Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 07:47

Ohh ja dat die wegen natuurlijk nogal wat :+
Paar keer goed jeuken kan dan al funest zijn voor je stal :=

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 07:48

Anno1978 wat bedoel je met barok paard? Ik associeer dat met een PRE maar dat zijn vaak hele slanke paardjes, beetje tegenovergestelde van een Shire.
Kun je geen ander plekje zoeken voor de Shire? Hier in de buurt is ook niet veel dat een echt zwaar paard wil hebben op het terrein maar er zijn wel wat plekken, alleen moet je dan even zoeken.

Ik heb ook een succesverhaal, 2 weken gezocht in april en werkelijk gelijk ons perfecte paardje gevonden. Ruin, 12, fuchs, super karakter. We zijn er heel wijs mee. Hij kan ook echt alles (bosritten, kinderpony, dressuur, crossen, mennen), heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:15

Ryder: Fuchs als in Schwarzwälder fuchs? <3 Wat onwijs gaaf! <3

ruitje schreef:
Wij hebben 2 trekpaarden staan, schatjes in de groep, dat is het punt niet. Maar ze duwen de boxwanden/palen er uit als ze jeuk hebben. En wij zijn echt geen houtje touwtje stal met slecht onderhoud. Ze kunnen bij ons dus gewoon niet in heel veel boxen, want ze ontzetten de boel oprecht. Hebben er nu 1 staan in een box met 3 stenen muren en 1 houten en die houten wand duwt hij dus echt regelmatig naar zijn grootjes :+

1 is geprobeerd in de loopstal, die ging gewoon voor het voerhek staan en claimde het. En dan komt er dus echt niks meer langs :') .

En ze zijn veel viezer/eten veel meer. Maar dat is geen reden om ze niet te aan te nemen, daar heb ik ook Friezen van bijv, hoort erbij :)
Wij zijn gisteren toevallig op buitenrit geweest op trekpaarden en inderdaad, wát een kracht! :wow:

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:25

Hier ook een trekpaard op stal. Volgens mij geen problemen mee. Maar ja het zijn welk flinke paarden die hun kracht niet kennen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:12

xkusjeirene schreef:
Hier ook een trekpaard op stal. Volgens mij geen problemen mee. Maar ja het zijn welk flinke paarden die hun kracht niet kennen :P

"Maar ik wil alleen maar knuffelen." Ja, alleen weeg je 20 keer zoveel als ik. _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:25

Mkango schreef:
xkusjeirene schreef:

"Maar ik wil alleen maar knuffelen." Ja, alleen weeg je 20 keer zoveel als ik. _O-

Joh, of je geplet wordt door 600kg of door 800kg maakt niks uit :D

Voor elk paard geldt: VOED ZE OP! (naar Brigitte Kaandorp, over kinderen)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:33

Past een shire wel in een normale stal? Dat lijkt mij nogal een ding, grotere stal nodig denk ik, meer bodembedekking, stevige constructie zodat je geen gesloopte dingen krijgt door schuren zoals ruitje zegt :')

Vroeger hadden wij al verschil in stalprijs van pony en paard. Ook heel krom want stallen even groot, dus evenveel stro of zaagsel en voer wisselde per paard qua werk en niet per stokmaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:44

ikke schreef:

Voor elk paard geldt: VOED ZE OP! (naar Brigitte Kaandorp, over kinderen)
Tuurlijk, maar ze hebben allemaal wel een momentje van onoplettendheid/lompheid. Ik heb dan nog altijd liever een volbloedpootje op mijn pootje dan die dinerborden van een trekpaard. _O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:49

Zo idd, wil niet weten hoe mijn voet er uit had gezien als er toen een trekpaard op gesprongen was, ipv het slanke warmbloed paard dat mn teen al brak :')

Denk dat er bij een hoef van een trekpaard wel meer stuk had geweest :+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:50

MyWishMax schreef:
Past een shire wel in een normale stal? Dat lijkt mij nogal een ding, grotere stal nodig denk ik, meer bodembedekking, stevige constructie zodat je geen gesloopte dingen krijgt door schuren zoals ruitje zegt :')

Vroeger hadden wij al verschil in stalprijs van pony en paard. Ook heel krom want stallen even groot, dus evenveel stro of zaagsel en voer wisselde per paard qua werk en niet per stokmaat.

nee maar paarden versmeren en verbruiken wel meer de bodembedekking dan ponies. Dat heeft met de grootte vd stal niet zozeer iets te maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:54

Ik zeg juist dat dat niet zo was. Bodembedekking hoeveelheid en keren uitmesten was precies hetzelfde. De vieze kregen vaker stro maar dat had niks met stokmaat te maken. Maar die vieze was niet duurder als een schone. Alleen pony was goedkoper als paard, terwijl er behalve stokmaat geen verschil was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:58

Een groot paard eet en drinkt logischerwijze toch meer dan een pony en zal dan vanzelfsprekend ook meer mest produceren lijkt me?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:12

Nee, zoals ik zei dat was niet zo.

