpen, verkeersmak. Maar dat is uiteraard ook allemaal te trainen. Een paardje die gewoon zin heeft om samen op avontuur te gaan. Klinkt alsof ik niet zoveel eisen heb maar toch ook weer wel :+ ik hou marktplaats in de gaten maar denk dat ik even verder zoek na mijn vakantie, het wordt de komende weken ook weer super druk op werk. Tenzij ik nu ineens echt een 200% match tegenkom zoek ik wat passiever.

Er staat wel een leuke, beetje bonte e pony ruin, 11 jaar, van 1,52 op marktplaats. Lijkt me een leuk en lief dier!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 18:19

Caboby schreef:
xSCWx schreef:

Er staat wel een leuke, beetje bonte e pony ruin, 11 jaar, van 1,52 op marktplaats. Lijkt me een leuk en lief dier!

Die valkbonte? Die is idd erg leuk namelijk. Misschien een optie voor jou SCW!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:52

even opgezocht, die valkbonte is inderdaad een leukerd, ik zou zeggen SCW ga kijken (als hij je aanspreekt) :P

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:40

Wij hebben toevallig onze tinker dit jaar laten dekken door een Welsh Cob, die hengst is echt heel erg gaaf en veelzijdig. Was voor mij ook een redelijk onbekend ras waarvan ik nu denk: leuk ras!

Betreft namen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:59

Hier keek ik ook wel even van op toen hij op TV voorbij kwam. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:03

Mkango schreef:
Hier keek ik ook wel even van op toen hij op TV voorbij kwam. :')

:')

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:31

Danique_G schreef:
Eens hoor! Vind het een knap paard!
De bemerking vind ik niet schokkend, een wat dikkere kogel door een ongeluk als veulen. Maar vind het wel essentieel om te weten waarom de kogel verdikt is. Is dit een dikkere pees of wond weefsel?
Ze gaf aan dat de buigproef is overgeslagen omdat het dier net van het land komt.
Ik ga kijken of het mij lukt dit weekend langs te gaan. Nu al een rollercoaster :o

Zo'n bemerking had het paard wat ik een paar weken geleden heb laten keuren ook, die bleek artrose klasse 3 te hebben, allemaal oud trauma.

Dus als je het zeker wil weten 'even' een foto laten maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:43

Ben vandaag langs geweest. Enorme twijfels. Aan de ene kant een lief dier maar leek wel erg extreem en druk, oké dier is net een paar weken drie jaar oud dus moet er wel een beetje doorheen kijken. Ken ook andere dieren van drie en die zijn daarentegen wel weer een stuk rustiger. Ik voelde me niet echt veilig. Mijn vriend rende een paar passen op 60 m afstand (leek) en ze schrok best wel hiervan en knalde me bijna omver. Daarna wel weer te controleren. Daarnaast twijfel ik enorm of ze rad loopt. Heb een filmpje gemaakt en vrienden vonden haar wat taktfouten hebben. Lastig allemaal. Maar als ik mijn eigen verhaal teruglees heb ik niet het idee dat ze mijn hart heeft gestolen.