Harmonie in chaos vinden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:18

Leuk keuring. Ben benieuwd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 17:14

Ik ook. Als alles loopt zoals we hopen natuurlijk.
Afbeelding
Leo had een oplossing voor de regen. :=

Afbeelding
Toto is officieel zo ver dat hij mee eet met Joy. :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 18:13

Leuke natte fotos en fijn dat Toto met Joy mee eet,!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 01:17

pien_2010 schreef:
Leuke natte fotos en fijn dat Toto met Joy mee eet,!

:j officieel klaar voor de lagere school… kleuterklas-af. :+: ze leren zo snel in kudde… met wat begeleiding maar hij staat nu twee weken denk ik? Van de 14e of 15e… van pas afgespeend, twee dagen niet willen eten. En twee weken later loopt hij mee in de kudde en vindt zijn plaats… :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:03

Geweldig om te lezen. Komt door fijne kudde en ook door jouw aanpak.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:46

Idd, jij creëert gewoon fijne energie en ruimte voor de hummels om te leren. Ik zie zo vaak mensen micro-managen om die veulens heen, elk stapje en hapje willen controleren en maar bovenop zitten. Bij jou krijgen ze de kans om veulen te zijn en dan regelt zo'n groep het zelf prima. En mooi dat er ook altijd wel een tussen zit die een nieuwer jong groepslid een beetje op sleeptouw neemt <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 00:06

31 december hadden we per ongeluk een soort samenkomst. Het komt weinig voor dat ik de eigenaren effectief zie laat staan meerdere tegelijk. Nu waren er drie van de vier daar en eentje zei dus van ‘en zo zit jij dan dus in weer en wind?’ (Als het droog is zit ik op de planken van de stal die zo’n 10cm van de grond zijn en als het echt *** weer is zit ik op een van de diepvriezers maar ik zit altijd zo dat ik de kudde in de gate heb.)

Dus ik zeg: ‘als het nat is meer binnen maar ik zie ze meerdere uren per dag onderling bezig ja.’
Ze vroeg toen of ik nooit wilde ingrijpen als ze elkaar even wegjagen….

Met Toto heb ik twee keer in gegrepen de eerste twee dagen omdat ze te bruut waren en we hebben hem even moeten leren hoe hij hooi uit het net moest halen. Verder heb ik Nero 1 keer van Whiskey af getrokken maar voor de rest bemoei ik me zo min mogelijk. Toto heeft het iets moeilijker omdat hij enkel zijn moeder en mensen kent. Hij moet dus veel leren op korte tijd. Ja dat ziet soms zielig uit maar als je het hele scenario volgt is het echt actie-reactie.

Ik grijp alleen in als ik zie dat de reactie overdreven is en het slachtoffer’ nog te zwak of te zeer onder de indruk is. Dat is altijd rond etenstijd. Ik zit meestal ook in de schuur om uit het zicht te zitten omdat Toto compleet op mensen rekent zodra hij eentje ziet.

Ziet hij je niet kan hij het wel. Dus het is niet dat ik nooit ingrijp maar heel weinig. Ik heb ze wél veel in de gate om de dynamiek te kennen en ook te zien hoe die veranderd nu de jaarlingen twenters worden en Toto meer onder zich uit begint te komen. Toto gaat heel snel boven Whiskey staan maar van wat ik zie gaat hij geen misbruik maken van die situatie. Je zou het hem nu niet geven maar als Toto jaarling is zou hij wel eens leider van de groep kunnen zijn. Hij trekt zich nu nl taktisch terug omdat hij weet dat hij nu nog niet sterk genoeg is maar niks in zijn ‘terug trekken’ ‘laten wegjagen’ is onderdanig. Hij doet niks meer dan nu erkennen dat hij de jongste en zwakste is en hij weet instinctief dat hij nog moet ‘wachten’ maar er is niks onderdanig of onzeker aan hem…
Terwijl iedereen hem zielig vindt…. Ik heb wel de goede hoop dat hij geen tiran zal zijn. Hij voelt geen nood om zich te bewijzen en in die zin ben ik blij dat ik zo’n jong dier heb met dat vermogen. Want als Joy er uit gaat zou hij wel eens terug die stabiele factor kunnen worden.