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:20

Mkango schreef:
xkusjeirene schreef:

Voor elk paard geldt: VOED ZE OP! (naar Brigitte Kaandorp, over kinderen)[/quote]

_O- _O-

Dat paard heeft me ook een stel hoeven joh! Daar past mijn hand 2 keer in :O
Maar gewoon beuken met die handel, iedereen gaat wel voor haar aan de kant.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:39

Nou kan me met een shire wel voorstellen dat dat problemen geeft qua gewicht/kracht. Echter heb ik zelf een warmbloed van 1.70 en loop ook tegen problemen aan bij het vinden van stalling. Wil graag mijn paard 24/7 buiten, paddock of weide maakt niet zoveel uit. Soms willen ze liever alleen koudbloeden ivm voerbehoeftes, daar kan ik nog inkomen. Maar heb ook echt al meerdere keren te horen gekregen dat ze geen paarden boven de 1.60/1.65 willen, omdat ze dan meer paarden kwijt kunnen op dezelfde ruimte ;( . Voel me oprecht gediscrimineerd :+ .

xkusjeirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:50

Eef_Bam schreef:
Nou kan me met een shire wel voorstellen dat dat problemen geeft qua gewicht/kracht. Echter heb ik zelf een warmbloed van 1.70 en loop ook tegen problemen aan bij het vinden van stalling. Wil graag mijn paard 24/7 buiten, paddock of weide maakt niet zoveel uit. Soms willen ze liever alleen koudbloeden ivm voerbehoeftes, daar kan ik nog inkomen. Maar heb ook echt al meerdere keren te horen gekregen dat ze geen paarden boven de 1.60/1.65 willen, omdat ze dan meer paarden kwijt kunnen op dezelfde ruimte ;( . Voel me oprecht gediscrimineerd :+ .

Oke apart? Die van mij is 168, wordt gelukkig wel toegelaten. Wij mogen toch ook wel ondanks onze lengte overal komen?

Lijkt me gek dat een stal klanten gaat weigeren om de grootte van het paard, maar schijnbaar komt dat voor. :+

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:55

Het verbaasd mij ook oprecht, maar heb het echt al minstens 4 keer te horen gekregen. Zowel van een grote bedrijfsmatige stal als de kleinere priveclubjes. Begrijp het ook oprecht niet, ja op een groep van 10 paarden snap ik dat er dan misschien 1 meer bij past met alleen kleintjes. Maar ook bij een clubje van 3 paarden wilden ze het niet "want dan passen ze niet allemaal onder het afdak" (ging dus om de lengte en niet de hoogte an sich). Alsof die 10 cm dat mijn paard langer is dat verschil maakt :+ .

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:56

Dat vind ik toch ook wel speciaal, die 5 cm meer of minder gaat toch niet bepalen of je er een paard meer of minder bij kan zetten :? ik zou daar wel een beetje pissig om zijn :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:04

Ik zie dat hier in de omgeving best vaak, dat ze pony's boven de 1.40 niet willen. Die van ons is 1.50.

Oké, dat je bij kleinere pony's geen paard van 1.80 wil kan ik me voorstellen, ook met hoogte van schuilstal bvb. Maar is soms best frustrerend dat de fijne plekjes alleen voor de hele kleine pony's zijn :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:15

Bij de boer waar ik vroeger stond, stond ook een Shire.
MyWishMax schreef:
Nee, zoals ik zei dat was niet zo.

Daar heb je gelijk. Ook die Shire kostte niet meer dan het KWPN-dressuurkasteel dat ernaast stond.

Shires zijn wel groter maar hebben juist niet meer eten nodig omdat ze er efficiënter mee om gaan. Niet zonder reden wordt er binnen de vereniging gewaarschuwd om op te letten wat en hoeveel je ze voert.

Het is toch met name onbekend maakt onbemind en het zegt meer over de kortzichtigheid van het stalmanagement dan over de feiten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:19

Maar past die shire in een nornale box ikke? Of heeft die een grotere? Bij grotere box snap ik meer bodembedekking. Ik zou bij mij op stal me ook afvragen in welke box ze zouden kunnen, maar dat zou bij een enorme kwpner ook zo zijn. Zowel qua dakhoogte als qua m2 van de box

En idd, mijn pony at meer als mijn paard := was echt niet afhankelijk van de stokmaat welke er het meest aten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:22

MyWishMax schreef:
Maar past die shire in een nornale box ikke? Of heeft die een grotere? Bij grotere box snap ik meer bodembedekking.
En idd, mijn pony at meer als mijn paard := was echt niet afhankelijk van de stokmaat welke er het meest aten.

Ja, hij stond in een gewone stal. Nu had die boer toen al wat grotere stallen (3,5x3,5) maar hij paste daar prima in. De paarden stonden daar wel altijd overdag buiten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:34

Oh ik had verwacht dat dat krap zou zijn :') zo zie je maar

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:54

Hi het was echt niet uit onwil van de stal eigenaar hoor! Maar het was al met al gewoon vrij laag en krappig voor zo'n grote Shire.
Dan voelt het voor mijzelf ook niet goed, ze moet wel lekker kunnen wonen vind ik.
Maar baalde gewoon echt, omdat ik haar zo mooi en leuk vond... Andere stallen is ook nog niet gemakkelijk hoor hier.

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:03

Ik heb geprobeerd de vraag van Dilan93 te quoten maar dat lukte niet .... Even uitzoeken hoe dat moet haha...

Dilan93:
Het hoeft ook niet perse een barok paardje te zijn hoor...gewoon een leuk lief paard zonder poespas vind ik super.
Prijsklasse tot zo'n 6000€ maar dan wel met zadel ed erbij. Zit er niks bij aan toebehoren dan is mijn prijs lager.
Maar goed... ik geloof dat heel veel mensen die een paard zoeken, op zoek zijn naar zo'n zelfde type als ik...
Prijzen zijn enorm opgedreven...