[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:58

Mooi om je huis weer terug te zien. Ik vond het toen prachtig en nog steeds.
Jeetje zeg die Erwin, wat is er gebeurt? 2021 kan alleen maar beter worden hopelijk, wat een pech!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:44

Beterschap voor Erwin! Het oude huis is wel heel mooi gelegen, mooie beelden.

JudithO

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:28

My goodness, wat een prachtig huis zeg! Het is dat ik niet in Frankrijk wil wonen, maar anders wist ik het wel...
En beterschap voor Erwin!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 18:27

Hey wat leuk jullie reacties allemaal.

Erwin heeft op koude spieren een aanhanger geprobeerd een stukje om te tillen. Daarbij heeft hij zijn kuitspier gescheurd. Enorm pijnlijk. En vooral erg frustrerend. Het weer is super, alle machines zijn gerepareerd hij had zo graag aan de gang gegaan om te snoeien. We hebben weer een nieuw stukje land nodig voor de meisjes. Helaas pas op de plaats. Hij kan inmiddels wel met een tennisbal in zijn schoen kleine stukjes lopen zonder krukken, maar hij merkt het meteen als hij een paar minuten te veel heeft gelopen. En het advies is echt rust. En vooral zorgen dat het niet zeer doet. Pijn betekent in dit geval dat de scheur in de spier openblijft of verder scheurt. Dus hij mag absoluut niets doen dat hem pijn doet. Geen pijn, betekent dat de spier aan het genezen kan gaan/is. We vinden het niet erg om een tijdje pas op de plaats te doen. Alleen geen leuke filmpjes voor een poos ;-)

Over het oude huis, het was een mooi huis, groot, veel gebouwen erom heen, prachtige plek, doodlopende weg, geen buren, mooie bergen, meteen na de poort uitrijmogelijkheden, maar financieel gezien was het beter voor ons een goedkoper huis te zoeken. Daarbij was het ook ons huis niet. We hadden geen klik met het huis. En hier meteen wel. We hebben 5 jaar lang daar gewoond zonder happy te zijn. We zijn daarom erg blij hier weer te zijn.

Ik ga de meisjes naar stal halen voor de nacht. Tot weers!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:55

Oei dat klinkt wel heel erg pijnlijk voor Erwin.
Gelukkig word hij nu verwent met op bed liggen en zijn tvtje aan.
Veel voorspoed voor 2021 .!

Ik vind dat jullie nieuwe plek veel meer charme heeft en dan alle ontdekkingen in en op jullie terrein. Zo genieten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 19:14

joey2010 schreef:
Oei dat klinkt wel heel erg pijnlijk voor Erwin.
Gelukkig word hij nu verwent met op bed liggen en zijn tvtje aan.
Veel voorspoed voor 2021 .!

Ik vind dat jullie nieuwe plek veel meer charme heeft en dan alle ontdekkingen in en op jullie terrein. Zo genieten.

Dank Sandra, Erwin gaat het wel redden, ik verwen hem wel en klopt van de nieuwe plek dat vinden wij ook.

Om even aan iedereen uit te leggen: Dit oude huis was een noodgreep. We hadden een huis gevonden 5 jaar geleden en ons eerste huis in Frankrijk was al verkocht. Maar een dag vóór het tekenen van het voorlopige koopcontract voor dat huis dat we gevonden hadden, bleek dat er over veel dingen gelogen was. Waaronder asbest, een gebouw waarvan er mooie foto's op de advertentie stonden maar waar we zgn niet naar toe konden lopen in het bos omdat het was overgroeid (dat bleek ingestort te zijn) en een tractor die in de verkoop zou zitten en ineens 5000 euro moest kosten.

We trokken ons toen terug van de koop van dat huis. Maar toen was ons andere huis al verkocht en moesten we binnen 6 weken een huis vinden met voldoende terrein voor de paardjes, voldoende gebouwen voor alle auto's en motoren van mijn vriend en nog 100 eisen en het moest al leeg staan. En ook nog binnen een bepaald budget uiteraard. Dat was maar heel dun gezaaid in het zuiden waar wij wilden wonen. Dus we moesten een compromis sluiten. En dat hebben we gedaan want het was wel een prachtig compromis, maar het is altijd een compromis gebleven. De klik is nooit gekomen.

