Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:48

Het volledige artikel uit Barneveldse krant.
Zonder de foto’s erbij.

Moderatoropmerking:
Het plaatsen van artikelen waar copyright op zit is niet toegestaan,
Het artikel is daarom verwijderd.
Laatst bijgewerkt door balance op 13-03-24 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kranten artikel verwijderd wegens copyright

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:32

Het is verschrikkelijk. Ik houd, als hobbyist van A-pony’s, mijn hart vast. Ik heb bijna dagelijks nachtmerries over wolven inmiddels. Wanneer houdt dit op!?

tamary

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:41

Dat iets met kalf en put gebeurt elders ook :
https://nos.nl/video/2512283-waarom-noo ... ieve-beren
Nu de beren weten dat er bij mensen voedsel te halen valt en de eerste dode gevallen is, begint men pas eens na te denken over het plaatsen van beerproof vuilnisbakken, etc.
En dat niet vooruitkijken of leren van andermans fouten blijft zich kennelijk herhalen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:42

Schieten ze die beer niet dood dan wanneer deze een mens heeft gedood?
Dat is in andere contrijen toch meer dan normaal!?
Net als dat ze een haai vangen en af maken die een zwemmer gepakt heeft..

Dat is niet voor niks

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:15

Als ik dat allemaal zo lees, dan vrees ik er voor dat dit niet opgelost gaat worden. Alles wordt uit de kast getrokken om maar geen beheer te hoeven plegen. Zelfs een dood mens is schijnbaar nog niet genoeg om te zeggen ' nu doen we er iets aan' .

Zien jullie het eerdaags opgelost worden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:22

Nee!
En dat zal onherroepelijk lijden tot stroperij. En dat moet je niet willen.

Ook al lijden veel weidedieren nu bij een aanval door een wolf, ik vind wel dat dier dat zijn instinct volgt op een nette en snelle manier of verjaagd moet worden van plekken waar hij niet meer past om dat het landschap te vol is, zoals in Nederland of op een snelle manier gedood moet worden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:31

tienus63 schreef:
Nee!
En dat zal onherroepelijk lijden tot stroperij. En dat moet je niet willen.

Ook al lijden veel weidedieren nu bij een aanval door een wolf, ik vind wel dat dier dat zijn instinct volgt op een nette en snelle manier of verjaagd moet worden van plekken waar hij niet meer past om dat het landschap te vol is, zoals in Nederland of op een snelle manier gedood moet worden.

Dit is ook precies hoe ik er in sta.
Ik heb geen hekel aan de wolf. Ik heb een hekel aan de wolf in Nederland (en andere landen waar het in stedelijk gebied komt of waar er geen plek voor is).
Het beestje doet nu eenmaal wat hij kent.
Lekker z'n ding laten doen waar het kán, in delen van Scandinavië bijvoorbeeld. Lijkt me fantastisch om daar eens een écht wilde wolf te zien.

Echt, dat ze eens wat human - wildlife conflict researchers uit Afrika naar Nederland halen.
Maar waarom zouden we Afrika serieus nemen (maar das een andere discussie :') )

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:47

Ik sta er precies hetzelfde in inderdaad.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:49

Mijn zoon zei vandaag of ze die wolven geen anti conceptie kunnen geven. Daar los je de aanvallen niet mee op maar je voorkomt wel dat er steeds meer bijkomen. Op zich goed gedacht maar lastig uitvoerbaar ben ik bang.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:51

Het is een machtig prachtig dier.
En zou het schuw zijn. De wildstand echt netjes beheren en weide dieren met rust laten zou hij een aanwinst zijn.
Maar dat alles is niet.

Onze voorouders met 5 miljoen mensen in Nederland. Veel natuur weinig bebouwing deden niet wat ze deden voor de lol. Maar met een hele goede reden... Waarom vergeet men steeds het verleden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:53

Het verleden vergeten; hangt er van af wie je het vraagt en in welke context.
Maar dat is weer een heel andere (maatschappelijke) discussie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:53

DuoPenotti schreef:
En zou het schuw zijn. De wildstand echt netjes beheren en weide dieren met rust laten zou hij een aanwinst zijn.
Maar dat alles is niet.

Onze voorouders met 5 miljoen mensen in Nederland. Veel natuur weinig bebouwing deden niet wat ze deden voor de lol. Maar met een hele goede reden... Waarom vergeet men steeds het verleden?

Omdat men tegenwoordig vooral aan zichzelf denkt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:54

En omdat sommige mensen tegenwoordig compleet door slaan in hun ideeen van een ideale wereld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:04

Zolang er klojos zijn die constant de dagelijks miljoenen slachtdieren blijven aan halen en het daarom niet erg is wat die wolf aan richt zal het ook zo blijven.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:05

Ik kwam dit filmpje tegen op facebook. Hoewel het eigenlijk heel angstaanjagend is dat die wolf zo dichtbij komt, moest ik ook wel een beetje lachen. Die man is druk hout aan het stapelen en heeft niet in de gaten dat er vlakbij een wolf loopt. Zo schuw zijn ze dus.

https://www.facebook.com/share/v/s5XN77486ihjvYbt/
Bron: geen wolf in cultuurlandschap.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:18

Popstra schreef:
Zolang er klojos zijn die constant de dagelijks miljoenen slachtdieren blijven aan halen en het daarom niet erg is wat die wolf aan richt zal het ook zo blijven.