Máár met mensen is het wel kort houden want, en dat zei ze zelf ook: doordat hij alleen met de moeder gestaan heeft behandelde hij mensen als speelmaatjes…. Met mij doet hij het niet omdat ik van het begin kordaat ben geweest met hem. Maar heb vorige week op een gegeven moment wel gezegd tegen de eigenaar: ‘nú al die neus weg duwen. Dan moet je hem over een maand geen klap voor zijn kop geven omdat hij over je heen wil lopen.’

Ik probeer vroeg klein te corrigeren zodat ik als ze groter zijn niet groot hoef te corrigeren. Alles wat momenteel op weide loopt kan terecht gewezen worden met ‘neen’ of een vingerknip en de hand even omhoog (dat laatste vooral omdat drie van de vijf al groter zijn dan ik en ik dus mijn hand omhoog moet doen om in hun zichtsveld te komen met de correctie. _O- )

Ik ben ook echt bijna 24/7 bereikbaar voor alle vragen. Als ze iets zien waar ze zich zorgen om maken kwa gedrag onderling leg ik graag uit wat en hoe of spreken we af zodat ik kan zien wat er gebeurt. In geval van nood ben ik natuurlijk sowieso bereikbaar maar voor gewone vragen denk ik dat ze hoogstens ‘s nachts een viertal uur moeten wachten. :+ gezien mijn slaappatroon slaap ik toch nooit meer dan vier uur aan een stuk. :=
Ik grijp dus niet zoveel in als het misschien lijkt maar ik ken de kudde wel door en door en met elke nieuwe heb ik ook echt tegen mijn man gezegd ‘verwacht me niet snel terug want ik wil kunnen zien wat ze doen.’
En dat zie je niet op een uurtje.

Ik denk eigenlijk wel dat ik kan stellen dat ik meer biedt dan alleen opfok. Dat moet je ook willen natuurlijk. Maar ik ken hun paarden, ze krijgen een kudde maar ook opvoeding in de zin dat mensen geen kuddegenoten zijn en anders benaderd moeten worden. Ook al lopen ze in kudde. Ik ken de eigenaren of leer ze kennen als ze nieuw zijn. :+ Van de meeste ken ik inmiddels ook hun andere paarden en ook daarover komen van tijd vragen. In de app zijn de eigenaren ook echt een groep (ze kunnen kiezen enkel de updates of ook de ‘sociale praat’) en daarin overleggen ze ook met elkaar en bieden hulp en tips of een luisterend oor. Als je kennis bundelt weet je altijd meer.

Desondanks moei ik me niet met elk detail. Alleen als ik het zie mis gaan zal ik een opmerking maken maar verder doen ze met hun veulens wat ze willen zolang het de kudde niet stoort. Ieder heeft zijn visie en doelen en handelt daar naar. Ik heb ook iedereen gezegd dat als ik iets zeg, aanbied of aan raad ‘nee’ ook een prima antwoord is. Tenzij het de hele groep aan gaat zoals ontwormen mogen ze me altijd zeggen dat ik me met mijn eigen zaken moet moeien. :D Als ik een opmerking maak van ‘ik zou nu zus of zo reageren’ is dat niks meer dan een tip. Die kunnen ze gebruiken of laten links liggen. :)

Maar je moet bovenstaande wel willen natuurlijk. Er zijn er ook die gewoon willen dat het paard drie jaar met rust gelaten wordt en dan ben ik de verkeerde opfok. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:08

Wat leuk van Toto :)

