Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:04

Afbeelding

Ik heb me er helemaal toen in verdiept en er is weinig bekend hierover. Hier zie je de foto wat ik omcirkeld heb is de luchtzak daar zie je allemaal kleine 'steentjes' zitten die horen daar dus niet. En zoals je ziet is deze luchtzak (paarden hebben er twee)gelegen in de kaak bij het paard dus daar lopen alle grote belangrijke aders/spieren..de luchtzak heeft een zeer kleine opening waar met spoelen al bijna niet bij te komen is. Het is een soort flapje tegen de binnenkant wat je haast niet ziet.

Ik heb 11 klinieken gebeld 6 willen er niet aan beginnen en 2 wel en de andere geen reactie toen terug gehad na overleg.

Phonix

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:32

Nadat ik helaas heb meegemaakt dat wij een half jaar Droes op stal had en ik maar niet naar Utrecht kon daardoor ben ik zeer huiverig voor droes. Helaas snapte de staleigenaar niet hoe ze er me om moest gaan en het bleef van komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:53

Phonix schreef:
Nadat ik helaas heb meegemaakt dat wij een half jaar Droes op stal had en ik maar niet naar Utrecht kon daardoor ben ik zeer huiverig voor droes. Helaas snapte de staleigenaar niet hoe ze er me om moest gaan en het bleef van komen.

Die stalhouder had het bij mij daarna wel geweten, goedschiks of kwaadschiks…

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:01

Alja schreef:
Oh wat leuk!
Ben benieuwd naar een fotootje!
Wanneer is de keuring ?

Vanmiddag :brr: Ik heb het niet meer :+

Fotootje komt als ze is goedgekeurd, durf het niet te jinxen :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:07

Phonix schreef:

Goed management bij Droes is echt zo belangrijk. Als pensionstal is het ook lastig hoor. Iedereen heeft tegengestelde belangen :o .

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:34

Op onze stal moeten we ook 2 keer per jaar de paarden laten inenten voor Rhino (is toch hetzelfde als droes toch?) 2 of 3 jaar geleden was er zo'n rhino uitbraak in België op een grote wedstrijd en sindsdien is alles toch wel strenger geworden qua inentingen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:44

Nee rhino en droes zijn verschillende enting en ziekten.

Succes Gulpje!

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:27

[/quote]

Lastig..de meeste mensen die een paard van die leeftijd zoeken rijden het liefst ongecompliceerd buiten. Het ligt denk ik echt aan de mate van de gebruiksaanwijzing die ze heeft en daarnaast lijkt ze dus niet zo makkelijk na te rijden te zijn?

Zou ze wel geschikt zijn voor iemand die alleen bosritten wil maken? Ik denk dat een realistische vraagprijs zo tussen de E2500,-/ E3500,- zit.[/quote]

Als je haar kent gaat ze wel echt door het vuur voor je, dus wat dat betreft is het vooral de verlatingsangst wat lastig is. We hebben ook een grote pensioen stal gestaan en daar had ze er veel minder last van, aangezien er geen vaste kudde was. Daar gingen we gerust samen op buitenrit door de polder heen en grote vrachtwagen passeren was geen probleem. Maar nu hebben we een kleine vaste kudde van 6 en daar wil ze erg graag naar terug. Veel getraind en het lukt wel om weg te gaan, maar zelf nooit meer een buitenrit geprobeerd vanwege de locatie waar we zitten.

Met de trailer weg is een ander dingetje, hier wilt ze gewoon echt niet op / weg. Dit is altijd al een ding geweest bij haar en ik denk dat ze een groot trauma heeft gehad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:36

Laadproblemen doen ook wel echt af aan de prijs.
Als het verder een makkelijk paard is, kijken mensen er wel eens doorheen, maar met de verlatingsangst er bij op geteld en de leeftijd wordt het vrij lastig denk ik.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:07

Ik zou bij zo'n paard ook al snel denken aan weg doen als weidemaatje ofzoiets, met mogelijkheid tot rijden.
Waarschijnlijk moet je er net geluk mee hebben want ik zou ook nooit een paard kopen die niet zou willen laden en daarbij ook verlatingsangst heeft.
Zoals hierboven al gezegd doet dat allemaal erg af aan de prijs..

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:38

Is er iemand die eens met mij mee wil denken? Wil wellicht een bod doen op een pony.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:44

Mij zouden laadproblemen niet zo zeer afschrikken maar dan moet wel de prijs er naar zijn.

Maar voor de meeste mensen die recreatie paarden zoeken die willen vooral gemak. Daar kan het niet laden wel een ding zijn, tenzij de stal naast het bos is. Als je niet perse moet verkopen zou ik het nog eens overwegen of het wel het beste is voor dit paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:45

ruitje schreef:
Phonix schreef:

Goed management bij Droes is echt zo belangrijk. Als pensionstal is het ook lastig hoor. Iedereen heeft tegengestelde belangen :o .

