de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:52

Dat doorpakken dat is inderdaad wel lastig! Moet van de juf echt heel streng zijn want alles wat ze maar een klein beetje mag mag ze altijd en dan ook steeds meer. En ik denk dan, ah ze is nog jong.... Maar ze is wel oud genoeg om een trucendoos te maken en daar elke keer iets uit te halen :D en ook oud genoeg om te bepalen dat ze iets niet wil....

Op zich loopt ze de oefeningen t/m de M2, alleen de galop blijft wat onstuimig en contragalop lukt nog niet erg maar dat is ook niet zo gek.

Verder sta ik echt van haar te kijken zo snel als ze dingen oppikt. Een paar maand geleden snapte ze nog niet hoe ze knap over een hindernis en nu rij ik BB rondjes voor mezelf en ik nog niet geloof dat ze toe is aan een rondje B. Terwijl ze thuis totaal geen moeite hiermee heeft :') Maar ik start liever een keer "teveel" BB dat het goed gaat en ze vertrouwen houdt dan dat het een keer "fout" gaat en ze een deuk in haar ego krijgt :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:36

Leuk te lezen wat jullie doen :j. Qua voer zit Gideon op heeeeeeeel veel kuil en 2x per dag 1 schep basisbrok, 1 schep luzerne en handje lijnzaadbrok.

Consequent en duidelijk zijn bij Gideon toverwoorden maar dat vind ik best moeilijk. Vaak heb ik het pas door als het al te laat is :+. Maar het is best een heel gehoorzaam paard dus ergens zal ik het wel zo slecht niet doen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:41

IwanLuver schreef:
Aangezien er hier ook een aantal Noordelingen zijn, mensen nog zin in een ritje in Havelte? Meldt je aan in dit topic!
[BM] Rijden in Havelte, liever samen dan alleen. .

Vlinderparadijs Papiliorama
Van Helomaweg 14
7971 PX Havelte

20 november 13.30 uur

Wat een leuk initiatief. Het is dat ik liever met mensen rij die ik al ken ;).

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:05

Ik doe Kayenne meestal 4 dagen in de week. Vaak zaterdag/zondag, woensdag en donderdag of vrijdag. Soms een dag meer, soms minder. Meestal daarvan iig 1 keer lekker los zonder iets longeren en verder ook 1 keer wat rustiger aan ivm conditie opbouwen.
Rijd meestal zo'n 20 tot 30 min, dit ga ik langzaam iets uitbouwen nu weer.

Ze krijgt vitaminekorrel van Metazoa, 200 gram per dag uit mijn hoofd. En klein beetje muesli van Havens voor de smaak, anders eet mevrouw het niet :')
Ze doet het er erg goed op, jeukt minder en is erg wakker, dus qua energie red ze het zo prima. In de winter krijgt ze wel vaak ook bietenpulp na het rijden.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:05

We kunnen elkaar ook leren kennen ;)

Qua voer krijgt Gadget 800 gram Havens Draversbrok per dag, 3x per dag hooi op stal, paar handjes bieten pulp met een paar handjes Luzerne en overdag staat ze de hele dag in de weide met de kudde waar ze ook kuil krijgen bijgevoerd.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:22

Ik baal en voel me echt rot.

Ik heb mijn pony laten masseren en tapen... ik had een gratis check up gewonnen en daar kwamen wat dingetjes uit ( ik wist dat hij scheef in z'n bekken zat) ook oa hiervoor is die behandeld. Nu ik dit heb gedaan is die erg paniekerig met rijden met mesten geeft hij een enorme pijn reactie en geeft duidelijk pijn aan met rollen ook ik hij schever dan van te voren volgende mijn instuctie ik krijg via haar nu een fysio doorgestuurd die ik dan wil laten komen...

Voel me zo rot. Probeer het beste te doen voor me knapperd en dan krijg je allen maar ellende ='(

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:14

Ik zou even bellen met degene die hem behandeld heeft. Het kan zijn dat het een reactie is op de behandeling. Zij/hij kan je vast vertellen of dat het geval is en wat je het best kan doen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:28

Dat zou ik ook doen...

Ik heb twee jaar lang behoorlijk intensief meegelopen en gewerkt met een fysio/massage persoon dus heb het 1 en ander gezien.

Het is niet ondenkbaar dat je paard al ergens last van had en in een overlevingsmodus stond. Dat door de massage alles is losgewerkt en je paard daarom 'ineens' in 'stukjes valt'.