Dat verklaart dan ook wellicht wat je zei, dat hij wel behoorlijk gecorrigeerd wordt soms. Als ze niet zo onder de indruk zijn eigenlijk dan reageren ze vaak niet onderdanig genoeg als ze aan aan de kant gezet worden. Dat heb ik hier met Mareentje ook wel gezien. Die is op zich een best relaxedte leider. Maar als er dan zo'n Haflinger bij stond die zo log en traag reageerde dan werd ze daar wel een beetje giftig van
:=

Wat eigenaar zelf laten bepalen versus het belang van de groep / van mij.... Ik vind dat soort dingen soms best lastig. Hier stond er kort een Shet veulen van een meisje bij. Die liet die kleine dan half in het voerhok staan om te eten. En onze mini ook wel. Van mij mag er geen onderdeel van de beestjes in dat hok komen, is ernstig verboden terrein want ik hoef niet steeds zo'n gulzige kop achter me te hebben die aan voerzakken / bakken / zak met wortels gaat staan trekken. Gewoon opzouten en wachten op je beurt.

Maarja ik snap wel dat het wel praktisch was voor haar om die kleine te voeren zodat onze mini er niet zo vervelend het voer van af probeerde te pakken. Maar sindsdien moet ik wel echt groot inkomen bij de mini die denkt wel even naar binnen te kunnen komen. Super irritant want een duidelijke EH!! werkt niet meer zo best. Ik moet nu echt een boze por met de bezem geven ofzo om er een beetje schrik in te krijgen dat ze echt op moet hoepelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 13:17

Dat soort dingen kunnen ze bij ons niet maar zou ik gewoon wat van zeggen. Daar is het voerhok niet voor. := bij mij mogen ze enkel in de kast voor hun poetsspullen. Dus veel kan er wat dat betreft niet mis gaan.

Ik merk wanneer iemand snoep uit gedeeld heeft omdat ik Joy dan moet corrigeren. Dat wel. Maar Joy moet ook leren geen onbeschofte eikel te worden na snoep. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:51

Hahahahaha, tja mannen. Je houdt hem wel in toom, en ik vind dat je gelijk hebt dat hij dat moet leren. Bij de merries ben ik ook gestopt met snoep. Polie is zeer beleefd altijd en blijft beleefd, maar haar vriendin Duchette werd te opdringerig en aangezien zij een Bretonse is (1000 kg) vond ik het te hoog risico worden voor mijn teentjes. Nu ik ermee gestopt ben is ze echt ietwat beleefder. Ik geef nu pas snoep als ik vertrek en dan pak ik het snoep uit de auto (grasbrokjes).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 02:51

pien_2010 schreef:
Hahahahaha, tja mannen. Je houdt hem wel in toom, en ik vind dat je gelijk hebt dat hij dat moet leren. Bij de merries ben ik ook gestopt met snoep. Polie is zeer beleefd altijd en blijft beleefd, maar haar vriendin Duchette werd te opdringerig en aangezien zij een Bretonse is (1000 kg) vond ik het te hoog risico worden voor mijn teentjes. Nu ik ermee gestopt ben is ze echt ietwat beleefder. Ik geef nu pas snoep als ik vertrek en dan pak ik het snoep uit de auto (grasbrokjes).

Hij is jong en hij wil wat hè. :D
Maar hij luistert nog steeds naar ‘neen’ zelfs als ik 20m van hem af ben en hij is iets aan het uit steken dus ik kan echt niet klagen… ik ben eerlijk over de karakters van mijn paarden en over Joy valt gewoon niks negatief te zeggen. := hij is jong en test het water af en toe maar zelfs daarin is hij eigenlijk heel beleefd. := ik begrijp nog steeds niet dat Rêve dat opgevoed heeft. _O-

Verder is het hier nat. Erg nat. Gelukkig valt het op de weide mee. Enkel aan de draad waar Leo gegraven heeft staat een plas. Mijn bak thuis is geen redden meer aan en nu komt er vorst boven op. :\ :\

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Slobber-koppie mag voorlopig zijn halster uit houden. Het is uit gegaan en hij is eigenlijk heel braaf en stabiel. (Hij is ook ruin trouwens dus geen hormonen die nog gaan op spelen) dus hij mag zonder lopen tenzij de smid moet komen.