Daar kwam bij dat we geen geld meer hadden om het huis dusdanig naar ons zin te maken dat het compromis opgeheven zou worden. Dus hebben we nu al weer bijna twee jaar geleden besloten het huis te koop te zetten, een supergoedkoop huis ervoor terug te kopen (opknapper dus) en wel te zien wat er van zou komen. Nou ja, de rest is historie. We hadden het al 2x verkocht, de eerste keer ging niet door en de 2e keer in juli vier dagen voor de verhuizing ging het niet door. We hebben nu wel een voorlopig koopcontract dat is getekend door de kopers, het wachten is nu of ze hun lening krijgen ja of nee. En dat moeten ze uiterlijk 25 januari hebben. Ondertussen moeten wij het huis blijven onderhouden, vandaar dat we even terug zijn gegaan om alle kranen etc af te sluiten.

Ik had het er zelf erg slecht mee om daar weer te zijn. Niet zozeer om het huis, maar wel om alle herinneringen met de paarden. Shadow die daar zo happy was, mijn heerlijke mannetje. En alle nare herinneringen met Callas. Maar ook alle mooie ontdekkingsritten die ik met haar gemaakt heb. En of dat ooit nog terug gaat komen. Van die dingen. Vond het erg beladen.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:21

Het ziet er mooi uit Mo, ik hoop voor je dat het nu dan ook definitief verkocht wordt. De mooie herinneringen blijven toch wel bij je.
Beterschap voor Erwin, en veel patat eten de komende tijd!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 13:38

Hahaha, ja inderdaad Veldbloem, we moeten veel patat eten.

Vandaag eindelijk weer eens de voortgang in clickeren met de meisjes gefilmd. Verbouwen komt er nu toch even niet van met een kreupele man, dus tijd én ik dacht er weer aan. Ik heb niet iedere dag geclickerd de afgelopen week en bij Poupette lijkt het iedere keer weer weggezakt te zijn als ik na twee dagen weer aankom met mijn moeilijke vragen.

Op het filmpje heb ik alleen de eerste goede moves van Poupette gezet. De 6 minuten erna waren maar sporadisch goed. Dus ik ga met haar nog maar heel kort trainen en ik heb het gevoel dat het kwartje nog steeds niet bij haar gevallen is en dat ze nog steeds op mijn hand richt.

Ik ben ook nog steeds in twijfel of ik met een target stick zal gaan werken, maar daar heb ik dan niets meer aan met apporteren.

Callas daarentegen daar gaat het zó leuk mee. Ik heb de hele training met haar integraal op dit filmpje laten staan. Dat heb ik gedaan omdat ik het zelf zo leuk vind om haar te zien denken en redeneren. Er zijn écht af en toe moment dat je haar hersentjes echt ziet kraken. Ook leuk dat ze zelf andere voorwerpen aanraakt. Op het filmpje niet zichtbaar maar er ligt een takje aan haar voeten. En het witte bakje ligt wat verder weg en dus buigt ze een keer of 3 haar hoofd omlaag naar het takje. Ik begon even te vrezen dat ze dacht dat haar hoofd omlaag bewegen de opdracht was, maar gelukkig relateert ze het wel aan een voorwerp.

Ik ben dus met twee voorwerpen nu aan het trainen en ik wil toewerken naar steeds meer voorwerpen aanraken, ook in het kader van enge dingen aanraken. Ik heb wel het idee dat ze het witte bakje veel makkelijker kan zien.

Aan het einde gooi ik het bakje echt ver weg en dan is gras lekkerder. Helaas buiten bereik van de camera, maar je hoort mij nog wel en een paar seconden later komt ze toch op het commando KOM en dan stop ik de training.

