Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:37

Ik heb nu dan de ellende van droes gezien met dragerschap maar blijf ook gewoon zeggen net als die ouderwetse boer. Het is de kinderziekte onder de ponys, ze kunnen het maar gehad hebben.

Klopt spoelen is te doen moet meestal wel een keer of drie gemiddeld gedaan worden alleen in een enkele geval kom je er met spoelen niet (zie foto in vorige reactie) maar die kans is zo klein dat voor mijn het beeld van droes nog steeds niet heeft veranderd in hoe ik erover denk. Gewoon dikke vette pech, kissing spines om een voorbeeld te noemen komt vaker voor.

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:53

Ik heb toch al paarden meegemaakt die als jong dier droeg hadden gehad, maar in hun tienerjaren gewoon weer meededen en er echt flink ziek van waren. := En het was de mazzel dat de echte oudjes niet in de buurt stonden en er dus bij weggehouden zijn toen. Maar gewoon een gezonde ruin van 13 die wekenlang enorm ziek was en echt heel lang geduurd voordat hij weer een beetje normale conditie had.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:57

Oji, ik denk ook dat zo opgroeien het beste is. Toen op stal werd een paar spaanjarde heel erg ziek(opgegroeid in Spanje). Een stuk of 5 pony’s waarvan een oudje dood ging en een paar paarden wie ik niet weet hoe ze zijn opgegroeid. Ik was zelf bang voor mijne omdat die nooit in de opfok heb gestaan. Alleen bij de fokker en daarna bij iemand thuis. Dus ik wist niet of ze het ooit had gehad.

Utrecht had ook grote vraagtekens waneer ik bleef bellen om her afspraak uit te stellen 4 maanden lang.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:03

Zo wordt er inderdaad nog heel vaak over gedacht. Toch kunnen er paarden/veulens aan overlijden. Ook is het niet zo dat paarden het maar 1 x kunnen krijgen. 10% van de paarden die droes hebben gehad wordt drager. Ik heb mijn veulen in de opfok laten enten; ze kunnen het dan toch nog wel meekrijgen maar minder erg. Ook om te voorkomen dat hij bij die 10% terecht zou komen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:05

MyWishMax schreef:
Ik heb toch al paarden meegemaakt die als jong dier droeg hadden gehad, maar in hun tienerjaren gewoon weer meededen en er echt flink ziek van waren. := En het was de mazzel dat de echte oudjes niet in de buurt stonden en er dus bij weggehouden zijn toen. Maar gewoon een gezonde ruin van 13 die wekenlang enorm ziek was en echt heel lang geduurd voordat hij weer een beetje normale conditie had.

Ja ook meegemaakt. Bij een paard van ongeveer die leeftijd bij ons op stal. Die kreeg verslagen droes. Ze hadden het ook niet zo gauw in de gaten dat het droes was omdat hij het als jong paard al een keer had gehad. Die heeft het maar ternauwernood overleefd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:26

Overigens toen ik 3 jaar geleden met mijn merrie een veulen probeerde te fokken, had ze na inseminatie een baarmoederonsteking met de droes bacterie. Was echt een verschrikkelijke baarmoederonsteking waarmee ze 5 weken op de kliniek heeft moeten staan. Ik vermoed dus dat er droes aanwezig was op de stoeterij waar het kwakkie vandaan kwam. Er was in ieder geval geen droes aanwezig op de locatie van inseminatie (op een kliniek, geen hengstenhouderij) of op de stal waar mijn merrie normaal stond.

Gelukkig niezen paarden niet met hun doos.... :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:47

boemel schreef:
Met een vrachtwagen :D

Fijn dat de merrie zo braaf was Marjan!

Ik ben een weekje op vakantie, maar heb wel een zoekertje geplaatst. Onze merrie staat nu nml al een tijdje alleen en we hopen ook deze zomer lekker samen t bos in te gaan.
Wat dat betreft baal ik wel dat de leuke haflinger merrie niet helemaal lekker liep.

Lief maatje gezocht

Gezocht: lieve grote pony/ klein paard (barok type/ lichte koudbloed) vanaf 155cm voor buitenritten en dressuur.
Niveau: vanaf goed zadelmak en verkeersmak.
Leeftijd 5 t/m 11 jaar oud.
Geen schimmel.

Zeer goed thuis aangeboden.
Komt aan huis te staan met onze merrie. We zijn ervaren paardenmensen. Ik rij zelf al jaren en ben bewust bezig met zaken als voeding, beweging, zadel, training etc.

Ik weet dit, maar het is een schimmel :')

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:06

De keuring was helaas een beetje een domper. Ze liep niet rad op de harde volte en de dierenarts vond een verse schiefel waarvan hij vermoedde dat het de aansteker was. Hij was gelukkig zeker niet negatief en stelde voor om haar een paar weken op rust te zetten, over twee weken een filmpje naar hem te sturen en daarna opnieuw te keuren.
Gisteren ging het nog wel maar vandaag ben ik er stiekem toch verdrietig van. Ik heb zo'n enorme klik met dit paard, ik hoop enorm dat het over 3 weken allemaal goed is zodat ik eindelijk mijn lege stal kan gaan vullen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:09

Wat dat betreft wel 'fijn' dat hij die verse schieffel vond. Hopelijk is ze over 3 weken gewoon goed!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:13

Oh nee, wat bagger Gulpje. Ik ga duimen!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:17

MyWishMax schreef:
Wat dat betreft wel 'fijn' dat hij die verse schieffel vond. Hopelijk is ze over 3 weken gewoon goed!

Daar ben ik ook blij om!

Op het zand liep ze trouwens heel goed, en daarna terug de harde volte ging het ook veel beter, niet meer onregelmatig. Buigproeven waren ook prima erna dus ik heb goede hoop :j

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:29

Gulpje schreef:
MyWishMax schreef:

Daar ben ik ook blij om!

Op het zand liep ze trouwens heel goed, en daarna terug de harde volte ging het ook veel beter, niet meer onregelmatig. Buigproeven waren ook prima erna dus ik heb goede hoop :j

Niet leuk om nog een paar weken te moeten wachten, maar wel een verklaarbare reden gelukkig.
Hopelijk komt ze er over een paar weken met vlag en wimpel door.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:33

Even spammen hier hoor.
Sinds 3 weken is ie bij ons! Hij is twee keer mee naar de rijvereniging geweest. (Moeten een stukje langs de doorgaande weg daarvoor) De eerste keer met zijn weidemaatje en bij de club vooral wat rondgestapt en gekeken. En afgelopen woensdag hebben 2 andere ruiters ons opgehaald bij stal en hebben we ook echt meegereden. Hij deed het zo goed en enthousiast. Hij genoot duidelijk van aan het werk gaan.

Ik was aangenaam verrast. Toen ik ging proefrijden vond ik hem namelijk wat aan de trage kant, maar daar was nu helemaal niks van te merken. Hij reageerde super op de hulpen en had een fijne werklust.
Ik was helemaal blij, ik heb echt een leuk paard gekocht. <3

Ondertussen werken we thuis regelmatig aan de hand en dat pikt hij ook echt heel goed en snel op. :):)

Afbeelding
Afbeelding
_O- Team blij ei hierboven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:05

ruitje schreef:
boemel schreef:
Met een vrachtwagen :D

Fijn dat de merrie zo braaf was Marjan!

Ik ben een weekje op vakantie, maar heb wel een zoekertje geplaatst. Onze merrie staat nu nml al een tijdje alleen en we hopen ook deze zomer lekker samen t bos in te gaan.
Wat dat betreft baal ik wel dat de leuke haflinger merrie niet helemaal lekker liep.

Lief maatje gezocht

Gezocht: lieve grote pony/ klein paard (barok type/ lichte koudbloed) vanaf 155cm voor buitenritten en dressuur.
Niveau: vanaf goed zadelmak en verkeersmak.
Leeftijd 5 t/m 11 jaar oud.
Geen schimmel.

Zeer goed thuis aangeboden.
Komt aan huis te staan met onze merrie. We zijn ervaren paardenmensen. Ik rij zelf al jaren en ben bewust bezig met zaken als voeding, beweging, zadel, training etc.

Ik weet dit, maar het is een schimmel :')

Een hele hele donkere? :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:14

Ah wat balen Gulpje!
Hopelijk goed nieuws over een paar weken.

Fijn Pikkepor! Mooi genieten zo.

Mijn zoekertje heeft weinig passende reacties opgeleverd.
Een paard dat alleen buiten mag stappen, een mega hete PRE, die niets bijzonders kent, geen maat heeft en t baasje niet aan kan voor eur 12,5k, een Fries van 14 jaar die poosje weinig gedaan heeft, een prachtig bruikleen paard (maar denk dat ik toch echt liever eigen baas ben) en nog een 13 jarige grote KWPN-er, waar mijn vriend al meteen over roept dat hij er niet op wil, omdat ze te groot is. :=

Krijg nog wel de papieren doorgestuurd van een 6 jarige Friese merrie (ook te fel voor huidige eigenaar). Maar, in mijn hoofd heb ik nog steeds t liefst een joekel van een haflinger :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:32

Pallatin schreef:
Elisa2 schreef:
Mij zouden laadproblemen niet zo zeer afschrikken maar dan moet wel de prijs er naar zijn.

Maar voor de meeste mensen die recreatie paarden zoeken die willen vooral gemak. Daar kan het niet laden wel een ding zijn, tenzij de stal naast het bos is. Als je niet perse moet verkopen zou ik het nog eens overwegen of het wel het beste is voor dit paard.

Eens!

En hoe moet een potentiële koper haar dan op stal krijgen? Want ik zou daar als koper ook erg huiverig voor zijn want zie zo’n paard dan maar heelhuids op de nieuwe locatie te krijgen…

Nou inderdaad, ik heb van dichtbij meegemaakt hoe het is om een paard te hebben dat slecht of niet laadt. Uren wandelen voor een onderzoek op de kliniek of verhuizing van stal, of naar huis moeten rijden omdat ze er op vreemd terrein niet meer op willen. En ja ook na vele en vele trainingen of cursussen.
Ik knijp maar weer in mijn handjes met makkelijk te laden paarden :D .