Afbeelding

Toto is wat aan het ontwikkelen. Ben lijnzaadolie op gestart om invallen voor te zijn.

Leo is niet blijven hangen voor een foto. _O- die is knuffels komen halen en daarna verdwenen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:57

Hier ook alles nat. Ook niet moeilijk na al die regen van deze winter en najaar. Aan de ene kant blij dat het gaat vriezen. Is het tenminste droog en kan het water eronder wegtrekken maar serieuze vrieskou zorgt dan weer voor andere problemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:55

Alles is zo nat, hier ook. Leuk weer je foto's Kathleen en je verhaal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:30

Misschien heb ik het gemist, maar hoe voer je hooi op de weide? Heb je ook verharde plekken waar ze staan?

Het is overal een baggerbende, aan mijn weide staan er twee veulens die enkel verharding in het klein schuilstalletje hebben, de rest is al kootdiepe drek geworden. Die gaan dit weekend naar een boxenstalling uit nood.

Mijn eigen trekpaarden heb ik 70m² verharding, die op stukjes ook nat is maar geen blubber. Mijn zandpaddock is een vijver momenteel, dus daar is het ook wat behelpen.

En de PRE staat overdag in een modderpaddock (met toegang tot de weide waar het iets beter is, maar ze staan liever in de modder hooi te vreten).
Die komen snachts wel op stal, anders zou dat niet te doen geweest zijn daar. Wel met een regendeken op om de ergste regen en gure wind op te vangen. Maar droge voeten hebben we helaas niet.
Ik ben druk op zoek naar betaalbare paddockplaten, maar die zijn niet goed te vinden, en gezien we in het voorjaar naar onze eigen plek gaan wil ik daar niet teveel investeren ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 13:09

De hooiruif staat hoger gelegen en is nog droog. Zolang Leo geen gaten graaft komt er eigenlijk geen modder op die weide..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 19:49

Gisteren zouden de eigenaren van de quarters de mest op ruimen en dan zou het afgesloten zijn.
Dit is waar we vandaag op uit komen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is het meeste gras dat er nog staat. Ze hebben de mest over de weide gesleept… nu…. Het hoogste punt van het dorp onder water staat….

WAAROM zou je mest opruimen als je daarna toch alles gaat verstikken door het terug over de weide te gooien? En wie sleept nú?!!! :x :x

Mijn man een longontsteking, mijn schouder is volledig uit de kom geweest en er is een stukje af gescheurd. Ook paar ribben gekneusd door de ruk aan de schouder en nu komen we hier nog eens op uit… :\ :\ gelukkig nieuwjaar… :\

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:59

Pff wat een modderpoel. Je kan alleen maar duimen dat het van het voorjaar gaat herstellen. Alle kwaad is al geschiedt...

Wat een lichamelijke misère ook bij jullie. Hoe heb je je schouder uit de kom gehad?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 20:03

Muga schreef:
Pff wat een modderpoel. Je kan alleen maar duimen dat het van het voorjaar gaat herstellen. Alle kwaad is al geschiedt...

Wat een lichamelijke misère ook bij jullie. Hoe heb je je schouder uit de kom gehad?