Volgende keer zet ik een eierwekker neer op 7 minuten. Ik vind het zelf té leuk, maar bijna tien minuten is nog te lang voor Callas. Natuurlijk kan ik na die 7 minuten nog wel iets doen, maar in ieder geval moet ik dan veranderen van oefening.

Toen ik hen naar het land bracht, stond een kooi van de kippen nog op het erf die ik moest opruimen. Oei spannend snuf-gnork-blaas, maar click en brokje, helemaal goed. Ik heb trouwens de clicker nu standaard altijd in mijn zak zitten en ook brokjes, dus ik click me wezenloos bij zo ongeveer alles wat ze goed doen.

Ik had eerst grasbrokjes maar daar gingen ze allebei van kuchen. Toen een poosje gewoon voer gebruikt. Eigenlijk geef ik hun dagelijkse portie voer nu door clickeren en in hun voerbak maar heel weinig. Nu heb ik eens paardensnoepjes gekocht. Appelsmaak. Wat een ongelooflijk smerige chemische geur zeg! Dat doe ik niet weer. Wat moet daar een zooi in zitten. Callas vond het de eerste 4 brokjes ook heel vies en bleef maar flemen. Nu vindt ze het heerlijk. Poupette heeft er geen moeite mee gehad. Vreemd is dat toch dat voor Callas, alles maar dan ook echt alles wat nieuw is, vreemd of eng is. En voor shetje Poupetje helemaal niet.

Ok voor de diehards en fans van Poupetje en Callas hier is het filmpje

https://youtu.be/nS4nPTT5Tk8

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:43

Ik zou het gewoon proberen met een target stick, het hoeft niet in de weg te staan van het apporteren (je kan er zelfs een ander woord aan koppelen). Het zou jullie zelfs in een later stadium kunnen helpen, je kan zo ook 'longeren', sleutelen aan de houding en het inzetten met het rijden én het is ook mega leuk om te doen.

Mooi om te horen hoe Callas om ging met haar schrik reactie, dat belooft wel wat voor de toekomst! Misschien zal het schrikken zelf niet minder worden, maar als ze beter leert te reageren zal dat voor iedereen fijner zijn.

Een timer zetten lijkt mij ook geen slecht idee. Poupette deed het ook echt goed als je het filmpje bekijkt!
En wat is Callas een slimme meid! Je ziet zelfs dat ze aan het begin van haar filmpje haar hoofd wegdraait, waarschijnlijk heeft ze zichzelf dat aangeleerd als 'start button' :D
En wat ik ook heel mooi vind om te zien is dat ze heel mooi omgaat met jouw ruimte, ookal snapt ze het niet/raakt ze wat gefrustreerd blijft ze relaxed en steekt enkel haar nek uit.
Wat me ook opvalt is dat ze toch nog steeds schrikt bij elke keer dat je het bakje/dekseltje snel gooit, dat schrikken lijkt echt wel 'in' haar te zitten.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:27

Jammer, ik kan de filmpjes niet bekijken Monique. Ik heb op mijn mobiel internet, maar filmpjes pakt hij niet.
Morgen, o nee vandaag moet ik een nieuw telefoon nr regelen dan kijk ik gelijk voor beter internet

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 01:52

Cera_D schreef:
Ik zou het gewoon proberen met een target stick, het hoeft niet in de weg te staan van het apporteren (je kan er zelfs een ander woord aan koppelen). Het zou jullie zelfs in een later stadium kunnen helpen, je kan zo ook 'longeren', sleutelen aan de houding en het inzetten met het rijden én het is ook mega leuk om te doen.

Mooi om te horen hoe Callas om ging met haar schrik reactie, dat belooft wel wat voor de toekomst! Misschien zal het schrikken zelf niet minder worden, maar als ze beter leert te reageren zal dat voor iedereen fijner zijn.