Áls dat het geval was, dan vind ik het wel vreemd dat het niet is opgevallen bij de therapeut. Er moeten dan signalen geweest zijn die voor een eigenaar niet zichtbaar waren. Dat gebeurt... en als de eigenaar dan alsnog wil dat het paard behandeld wordt, dan weet je dat zoiets kan gebeuren (en je op zoek kan naar een diepere oorzaak).

Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt. Er is helaas veel kaf tussen het koren op dat gebied...

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:59

Ik rijd 4 keer in de week.
Hij krijgt onbeperkt ruwvoer 2.5 kilo sportbrok 50 gram vitamine korrel en hij krijgt iets sojaschroot voor meer eiwitten

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:01

Wow 2.5 kg krachtvoer?? Pfff heftig!
Die van mij zal uit de panty gaan!

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:09

Die van mij mag best wel wat heter en dikker . :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:22

Leuk!... Ketly in uitgelicht!! Mooie foto's komen er weer voorbij!

Zomers op de volle wei geef ik 1 kilo brok per dag. Nu in de winter in de paddock, geef ik 2x een kilo met wat Luzerne per voerbeurt, Omega 3-6-9 en sinds kort Vitamine E en Selenium.

Mijn trainingen zijn afhankelijk van mijn (onregelmatige) werkdagen. Maar probeer hem toch zo'n 4 x per week te trainen. Het meest onder het zadel, maar ook wel aan de longe en soms vrij laten springen. Probeer na een wat zwaardere training altijd een dag rust in te bouwen.

Ben ook vooral nog bezig met rechtrichten, buiging, ontspanning/loslaten in het lichaam en gehoorzaamheid. Hij is van nature wat lui, maar eenmaal aan het werk gaat het steeds beter. Nu hij wat sterker wordt gaat het werk hem ook beter af.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:02

Lui is die van mij echt niet! Als ze traag is dan is ze toe aan vrij. Gisteren heb ik haar op 2x een kilo biks gezet en 2x een halve muesli. Ze is echt wat schraal aan het worden. Daarnaast krijgt ze nog wat bietenpulp en wortelen en wat luzerne en lijnzaadolie na het werk.

Ze ging gister weer zo fijn met springen. Ik zag een paar keer mijn afstand niet en stuurde er langs maar daar snapte ze helemaal niks van. Kreeg heel wat complimenten van de mensen aan de kant dat ze zo fijn is gaan springen :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:44

Leuk vibabu!
Waar voor je de vitamine E en selenium voor manubres?

Ik werk altijd juist wel wat met de paarden de dag na een zware training, een eventuele rustdag krijgen ze dan de dag daarna.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:36

Van de zomer was er iemand die zei geef maar gewoon rust. Al is rust wel gewoon buiten en of wat lichte beweging in de longeerbak of stapmolen of gewoon aan de hand buiten een rondje dorp stappen. Alleen jammer dat het nu zo vroeg donker is, dan wordt door het dorp wandelen lastig.

Zondag wedstrijd, heb er zin in! Gomir, ik zag toevallig bij een van jouw paarden zo'n lang oornetje, ik ben er naar op zoek, waar heb jij die vandaan? Of heeft je ruiter die ergens weg?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:48

Volgens mij komt deze uit Finland, maar Divoza heeft ze volgens mij ook wel. Zijn die met een driehoeksvorm ipv afgerond. Wij doen hem met een elastiekje aan de sperriem vast, daarom lijkt hij ook langer.

Divoza heeft in ieder geval die van Eskadron (https://www.divoza.com/nl/eskadron-lang-vliegenmuts), maar ze zijn ook wel goedkoper te vinden volgens mij. Misschien Ooteman?

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:42

Bij Greenfield Selection hebben ze deze vliegenmutsjes. Je kan ze in verschillende kleuren bestellen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:58

Die heb ik zelf, maar op die ik heb van greenfield zit een katoenen rand en dat rekt amper mee.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:45

Gisteren in Someren geweest voor zijn achterhand te laten checken. Marango biljardeerd maar kon geen kwaad.
Op advies daar moet ik hem iedere dag licht trainen om zijn achterhand sterker te maken.

