Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:34

@Jansenjap: Voor 15.000 moet dat beslist kunnen lukken. Maar laat je niet opjagen, beter langer gezocht dan snel beslissen en dan een miskoop hebben.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:36

In welke omgeving zoek je @jansenjap? Dan kan ik even kijken of ik je nog wat kan aanraden.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:51

Welke omgeving, en wat moet het paard kennen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:14

Elisa2 schreef:
Gezocht voor een vriendin van mij, weidemaatje..merrie, liefst een pony, makkelijk in de omgang en geen grote medische problemen die veel geld kosten oid.

PZB heeft vast wel wat staan :P :')

@jansenjap op de boktmarkt staat er eentje, onder 'superleuk paard'.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:32

julya schreef:
Enorm spannend, ik ga zaterdag voor de aller eerste keer bij een paard kijken! Het is een friese ruin van 10 jaar.
Ik probeer er zo veel mogelijk blanco in te gaan. Hebben jullie nog tips voor mij, iets wat misschien vaak vergeten wordt bij een bezichtiging?

Ik ben benieuwd hoe het geweest is bij de Fries. Ik heb nog een tip voor je: vraag of hij wel eens slokdarmverstopping heeft gehad. Er zijn best een aantal Friezen die slokdarmverlamming hebben en dat wil je echt niet. Dat begint vaak met een paar keer slokdarmverstopping. Als ze daar bevestigend op reageren kan je doorvragen of ze dat op een kliniek hebben alten onderzoeken en wat daar uit gekomen is. Ik zou zelf iedere Fries die ik koop laten scopen om te zien hoe de slokdarm eruit ziet. Dat zl extra kosten, maar het is echt niet iets wat je wil kopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:37

Elisa2 schreef:
Gezocht voor een vriendin van mij, weidemaatje..merrie, liefst een pony, makkelijk in de omgang en geen grote medische problemen die veel geld kosten oid.

Grootte leeftijd en budget?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:55

StalNollie schreef:
Elisa2 schreef:

Grootte leeftijd en budget?

Weidemaatje en geen medische problemen is een contradictio in terminis.
Mensen die een weidemaatje zoeken moeten voorbereid zijn op medische kosten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:06

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:41

jansenjap schreef:
Ik ben ook nog (steeds) op zoek. Ben wel geslaagd geweest maar helaas is ook dit paard niet door de keuring gekomen (3e keer al).

Och nee toch, wat een pech... Hopelijk vind je snel een leuk paard!

Ik ben ook bij zoveel paarden wezen kijken die niet gezond bleken te zijn... Echt vanalles gezien. Kreupel, ontstoken ogen, enorm slechte hoeven (verticaal compleet gescheurd), half dood zombiepaard, supermager, etc. Bij 1 zelfs zwaar t vermoeden dat ie flink onder de verdoving zat. Keek een beetje alsof ie roze olifantjes zag :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:10

Vla vlip is jou paard al gekeurd ?

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:20

Koekie73 schreef:
In welke omgeving zoek je @jansenjap? Dan kan ik even kijken of ik je nog wat kan aanraden.

Ik kijk in heel Nederland behalve Zeeland en onder in Limburg

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:22

robbie88 schreef:
Welke omgeving, en wat moet het paard kennen?

Ik zoek in Nederland, behalve Zeeland en onder in Limburg. Mijn voorkeur gaat uit naar een paard met ervaring op de wedstrijden en heel betrouwbaar

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:24

murls schreef:
jansenjap schreef:
Ik ben ook nog (steeds) op zoek. Ben wel geslaagd geweest maar helaas is ook dit paard niet door de keuring gekomen (3e keer al).

Ik ben ook bij zoveel paarden wezen kijken die niet gezond bleken te zijn... Echt vanalles gezien. Kreupel, ontstoken ogen, enorm slechte hoeven (verticaal compleet gescheurd), half dood zombiepaard, supermager, etc. Bij 1 zelfs zwaar t vermoeden dat ie flink onder de verdoving zat. Keek een beetje alsof ie roze olifantjes zag :+

Oh wat vervelend maar wel zeer herkenbaar. Ben jij nu wel geslaagd of ook nog zoekende

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:47

Afgelopen vrijdag ben ik weer bij een beestje wezen kijken (nummer 6 inmiddels). Een 4,5-jarige D-pony merrie. Leuke en veelzijdige pony met een erg fijn karakter waardoor ik heb besloten deze te gaan laten keuren. Keuring staat ingepland voor a.s. donderdag, dus nog even duimen dat deze positief uitpakt. In elk geval een klinische keuring. Pony is als 3-jarige al op de foto geweest voor het PROK-certificaat en deze waren in orde. Al waren dat 14 foto's i.p.v. 22 wat gebruikelijk is bij een röntgenologische keuring. Foto's liggen nog ter beoordeling bij mijn eigen dierenarts en even afhankelijk van hun advies laat ik eventueel ook nog opnieuw röntgenologisch keuren (alleen benen).

