Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:12

Babootje schreef:
Raar. Zou niet weten waarom een paard dat net van het land komt geen buigproef zou kunnen ondergaan.
Je zou dan zeggen juist dan is het paard goed want heeft rust gehad. Als je het een interessant paard vindt dan zou ik inderdaad zoals SkyAss zegt foto en echo van de kogel laten nemen. Zelfs als de buigproef goed zou zijn zou ik dat nog doen.

eens...
kijk voor het bedrag zou ik ook niet snel een hele röntgenologische keuring doen... maar minimaal wel buigproef en ik denk zelfs een klein scannetje van die betreffende kogel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:20

Anno1978 schreef:
Vandaag kwam totaal onverwachts mijn prinses op mijn pad... En ben ik binnenkort de supertrotse eigenaresse van een prachtige superlieve Méren merrie!
Nou ik ben zo blij, ze voelt zo bijzonder qua karakter... Qua rijden is ze veel groener..maar ik heb gezien dat ze heel leerbaar is dus heb alle vertrouwen dat het goedkomt..
Kent iemand het Méren ras?
Het lijkt me leuk om mensen te leren kennen.
Ik weet niet hoe ik foto's kan plaatsen hier :(

Een Merens? Ik noem het altijd een mini fries omdat ze daar zo op lijken, maar volgens mij is het een Frans ras een bergpaardje. Pien hier op bokt heeft er eentje (of een gehad).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:22

Dank voor alle adviezen! Fijn dat mijn gevoel een beetje bevestigd wordt. Het filmpje in de advertentie was dermate wazig dat ik niet goed kon zien of ze rad was of niet. De meningen waren bij mij thuis ook verdeeld over dit dier. Ik ga er morgen heen in de middag met een open mind. Er is een leuke stad in de buurt dus ik ga gewoon heen voor een leuke dag en als dat paard alles is wat is beloofd is het dubbel raak, en anders een wijze les :D

Mocht het wat zijn wil ik inderdaad extra onderzoek laten verrichten op de kogel. Als het dier 12 was, en al die tijd goed liep op een dikke kogel vind ik het een ander verhaal dan een 3 jarige.

Van harte Anno! Ik heb iemand gekend met een Mérens en dat was zo’n leuk diertje. Een echte alles kunner met een super karakter. Laat je wat foto’s zien?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:23

Maar ik snap dat we hoor, ik ken echt we wat jonge beesten die net van de wei komen en waarbij het concept voetjes geven nog niet bekend is. Ervaring uit eerste hand dat de dierenarts dan liever de buigproef laat voor wat het is na een aantal pogingen. Zij zijn ook niet levensmoe.

Ik zou die koel gewoon even op een scan en foto laten zetten en verder klinisch keuren wat wel kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:25

Sky_As schreef:
Nou ja, er zijn paarden die dusdanig groen zijn dat je nog geen voetje op kan pakken zonder dat ze gesedeert zijn. Weinig dierenartsen die daar dan een buigproef op trekken, dus dat snap ik dan op zich nog wel. Maar zeker in het geval van een dikke kogel, zou ik dan wel zeker willen weten dat er niks onderliggends is.

Ik koop alleen maar paarden die groen zijn en soms zo uit het land komen. Altijd gewoon de buigproeven kunnen doen. De paarden gaan toch ook gewoon vanaf veulen/jaarling naar de smid? Een voetje geven zijn ze dan gewoon gewend.
En als er licht gesedeerd moet worden, kan dat ook.

In ieder geval succes Danique. In ieder geval ben je zo te zien verstandig genoeg om een goede keuze te maken. En er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bepalen. :D

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:47

Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor de felicitaties!
Het is gelukt met foto's, ik had geen bokt5 geselecteerd waardoor foto's uploaden niet kon.