Gaat zijn luxe leven, normaal trainen we 2/3 keer per week max. 4.. maar we luisteren braaf en gaan iedere dag maar licht werk verrichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:37

Niekj_Jente...uhh...wat is biljarderen?
En hoe moet ik het zien, dat lichte trainen om een achterhand sterker te maken?
De mijne mag namelijk ook wel een sterkere achterhand krijgen, maar kan me zo voorstellen dat echt lichte arbeid een achterhand niet versterkt?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:34

Gomir...Ik heb combi preparaat, vitamine E, Selenium en Lysine: voor betere spieropbouw, beter spierherstel en betere zuurstoftoevoer naar longen en weerstand verhogend.

Mijn ruin heeft veel problemen in de achterhand gehad (blokkades lendenen), waardoor hij zijn spieren daar niet optimaal heeft kunnen ontwikkelen. Een maand geleden is bij hem nog ontdekt dat zijn L5 wervel nog hol ipv bol stond waardoor hij bekken niet goed kan kantelen. Nu is dat verholpen en moet hij weer (meer en betere) spieren kweken, daarom dacht ik hem hierbij wat te ondersteunen. Daarnaast lijkt hij vrij snel te verzuren bij wat intensieve arbeid en daar moet dit ook bij helpen...we gaan het zien...ben nu week ermee bezig.

Ik ben hem nu intensiever aan het trainen, om zijn spieren te ontwikkelen...niet langdurig maar wel veel overgangen en dan wel flitsend wegrijden zodat hij echt zijn achterhand erbij en eronder moet zetten.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:58

Meelezer met 5 jarige wil even reageren op supplementeren van vit E (met eventueel andere suplementen zoals selenium). Ik geef het sinds 3 maand en merk het verschil enorm. Geen stijve spieren en betere spieropbouw. Ik ben het gaan geven nadat ik zelf zeer stijve spieren had na krachttraining, waarop trainer me zei dat je lichte spierpijn mag hebben maar zeker niet 'ik kan niet meer rechtstaan/zitten/stappen/traplopen'. Indien je zo een felle spierpijn hebt, breek je spieren af (eiwit wordt afgebroken uit je spier om eiwit tekort te vullen om zo de beschadigde spier te voeden met eiwit. Shoot me als ik het fout verwoord) . Ik nam eiwitshake waardoor mijn tekort gevuld werd en heb nooit meer last gehad van erge spierpijn. En zo ook bij mijn paard, na zwaardere training was hij stijf of strechte hij zelf zijn benen bij uit stal halen. Sinds supplement heeft hij er geen last meer van. Daarnaast ook eiwitrijke voeding zoals luzerne.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:56

manubres schreef:
Niekj_Jente...uhh...wat is biljarderen?
En hoe moet ik het zien, dat lichte trainen om een achterhand sterker te maken?
De mijne mag namelijk ook wel een sterkere achterhand krijgen, maar kan me zo voorstellen dat echt lichte arbeid een achterhand niet versterkt?

Hij draaid met zijn achterbenen. Heel lastig uit te leggen maar als hij zijn Achterhoef neer zet draaid hij met zijn sprong naar buiten.

Ik moet nu een maand licht trainen, wel iedere week iets meer vragen van hem maar niet teveel in een keer om zo maar te zeggen. Veel cavaletties lopen en overgangen rijden. Na een maand word hij weer nagekeken en dan mag ik hem als alles goed is zwaarder en langer gaan trainen

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:39

Niekj_Jente schreef:
Hij draaid met zijn achterbenen. Heel lastig uit te leggen maar als hij zijn Achterhoef neer zet draaid hij met zijn sprong naar buiten.

Ik moet nu een maand licht trainen, wel iedere week iets meer vragen van hem maar niet teveel in een keer om zo maar te zeggen. Veel cavaletties lopen en overgangen rijden. Na een maand word hij weer nagekeken en dan mag ik hem als alles goed is zwaarder en langer gaan trainen

Dat draaien met de achterbenen deed mijn oude fjordje ook. Dit kan ook verminderd worden door op een juiste manier te bekappen. Wel beetje, bij beetje corrigeren natuurlijk.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:31

Crazygirl...wat jij zegt over jezelf heb ik ook wel last van. Ik ga ook maar eens die eiwitrijke shakes proberen!! Paard helpen, dan ook mezelf!..haha...

De mijne krijgt ook Luzerne, wist niet dat dit eiwitrijk was, dus dat is goed voor de spieropbouw!