Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:23

Hier op stal gezet omdat ze beetje duf was van narcose maar begon toen stal bedekking te eten dus toen gelijk weer in de paddock gezet.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:28

oji schreef:
Maar die van jou is 2,5 Koekie dus die is nog niet aan het werk. Maar een paard dat wel al in het werk staat, die zou ik niet een maand laten staan om alleen mee te poetsen en te wandelen. Die kun je het beste gewoon in het bekende ritme aan de gang houden.

Eens, al zou ik persoonlijk wachten met buitenrijden tot je elkaar wat beter kent en het paard een beetje ‘geland’ is. Dus niet gelijk de eerste week in een onbekende omgeving naar buiten. Doe eerst wat bakwerk zodat je weet hoe ze reageert in situaties. Als ze onverhoopt schrikt en je pakt het niet goed op, dan zou het zonde zijn als het gelijk het vertrouwen beschadigd raakt. Voor de rest lekker mee in het ritme van de andere paarden als die overdag ook buiten staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:44

vla_flip schreef:
Ik heb een vraagje! Als ze morgenmiddag is goedgekeurd blijft ze direct bij mij, kan ik haar dan het beste eerst in haar nieuwe stalletje zetten, of haar buiten laten rondlopen? Hoe moet ik de eerste dagen met haar voor me zien? Is het bijvoorbeeld slim om de eerste paar dagen rondjes door het dorp te wandelen?

(Dit echt bedoeld omdat ik het allemaal niet zo goed weet en benieuwd ben naar jullie kijk hierop :) )

Ik zou haar daar neer zetten waar de rest ook staat. Staat de rest op stal, zet je d'r erbij; staat alles buiten, zet haar ook buiten (in een apart veld waar ze wel kennis kan maken met de rest)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:30

Hier hangt het er een beetje vanaf hoe laat ze komen waar ze komen te staan. 'S ochtends of 's middags gewoon in de paddock (wel apart van de rest). Komen ze pas tegen de avond dan gaan ze wel op stal, maar dan gaat de rest ook naar binnen. Ik probeer ze wel vaak in een stal te zetten naast een paard waar ik ze aan wil proberen te koppelen.
Daarna gaan ze gewoon mee in het normale ritme.

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 01:24

Bedankt! Ik heb wel een mooi veldje voor haar naast de paddock waar ik haar indoe denk ik. In de paddock staat mijn Haf namelijk.

Rijden e.d. zal pas na het weekend gaan, ik heb haar zadel nog niet namelijk (komt een zadelmaker om te passen). Ik woon in een heel klein en rustig dorpje, vandaar dat ik dacht om met haar aan de hand te wandelen om te zien hoe dat gaat. En longeren uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:13

Aan de hand wandelen lijkt mij prima hoor, denk dat je het heel goed voor elkaar hebt.
Als je paard overdag komt lekker buiten zetten en anders op stal, zou iig in de buurt van andere paarden zetten.
Als je hem samen met je haf wilt laten wennen zou ik dat op het meest neutrale plek doen, dus niet de haf zijn vaste plekje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:29

Romy1234 schreef:
Aan de hand wandelen lijkt mij prima hoor, denk dat je het heel goed voor elkaar hebt.
Als je paard overdag komt lekker buiten zetten en anders op stal, zou iig in de buurt van andere paarden zetten.
Als je hem samen met je haf wilt laten wennen zou ik dat op het meest neutrale plek doen, dus niet de haf zijn vaste plekje.

Ik zou niet gelijk in het dorp gaan wandelen of anderszins meteen van het terrein af gaan.Eerst laten wennen aan de locatie wat zijn nieuwe thuis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:09

Waarom niet?
Als het goed voelt, het is niet te druk, en paard is vrij rustig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:35

Nieuwe omgeving kan voor stress zorgen en onberekenbaar gedrag, je kent het paard niet..weet niet wat zijn signalen zijn en hoe deze om gaat met stress. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

Laat het lekker wennen en ga fijn beginnen met grondwerk in de bak, beetje borstelen, longeren etc. Paard moet ook even "landen" op de nieuwe plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:15

En iedereen gaat daar anders mee om, ik ben zelf van mening dat een paard in nieuwe omgeving houvast zoekt aan vertrouwen, en als jij als eigenaar zelfverzekerd bent is dat juist een prima begin.