Dit is mijn nieuwe schat!
Morgen ga ik weer naar haar toe ...ze komt over anderhalve week naar haar nieuwe huis, dus kunnen we eerst even verder kennismaken op de plek waar ze nu staat.
Is de overgang hopelijk ook iets minder heftig voor haar
Vind het allemaal superspannend...een véél groener paardje dan wat ik in gedachte had, maar zo'n lief leuk karakter en heel welwillend... Ze heeft ook een snor haha dat vind ik altijd zo leuk.
Laatst bijgewerkt door Anno1978 op 11-06-21 10:53, in het totaal 3 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:48

Wat mij trouwens erg opvalt de afgelopen tijd, is dat veel mensen deze paardenkoopgekte gebruiken om van hun oudere 20+ paarden af te komen. De weidemaatjes en super lieve beginnerspaardjes vliegen je om de oren

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:58

stitchlover schreef:
Wat mij trouwens erg opvalt de afgelopen tijd, is dat veel mensen deze paardenkoopgekte gebruiken om van hun oudere 20+ paarden af te komen. De weidemaatjes en super lieve beginnerspaardjes vliegen je om de oren

Misschien is daar nu juist ook vraag naar?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:59

Leuk dier Anno1978, veel plezier ermee!

stitchlover schreef:

Dit en die 'project' paarden valt mij ook op, ik vind sowieso nu heel veel lage prijsklasse op MP staan.
(Oke, zelf ook een oudere gekocht maar die is dan wel topfit)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:59

Gefeliciteerd Anno 1978.

En wie weet is het gewoon een leuk dier Danique. Idd met een dergelijke bemerking wel altijd ff op de foto en de scan, maar ik snap ook dat de prijs voor een prima dier met een dikke kogel lager is als normaal in de markt. Haakt toch een heel groot deel van de doelgroep bij voorbaat bij af dus dan daalt de waarde.

Oh dat vind ik altijd zo sneu stichlover, als een paard te oud wordt voor je ambities, om hem dan maar af te danken naar een nieuwe eigenaar en er nog geld voor vragen ook en wie weet wat er gebeurt met zo'n dier daarna. Tegen de tijd dat mijn paard bejaard en pensioengerechtigd mag ze lekker naar een goed plekje, maar blijft ze gewoon van mij. Ik bepaal dat alleen een 5* pensioenplekje goed genoeg is en ik bepaal wanneer het genoeg is geweest.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:01

_Tarzan schreef:
Leuk dier Anno1978, veel plezier ermee!

stitchlover schreef:

Dit en die 'project' paarden valt mij ook op, ik vind sowieso nu heel veel lage prijsklasse op MP staan.
(Oke, zelf ook een oudere gekocht maar die is dan wel topfit)

Projectje door karakter is geen probleem... maar helaas hebben 80% van deze 'probleempaarden' iets lichamelijks waardoor ze zich zo gedragen.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:07

Gefeliciteerd iedereen!

Vorige week vrijdag is mijn pony goedgekeurd en gister is hij naar mij gekomen.
Best onverwacht en niet per se wat ik zocht qua ras en geslacht maar zijn karakter sprak me heel erg aan
Erg blij met hem dus!

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:11

Oke dan heb ik ook een 'project' paard gekocht :+
Paard was alle vertrouwen kwijt helaas en veel slaag gekregen de laatste maand, met proefrijden lag ik er dan ook bijna naast :') Maar ik zag dat het karakter goed was, goudeerlijk paard en zijn gedrag was puur angst dus toch gekocht. We zijn nu bijna 3 weken verder en man wat heb ik een geweldig paard gekocht, de klik is er en wat heeft hij nu al een vertrouwen in mij <3 Oke rijden heb ik nog niet geprobeerd, maar ook dat komt wel! :D

Dus oke als je het zo omschrijft is zo'n projectje helemaal niet verkeerd... niet bij nagedacht dat het ook zoiets kon zijn inderdaad, bij project klikte ik ook altijd meteen weg :=

MeggiieTommy, gefeliciteerd! *\o/*

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:19

Anno, leuk dier! :D

Wij hebben ook een projectje gekocht. En kan nu heel voorzichtig zeggen dat het de goede kant op lijkt te gaan.
Maargoed, we wisten van tevoren dat het niet opstappen en wegrijden zou zijn. Als je er op voorhand rekening mee houdt, geen probleem.
Een projectpaard kopen onder het mom van 'lekker goedkoop' lijkt me dan weer minder verstandig :o

Zag gisteren nog een arabier staan op MP, ook lagere prijsklasse. Maar die was al 23. Dat vind ik toch echt wat te oud :=
Oké, misschien wordt zo'n dier 30, maar qua rijden zit ie toch wel tegen zn pensioen aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:38

Dilan93 schreef:

Wij hebben ook een projectje gekocht. En kan nu heel voorzichtig zeggen dat het de goede kant op lijkt te gaan.
Maargoed, we wisten van tevoren dat het niet opstappen en wegrijden zou zijn. Als je er op voorhand rekening mee houdt, geen probleem.
Een projectpaard kopen onder het mom van 'lekker goedkoop' lijkt me dan weer minder verstandig :o

Zag gisteren nog een arabier staan op MP, ook lagere prijsklasse. Maar die was al 23. Dat vind ik toch echt wat te oud :=
Oké, misschien wordt zo'n dier 30, maar qua rijden zit ie toch wel tegen zn pensioen aan.