Een timer zetten lijkt mij ook geen slecht idee. Poupette deed het ook echt goed als je het filmpje bekijkt!
En wat is Callas een slimme meid! Je ziet zelfs dat ze aan het begin van haar filmpje haar hoofd wegdraait, waarschijnlijk heeft ze zichzelf dat aangeleerd als 'start button' :D
En wat ik ook heel mooi vind om te zien is dat ze heel mooi omgaat met jouw ruimte, ookal snapt ze het niet/raakt ze wat gefrustreerd blijft ze relaxed en steekt enkel haar nek uit.
Wat me ook opvalt is dat ze toch nog steeds schrikt bij elke keer dat je het bakje/dekseltje snel gooit, dat schrikken lijkt echt wel 'in' haar te zitten.

Hi Cera, Ja vooral dat laatste helaas. Ooit zei mijn vriend, je hebt nu eenmaal een schrikpaard en daar moet je het mee doen. Dat dus. Het is echt bizar waar ze van kan schrikken, maar het is ook bizar hoe cool ze is in vele situaties. Bijv vandaag, we hebben hen een stuk weiland erbij gegeven. We zijn daar bezig geweest met tractor, kettingzagen, palen slaan en ook met de tractor een stuk heining wegslepen. Dat ging gepaard met gekraak van oude palen etc. Dat doet haar dan niets. Staat ze gewoon bij al die geluiden te grazen en de tractor kan op 10m passeren, en waarschijnlijk ook nog wel op 1m en dat doet haar niets. Maar een nieuwe emmer in haar box met haar liksteen, is super-eng.

Toch heb ik nog steeds hoop dat dit minder kan worden. Het is al wel zo, dat ze na 1x gnorken en blazen haar angst overwint en het enge ding besnuffelt. Dus dat beloon ik graag met clicken en voer.

Ik zal toch eens gaan nadenken hoe ik de targetstok ga introduceren.

Ik ga overigens denk ik in het frans de commando's vasthouden en loslaten gebruiken. Ik ben in mijn hoofd de commando's die ik bedacht had aan het oefenen, dus "grijp en geef". Maar ik merk dat ik vaak 'vast en los' denk. Omdat dat ook is wat ik voor mijn honden gebruik. Maar die commandos lijken teveel op woorden die Callas al kent. Dus nu probeer ik mijn hoofd telkens Tiens en Laisse te zeggen. Ik heb namelijk ook een franse hond en daar gebruik ik die commando's bij.

Tamara jammer dat je de filmpjes nog niet kunt kijken, het belangrijkste is dat jullie verhuisd zijn! Veel geluk in je nieuwe huis en avontuur in Frankrijk!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:56

Ik denk ook dat je door het clickeren aan te leren haar anders gaat leren reageren op haar schrikreacties.
Het schrikken zal blijven maar ik hoop dat je haar er sneller uit kunt halen zodat ze niet zo lang en snel in haar rode zone komt.

Alvast iedereen hier fijne feestdagen en dat we nog veel mooie dingen mogen beleven met onze dieren.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:16

joey2010 schreef:
Ik denk ook dat je door het clickeren aan te leren haar anders gaat leren reageren op haar schrikreacties.
Het schrikken zal blijven maar ik hoop dat je haar er sneller uit kunt halen zodat ze niet zo lang en snel in haar rode zone komt.

Alvast iedereen hier fijne feestdagen en dat we nog veel mooie dingen mogen beleven met onze dieren.

Dat bovenste denk ik inderdaad ook, ik ben heel benieuwd waar jullie staan met een half jaar!

En indereen ook hele fijne feestdagen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 13:49

Dat ja Sandra dat englevel van haar. Als dat minder idd in het rood gaat schieten hebben we al veel bereikt.

Ik ben ook erg benieuwd Cera waar we zullen staan volgend jaar om deze tijd. Voorlopig vanmorgen een enorm naar tevredenheid gemaakte aanraaktraining. Ik heb meerdere voorwerpen neergelegd in de tuin. Dat is voor haar box, dus ze heeft me al een tijdje bezig kunnen zien. Daarna ben ik de voorwerpen met Callas aan het halstertouw gaan aanraken.

