Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:46

Rochiril schreef:
Change3x schreef:
Als ze klinisch goed is, waarom dan niet ook als rijpaard aanbieden? Mensen kunnen dan zelf wel de overweging maken of een cyste acceptabel voor ze is of niet / of ze dat risico willen nemen. Behandeling met Osphos of Tildren kan ook nog helpen met het verergeren tegenaan.

Cystes zijn lastig, niemand kan zeggen of ze er kreupel van worden of niet.

Het lijkt er gewoon op dat het geen amateur paard is, laten we zeggen dat ik 5 dagen in het ziekenhuis heb gelegen ten gevolge van en nu nog 10 weken moet herstellen, de professionals die haar bekeken en geprobeerd hebben vonden haar talentvol maar niet simpel. Ik vind het eigenlijk gewoon te spannend. De gemiddelde professional vertrouw ik dit paard wel toe, maar daar is ze nu ongeschikt voor. Ik heb haar daarom in eerste instantie ook niet via MP ed aangeboden maar op professionele stallen via via, met een vermelding van het karakter.
In de omgang hier thuis is ze braaf, geen probleem, maar onder het zadel/vreemd terrein/stressvolle situaties explosief.

Als dat het geval is zou ik mijn verlies nemen en verkopen als draagmerrie aan een professioneel bedrijf. Een merrie die zelf niet gezond is en niks gepresteerd heeft is als fokmerrie ook weinig waard, daarbij heb je dan ook nog meer risico dat ze ergens in de handel komt.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 22-04-25 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:47

Change3x schreef:
Duidelijk verhaal! Via een veiling aanbieden eventueel een optie?

Lastig hoor… Beterschap voor jou!

dankjewel.

ja ik vind het ook erg lastig, daarom probeer ik hier een beetje te sparren.
Ergens denk ik: neem je verantwoording, maar dat vind ik ook wel erg ver gaan in dit geval. Het is in de omgang geen monster, erg braaf zelfs, ook met een veulen aan de voet. Dan verandert ze helemaal in een sukkeltje en is ze erg tevreden.

Wat voor veilingen Change3x? ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken op het moment. Heb je tips?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:48

Je kan d’r eventueel ook als draagmerrie aanbieden of even bij een dierenarts navragen die in de ki zit of hij nog wat weet

Sky_As

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:27

Of gewoon met het eerlijke verhaal voor heel weinig aan een prof verkopen. Voor weinig geld zijn er echt wel profs die het aandurven als ze goed is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:58

Iig gaat ze weinig nog opleveren. Dus links of rechtsom maakt het niet uit. Onderaan de streep heb je verlies.

Ik zou ook als draagmerrie aanbieden, makkelijkste weg gok ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:05

Vind het eigenlijk wel gek dat ze goed is als fok merrie, van bot cystes is nog niet geheel duidelijk of het erfelijk is of niet.

Zou inderdaad ook goedkoop met eerlijk verhaal als rijpaard, of draagmerrie doen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:47

Rochiril schreef:
Change3x schreef:
Duidelijk verhaal! Via een veiling aanbieden eventueel een optie?

Lastig hoor… Beterschap voor jou!

dankjewel.

ja ik vind het ook erg lastig, daarom probeer ik hier een beetje te sparren.
Ergens denk ik: neem je verantwoording, maar dat vind ik ook wel erg ver gaan in dit geval. Het is in de omgang geen monster, erg braaf zelfs, ook met een veulen aan de voet. Dan verandert ze helemaal in een sukkeltje en is ze erg tevreden.

Wat voor veilingen Change3x? ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken op het moment. Heb je tips?

Denk aan de youhorse auction, esha, dutch horse trading… En zo zijn er nog wel meer. Zitten wel kosten aan verbonden maar zo kom je er wel makkelijk vanaf en brengt ze waarschijnlijk nog het meeste op. Maar daar moet je je ook maar net goed bij voelen natuurlijk.

In ieder geval veel succes!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:12

Tja lastige. Niet iedereen past netjes op een draagmerrie, diverse schrijnende gevallen gezien helaas als mager, geen hoefonderhoud, etc

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:31

Ik heb alle reacties gelezen, en het bevestigd wel een beetje wat ik dacht.
Ik heb even een telefoontje gepleegd.
Ze gaat terug naar haar fokkers, een grote fokker hier in het zuiden als draagmerrie. Daar weet ik dat er op haar gepast wordt, financieel is het een aderlating helaas.

De pech met paarden blijft me helaas achtervolgen, moed verzamelen om in het najaar wat nieuws te zoeken. Of misschien toch maar goudvissen te gaan houden -O-

c_alsemgeest schreef:
Vind het eigenlijk wel gek dat ze goed is als fok merrie, van bot cystes is nog niet geheel duidelijk of het erfelijk is of niet.