Ik vind dat niet te oud. Ik ben zelf 67. Mijn huidige paard is 25. Als die onverhoopt nu zou overlijden (helaas weet je het bij paarden maar nooit,ze kunnen koliek krijgen en binnen een dag weg zijn) dan zou ik toch een nieuwe willen want ik kan niet zonder paard.Maar wel een die qua leeftijd en energieniveau bij mij past. Een jong druk sportpaard zou ik nog niet gratis willen krijgen want die zou ik niet kunnen bieden wat hij nodig heeft,en hij mij ook niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:46

Ik vind het altijd wat ondankbaar als oudere dieren weg moeten. Het is altijd zogenaamd voor het paard omdat hij zo goed zou zijn als weide maatje oid. Ook met kapotte paarden. Helaas heb ik van dichtbij een aantal verhalen meegemaakt waar dat enorm fout is gegaan. Dus ze blijven of bij mij of ze worden ingeslapen. De meeste worden gewoon afgedankt in zo'n advertentie en ze willen wel dat ze goed terecht komen, maar luisteren eigenlijk nooit naar de grote hoeveelheid slechte verhalen met zulke paarden. Zowel de oudjes, maar nog caker de jongere kapotte dieren.

Energieniveau moet passen ja. En leeftijd gedeeltelijk. Ik snap dat een 3 tot 6 jarige bijvoorbeeld te jong kan zijn. Maar mijn ergste paard qua energie en sowieso qua bokken enzo was een 20 jarige die ik gereden heb tot 24 :')

Wij hebben voor mijn moeder, die eind 60 is, geen jong paard meer gekocht zoals degene hiervoor, maar wel een 6 jarige, ondertussen 11, die gewoon enorm braaf is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-06-21 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:47

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:49

Leuk al die blije kersverse eigenaars, toffe dieren zie ik voorbijkomen. Heel veel plezier gewenst!

Wat project betreft, ik ben daar zelf niet zo heel happig op, maar veel hangt inderdaad af van de interpretatie van de eigenaar. Wat ik als project zie kan iets heel anders zijn dan wat de huidige eigenaar als project ziet. Zo zag ik een paardje voorbijkomen die heel sensibel is, eigenaresse omschreef ze ook als project, omdat het rijden bij haar niet lukte. Maar daarom kan ik er nog wél mee wegrijden bijvoorbeeld.

Ik zie de laatste tijd wel wat paarden voorbijkomen van bekenden, waarvan ik weet dat het op wedstrijd écht niet goed ging. Wordt dan verkocht als talent en gaat weg wegens 'tijdsgebrek' en niet uitgebracht 'wegens tijdsgebrek' nouja niet zo handig als alle startlijsten/uitslagen gewoon online terug te vinden zijn denk ik dan >;)
Laatst bijgewerkt door Kiwiaa op 11-06-21 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:51

Kiwiaa schreef:
Leuk al die blije kersverse eigenaars, toffe dieren zie ik voorbijkomen. Heel veel plezier gewenst!

Wat project betreft, ik ben daar zelf niet zo heel happig op, maar veel hangt inderdaad af van de interpretatie van de eigenaar. Wat ik als project zie kan iets heel anders zijn dan wat de huidige eigenaar als project ziet. Zo zag ik een paardje voorbijkomen die heel sensibel is, eigenaresse omschreef ze ook als project, omdat het rijden bij haar niet lukte. Maar daarom kan ik er nog wél mee wegrijden bijvoorbeeld.