Nog steeds zonder targetstick. Grappig om te zien dat ze bepaalde voorwerpen niet associeert met iets dat je kunt of moet aanraken. Ik dacht eerst dat het te maken had met de hoogte van het voorwerp, dus dat kleine laag bij de grondse ;-) voorwerpen niet interessant waren om aan te raken, maar dat is niet zo blijkt nu. Het witte bakje waar ik van de week mee oefende is immers ook klein. Wat ik bedoel is dat ik een lange blauwe soft balk had neergelegd. En voor haar zijn lange voorwerpen niet om aan te raken maar daar moet je overheen stappen. Dat zijn zeg maar cavaletti. Het duurde bij mij even voor dat kwartje viel, waarom ze dat voorwerp niet zo makkelijk aanraakte als de andere voorwerpen, LOL.

Wat ik vooral leuk vond om te zien is dat ze meteen bij het eerste voorwerp dat ze nog nooit gezien heeft (het filmpje is helemaal integraal niet in geknipt) met haar neus erin ging onderzoeken. Wat ik ook bijzonder blijf vinden is dat veel beweging toch af en toe (goed zichtbaar in het vorige en in dit filmpje) een wat heftigere reactie van haar hoofd oplevert. Ik doe daarom expres niet voorzichtig, ook daar moet ze maar aan wennen.

Na een rondje aan het halstertouw heb ik haar losgemaakt en hebben we alles nog eens gedaan los volgend. Ik vond het echt geweldig gaan. Zo grappig leuk hoe ze het oppakt.

Toen we erna naar het land gingen, lag daar O brrr deins alweer een eng voorwerp. Een stuk gaas met modder erin dat we gisteren uit het land hebben gesleept. Groot zwartbruin ding, zomaar aan de kant van haar pad! Toch wilde ze onderzoeken en uiteraard veel geclickt en snoepjes. Toen was het ook goed. Yay!

Het filmpje is helaas een Poupetteloze editie. Mijn vriend was druk en had voor Poupette geen tijd. Ik ben wel met haar ook alle voorwerpen afgeweest, maar het lukte helemaal niet. Als in echt niet. Zelfs mijn hand volgen naar het object lukte maar matig. Dus voor haar is het nog steeds niet vanzelfsprekend. Ik denk dat dit dan ook teveel was voor haar. Ik blijf dan met haar nog maar bevestigen in haar boxje met een paar minuutjes en een paar goede acties.

Dit is de link naar het filmpje https://youtu.be/YkHr7WZmEBA

Alle volgers van dit topic, dank voor het volgen weer een jaar lang, dank voor het bekijken van de filmpjes en vooral dank voor de ondersteunende, opbouwende en behulpzame reacties! Iedereen een heel warme en liefdevolle kerst gewenst!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 17:47

En nog een videootje om te kijken, mochten jullie je vervelen

https://youtu.be/0KZn9-vWNUc

Sorry voor de herhaling van Callas, maar ik stuur de trainingsfilmpjes niet aan iedereen en ach... van knappe Callas krijgen we niet genoeg toch? En mijn topic was beter dan Netflix, lol, die eer moet ik wel hoog houden.

Ze is wel een beetje vies eigenlijk, maar het is dan ook enorm blubberig bij ons.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 18:41

O en erg leuk, ik ging ze net uit het weiland halen om 17u. Callas kwam netjes naar me toe vanuit het weiland en ging toen in de berm staan grazen. En ik dacht, ik laat Callas los meelopen en Poupette aan de lijn. Doei Callas! Ik vond dat ze niet te ver vooruit mocht en voor grazen kreeg Callas GÉÉN click en koekje. En eventjes een oefeningetje met Poupette, click belonen. Dat werkte als een trein! want WAT EEN CLICK? HOOR IK EEN CLICK? DIE NIET VOOR MIJ IS? JOEHOE VROUWTJE DAAR BEN IK AL!! hahaha, humor dat paard. Een paar keer netjes laten halthouden als ze iets te ver naar mijn zin vooruit liep, zooooo braaf! En toen kwam ik op het erf voor hun boxen waar alle aanraak-objecten nog lagen. Callas liep meteen naar de voorwerpen. De groene jerrycan bijv. Jaaaa braaaaf Callas, click en KOM. En hop meteen weer bij me, terwijl er een bak met eten in haar box wachtte. Waanzinnig leuk dit! Vlak bij de box mocht ze op het woord "toe maar" naar binnen in haar box, weer click en haar eten. Zooo trots!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:58

En terecht ;). Dat zijn allemaal kadootjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:16

Terecht je trotsheid! Je hebt er zo hard voor gewerkt. Heel tof!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:20

Oh, zo heerlijk om het plezier weer te lezen, het straalt gewoon van je bericht af!