Daarom zeg ik, als het goed voelt doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:36

Normaliter, als een paard op buitenrit of zo zich losrukt of de ruiter verliest, dan rent hij zelf terug naar de stal. Maar als hij nog helemaal nieuw is dan zal hij niet weten dat hij naar die stal terugmoet. En dan wordt het een zoektocht om hem terug te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:57

Tsja een risico loop je altijd natuurlijk, ook als het paard wel weet waar z’n stal is.
Kan die ook wel in blinde paniek onder een auto komen of wat dan ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:03

Daarom kun je beter in een afgesloten ruimte werken totdat je weet hoe een paard is. Hoe zelfverzekerd en goed je ook bent, een ongeluk zit in een klein hoekje en het risico is alleen maar groter als je het paard nog niet goed kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:06

Het veranderd mijn mening echt niet hoor om erover door te gaan :)

Maar goed, beter om in topic door te gaan

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:11

Ik zou ook niet zo snel op dag 1 het erf af gaan. Is me in de eerste twee weken überhaupt niet gelukt met mijn eerste paard. Die blokkeerde gewoon en als je dan door pushte liep ze gezellig op twee benen met je mee. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:12

Daar gaat het mij ook niet om, ik wil dat vla_flip een weloverwogen keuze maakt. ;-)

Inderdaad verder weer ontopic lijkt me een prima plan.

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:41

Dank!

Op dag 1 het erf af was niet mijn bedoeling. Ik ga haar de komende week lekker longeren, in de bak oefenen met aan de hand lopen en als het goed gaat en het weer goed is zal ik eens een wandeling van het terrein af proberen.

Ik rij namelijk op de plaatselijke manege, +/- 15 min stappen van mijn huis. Trailer is kapot, dus als ik wil rijden zal ik toch het terrein af moeten! Dus dan moeten we eerst een beetje vertrouwen in elkaar krijgen. En uiteraard een begeleider mee elke keer dat ik wel naar de manege wil gaan

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:07

vla_flip schreef:
Dank!

Op dag 1 het erf af was niet mijn bedoeling. Ik ga haar de komende week lekker longeren, in de bak oefenen met aan de hand lopen en als het goed gaat en het weer goed is zal ik eens een wandeling van het terrein af proberen.

Ik rij namelijk op de plaatselijke manege, +/- 15 min stappen van mijn huis. Trailer is kapot, dus als ik wil rijden zal ik toch het terrein af moeten! Dus dan moeten we eerst een beetje vertrouwen in elkaar krijgen. En uiteraard een begeleider mee elke keer dat ik wel naar de manege wil gaan

Ik zou zeggen, kijk vooral hoe je paard als individu is en hoeveel stress die daadwerkelijk door de verhuizing ervaart :) Sommige paarden kun je eerste week (of eerste maand) het beste niet het erf af laten gaan omdat ze zoveel spanning hebben en gevaarlijk kunnen reageren, maar voor een dier dat wat koeler in de kop is kan het soms echt maar relatief weinig uitmaken.

Ik was met mijn huidige paard binnen eerste week al het terrein af, ook naar de les op vreemd terrein, en hij kon het echt prima hebben. Want dat is gewoon zijn coulante karakter en hoe hij in het leven staat. Geen seconde aan getwijfeld of het verstandig was.

Maar een gevoeliger paard zou ik het weer niet aandoen (en mezelf ook niet, er is namelijk niets grappigs aan een gestrest paard dat in paniek flink loopt te stuiteren)

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:40

jansenjap schreef:
Oh wat vervelend maar wel zeer herkenbaar. Ben jij nu wel geslaagd of ook nog zoekende

Helaas nog niet. Wel volgens mij 15 bekeken inmiddels, waarvan 6 niet gezond, 1 een stuk kleiner dan omschreven (en dus te klein), 2 té groen, 1 was proberen onder het zadel geen optie, 3 qua karakter niet wat ik zocht. 2 waren wel heel leuk, maar helaas afgekeurd door de dierenarts bij keuring. Ik weet ze er wel uit te pikken, en tis ook niet dat ze in de lagere prijsklasse vielen. :+ Misschien moet ik mijn liefde voor bont maar laten varen... :')

vla_flip schreef:
Als ze morgenmiddag is goedgekeurd blijft ze direct bij mij

Heb je al uitslag van de keuring? :)

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:20

Ze is goedgekeurd!

Omdat m’n andere dametje op stal ging heb ik haar ook eerst binnen gezet, morgen mag ze lekker naar buiten.

Mijn nieuwe aanwinst Nola! *\%/*

Volgens de DA zo gezond als een vis, en ook röntgenologisch niets op aan te merken.

Afbeelding

Afbeelding

(Onze stallen zijn nogal ‘robuust’ I know :)) )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:34

Enorm leuk paard maar wat een oren.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:52

Wat een leukerd! Veel plezier ermee.
@babootje je hebt gelijk dat zijn flinke flappers :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:07

Veel plezier en geluk samen, fijn dat ze is goedgekeurd :)

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:09

Het is net dumbo ja hahaha
Misschien groeit ze er nog in en anders een mooie ezel op stal

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:15

Na een aantal jaren geen eigen paard te hebben gehad, denk ik er serieus aan om weer rond te gaan kijken voor een paard. Mijn voorkeur gaat uit naar een 'karakter' paard zoals een Haflinger, Fjord of IJslander. Weet hier iemand wat een gangbare prijsklasse is voor deze paarden? Ik ben op zoek naar een gezond, correct gebouwd paard en heb geen wedstrijdambities.
Laatst bijgewerkt door Ann op 18-01-23 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt