[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 19:53

Homesteaden moest ik opzoeken. Ik lees dat een homestead een ranche of farm is. Ik begrijp dan alleen even niet wat je bedoelt met uitbreiden naar verkoop? Ga je een boerderij kopen, uitbreiden en weer verkopen?

En het filmen is vooral handig omdat ik nu zie waar ik te laat ben. Timing is echt erg belangrijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:00

Homesteaden is zoveel mogelijk in je eigen voedsel kunnen voorzien. Als we dit voor onszelf op de rit hebben willen we de productie uitbreiden om die ook aan de 'gewone burger' te kunnen verkopen, waardoor we dan niet meer buiten de deur hoeven te gaan werken. Dit is dan groente, fruit en vlees en eieren.

Ik snap je punt met filmen inderdaad. Ik kan ook echt eindeloos filmpjes terugkijken waar ik bezig ben, om te kijken wat waar en wanneer gebeurd en waarom.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:10

pien_2010 schreef:
Peetstap schreef:
Weet zeker dat je zelfs een schaap of eend feilloos parkeren kunt leren.
_O- _O- _O- You make my day Peet!! Ik lig hier te schateren van de lach want je weet ik ben een beelddenker en zie die eend al met die eende pootjes stapje voor stapje naast het krukje in parkeren waarop jij een goedkeurende klick geeft en zooo gelukkig bent _O- _O-

Had je reactie kunnen verwachten :o , er draait een complete film bij je ?

Maar het leuke is , dat iemand serieus clickers met woollies, en die springen zelfs over balkjes... _/-\o_
Plaats op bokt bewust niks meer aan beeld, en het is ook prive van iemand anders, maar je mag zoeken op woollies en clicker of Facebook.
Het schijnt dat je heel goed clickeren leert van kippen, omdat ze zo snel reactie geven.

In de zoo wereld trainen ze met alles wat pootjes heeft of kan zwemmen, en daar ligt mijn grote voorbeeld en leerschool, wat weer toepasbaar is op paarden en huisdieren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:20

Monique1963 schreef:
Dank Cera ik ga er eens op surfen op die termen en namen.

JudithO wat zijn jullie plannen om te gaan doen?

Ik heb weer een filmpje gemaakt van de vorderingen van de dames.

https://youtu.be/BalSzfl1hzA

Ik zou nog tegen je zeggen dat , als callas met voet het deksel aanraakt ipv haar neus je te snel gaat en de stapjes eerst wat kleiner mag maken.
En whalla: zie hierboven je video en daar doe je dat precies, daaruit blijkt dat je opgedane ervaring direct weer beschikbaar is voor je.

Tof he , hoe leuk ze ontwikkeld, en je bent ook al naar buiten met haar in de ruimte.
Hintje, mocht ze signalen afgeven dat ze rust wilt of oefening zat is, neem dat serieus.
Dat serieus nemen door jou van haar signalen geeft haar weer zelfvertrouwen.
(Apart he, is precies andersom als bij het traditioneel trainen: "paard moet doen wat ik vraag")

En gelijdelijk aan mag je al de tijd tussen je click en belonen iets verlengen bij een oefening die ze goed kent.
De click is de exacte getimde trigger, niet de beloning.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:33

Ik vind het filmpje er echt al super uit zien!
Jullie lijken beide veel meer rust te hebben, Callas denkt echt na over jouw vragen en neemt het snoepje ook veel bewuster aan (ze lijkt langzaam in te zien dat het snoepje toch wel komt ;) ), ook heb ik het idee dat ze haar bewegingen rustiger afmaakt, ze had ook met jullie NH filmpjes altijd iets 'gehaasts' in zich.
Super leuk om te zien hoe snel jullie gaan, ook al zijn jullie allemaal nog R+ beginners. En dat is ook niet iets om te vergeten, jouw hele voorgaande paardencarriere is vrijwel volledig gebaseerd op R-, en om dat (deels) los te laten is niet niks :j

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:48

Ja leuk om jullie vorderingen te zien.
Ik zie ook dat Callas meer doet denken.

Jullie hebben in elk geval plezier erin , en daar draait t toch om. Op een vrij ontspannen manier samen bezig zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 11:02

Hallo iedereen en Sandra, Cera en Peet, ja, het plezier is terug en daar ben ik idd erg blij mee. Ik zie ook een fijne wisselwerking met de paardjes onderling, Poupette wordt ook actiever. Dit hadden we gewoon nodig. Het scheelt ook dat de boxen af zijn, maakt alles zoveel makkelijker voor me. Dus ik ben heppie.

NH houd ik goede dingen aan over. Begin jaren '90 toen het net om de hoek kwam kijken in NL ging ik al naar Voest. Ik Voest nog steeds, dat voelt het meest natuurlijk voor mij. Kots Bruno zullen we het niet meer over hebben, alhoewel ook hij mij waardevolle adviezen heeft gegeven. TRT vind ik een geweldige insteek. Probleem met TRT/NH en mij is, dat het voor mijzelf kennelijk erg moeilijk is om het goed te doen. Callas reageert uiteraard perfect op mijn foute houdingen. Het luistert allemaal zo subtiel en daar raakte ik door gefrustreerd dat ik niet kon herhalen wat ik anderen goed zag doen.

Daarnaast ben ik van nature geen leider. Ik ben ook geen volger. Ik ben meer een eenling. Ik ga mijn eigen gang en doe mijn eigen ding. Ben ook redelijk kluizenaarster of is het kluizenarin. Ik vind het ook lastig tegen anderen te zeggen wat ze moeten doen. Ik geef niet graag opdrachten. Dus eigenlijk ben ik de laatste tijd tot de conclusie gekomen dat NH hele mooie en goede dingen heeft die ik graag gebruik, maar daar laat ik het bij. Ik pik eruit wat voor mij fijn werkt en that's it.

Daarentegen heeft voertraining voor mij enorm veel meerwaarde. Ik heb altijd al (ruim 40 jaar) mijn dieren met voer en stem getraind en had fijne opgevoede honden en paarden, waarover we complimenten kregen over hun opvoeding. Dat had ik niet los moeten laten met Callas. Het gaat verrassingsschrikken niet wegnemen uiteraard, maar ik denk dat we nu een omslag hebben, waarbij we beiden weer betrokken zijn bij elkaar. Door alle vervelende ervaringen was ik haar echt wel een beetje zat. Ik zag er erg tegenop om wéér de draad met NH te moeten gaan oppakken.

Dit is voor ons (op dit moment) heel goed. Ik heb zelfs zoveel lol, dat ik geen behoefte heb nog aan rijden. Nou, dat is nieuw!

Nog even voor Judith0 Wat een spannende plannen. Moeten jullie nog lang wachten op de verblijfsvergunning? En kunnen jullie al die tijd niet naar een boerderij gaan zoeken?

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:25

Och Monique. Het zijn jouw paardjes dus jij bepaalt. Ik vind het prachtig om te zien hoe jullie het doen. En ben verliefd op Callas. Wat is ze mooi. En Poupette is zo cute. Misschien niet te vergelijken met paarden, maar ik heb een paar jaar geleden een hondje van mijn zieke tante in huis genomen. Het was een helft van een duo. Zijn broertje ging naar mijn zus. Ze waren tot hun 8e altijd bij elkaar gebleven. Op het moment dat ze gescheiden waren is Biscquit enorm opgeleefd. Blijkbaar heeft hij zich al die tijd de mindere gevoeld en onderdanig geweest. Nog 5 heerlijke jaren met hem gehad. Biscquit had nog de tijd van zijn leven. Helaas vorig jaar in moeten laten slapen. Bijna 13 geworden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 11:31

manja39 schreef:
Och Monique. Het zijn jouw paardjes dus jij bepaalt. Ik vind het prachtig om te zien hoe jullie het doen. En ben verliefd op Callas. Wat is ze mooi. En Poupette is zo cute. Misschien niet te vergelijken met paarden, maar ik heb een paar jaar geleden een hondje van mijn zieke tante in huis genomen. Het was een helft van een duo. Zijn broertje ging naar mijn zus. Ze waren tot hun 8e altijd bij elkaar gebleven. Op het moment dat ze gescheiden waren is Biscquit enorm opgeleefd. Blijkbaar heeft hij zich al die tijd de mindere gevoeld en onderdanig geweest. Nog 5 heerlijke jaren met hem gehad. Biscquit had nog de tijd van zijn leven. Helaas vorig jaar in moeten laten slapen. Bijna 13 geworden.

Ja wat bijzonder is dat toch dat wij mensen niet altijd kunnen zien hoe de interactie van dieren een gevolg op hun doen en laten heeft. Het voorbeeld van die twee hondjes klinkt inderdaad hetzelfde als met Shadow en Poupette. Of met hun drietjes. Shadow was bang voor Poupette. Ze trapte hem. Hij durfde nooit achter haar langs. En ik weet 100% zeker dat hij haar nog nooit een haar kwaad had gedaan. Wel was hij de leider van de kleine kudde. Hij bepaalde bijv of iedereen naar mij toekwam als ik riep. Als hij niet ging, gingen de 2 meiden ook niet. Nu hij is overleden is Poupette gewoon een handzaam pony'tje. Hoe bijzonder is dat? Net als bij jouw honden, ze leeft gewoon op! En ik ben er blij mee, alhoewel ik haar bij wijze van spreken graag nog tien jaar schuw had gezien en mijn Shadow had mogen houden. Maar ja.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:39

Natuurlijk wil je ze niet verliezen, dat voorop zeggende. Je moet het maar zien als iedere nadeel heb zijn voordeel zoals Johan Cruijf altijd citeerde.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:50

Monique1963 schreef:
Hallo iedereen en Sandra, Cera en Peet, ja, het plezier is terug en daar ben ik idd erg blij mee. Ik zie ook een fijne wisselwerking met de paardjes onderling, Poupette wordt ook actiever. Dit hadden we gewoon nodig. Het scheelt ook dat de boxen af zijn, maakt alles zoveel makkelijker voor me. Dus ik ben heppie.

NH houd ik goede dingen aan over. Begin jaren '90 toen het net om de hoek kwam kijken in NL ging ik al naar Voest. Ik Voest nog steeds, dat voelt het meest natuurlijk voor mij. Kots Bruno zullen we het niet meer over hebben, alhoewel ook hij mij waardevolle adviezen heeft gegeven. TRT vind ik een geweldige insteek. Probleem met TRT/NH en mij is, dat het voor mijzelf kennelijk erg moeilijk is om het goed te doen. Callas reageert uiteraard perfect op mijn foute houdingen. Het luistert allemaal zo subtiel en daar raakte ik door gefrustreerd dat ik niet kon herhalen wat ik anderen goed zag doen.

Daarnaast ben ik van nature geen leider. Ik ben ook geen volger. Ik ben meer een eenling. Ik ga mijn eigen gang en doe mijn eigen ding. Ben ook redelijk kluizenaarster of is het kluizenarin. Ik vind het ook lastig tegen anderen te zeggen wat ze moeten doen. Ik geef niet graag opdrachten. Dus eigenlijk ben ik de laatste tijd tot de conclusie gekomen dat NH hele mooie en goede dingen heeft die ik graag gebruik, maar daar laat ik het bij. Ik pik eruit wat voor mij fijn werkt en that's it.

Daarentegen heeft voertraining voor mij enorm veel meerwaarde. Ik heb altijd al (ruim 40 jaar) mijn dieren met voer en stem getraind en had fijne opgevoede honden en paarden, waarover we complimenten kregen over hun opvoeding. Dat had ik niet los moeten laten met Callas. Het gaat verrassingsschrikken niet wegnemen uiteraard, maar ik denk dat we nu een omslag hebben, waarbij we beiden weer betrokken zijn bij elkaar. Door alle vervelende ervaringen was ik haar echt wel een beetje zat. Ik zag er erg tegenop om wéér de draad met NH te moeten gaan oppakken.

Dit is voor ons (op dit moment) heel goed. Ik heb zelfs zoveel lol, dat ik geen behoefte heb nog aan rijden. Nou, dat is nieuw!

Ik vond dit zo'n mooi stukje! Ik heb geen idee precies waarom, maar je hebt het gewoon heel mooi verwoord denk ik.

Wat superfijn ook dat het op dit moment zo goed gaat en dat je geen behoefte hebt aan rijden! Geniet ervan! :)
Rijden is ook echt niet het aller belangrijkste..!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:03

Eens Benthhhh. Ik vind het vooral tof Mo dat jij zo eerlijk blijft. Zo lekker niet-Bokt. Daarom blijf ik in dit topic, zo heerlijk anders!

Wat betreft je vraag, we kunnen nu ook wel wat kopen maar dan moet je een enorm deel zelf betalen. Als je geen tonnen op de bank hebt staan is dat echt niet te doen. De verblijfsvergunning duurt nog zeker 5 maanden, als alles al in 1x goed gaat. Maar goed, we zijn in het land en de rest komt uiteindelijk wel goed. Wat is een jaar nou op de rest van je leven ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:24

LOL Marja, ja die uitspraak van Cruijff is legen -wait for it- dary.

Benthhh dank je. Het heeft me een tijd gekost om het te beseffen. Maar ik denk dat het zo in elkaar steekt voor mij.

Hahaha Judith0, zo niet-bokt. Ik zal toch niet de enige zijn die eerlijk is? Wel ben ik dit topic ooit begonnen omdat ik bijna alleen maar halelujah topics zag. Er waren niet zo heel veel topics van mensen die wilden zeggen wat er schortte aan hun relatie met hun paard. Wel veel medische problemen en veel rijtechnische problemen, maar niet zoals met mij, dat ben ik met je eens.
Over jullie aankoop in Canada, lees ik nou goed dat als je een verblijfsverg krijgt je niet alles zelf hoeft te betalen of bedoel je dat je pas een hypotheek kunt krijgen als je je verblijfsverg hebt?

Dan heb ik nu een vraag aan jullie. Ik ga Callas het apporteren leren. Lijkt me enorm leuk. Dat is een keten van opdrachten, waar ik ook woorden voor moet hebben. Ik zoek echter naar klanken en woorden die voor mij nog logisch blijven en voor Callas niet al lijken op commando's die we al hebben.

Het apporteren bestaat uit:
    zoeken/gaan halen
    vastpakken
    (terug)komen
    En loslaten.

Callas kent voor zover ik weet deze commando's en woorden en geluidjes al dan niet gecombineerd met elkaar en met gebaren.
    Goedzooooo (erg fout van mij, want ze vergist zich vaak en denkt dat ik Hoooo zeg)
    Braaaaaaaaaf
    Ho
    Wacht
    Kom(maar) gecombineerd vaak met fluiten
    Back up (achterwaarts) (met piepgeluidje van mijn lippen, of hoe leg je dat uit)
    Voorwaarts (met klik tong)
    Trrrrrot (draf, met klik tong)
    Galop (met 3 klikjes tong)
    Donne (voetje)
    Bouge (klinkt als Boezje=omgaan)
    Buig
    Pas (jambette)
    Flex (met hoofd heup aanraken)
    Blok (op het blok komen met haar voorvoeten)
    Raakaan
    Nee
    UH!