Jullie ook fijne feestdagen!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:27

Wat een ontzettend leuk bericht Mo.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:15

Wat leuk om dit te lezen..
Jullie hebben beide plezier in het clickeren , dit is wel duidelijk.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:08

Allereerst hele fijne feestdagen voor jullie!

En wat een cadeautje van Callas <3
Ook hoe stoer ze is met alle vreemde opjecten, gaat echt super goed!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 18:33

Hoi allemaal, ik hoop dat jullie vandaag een fijne dag hebben. Dank voor alle fijne berichtjes.

Ik heb vandaag gefilmd hoe ik de meisjes uit het land haal zoals ik gisteren deed. Dus Callas los. Wil je weten hoe dat ging? Hier is de link...

https://youtu.be/lTl6whXjyaE

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:17

Het ziet er allemaal heel gezellig en kneuterig uit en (ligt aan mij hoor) ook wel druk. Dat laatste vanwege al het geklets, alsmaar bevestigen met goed zo.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 19:02

Hi Pien, en ik had mezelf ooit voorgenomen geen "goedzo" meer te zeggen, omdat dat zo op HO lijkt. Maar het werkt wel bij Callas. Het is voor haar denk ik erg duidelijk zo. De strenge NEE, tov het koerende goedzo. Overigens gaat het vanzelf bij mij. Ik vind haar ook erg knap dus de vele goedzo's komen telkens langs.

Tja.

Vandaag ben ik dan een stapje verder in het apporteerleerproces gegaan. Maar dat is niet gelukt. Mijn voornemen en hoop was, Callas een voorwerp te laten vastpakken. Ik had daarvoor alle trukendozen op internet bestudeerd hoe men een paard leert een voorwerp vast te pakken. Ik had mezelf mentaal 100x "tiens" (vast in het frans) laten zeggen. Ik had een object voorbereid. Ik had een lege rol van schrikdraad, net een dumbbel van gewichtheffen, maar dan van karton genomen. Die had ik een dag in de voorraad voer gelegd. Diep weggegraven in de bix, moest lekker ruiken. Daar is niets mee gelukt. Ze heeft er wel inimini aan gelikt, en uiteraard tig keer aangeraakt, maar behalve dat ministukje tong naar buiten is haar mond niet opengegaan om ook maar bij benadering het ding vast te pakken. Niet uit mijn hand en niet op de grond. Het ding vasthouden in combi met een brokje was dan nog wel het interessantst, maar niet vastpakken.

Toen overgegaan op de oude doek met voer erin geknoopt. Ik was verbaasd hoe weinig Callas een poging deed om het te slopen of open te maken. Braaf opgevoed paard, hahaha. Je mag niets kapotmaken en met je tanden iets aanraken mag ook niet. Ze heeft wel veel keer haar neus erin geduwd en 1x er in gebeten, wat ik meteen beloonde met een click, maar ja, ze kwam niet haar beloning halen, want die zat in die doek vond zij. Maar haar interesse was al snel weg, want ze kreeg het voer er niet uit, uiteraard.

Ik heb nu die doek natgemaakt inclusief de inhoud, hopende dat het morgen lekkerder ruikt en Callas meer gemotiveerd is om het beet te pakken. Amable had het gedaan met een stick/zweep, maar ik vond het niet zo handig om Callas aan te leren een zweep vast te pakken. Dus ga ik nog verder naar tips zoeken op internet.

Of heeft iemand hier de gouden tip?