Bij droes altijd gelijk in isolatie heb ik altijd geleerd. Volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:51

Elisa2 schreef:
Phonix schreef:

Bij droes altijd gelijk in isolatie heb ik altijd geleerd. Volgens mij hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn.[/quote]

Maar als het uitbreekt op een stalling waar groepshuisvesting is heb je wel een probleem als er meer besmet zijn dan dat je kan isoleren en die stallen zijn er steeds meer

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:53

Dat isoleren is makkelijker dan gedaan op een grote stal. Er is vaak maar 1 of 2 isolatiestallen als die er al zijn. En zeker bij zo'n stal als bij Ruitje, als paarden in groepen gehuisvest zijn, is het lastig.
Ik heb het ook meegemaakt op een stal. Daar hebben ze toen 2 groepen gemaakt (1 groep die de binnenbak moest gebruiken en 1 groep die de buitenbak moest gebruiken) en dan had je gewoon pech dat je paard bij de groep met besmette paarden stond. Daar waren gewoon geen "isoleercellen". Het is toen wel gelukt om de droes in ieder geval tot een deel van de stal te beperken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:55

Als gelijk het eerste zieke paard in isolatie gaat dan scheelt dat al een boel. Maar fair enough, als het uitbreekt in groepshuisvestiging en er zijn niet genoeg isolatie stallen dan wordt het lastiger ja.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:59

Elisa2 schreef:
Als gelijk het eerste zieke paard in isolatie gaat dan scheelt dat al een boel. Maar fair enough, als het uitbreekt in groepshuisvestiging en er zijn niet genoeg isolatie stallen dan wordt het lastiger ja.

Droes is zo vreselijk besmettelijk dat - tegen de tijd dat je merkt dat je paard droes heeft, want het kan gewoon beginnen met een snotneus - het paard al paarden besmet heeft.

Enten is een goede oplossing. Maar de stal gaat toch ook echt dicht als niet de hele stal mee ent om droes buiten de deur te houden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:18

Elisa2 schreef:
Mij zouden laadproblemen niet zo zeer afschrikken maar dan moet wel de prijs er naar zijn.

Maar voor de meeste mensen die recreatie paarden zoeken die willen vooral gemak. Daar kan het niet laden wel een ding zijn, tenzij de stal naast het bos is. Als je niet perse moet verkopen zou ik het nog eens overwegen of het wel het beste is voor dit paard.

Eens!

En hoe moet een potentiële koper haar dan op stal krijgen? Want ik zou daar als koper ook erg huiverig voor zijn want zie zo’n paard dan maar heelhuids op de nieuwe locatie te krijgen…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:33

Met een vrachtwagen :D

Fijn dat de merrie zo braaf was Marjan!

Ik ben een weekje op vakantie, maar heb wel een zoekertje geplaatst. Onze merrie staat nu nml al een tijdje alleen en we hopen ook deze zomer lekker samen t bos in te gaan.
Wat dat betreft baal ik wel dat de leuke haflinger merrie niet helemaal lekker liep.

Lief maatje gezocht

Gezocht: lieve grote pony/ klein paard (barok type/ lichte koudbloed) vanaf 155cm voor buitenritten en dressuur.
Niveau: vanaf goed zadelmak en verkeersmak.
Leeftijd 5 t/m 11 jaar oud.
Geen schimmel.

Zeer goed thuis aangeboden.
Komt aan huis te staan met onze merrie. We zijn ervaren paardenmensen. Ik rij zelf al jaren en ben bewust bezig met zaken als voeding, beweging, zadel, training etc.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:46

Elisa2 schreef:

Het probleem op dit stal was dat ze de besmette paarden te vroeg terug ging zetten en werden andere paarden besmet. En ze gingen heel licht om met hoe besmettelijk het was + een dierenarts die vreselijk slechte advies gaf. “Was toch allemaal niet zo erg”

Vreselijk irritant voor de rest van ons. Ben blij dat ik er weg ben…

Na twee weekenden te hebben spendeert met een paard die niet wil laden ben ik daar ook klaar me. Ik koop geen paard die niet wilt laden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:08

Laad problemen geen moeite mee. Geef ze een cursus en dan is het hier zo opgelost

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:11

Een laadprobleem is het ergste niet. Moet echt heel raar lopen wil dat niet goed te krijgen zijn. Dat kan nog een ontbindende voorwaarde zijn. Of het paard op proef zodat je daarmee eerst kunt oefenen voordat je definitief koopt. Verlatingsangst is ook te trainen, dat hebben er echt zoveel.
18 jaar en bom proof is weer een meerwaarde voor een recreatiepaard (voor een sportpaard trouwens ook wel fijn :D). Leeftijd moet je willen, maar als het paard gezond is, is er volgens mij best wel iemand voor te vinden.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:18