Ze kent ook "ben jij gvd nou helemaal belazerd?" Lol, maar dat is niet zo'n praktisch commando

Dus apporteren bestaat uit 4 stappen, zoeken/gaan halen, vastpakken, (terug)komen en loslaten.
Ik denk eraan om voor het zoeken gaan halen RAAKAAN te blijven gebruiken met wijzen erbij.
Vastpakken weet ik niet. Suggesties?
Terugkomen is KOM dat blijf ik gebruiken
Loslaten weet ik ook niet. Suggesties?

Het moet dus niet op de klanken lijken die ze al kent.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:35

Loslaten gewoon los?
En pakken pak vast?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:03

Monique1963 schreef:
Hahaha Judith0, zo niet-bokt. Ik zal toch niet de enige zijn die eerlijk is? Wel ben ik dit topic ooit begonnen omdat ik bijna alleen maar halelujah topics zag. Er waren niet zo heel veel topics van mensen die wilden zeggen wat er schortte aan hun relatie met hun paard. Wel veel medische problemen en veel rijtechnische problemen, maar niet zoals met mij, dat ben ik met je eens.
Over jullie aankoop in Canada, lees ik nou goed dat als je een verblijfsverg krijgt je niet alles zelf hoeft te betalen of bedoel je dat je pas een hypotheek kunt krijgen als je je verblijfsverg hebt?

Er zijn inmiddels wel iets meer topics die echt goudeerlijk zijn omdat het inderdaad niet alleen maar halleluja is. Ik snap ook wel waarom die topics er niet zoveel zijn, omdat je meestal echt gigantisch afgebrand wordt.

Wat betreft de aankoop in Canada, je moet hier een aanbetaling doen wat bestaat uit zoveel % van het aankoopbedrag. Als je nog geen verblijfsvergunning hebt is dat 35% dus dat is echt heel erg veel als je een beetje land wilt.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:06

Apport. Of Get-it. Of Zoek.
Vast. Hold-it. Of Pak.
Hier. Kom. Of Brengen.
Los. Of Geef.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:09

jeetje77 schreef:
Loslaten gewoon los?
En pakken pak vast?

Dat inderdaad, en let er op dat je series oefeningen aan elkaar plakt door met het eind te beginnen en daar elke keer een stapje voor te plakken. Van vastpakken en weer loslaten (in jouw hand of bv in een emmer) naar vastpakken, 1-2 stapjes lopen en ding in de emmer/hand loslaten, enz.

Hoewel het handig is om zeker commando's als vast en los te hebben, is het de vraag of je dat zo moet blijven doen, je wil een serie acties tot een oefening maken met uiteindelijk 1 commando ipv tig wat maakt dat je gaat micromanagen en paard niet meer nadenkt of motivatie kwijt raakt. Denk dus goed na hoe je je paarden wil sturen/helpen bij het uitvoeren van zulke oefeningen. Hoewel het iets anders is dan met een hond omdat dingen dragen minder gebruikelijk is voor een paard, is de rest hetzelfde, nl 1 commando waarvan het uitvoeren steeds langer duurt en complexer wordt.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:10

Voor loslaten deed ik zelf 'los' en met mn vingers knippen (en hand open houden zodat het daar in gelegd kan worden), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nooit volledig bevestigd heb :')

Ik snap ook helemaal wat je bedoelt met je vorige post, elke stroming heeft wel wat wat je mee kan nemen (of in het ergste geval dat je precies weet hoe je het niet wilt ;) ). En met paarden is het ook allemaal niet zo zwart-wit als leider-volger. Je gaat met zn tweeën een relatie/samenwerking aan, jullie moeten er beide wat uit kunnen halen om het te laten werken en in de ene situatie is het handiger als jij als mens de beslissingen maakt en in de andere situatie mag het paard zelf denken en kan jij als mens weer daarin meegaan. Ik ben er echt van overtuigd dat paarden zelf ook heel goed die nuance kunnen oppikken.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:37

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 20:24

jeetje77 schreef:
Loslaten gewoon los?
En pakken pak vast?

