Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Monique1963 schreef:Hi Pien, en ik had mezelf ooit voorgenomen geen "goedzo" meer te zeggen, omdat dat zo op HO lijkt. Maar het werkt wel bij Callas. Het is voor haar denk ik erg duidelijk zo. De strenge NEE, tov het koerende goedzo. Overigens gaat het vanzelf bij mij. Ik vind haar ook erg knap dus de vele goedzo's komen telkens langs.
Tja.
Vandaag ben ik dan een stapje verder in het apporteerleerproces gegaan. Maar dat is niet gelukt. Mijn voornemen en hoop was, Callas een voorwerp te laten vastpakken. Ik had daarvoor alle trukendozen op internet bestudeerd hoe men een paard leert een voorwerp vast te pakken. Ik had mezelf mentaal 100x "tiens" (vast in het frans) laten zeggen. Ik had een object voorbereid. Ik had een lege rol van schrikdraad, net een dumbbel van gewichtheffen, maar dan van karton genomen. Die had ik een dag in de voorraad voer gelegd. Diep weggegraven in de bix, moest lekker ruiken. Daar is niets mee gelukt. Ze heeft er wel inimini aan gelikt, en uiteraard tig keer aangeraakt, maar behalve dat ministukje tong naar buiten is haar mond niet opengegaan om ook maar bij benadering het ding vast te pakken. Niet uit mijn hand en niet op de grond. Het ding vasthouden in combi met een brokje was dan nog wel het interessantst, maar niet vastpakken.
Toen overgegaan op de oude doek met voer erin geknoopt. Ik was verbaasd hoe weinig Callas een poging deed om het te slopen of open te maken. Braaf opgevoed paard, hahaha. Je mag niets kapotmaken en met je tanden iets aanraken mag ook niet. Ze heeft wel veel keer haar neus erin geduwd en 1x er in gebeten, wat ik meteen beloonde met een click, maar ja, ze kwam niet haar beloning halen, want die zat in die doek vond zij. Maar haar interesse was al snel weg, want ze kreeg het voer er niet uit, uiteraard.
Ik heb nu die doek natgemaakt inclusief de inhoud, hopende dat het morgen lekkerder ruikt en Callas meer gemotiveerd is om het beet te pakken. Amable had het gedaan met een stick/zweep, maar ik vond het niet zo handig om Callas aan te leren een zweep vast te pakken. Dus ga ik nog verder naar tips zoeken op internet.
Of heeft iemand hier de gouden tip?
maar ik kan uiteraard wel wat lekkers smeren op een voorwerp.
Ze wilde toen ook alles proeven. Is natuurlijk supergoed, dat is hoe een jong paard zijn omgeving verkent, alleen ze deed het nogal lomp, zoals ze toen was. Ook heeft ze een tijd alles willen belikken. Dus proeven, bijten, likken niets mocht van mij. Dat leverde allemaal een vette NEE of UH op. Dus het is niet zo gek dat ze nu 8,5 jaar oud, de dingen die ze niet mocht in haar inprentingsperiode bij mij, ook nu niet meer doet. Dat werkt me nu tegen. Maarrrr... er was 1 voorwerp waar ze wél in mocht bijten en dat deed ze ook heel erg graag, want dan kwam er ook altijd een koekje, haar bit! pien_2010 schreef:Monique1963 schreef:Wij hebben de grote zaken van Le Clerc daar kan de Appie Happie echt niet aan tippen. Dus dat lukt wel wat lekkers kopen om er op te smeren.Eh Jet, ik heb geen albertheijn in frankrijk
Ik heb nog geen stroop bij de winkels hier gezien. Ik heb wel de geknoopte theedoek met voer erin van de oefening van gisteren in water gelegd, zodat de brokjes erin pap zijn geworden, dus dat de doek dan meer doordrenkt is met voersmaak. Als Callas daar niet in trapt, dan ga ik het met het bit proberen.
. Nee, meer om even aan te geven welke stroop ik bedoelde, geen appelstroop dus...
Best dik dus. Callas had allang geconstateerd dat zij dat voer er niet uitkreeg, dus ze had er geen belangstelling voor. Ze wilde graag telkens aanraken, maar daar kwam geen beloning op.
), juist het puzzelen naar wat fijn werkt is uiteindelijk zo tof
Monique1963 schreef:de term "LEIDER" Kom ik (of anderen alvast hier ?alleen door NH was ik gestopt met koekjes. Een leider koopt immers niet om met koekjes.
) op terug... dit is n.l. het allerbelangerijkste punt in het kijken naar en omgaan met paard (en dieren) en tevens HET verschil met NH e.d.
) Ik heb mijn bronnen zo gauw even niet paraat, dus mocht ik iets verkeerd onthouden hebben, corrigeer me gerust
)
Veel problemen die worden toegeschreven aan dominantie of het hebben van 'geen respect' komen algemeen genomen gewoon doordat paarden iets missen in de opvoeding die voor ons mensen nodig is om veilig met ze om te kunnen gaan.
Het kan best zijn dat sommige mensen mijn omgang met mijn paarden zien als 'goed leiderschap' o.i.d., maar zo denk ik er gewoon niet meer over. Het voornaamste probleem wat ik ermee heb is dat het erg antropomorfiseert ('vermenselijkt' - je past mensenbegrippen toe op een paard, die daar geen notie van heeft). Niet dat ik nooit vermenselijk, maar ik probeer het binnen de perken te houden. Ik observeer gedrag en oordeel daar niet over. Het allerbelangrijkste is consequent zijn, naar mijn mening, en begrip hebben voor het feit dat een paard een wezenlijk ander dier is dan een mens. Een paard ziet, hoort, voelt, ruikt, proeft, en denkt anders dan mensen, en het is voor ons simpelweg niet mogelijk om dit alles te doorgronden. Je kunt alleen proberen empathie te hebben... en dat is soms erg moeilijk. Want wat voor ons makkelijk en logisch is, is dat voor een paard niet en andersom. Monique1963 schreef:Alleen door NH was ik gestopt met koekjes. Een leider koopt immers niet om met koekjes. [...]n nu terugdenkend is onze relatie steeds minder leuk geworden. Vanaf eigenlijk dat ik gestopt ben met koekjes is het minder leuk geworden.
Ongewenst gedrag laat je uitdoven of buig je om (mits veilig in die specifieke situatie) of straf je af (mits onveilig in die specifieke situatie). Het beste is om ongewenst gedrag te voorkomen (d.m.v. setting up for success), maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Dat is ook een stukje ervaring opdoen en leren omdenken
Monique1963 schreef:Cera dank voor de link, daar moet ik een keer uitgebreid voor gaan zitten want het is 3 kwartier lang.
Ik denk niet dat leiderschap overrated is. Het werkt wel degelijk maar alleen als mijn lichaamshouding begrijpelijk is voor het paard. En dat lukt bij mij niet zo goed.
Citaat:Afspraken maken met je paard dat heb ik van Voest met Thor indertijd moeten doen. [...] Maar dat had niets met leiderschap te maken. [...] Ik begreep indertijd dan ook van Voest dat afspraken maken met je paard weinig te maken heeft met leiding geven. Het is een compromis.
Citaat:In het begin ben ik veel te lief geweest. Ze was een puber die haar grenzen verkende.
Ze schrok aan aantal keren flink en ik bevestigde haar schrikken door te troosten.
dus altijd eigen paarden gehad). Ergens op 11-13 jarige leeftijd voor het eerst kennis gemaakt met NH via een demo van Voest op Horse Event. Paar keer geprobeerd, maar mijn doodbrave Anglo-Arabier van 26 werkte niet mee en bleef mij vriendelijk knipperend aan staan kijken
Dat dus al gauw weer aan de kant gegooid. Paar jaar doorspoelen, Anglo-Arabiertje dood, nieuwe merrie gekocht, snel daarna paard van mijn moeder dood... Zij wilde graag uit mijn merrie een veulen fokken, dus gedaan. Het veulen was net als de merrie mega gevoelig, maar i.t.t. de merrie had zij geen slechte ervaringen opgedaan, en kon dus behoorlijk "brutaal" zijn (tussen aanhalingstekens, omdat ik er nu niet meer zo over denk!).
en toch is hij ontzettend braaf, loopt iedereen zo met hem weg, en bovenal: ik heb bijna nooit 'ruzie' met hem. Dit i.t.t. ons zelfgefokte paard, waar bloed, zweet en tranen aan te pas kwamen... (nu een heel fijn dier overigens, maar wel pas zo geworden sinds ik meer inzicht heb in leertheorie, trainingsmethoden, en de kleine lichaamstaal-signalen).
Mijn paard is er zeker niet vaker van gaan schrikken... Daarnaast denk ik dat de click en voer de aandacht weer terugbrengen naar mij, en helpen om spanning af te vloeien, en dus trigger stacking (waar ik denk dat Callas heel gevoelig voor is?) te voorkomen
Maar ik betwijfel het. Is m.i. jongigheid.
hopelijk geeft het wat inzichten/stemt het tot nadenken. Mochten er vragen zijn hoor ik die graag
Ik vind dit een superleuk topic om te lezen Monique, chapeau voor je open houding! En voor de andere bokkers die prettig/vriendelijk reageren
Cera_D schreef:@Fillis, je hebt zo ongeveer een samenvatting gegeven van het filmpje dat ik deelde![]()
Super duidelijk uitgelegd en ik kan me er volledig in vinden, hoewel ik net nooit zo op papier zou kunnen zetten

Ongewenst gedrag laat je uitdoven of buig je om (mits veilig in die specifieke situatie) of straf je af (mits onveilig in die specifieke situatie). Het beste is om ongewenst gedrag te voorkomen (d.m.v. setting up for success), maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Dat is ook een stukje ervaring opdoen en leren omdenken 
Mijn paard is er zeker niet vaker van gaan schrikken... Daarnaast denk ik dat de click en voer de aandacht weer terugbrengen naar mij, en helpen om spanning af te vloeien, en dus trigger stacking (waar ik denk dat Callas heel gevoelig voor is?) te voorkomen