Nou deze meneer is er niet bang voor. Die gaat er gewoon niet in als het hem niet zint. Daar tegenover staat een paard die het hele trailer verbouwd als die er eindelijk ingaat omdat die dan op zijn tenen getrapt zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:46

Phonix schreef:
Elisa2 schreef:

Het probleem op dit stal was dat ze de besmette paarden te vroeg terug ging zetten en werden andere paarden besmet. En ze gingen heel licht om met hoe besmettelijk het was + een dierenarts die vreselijk slechte advies gaf. “Was toch allemaal niet zo erg”

Vreselijk irritant voor de rest van ons. Ben blij dat ik er weg ben…

Na twee weekenden te hebben spendeert met een paard die niet wil laden ben ik daar ook klaar me. Ik koop geen paard die niet wilt laden.

Wat een achterlijk beleid zeg..

Ja, kan me voorstellen dat je blij bent dat je daar weg bent.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:32

Lastig Droes. Toen ik mijn jonge paard kocht stond hij in een opfok bij een echte ouderwetse Drenthse paardenboer die zijn hele leven al in de paarden zat. Geen opfok die ik zelf uitgezocht zou hebben, maar hij had het er best en heb toen wel besloten hem daar nog ruim een half jaar te laten staan omdat ik het risico van introduceren in een nieuwe kudde bij een opfok die meer aan mijn luxere ideeën zou voldoen, groter vond als hem daar laten staan. Hele jaar door op hele grote weides met voldoende gras in een gemengde leeftijden kudde. In de winter 's nachts op stal. Jonge spul zag er allemaal top uit maar de faciliteiten waren een beetje oude zooi vond ik. Die man had ook echt ouderwetse ideeen, was wars van keuringen etc en was er gewoon van overtuigd dat elk jong paard gewoon droes moest doorlopen om de rest van zijn leven hier goed tegen bestand te zijn.
Dus toen er vlak nadat ik hem gekocht had een nieuwe 2 jarige gebracht werd die gewoon meteen de kudde inging en ja hoor, 2 weken later droes bleek te hebben, dacht ik k.... Dier stond 's nachts gewoon in de box naast mijn Owen dus ik kreeg het wel even benauwd...Ik dacht aanvankelijk...ja zal ik hebben, zo'n Drents hobby fokkertje/ goedkope opfok met ouderwetse eigenwijze ideeën, en straks heb ik een doodziek paard. Maar geen van de andere in de kudde kreeg droes, ook Owen niet. Dit was dus al duidelijk vaker gebeurd en alle paarden in die kudde hadden afweer.
Ik bleek er ook helemaal naast te zitten met mijn idee van hobby fokkertje/goedkope opfok. Ja het was heel goedkoop, veel goedkoper als dat ik in de Randstad ben gewend. En ja het was niet luxe allemaal, maar toen ik eenmaal meer in gesprek kwam bleek dit heerschap gewoon fokker van internationale springpaarden te zijn, heel veel dieren in de VS onder bekende ruiters te hebben lopen (waar hijzelf nog eigenaar van was) en waar ook bekende springpaarden fokkers juist hun paarden ook in de opfok zette omdat dit oude boertje heel goed wist hoe je een jong paard van veulen tot sterk en gezond 3-jarig dier moest laten opgroeien, wat daarvoor nodig was. Was echt wel een gevalletje, schijn bedriegt en een eye opener voor mij, dat oude zooi aan faciliteiten niet gelijk is aan geen kwaliteit.
Toen er laatst een nieuw paard bij ons op stal verdacht werd van droes en er een waarschuwing in de stal app uitging, was er bij vele best lichte paniek (gelukkig vals alarm) maar ik maakte me eigenlijk nul zorgen om mijn eigen paard, aangezien ik weet dat hij goed immuun is tegen droes. Had ik er zelf met de kennis van toen voor gekozen, nee. Ben ik er toch iets anders tegenaan gaan kijken? Ja. Ik ben wel blij dat ik weet dat droes geen bedreiging zal zijn voor mijn paard en dat ik daarvoor dus ook niet hoef te gaan enten.

Overigens was ik onlangs op een seminar bij dierenkliniek Emmeloord over luchtwegaandoeningen bij paarden, uiteraard werd daar ook droes behandeld. Hier werd verteld dat die latent aanwezige "chronische" droes met die steentjes in de luchtzakken op zich in de meeste gevallen wel prima te behandelen is met spoelen. Het is inderdaad een hele precaire regio die luchtzakken met een nauwe ingang maar ze hebben toen ook filmpjes laten zien hoe ze daar toch binnen kunnen komen om deze schoon te maken en te spoelen (is ook nodig bij schimmelinfecties van de luchtzakken waar dit filmpje voor was, maar kan en doen zij dus ook bij chronische droes).