Zou inderdaad ook goedkoop met eerlijk verhaal als rijpaard, of draagmerrie doen.

Dat wist ik dan weer niet, ik heb er ook geen enkele ervaring mee. Ze is in België bij een gerenommeerd arts gekeurd, deze gaf aan geen probleem, niet erfelijk. Dat vroeg ik ook vooral omdat ik er zelf een veulen van heb. Fokkerij geen probleem :?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:07

Lastig hoor Rochiril en echt ontzettend balen... Kunnen ze niks doen met een bot cyste?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:11

Cardy schreef:
Lastig hoor Rochiril en echt ontzettend balen... Kunnen ze niks doen met een bot cyste?

DA gaf aan bij deze cyste dat er evt een schroef in geplaatst kon worden, wat dan botgroei stimuleert. Alleen als sportpaard is ze dan nog steeds afgekeurd, voor mij dus geen meerwaarde om daar nog een paar duizend euro in te steken.

En dat klinkt wat hard, en dat ben ik helemaal niet. Maar het is een beetje ‘op’ bij mij.
Mijn eerste eigen paard was al stuk bij aanschaf, geleende tijd dus. De ruin die erop volgde kreeg 8 jaar geleden een zwaar ongeval met mijn bijrijder, paard stuk, 8 jaar min of meer weidedecoratie en een hoop gedokterd, afgelopen februari laten inslapen. 5 jaar geleden deze betreffende merrie op een veiling gekocht als veulen, niet goedkoop. 5 jaar gewacht, dit werd mijn nieuwe rijpaard. En dit is het resultaat….
Ik heb er nog een veulen van lopen (Gelders hengst erop, veulen is voor mezelf bedoeld, niet commercieel) , dat dan weer wel

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:19

Wat een ellende en het heeft je inderdaad niet meegezeten. Hoeveel kan een mens hebben he? Heel veel sterkte...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:34

Ja het zijn rotte dingen, zeker na al zo veel pech

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:36

Rochiril, wat naar zeg. Fijn dat ze terug kan naar de fokkers. Maar die pech ken ik maar al te goed helaas.

Cardi, wat is de reden dat je alleen klinisch laat keuren? Is ze ooit al op de foto geweest?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:41

Ah vandaar, pluspunt! Ik weet niet of klinisch keuren dan nog nuttig is. Dat willen mensen toch opnieuw doen, omdat dat natuurlijk eigenlijk per dag kan wisselen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:46

Ik kreeg de tip om het te doen, dus dacht... Kan ik dat ook weer afvinken haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:50

Ik heb daar eigenlijk nooit naar gekeken met een zoektocht. Wel of ze rontgenologisch gekeurd waren al. Maar klinisch zegt maar hele korte periode iets. Zelfs als dat de dag van te voren gedaan zou zijn zou ik het herhalen en kan de uitkomst nog anders zijn, want paarden :+ En ook dierenartsen. Van sommige zou ik zelfs de foto's opnieuw laten doen, terwijl bij andere da ik ze alleen zou laten bekijken. Maar dat zie je ook wel bij klinische keuringen, sommige zou ik daar nooit voor vragen.

Maar je hebt inderdaad zelf wel weer even bevestiging. :j

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:55

Ik heb eerder ook alleen klinisch gekeurd, wel bij mijn eigen arts die ik daarin vertrouw. Geloof dat ik hierna ook gewoon maar alles RX laat keuren.

Maar als ze is goedgekeurd in 2021, liet ik het geloof ik aan de kopers over als ik er in de laatste jaren niks aan heb opgemerkt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:58

Een die in 2021 rontgenologisch ggk is, zou ik nu opnieuw rontgen keuren. In de tijd van 3 naar 7 kan er veel gebeuren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:32

Oh goede benzz! In mijn hoofd was 2021 nog helemaal niet lang geleden, maar het is toch al langer en inderdaad van 3 tot 7 heb je ook nog de bovenlijn die in de tussentijd volgroeid is. Plus belasting van die jaren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:33

Benzz schreef:
Een die in 2021 rontgenologisch ggk is, zou ik nu opnieuw rontgen keuren. In de tijd van 3 naar 7 kan er veel gebeuren.

Ik ook, en klinisch achterwege laten, dat is toch enkel een moment opname.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:33

Ik ga er even over nadenken, jullie hebben zeker een punt. Kijk, toch weer fijn dit topic haha.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:35

Was er iemand hier nou op zoek naar een groot sport paard? (Met bijpassend budget) Of was het juist een kleine? :')
Weet een hele leuke, gezonde en lieve grote te staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:36

Ik dacht juist een kleintje, toch? :+ Er was wel iemand ja!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:38

Ah jammer, deze is 1m75 :P
Wel wat hoger niveau dan gezocht werd, erg fijn beest.