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:38

Ik zou een laadprobleem minder een probleem vinden, omdat ik een aantal gedragstrainers ken, die dat wel opgelost krijgen.
Echter problemen in de trailer zelf qua uitbreken, uit de plaat gaan etc vind ik echt doodeng. Dat wil ik echt niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:25

Babootje schreef:
Zo wordt er inderdaad nog heel vaak over gedacht. Toch kunnen er paarden/veulens aan overlijden. Ook is het niet zo dat paarden het maar 1 x kunnen krijgen. 10% van de paarden die droes hebben gehad wordt drager. Ik heb mijn veulen in de opfok laten enten; ze kunnen het dan toch nog wel meekrijgen maar minder erg. Ook om te voorkomen dat hij bij die 10% terecht zou komen :D

En enting houd dit niet tegen, dat heeft er niks mee te maken een enting kan ervoor zorgen dat ze er minder vattelijk voor zijn maar eenmaal droes ligt dragerschap altijd op de loer

Babootje dan was het geen verslagen droes want dat overleefd een paard niet dan was het gewoon droes en niet naar binnen geslagen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:51

Ontzettend balen Gulpje, snap dat je daar verdrietig van bent. Nu paar weken weer afwachten..

Jammer Boemel! Heb je verder nog iets op het oog?

Trailerlaad problemen inderdaad liever niet.. Maar als het laden alleen het probleem is, dan zou ik het nog wel aandurven. Krijg de meeste er met training wel in. Als ze vervolgens de trailer gaan verbouwen vind ik het een ander verhaal haha.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:58

boemel schreef:
Ik zou een laadprobleem minder een probleem vinden, omdat ik een aantal gedragstrainers ken, die dat wel opgelost krijgen.
Echter problemen in de trailer zelf qua uitbreken, uit de plaat gaan etc vind ik echt doodeng. Dat wil ik echt niet.

Tja en dat weet je nou juist niet bij een nieuw paard.. ;)

Boemel, waarom was die haflinger waar je geweest was niks?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:24

Pallatin schreef:
boemel schreef:

Tja en dat weet je nou juist niet bij een nieuw paard.. ;)

Boemel, waarom was die haflinger waar je geweest was niks?

Meestal niet nee.

Op dit moment niet concreet iets op t oog. Ben nu in Denemarken en hoop volgend weekend ergens wat te kunnen bekijken.

Ik zeg niet dat de haflinger niks was, maar voor mij voelde hij niet als een match. Erg weinig looplust en mijn vriend kon er echt niets mee. Was 9 maanden onder het zadel, maar voelde groener dan paarden die ik gereden heb en pas 6 weken onder het zadel waren. Op zich is dat geen probleem, maar ik voelde echt 0 klik met het dier.

Paar mensen mee laten kijken, omdat ik benieuwd was naar de mening van anderen en eigenlijk was de reactie van iedereen de bevestiging die ik al voelde.

De merrie ervoor had ik echt schik mee. Maar goed, 5 mensen met echte expertise die aangaven komt niet door de keuring of is erg twijfelachtig, gaven niet echt een fijn gevoel.

Verkoper gebeld. 4 maanden geleden is er iets gebeurd waardoor pony niet meer wilde lopen en sindsdien 3x behandeld door osteopaat.
In overleg met mijn eigen dierenarts laten staan. Die vond dat ik al genoeg pech met paarden gehad heb om verder te gaan. Baal ik best van, maar voelt wel verstandiger.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:34

Oh balen Gulpje.....hopelijk over 3 weken alsnog goed! Zo vervelend en zenuwslopend om zo lang te moeten wachten tot je zekerheid hebt.

Wat een leukerd Pikkepor! Heel veel plezier ermee!

Zou ik ook laten staan hoor Boemel. Een jong paard hoort gewoon looplust te hebben. Mag nog zoekende zijn in tempo en hard en zacht afwisselen, maar geen looplust is gewoon in mijn ogen een teken aan de wand dat iets niet helemaal lekker zit in het lijf. Paarden zijn bewegingsdieren en jonge paarden horen gewoon graag te lopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:31

Balen Gulpje!

Ik vind looplust wel afhankelijk van het type. Ik zou een Draver erop laten staan. Maar mijn moeder heeft een welsh cob x tinker gefokt die ik echt al vanaf veulen moet aanduwen het land in. Als ze nog langzamer zou lopen zou ze omvallen denk.

Bij zo'n type paard mag dat dan wel weer vind ik :o

Die schimmel is heel erg wit :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:50

Balen Gulpje ! Hopelijk straks weer wel goed bij de keuring. Zat de schiefel op een gunstige plek ?

Erg leuk nieuws Pikkepor. Tof om lezen dat je nieuwe paard zo goed bevalt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:58

Maar of t nu bij het dier past of niet om niet te willen lopen, het past in ieder geval niet bij mij.
Heb wat fysieke issues waar ik prima mee kan rijden, maar niet als mijn tong na 2 rondjes al tot op mijn rijlaarzen hangt van het drijven :D