Ik zie de laatste tijd wel wat paarden voorbijkomen van bekenden, waarvan ik weet dat het op wedstrijd écht niet goed ging. Wordt dan verkocht wegens 'tijdsgebrek' en niet uitgebracht 'wegens tijdsgebrek' nouja niet zo handig als alle startlijsten/uitslagen gewoon online terug te vinden zijn denk ik dan >;)

Je zult je verbazen hoe weinig nieuwe eigenaren fatsoenlijke research doen.
Op het moment loopt het over van de mensen die tot een bedrag van 5000 een paard zoeken die amper de voor en achterkant van een dier kunnen onderscheiden, maar wel het hardste kunnen roepen dat ze verstand hebben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:56

anjali schreef:
Dilan93 schreef:

Ik vind dat niet te oud. Ik ben zelf 67. Mijn huidige paard is 25. Als die onverhoopt nu zou overlijden (helaas weet je het bij paarden maar nooit,ze kunnen koliek krijgen en binnen een dag weg zijn) dan zou ik toch een nieuwe willen want ik kan niet zonder paard.Maar wel een die qua leeftijd en energieniveau bij mij past. Een jong druk sportpaard zou ik nog niet gratis willen krijgen want die zou ik niet kunnen bieden wat hij nodig heeft,en hij mij ook niet.

Nee oké, maar ik ben 27 en zoek een paard waar ik in theorie nog 10-15 jaar mee kan rijden. En dan ook ritten van 4u (of langer). :)

Nou weet ik dat dit met een jonger paard ook geen garantie is, maar de kans dat die nog een jaar of 10 mee gaat is groter dan wanneer ik er een van boven de 20 zou kopen.

Betekent overigens niet dat ik een paard zou verkopen als ie ouder wordt en richting zn pensioen gaat.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:01

@kyrkelover Ja het kan natuurlijk ook wel wat doorslaan, ik doe soms misschien een beetje té veel research :+ Het paard is ook maar wie het paard is en je moet ook wel gewoon kijken hoe het op dat moment gaat met jou. Kan geen kwaad om de achtergrond van het dier wat te kennen denk ik, maar soms speelt dat ook wel wat in je nadeel. Als ik van eentje weet dat die ontploft is en zijn eigenaresse het ziekenhuis in gebokt heeft, ben ik toch al net wat minder happig, ook al doet hij het misschien nooit meer of was het een heel specifieke situatie. Het blijven dieren en dat kan dus altijd gebeuren, en als ik dat niet had geweten had ik het mss wel een leuk paard gevonden :=

Sowieso vind ik het enorm moeilijk om een paard qua exterieur te beoordelen, ik ga gewoon uit van vind ik hem leuk? Oke, en laat de dierenarts nu maar zijn werk doen of ie in orde is of niet :+ Ik denk niet dat ik zelf zo dingen zou opmerken aan beenstand oid.

Wat gepensioneerde paarden verkopen betreft, ik vind het gewoon echt not done.. ja hij kost evenveel of zelfs meer dan een jong paard en je kan er minder mee, maar hij is zo lang je maatje geweest! :? Als ik er maar 1 kon houden zou ik mijne echt niet wegdoen voor wat jonger grut.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:06

Jawel, maar simpele dingen als het paspoort nakijken en even het internet naspeuren of er iets te vinden is, is puur basis.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:11

Dat is zeker zo. Ik heb al een aantal keren een paard via via aangeboden gekregen (er weten wel heel wat mensen dat ik op zoek ben), en als ik dan zelf savonds op sporthorses of tweedehands kijk vind ik de advertentie zelf ook, voor 1 a 2k minder :x Dan ben je blij dat je wel even googlet.

En zeker bij spaanse paarden is dat paspoort/carta wel een dingetje, waar bijzonder weinig mensen van op de hoogte zijn vreemd genoeg. Nu weet ik niet of het écht verregaande gevolgen heeft als dat niet op je naam kan worden gezet omdat het niet in orde is, zolang je niet op wedstrijd wil of niet wil fokken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:14

Nou laatst zocht er iemand contact met mij die dus een engels volbloed had gekocht van een handelaar.
Was "gekeurd" alleen door dierenarts van de handelaar en zij zelf was er niet bij geweest.
Zat een paspoort bij van een 15 jarige merrie. Tja als het dier daadwerkelijk gekeurd was of als ze het ding even open geslagen had.... had ze gezien dat het paspoort niet bij het desbetreffende paard hoorde.
Merrie blijkt uiteindelijk 21 en 12 veulens gehad. Nu is ze overigens bezig met een rechtzaak en ben erg benieuwd hoe dat af loopt. Terug geven wil ze immers niet.

Aan het einde van de rit zijn dat gewoon zeer domme en onnodige beginnersfouten.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:16

Amai, ja dat is idd wel euhm heel veel vertrouwen in de mooie blauwe ogen van de verkoper gehad :+