Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:40

Wat is genoeg budget?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:50

StalNollie schreef:
Wat is genoeg budget?

Voor het juiste paard, heb ik best wat over. Een precies budget geef ik liever niet op maar ik weet wat goede paarden kosten.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:15

BoktVerlaten schreef:
Ik zoek me suf naar een goed klein paard/grote pony (1.55-1.62) , gezond en goedgekeurd. Basis goed opgeleid M/Z niveau. Braaf, niet heet, niet ril. Geen grove koudbloed, fries of draver. Genoeg budget.
Dus als iemand iets weet…….

Bij mijn dochter komt er waarschijnlijk eentje terug die ze 2 a 3 jaar geleden verkocht hebben. Meisje wordt te lang en gaat over op een paard. Achterin ponymaat, onwijze draf zit erop en nu L2 geklasseerd. Dacht 11 jaar en ruin . Gaat naar strand, bos en ze stapt rond met dr hond voorop het zadel.
Weet alleen niet wanneer hij komt en of ze hem nog hoger willen klasseren voor de verkoop.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:49

Leuk filmpje van Pino! Fijn dat je die zo via een eigen advertentie hebt gevonden.

Ik ben nu eerst nog een beetje aan het dubben of ik wel iets erbij ga kopen straks. Maar het oriënteren stemt niet heel optimistisch. Ik vind het aanbod gewoon niet zo groot. En verbaas me ook wel over wat er aangeboden wordt. Sommigen zijn echt slecht gebouwd of al boven de 20. En dan nog een best bedrag ervoor vragen, vind ik toch bijzonder.

Ik heb mijn beide paarden zelf beleerd en doorgereden maar als er weer iets bijkomt dan geen onbeleerde dit keer. Maar waar je dan wel een goede beleerde gaat vinden? Het is nog een vraagteken voor mij. Misschien straks maar via via iets proberen te vinden.

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:38

BoktVerlaten schreef:
Ik zoek me suf naar een goed klein paard/grote pony (1.55-1.62) , gezond en goedgekeurd. Basis goed opgeleid M/Z niveau. Braaf, niet heet, niet ril. Geen grove koudbloed, fries of draver. Genoeg budget.

Ouderdom? Ras? Arabier bvb ? Geslacht? Op mijn zoektocht kom ik vaak kleinere paarden tegen, helaas, ik zoek tussen de grotere maten ;)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 09:34

Mariella1973 schreef:
BoktVerlaten schreef:

Ouderdom? Ras? Arabier bvb ? Geslacht? Op mijn zoektocht kom ik vaak kleinere paarden tegen, helaas, ik zoek tussen de grotere maten ;)

Niet te jong, aangezien ze toch wel al aardig niveau moeten hebben maar liever wel onder de 12. Ras maakt me echt niets uit, talent voor verzamelen is wel fijn, aangezien ik ook WE rijd. Vandaar ook niet kijkerig of ril want ze zien bij mij wel veel……

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:39

Uk ben ook heel rustig op zoek, maar vind het maar lastig.

Ik zoek een leuke voor de recreatie, lekker boscrossen. We hebben geen bak :+. E pony formaat of een grote D, liefst gewoon lekker Nederlands of Engels, geen koudbloed, Spaans of draver.

Lastige is dat ik het "zonde" vind om richting de 8-10 K te gaan, omdat ik alleen maar buiten rijdt, anderzijds wil ik ook gewoon braaf, leuk doorgereden, niet te oud, verkeersmak, gewoon de ideale kinderpony.. en dan kom je dus al gauw wel weer in die prijsklasse uit. Dus dat maakt m'n zoektocht nog een beetje lastig.

M'n oude merrie heb ik een goed pensioen gegund van de manege, dat was al jaren m'n maatje..maar vind dit toch wel andere koek hoor..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:55

@Laura ik weet er eentje staan waar ze een goed plekje voor zoeken. Staat bij de mensen aan huis, aan een drukke weg. Altijd over straat naar de baan gereden etc. Valt precies in die stokmaat. Valt ruim binnen je budget. Zoals mijn boktnaam al doet vermoeden inderdaad een EV. Zijn bijnaam is Nondeju. Mocht je interesse hebben stuur maar een pb.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:41

De merrie van m’n buurman is mondeling verkocht :D volgende week plannen voor keuring en dan heeft die ook een mooi huisje gevonden

Het blijft zo’n knap ding! Gister opgejaagd en daarna kon ik dr zo weer pakken en meenemen <3 t is dat ik zelf geen tijd heb en ze echt wel heel groot is.
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:12