Cera_D schreef:
Voor loslaten deed ik zelf 'los' en met mn vingers knippen (en hand open houden zodat het daar in gelegd kan worden), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nooit volledig bevestigd heb :')

Mjelleke schreef:
Apport. Of Get-it. Of Zoek.
Vast. Hold-it. Of Pak.
Hier. Kom. Of Brengen.
Los. Of Geef.

"Los", heb ik ook aan gedacht maar ik heb al veel ò-klanken, zoals: Kom, Trot, Galop, donne, blok. Vooral omdat ik dan Los en Kom in dezelfde serie oefeningen ga gebruiken, zoek ik iets anders.
"Vast of pak of pak vast" heb ik ook aan gedacht, maar ik vermoed dat Callas dan "pas" (jambette) gaat doen. Dat doet ze nu ook al regelmatig zelf om mij te pleasen en over te halen een koekje te krijgen.

tamary schreef:
Dat inderdaad, en let er op dat je series oefeningen aan elkaar plakt door met het eind te beginnen en daar elke keer een stapje voor te plakken. Van vastpakken en weer loslaten (in jouw hand of bv in een emmer) naar vastpakken, 1-2 stapjes lopen en ding in de emmer/hand loslaten, enz.

Hoewel het handig is om zeker commando's als vast en los te hebben, is het de vraag of je dat zo moet blijven doen, je wil een serie acties tot een oefening maken met uiteindelijk 1 commando ipv tig wat maakt dat je gaat micromanagen en paard niet meer nadenkt of motivatie kwijt raakt. Denk dus goed na hoe je je paarden wil sturen/helpen bij het uitvoeren van zulke oefeningen. Hoewel het iets anders is dan met een hond omdat dingen dragen minder gebruikelijk is voor een paard, is de rest hetzelfde, nl 1 commando waarvan het uitvoeren steeds langer duurt en complexer wordt.

Even brainen nav Tamary's micromanagement moet ik toewerken naar 1 commando voor het geheel. Dat zal dan uiteindelijk RAAKAAN worden voor apporteren, als Callas en Poupette heel ver gevorderd gaan zijn.
1.Ik zeg RAAKAAN en ik wijs naar de target. (waarbij het dan later de gehele lading zal dekken)
2.Dan moet ze het vastpakken. Hold-it van Mjelleke vind ik wel een idee. edit: Ik heb ff op synoniemen gezocht en ik zag GRIJPEN. Dat lijkt me wel wat. De ij-klank hebben we nog niet.
3.KOM om haar terug te laten komen
4.Loslaten aan mij geven, vind ik inderdaad van Mjelleke ook een goede GEEF die klank heb ik ook nog niet, behalve NEE, maar nee zeg ik streng en geef zal ik vragend zeggen.

Raakaan, grijpen, kom, geef. Dat ga ik eerst zelf maar eens oefenen...

JudithO schreef:
Er zijn inmiddels wel iets meer topics die echt goudeerlijk zijn omdat het inderdaad niet alleen maar halleluja is. Ik snap ook wel waarom die topics er niet zoveel zijn, omdat je meestal echt gigantisch afgebrand wordt.

Wat betreft de aankoop in Canada, je moet hier een aanbetaling doen wat bestaat uit zoveel % van het aankoopbedrag. Als je nog geen verblijfsvergunning hebt is dat 35% dus dat is echt heel erg veel als je een beetje land wilt.

Ik ben ook wel afgebrand in mijn topic. Toch probeer ik altijd te nuanceren wat mensen zeggen, niet iedereen kan goed verwoorden wat hij of zij wil zeggen. En er zitten soms wel kernen van waarheden in bitchie opmerkingen, en dan is het lastig om de hand in eigen boezem te steken. Af en toe was ik het ook wel zat en dan kan ik dan ook wel weer sarcastisch grappig uit de hoek komen. Probleem met geschreven taal is, dat je nooit de intonatie kunt meegeven aan je woorden, en dat veroorzaakt vaak ruzie op bokt.