Uiteraard wacht ik het advies van mijn eigen dierenarts nog even af, maar ben wel benieuwd wat zouden jullie doen in zo'n geval? Toch een RX-keuring of alleen klinisch.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:21

In anderhalf jaar kan er veel gebeuren dus ik zou voor nieuwe foto's gaan. :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:26

Leuk Rubio, spannend! Ik zou opnieuw rx laten keuren voor de zekerheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:55

murls schreef:
jansenjap schreef:

Was dat bij een Rozenkweker?

}>
(voor de insiders die dat verhaal kennen)

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:58

Ik ben zaterdag bij het eerste paardje wezen kijken. Het is het helaas niet geworden, dus we kijken rustig verder :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:19

Prok geeft geen volledig beeld dus ik zou nog wel even de rest van de foto's ook laten maken.

Nou er is aanbod genoeg in dieren die niet meer bereden kunnen worden maar verder gezond zijn gelukkig. :-) Heb momenteel al aanbod genoeg, het is een mooie kans voor een dier om op een goede plek te komen.

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:28

Janinevv schreef:
Vla vlip is jou paard al gekeurd ?

Morgen wordt ze gekeurd :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:31

Elisa2 schreef:
Prok geeft geen volledig beeld dus ik zou nog wel even de rest van de foto's ook laten maken.

Nou er is aanbod genoeg in dieren die niet meer bereden kunnen worden maar verder gezond zijn gelukkig. :-) Heb momenteel al aanbod genoeg, het is een mooie kans voor een dier om op een goede plek te komen.

Gelijk heb je. Een prokkeuring bij een merrie is bedoeld om te kijken of het fokmateriaal is. Maar zegt niets over de geschiktheid voor de sport. Een merrie met prok kan dus OCDtjes hebben op plekken waar je die niet wil zien als je een rijpaard wil.

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:53

Ik heb een vraagje! Als ze morgenmiddag is goedgekeurd blijft ze direct bij mij, kan ik haar dan het beste eerst in haar nieuwe stalletje zetten, of haar buiten laten rondlopen? Hoe moet ik de eerste dagen met haar voor me zien? Is het bijvoorbeeld slim om de eerste paar dagen rondjes door het dorp te wandelen?

(Dit echt bedoeld omdat ik het allemaal niet zo goed weet en benieuwd ben naar jullie kijk hierop :) )

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:02

Spannend, hopelijk wordt ze goedgekeurd.

Maar ik zou eerst op stal zetten, hooi geven (of als het etenstijd is wat brok). Als ze er al 's ochtends is, kun je 's middags proberen even buiten te zetten, maar zou vooral willen weten of ze goed eet en goed mest.
Volgende dag gewoon het schema aanhouden wat er bij de vorige eigenaar ook aangehouden werd. Dus als ze bv 4 keer per week gereden werd, gewoon de volgende dag gaan rijden (eventueel eerst even longeren om te zien of ze fris is). Maar ik ben niet van het tuttenbellen de eerste periode, gewoon aan de slag gaan met het werk dat ze kent.

Ik weet niet of je met door het dorp wandelen bedoelt aan de hand of onder het zadel (In belgie is wandelen buiten rijden volgens mij) maar ik zou het dier gewoon niet teveel overprikkelen de eerste dagen. Wat ik al zei, zoveel mogelijk het bekende ritme en het bekende werk. Er verandert al meer dan genoeg na zo'n verhuizing en bij een andere eigenaar.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:04

Ik zou haar sowieso lekker buiten zetten overdag?
Bij ons ging ze meteen de paddock in, naast de andere paarden. 's Avonds op stal met de rest.
Wij laten haar deze week sowieso met rust zodat ze kan wennen aan alles. We poetsen haar wel elke dag in haar stal (ze kent de poetsplaats nog niet) 's avonds. Komend weekend gaan we met haar wandelen over het terrein. Maar goed, die van ons kent ook nog niets dus meer dan aandacht geven en wat basisdingen doen we komende maand niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:10

Maar die van jou is 2,5 Koekie dus die is nog niet aan het werk. Maar een paard dat wel al in het werk staat, die zou ik niet een maand laten staan om alleen mee te poetsen en te wandelen. Die kun je het beste gewoon in het bekende ritme aan de gang houden.