Het gaat om de mensen die zich laten voeden met dergelijke onzin. Mensen die de touwtjes in handen hebben, niet degene die bij gebrek aan empathie en dierenliefde ongelofelijke onzin uitkramen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:44

Zichtmelding Hoge Enk, Elburg Gld

Citaat:
Hoge Enk Gelderland
12-03-2024
22.15 uur
wolf stak over voor de auto langs stadsweg richting nagelhoutsweg

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 02:46

tamary schreef:
Dat iets met kalf en put gebeurt elders ook :
https://nos.nl/video/2512283-waarom-noo ... ieve-beren
Nu de beren weten dat er bij mensen voedsel te halen valt en de eerste dode gevallen is, begint men pas eens na te denken over het plaatsen van beerproof vuilnisbakken, etc.
En dat niet vooruitkijken of leren van andermans fouten blijft zich kennelijk herhalen.

Dit is nu de chaos die je krijgt wanneer je natuurbescherming over laat aan een stel naïeve dromerige figuren die mijlenver van de realiteit af staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:42

DuoPenotti schreef:
Maar dat alles is niet.

Voor mij is dat heel simpel, de welvaartsmaatschappij.

Als de wolf vroeger pluimvee, schapen of paarden doodde dan hadden de mensen een enorm probleem. Hun voedsel en eventueel inkomen kwijt. Dus was het doden of gedood worden. Maar nu is er voedsel genoeg, niemand leidt honger als er dieren omkomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:51

En dat er de nodige conflicten tussen mens en wolf waren. Dat mensen niet veilig waren.

Aan de andere kant ook logisch dat dat gebeurde.
Wolf lijkt nu ook voor gemaksvoedsel te gaan, dus de dieren in de buurt van de mens.
En dat doet ie nu nog.
Tel daar bij op dat het aantal mensen bijna verdubbeld is, dus meer mensen komen in aanraking met een wolf , zien hem eerder en de ruimte voor wild en weide dieren is ook minder geworden dan 200 jaar geleden.

Kameraad van me past zijn stallen aan vanwege de wolf. Paarden kunnen veilig binnen staan, buitendeur met tralies er voor en een deur op de kop van de stalgang met ventilatierooster.
Kan hij deuren dichthouden, maar boel ventileert nog wel.
En nu maar hopen dat paarden zich niet op stal verwonden als er toch een wolf rond hun verblijf cirkelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:55

Heel verstandig! daar zit ik ook aan te denken, tralies voor het open luik.

Ja vroeger was het ook al een probleem dat de wolf teveel vee en huisdieren pakten en toen waren het er nog veel minder dan nu..Nederland is gewoon te vol voor de wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:02

En eigenlijk is het net een haaien kooi.
Of een auto op big5 safari. Onder ‘veilige’ omstandigheden in een potentieel gevaarlijke situatie zijn.

Alleen stapt een mens daar vrijwillig in. En doen ze het een uurtje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:09

Verlate melding aanval Elspeet gisteren. Achter wolfwerend raster

Citaat:
Elspeet Gelderland
12-03-2024

Verlate melding van 12 maart, 1 schaap gedood en 2 ingeslapen in Elspeet. Schapen stonden achter wolfwerend raster.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:15

Voor mensen die graag spijlen boven een onderdeur willen hebben terwijl toch ook de bovendeur nog dicht kan, kan ik de puppypanelen aanbevelen
https://www.witjesverzendhuis.com/puppy ... 95-cm-hoog
Makkelijk te bevestigen dmv 4 schroeven (2 heb ik er bijgeboord) en een stuk goedkoper dan een standaard paardenpaneel.
Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:41

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dat alles is niet.

Voor mij is dat heel simpel, de welvaartsmaatschappij.

Als de wolf vroeger pluimvee, schapen of paarden doodde dan hadden de mensen een enorm probleem. Hun voedsel en eventueel inkomen kwijt. Dus was het doden of gedood worden. Maar nu is er voedsel genoeg, niemand leidt honger als er dieren omkomen.

Nee niemand gaat er van om komen door de honger.
Maar de grootste reden dat wolf vroeger bejaagd werd was het gevaar voor de kinderen en voor de vrouwen die op het land werkte.
Want ja er werden zeker ook toen mensen aangevallen en gedood.
Uiteraard hadden ze betreft voedsel een probleem en wij niet.
Maar het gevaar voor mensen en (huis)dieren is niet veranderd.

Nu krijg je een flut subsidie voor omheinen, toen een riante beloning bij doden.

https://www.gld.nl/nieuws/7804978/opgej ... gelderland
Citaat:
In de Geldersche Volksalmanak van 1886 lezen we dat de wolf in de eeuwen daarvoor niet erg geliefd was. “De wolf, na den beer, het gulzigste en sterkste onzer roofdieren, was vroeger ook in Gelderland de schrik van den landman. Bij strengen winter waagde hij zich zelfs tot in de kom der bewoonde dorpen, roofde het schaap uit den stal, het kind uit de wieg en overviel soms bij troepen den eenzamen wandelaar in het bosch.”