Ik weet er ook wel eentje voor Laura! Doodbraaf en knap maar wel een Spanjaard. Röntgen goed en ruim binnen budget ook idd.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:49

Laura: gewoon uit interesse, waarom geen draver? Iedereen natuurlijk zijn eigen voorkeur, maar als paard voor alleen buitenrijden zijn die best geschikt, vaak goed verkeersmak en wat lager qua budget. Rij nu af en toe buiten op een draver bij iemand en vind het toch wel een heel fijn paard voor dat doel. Het is geen dooie, kan een keer verschieten maar dat is na een paar passen terug en weer ontspannen. Echt heel betrouwbaar. Mijn vooroordeel was dat het vast een paard zou zijn dat heel sterk zou zijn en te hard zou willen, maar niets is minder waar. Paard is op 2 pinken te rijden zolang je zorgt dat hij niet compleet uit elkaar valt. Ook als het paard ernaast zichzelf loopt op te naaien.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 16:50

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga morgen bij twee beestjes kijken. Ik hoop dat mij dat ook weer verder brengt met wat ik wil. Eentje is een springponytje, ik verwacht wel dat ze te klein is, maar hopelijk krijg ik dan wel een beetje een beeld of ik in die richting wil verder zoeken.

Mocht ik na morgen weer een stap verder zijn gekomen, zal ik jullie misschien een pb sturen!

Waarom ik geen draver wil? Ik heb er eentje een tijd bij gereden, vond het helemaal niks. In m'n manegeperiode ook wel eens op wat dravers gereden, was ook niks. Kan er niet helemaal m'n vinger op leggen. Kan er gewoon niet zo lekker mee rijden.

Punt is ook wel een beetje dat ik nu naar een iets jonger beestje kijk. Kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar stel ik heb ooit wel weer de beschikking over een bak, vind ik het fijn als ze wel een beetje geschikt ervoor zijn. Niet dat ik de komende 15-20 jaar verplicht moet buiten rijden zegmaar

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:51

Casarell schreef:
Mag ik even inbreken?

Is hier misschien ook iemand die interesse heeft in een 5 jarige merrie van 1.68, die wegens tijdgebrek alleen de basis kent? Dier is niet van mij hoor, maar verkoper denkt dat ze haar nu nog niet te koop kan zetten omdat ze nog zo weinig kent. Is een hele brave merrie, dressuurgefokt en is 100% gezond.

Ik ben zelf van mening dat ze deze gerust te koop kan zetten, met de vermelding erbij dat ze nog niet veel kent. En omdat ze al 5 is, is ze ook niet overvraagt en heeft ze mooi uit kunnen groeien.

Verkoper is trouwens wel echt met haar paarden begaan, dus een goed plekje is wel belangrijk.

Dienstmededeling! Deze onwijs knappe en lieve merrie is onder voorbehoud van keuring verkocht.
AAN MIJ *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* <3 <3 <3 <3 <3 <3

Casarell is natuurlijk de Forever Heldin van Bokt voor mij, dat snappen jullie wel <3

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:00

Gefeliciteerd! Heb je verdiend :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:06

Oh wat leuk!
Ben benieuwd naar een fotootje!
Wanneer is de keuring ?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:15

Ooh wat leuk! Gefeliciteerd!! Hopelijk goed door de keuring heen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:19

Gulpje schreef:
Casarell schreef:
Mag ik even inbreken?

Is hier misschien ook iemand die interesse heeft in een 5 jarige merrie van 1.68, die wegens tijdgebrek alleen de basis kent? Dier is niet van mij hoor, maar verkoper denkt dat ze haar nu nog niet te koop kan zetten omdat ze nog zo weinig kent. Is een hele brave merrie, dressuurgefokt en is 100% gezond.

Ik ben zelf van mening dat ze deze gerust te koop kan zetten, met de vermelding erbij dat ze nog niet veel kent. En omdat ze al 5 is, is ze ook niet overvraagt en heeft ze mooi uit kunnen groeien.

Verkoper is trouwens wel echt met haar paarden begaan, dus een goed plekje is wel belangrijk.

Dienstmededeling! Deze onwijs knappe en lieve merrie is onder voorbehoud van keuring verkocht.
AAN MIJ *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* <3 <3 <3 <3 <3 <3

Casarell is natuurlijk de Forever Heldin van Bokt voor mij, dat snappen jullie wel <3

:o :o :o

Graag gedaan Gulpje.. jullie zijn een mooie combinatie.. en niet alleen onder het zadel.. <3

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:15

Oooh spannend! Hopelijk is de keuring gauw :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:42

Spannend Gulpje!