Nee dit hersteld niet meer. Dit is inzaaien. Heb deze weide nu 12 jaar. Ken de grond daar. Dit herkomt niet meer. En als er al iets uit komt na paarden mest dan niks wat je ook echt wil. :\

Sam heeft hem zondag avond (nieuwjaar) uit de kom getrokken. Nu schiet ie wel vaker licht uit de kom maar vaste fysio heeft gisteren na gekeken en zuchtte dat ie volledig uit de kom geweest moet zijn om te voelen zoals ie nu voelt. (Andere fysio heeft hem twee dagen later helemaal terug gezet. Had wel gevoeld dat ie niet helemaal goed gesprongen was maar ook dat komt vaker voor. Door de verlamming kan ik desondanks wel nog wat doen er mee. :o )

Maar vaste fysio is bezorgd over hoe ie nu nog steeds voelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:15

Ohjeetje, is het zo "vies" omdat het onder een laag kak ligt of is het ook echt kaal...?

Dachten zij dat jullie met "de mest opruimen" bedoelden de mest over de wei verdelen.....hoe dan, waar is dit fout gegaan....? Lekker balen zeg als je dat nou juist NIET wilde.... -O- En nu....?

Was er verder geen gedoe om ze er af te krijgen, geen kwaad bloed ofzo...?

Wat een klöte afsluiting van dit verhaal zeg.... en een waardeloos begin van het nieuwe jaar.
Had je dit deel van de wei meteen in gebruik willen nemen of al rekening gehouden met een rustperiode...?

Oei die schouder moet niet al te gek gaan doen zeg! En een longontsteking... lekker stel tobbers zijn jullie zo :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 20:29

Er was gevraagd het af te voeren omdat de hoop te groot was voor dat stuk. Er was eveneens gevraagd om dit te doen zo’n maand geleden toen de weide nog droog genoeg was. Wij zitten te kl*ten met het hooi om niet met zware machines over de weide te gaan nu en zij gaan slepen met de tractor…. :x :x

Het is verzadigd (de hopen die je nog ziet zijn mest) maar ook kapot gereden. Hier en daar staat nog een spriet maar het is gewoon kapot gereden.

Er was geen kwaad bloed. Ze beweren nu ook dat wij toestemming gegeven hebben om dit te doen… we hebben ze een maand geleden gevraagd om het af te voeren VOOR de weide te nat was gezien de weersvoorspellingen.
Ze hebben nog een aantal weides. In de omgeving. Die zien mooi groen uit dus het is ook niet dat ze niet beter weten. Het is dus ook niet dat ze ‘vast’ zitten zonder onze weide.

Dat is ook duidelijk gezegd. :\
We hadden rekening gehouden met een rustperiode maar niet met volledig terug inzaaien.

Ik heb het gevoel dat onze weide nu gewoon bewust kapot gebruikt is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-01-24 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:29

Je man moet echt de tijd nemen om te herstellen hoor. Mijn vader heeft er eens in een jaar 2 gehad met een tussenperiode van 8 maanden.

Damn nu slepen is echt de boel kapot maken. Vrees ook dat dit herinzaaien wordt. :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 21:37

petraaken schreef:
Je man moet echt de tijd nemen om te herstellen hoor. Mijn vader heeft er eens in een jaar 2 gehad met een tussenperiode van 8 maanden.

Damn nu slepen is echt de boel kapot maken. Vrees ook dat dit herinzaaien wordt. :(

Hij heeft drie maal per dag zo’n machine met masker met medicatie maar hij is even goed in stil zitten als ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:21

Jeetje wat balen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 03:03

Heb je toevallig die vraag om de mest af te voeren op bericht staan?
Indien wel dan zou ik een offerte opvragen om de weide opnieuw in te zaaien inclusief bemesten en spuiten tegen onkruid, en ze vriendelijk verzoeken dit bedrag te voldoen. Al dan niet met de vermelding erbij dat je bij weigering verdere stappen zal ondernemen, zoals oa de factuur voor het gebruik van de weide voor x maanden aan tarief xx euro…

Verzorg jullie maar goed!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 05:48

Dat is lastig Duhelo. Want gaat om vrienden.
Dan zou ik eerder rond de tafel gaan zitten om naar een oplossing te zoeken met elkaar.