Dank voor je uitleg over Canada, wat een bijzonder systeem. Ja, dan zou ik idd ook nog maar even afwachten. Wat doen jullie ondertussen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:09

Monique1963 schreef:
JudithO schreef:

Ik ben ook wel afgebrand in mijn topic. Toch probeer ik altijd te nuanceren wat mensen zeggen, niet iedereen kan goed verwoorden wat hij of zij wil zeggen. En er zitten soms wel kernen van waarheden in bitchie opmerkingen, en dan is het lastig om de hand in eigen boezem te steken. Af en toe was ik het ook wel zat en dan kan ik dan ook wel weer sarcastisch grappig uit de hoek komen. Probleem met geschreven taal is, dat je nooit de intonatie kunt meegeven aan je woorden, en dat veroorzaakt vaak ruzie op bokt.

Dank voor je uitleg over Canada, wat een bijzonder systeem. Ja, dan zou ik idd ook nog maar even afwachten. Wat doen jullie ondertussen?

Ik ben later binnen gevallen, dus ik heb jouw eerste begin niet meegekregen. Als in, ik las alleen de door jou geplaatste berichten, niet die van de rest.
En ja, bitchie opmerkingen zijn vaak inderdaad een oorzaak van verkeerde interpretatie of gewoon dingen wat minder handig verwoorden. Maar als je sommige topics ziet, waar een goedbedoelde eigenaar volledig afgebrand wordt in niet mis te verstane woorden en uitgemaakt wordt voor dierenmishandelaar, dan ga je imo echt te ver.

Wij huren nu tijdelijk een appartement. Zo kunnen we toch vast het land verder ontdekken. We hebben overigens wel beide een werkvisum dus we werken ook gewoon full time.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 14:33

@Judith0 of is het JudithO ? Wel fijn dat jullie nu allebei wel een baan hebben. Leuke jobs?

Vandaag ben ik begonnen met de eerste schakels van de keten van het aanleren van apporteren bij de meisjes. Achteraan begonnen dus het commando KOM aanleren. Maar dat werkt niet zonder dat ze ergens staan en naar mij toe moeten komen, dus moet het commando HO (en ground tie) bij Callas weer eens bevestigd worden en Poupette kent dat nog helemaal niet. Ik vond het een goede sessie bij beide.
Wat mij opviel en dat ligt dan dus aan mij, maar hoe dan? Is dat ze allebei goed HO deden en ik er naar rechts bij beide meisjes omheen kon lopen, maar zodra ik naar links om hen heen ging, gingen ze allebei bewegen.
Dat is geen toeval denk ik dan, dus ligt het aan mij. Maar wat doe ik dan? Helaas niet gefilmd, maar zal morgen weer eens filmen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:35

Monique1963 schreef:
Wat mij opviel en dat ligt dan dus aan mij, maar hoe dan? Is dat ze allebei goed HO deden en ik er naar rechts bij beide meisjes omheen kon lopen, maar zodra ik naar links om hen heen ging, gingen ze allebei

Je mag ze ook nooit rechts draaiende yoghurt geven als toetje, dat weet je toch :Y) :))

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 16:53

Peetstap schreef:
Monique1963 schreef:
Wat mij opviel en dat ligt dan dus aan mij, maar hoe dan? Is dat ze allebei goed HO deden en ik er naar rechts bij beide meisjes omheen kon lopen, maar zodra ik naar links om hen heen ging, gingen ze allebei

Je mag ze ook nooit rechts draaiende yoghurt geven als toetje, dat weet je toch :Y) :))

:+

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:11

Paarden hun linker en rechter hersenhelft zijn veel minder goed verbonden dan die van mensen.
Kan het zijn dat je bepaalde dingen standaard vanaf de rechterkant doet?
De oplossing is in ieder geval om de stapjes nog kleiner te maken en geen rechts draaiende yoghurt meer geven :+

Ik vind het wel altijd super grappig om te zien hoe paarden zelf die connecties leggen :D