Niet van mij, maar van een bekende..iemand nog op zoek naar een weidemaatje? Merrie, paard, 11 jaar heeft een stand/ hoefafwijking en daardoor een peesblessure en is niet meer geschikt als rijpaard in de toekomst. Eventueel geschikt als draagmerrie.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:03

Ik volg dit topic wel vaker stilletjes, maar nu meld ik me enigszins vertwijfeld maar eens in de hoop op wat inzicht. Later dit jaar misschien ook in de zoektocht naar een nieuw paard.

Op dit moment heb ik een 5 jarige Zangersheide merrie staan (uricas vd Kattenvennen x Papillon Rouge). Vorig jaar 1 veulen gehad, probleemloos. Als 5 jarige in januari zadelmak gemaakt, maar merrie is ongeschikt voor mij, laat een mooie sprong zien, maar ze heeft een te scherp randje voor mij.

Nou ja, vanwege haar formaat (1.61m) wat lastig verkoopbaar, maar er had zich een prof gemeld. Helaas.... klinisch goed, op röntgen een cyste in het kootbeen LV. Volgens de arts geen belemmering voor de fokkerij. Verder is ze gezond en dusver ook nooit onregelmatig geweest, maar ongeschikt voor de sport. Voor recreatie is ze veel te scherp en zeker ook niet voor beginners, en de arts gaf aan dat ze bij verdere belasting vroeg of laat kreupel gaat worden.

Ik bied haar aan als fokmerrie, maar wat is dan een realistisch bedrag? of is dat met zo'n bemerking niet eens interessant en kan ik beter als draagmerrie aanbieden en daarmee maar mijn verlies nemen?
Ik kan en wil haar zelf niet houden, ik ben geen fokker en als weidedecoratie vind ik haar te jong en te gezond, ik kan haar niet werkeloos hier nog 15 jaar laten staan (als ik pech of geluk heb, het is maar hoe je het bekijkt)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:15

Phoe, dat vind ik eerlijk gezegd een hele moeilijke. Ik zou in jouw geval vrees hebben dat de merrie in verkeerde handen terecht komt en iemand ze doorverkoopt.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:22

Lukasje schreef:
Phoe, dat vind ik eerlijk gezegd een hele moeilijke. Ik zou in jouw geval vrees hebben dat de merrie in verkeerde handen terecht komt en iemand ze doorverkoopt.

Daar ben ik ook wel wat huiverig voor, maar wat rest me? Ik ben een zacht ei, dus heel zakelijk ben ik niet, en inslapen is vermoedelijk ook niet wat een veearts gaat doen met een klinisch kern gezond paard.
Dus nu weet ik het ook niet zo goed. Ik had wel hoop dat iemand er interesse in had vanwege haar vrij interessante afstamming.... maar het lijkt er niet echt op

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:25

Als ze klinisch goed is, waarom dan niet ook als rijpaard aanbieden? Mensen kunnen dan zelf wel de overweging maken of een cyste acceptabel voor ze is of niet / of ze dat risico willen nemen. Behandeling met Osphos of Tildren kan ook nog helpen met het verergeren tegenaan.

Cystes zijn lastig, niemand kan zeggen of ze er kreupel van worden of niet.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:28

Change3x schreef:
Als ze klinisch goed is, waarom dan niet ook als rijpaard aanbieden? Mensen kunnen dan zelf wel de overweging maken of een cyste acceptabel voor ze is of niet / of ze dat risico willen nemen. Behandeling met Osphos of Tildren kan ook nog helpen met het verergeren tegenaan.

Cystes zijn lastig, niemand kan zeggen of ze er kreupel van worden of niet.

Het lijkt er gewoon op dat het geen amateur paard is, laten we zeggen dat ik 5 dagen in het ziekenhuis heb gelegen ten gevolge van en nu nog 10 weken moet herstellen, de professionals die haar bekeken en geprobeerd hebben vonden haar talentvol maar niet simpel. Ik vind het eigenlijk gewoon te spannend. De gemiddelde professional vertrouw ik dit paard wel toe, maar daar is ze nu ongeschikt voor. Ik heb haar daarom in eerste instantie ook niet via MP ed aangeboden maar op professionele stallen via via, met een vermelding van het karakter.
In de omgang hier thuis is ze braaf, geen probleem, maar onder het zadel/vreemd terrein/stressvolle situaties explosief.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:42

Duidelijk verhaal! Via een veiling aanbieden eventueel een optie?

Lastig hoor… Beterschap voor jou!