Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:53

4 schapen gedood in Ede

Citaat:
Ede Gelderland
12-03-2024
Vanmorgen voor de 5e keer een aanval. Hoogdrachtige schapen vermoord. Lammeren er uit getrokken.
Aantal onbekend.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf

Let op zeer schokkende foto in de Facebook link.
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

Dreamboy

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:58

https://www.facebook.com/share/p/qy1FpPLoi6RzXH3K/

Artikel van Annemieke op de facebookpagina Van Straaten Research. De wolven komen op het geluid van geweerschoten af omdat ze dat associeren met eten krijgen. En dan moeten wij ze met een toeter of rotjes verjagen?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:04

Ik zag gisteren trouwens iets raars. Toen ik van werk naar huis reed (van Nl naar DE) zag ik twee mensen op het fietspad staan. De man maakte foto's van een leeg weiland zonder wolfwerend hekwerk. Geen idee of het iemand van dat clubje was. Ik zie het in iedet geval nog niet op de facebookpagina staan. Of ze zijn zelf tot de conclusie gekomen dat ze in Duitsland stonden en de heksenjacht stopt bij de grens. Maar waarom zou je anders een foto maken van een leeg weiland waar niets bijzonders te zien was.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:08

Misschien een vogel of haas die jij vanuit de trein niet kon zien. Je moet nu niet iedere fotograaf gaan verdenken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:10

Waren het geen vogelaars? Kievitten tellen?

Vorige zomer stopte er plots een auto bij ons aan de weg. Stapt een man uit met een dikke camera en loert rond.
Natuurlijk net weer in een periode dat er weer de nodige insluipingen in de regio gaande waren.

Man aangesproken, bleek dat ie een of andere specht wilde fotograferen.
Hij had via waarnemingen.nl gelezen dat ie bij ons in de bomen zat.

Ik moet altijd ‘lachen’ om dat soort mensen, alles voor het milieu, maar ze slaan op tilt bij een bijzondere waarneming en staan en masse met hun camera’s klaar.
Maakt niet uit of ze er 3 uur voor moeten rijden. Alles voor het plaatje.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:13

pillow schreef:
Misschien een vogel of haas die jij vanuit de trein niet kon zien. Je moet nu niet iedere fotograaf gaan verdenken.

Ten eerste zat ik in de auto. Ten tweede kun je met een mobiel op zo'n grote afstand geen vogel of haas op de foto zetten. Ik zeg ook niet dat het zo was maar dat ik het apart vond. En ja, met dat clubje in het achterhoofd ben ik daar wel alerter op.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:15

tienus63 schreef:
Waren het geen vogelaars? Kievitten tellen?

Vorige zomer stopte er plots een auto bij ons aan de weg. Stapt een man uit met een dikke camera en loert rond.
Natuurlijk net weer in een periode dat er weer de nodige insluipingen in de regio gaande waren.

Man aangesproken, bleek dat ie een of andere specht wilde fotograferen.
Hij had via waarnemingen.nl gelezen dat ie bij ons in de bomen zat.

Ik moet altijd ‘lachen’ om dat soort mensen, alles voor het milieu, maar ze slaan op tilt bij een bijzondere waarneming en staan en masse met hun camera’s klaar.
Maakt niet uit of ze er 3 uur voor moeten rijden. Alles voor het plaatje.

Dit was een mobiele telefoon. Ze stonden aan de andere kant van de weg. Het weiland ligt ver genoeg van de weg dat ze dan ook wel over hadden kunnen steken. Het is al knap dat je op zo'n afstand een vogeltje kunt zien zitten, laat staan fotograferen met een mobieltje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:15

pillow schreef:

Zeker niet.
Maar ik krijg wel de kriebels van die mensen die nu dus echt rondtoeren of fietsen om overal foto’s van te maken en die op de pagina te plaatsen waarbij je een schop tussen de benen door krijgt.

Ach de sociale controle is hier nog wel redelijk hoog, in positieve zin.
Een collectant die de auto ergens laat staan om lopend langs de verspreide huizen te gaan, wordt wel opgewacht door iemand met een hond en zeer argwanend ondervraagd.
Kenteken van de auto was inmiddels al bekend bij politie.

@dreamboy, dan snap ik je gedachtegang volledig. En neig ik ook die kant op te denken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:49

Voor wie denkt dat ezels zich tegen aanval van wolven kunnen weren:

Citaat:
12 maart 2024/Kroatië

"Wolven hebben zes ezels verminkt

Dit is een nieuw geval van dierenleed op dezelfde boerderij waar hetzelfde roofdier onlangs een kalf afslachtte.
Rodoljub Džakula was getuige van de afschuwelijke aanblik van zes ezels die uiteengereten werden tijdens een aanval van een roedel wolven op zijn landgoed in de provincie Sisak-Moslavina, in het naburige Kroatië, op slechts 100 meter van zijn huis.

Dit is een nieuw geval van lijden voor zijn dieren, want onlangs is er een kalf door wolven gedood.
"Voorlopig zijn de schade en compensatie voorbij, maar Kroatië moet eindelijk definiëren waar het de wolf wil hebben en bepalen of het onze vriend of vijand is. Op deze manier, zonder de impasse te doorbreken, wordt hij een vijand", waarschuwt deze bekende fokker en dierenarts, die benadrukt dat het leefgebied van de wolf niet heel Kroatië kan zijn.

De autoriteiten moeten reageren
Volgens hem moeten we eindelijk om de tafel gaan zitten, een ronde tafel organiseren en de gebieden bepalen waar we ze willen hebben en op welke hoogte. Waar ze het willen, moeten ze een hoge compensatie voor fokkers voorschrijven en waar ze het niet willen, moeten ze de jacht toestaan.
Volgens hem zal volgens de geldende regels gezegd worden dat het zijn schuld was omdat hij het vee niet omheind had. Zijn eigendom ligt echter volledig binnen het Natura 2000-gebied, dus de vraag is of er een omheining kan worden geplaatst. Zijn boerderij ligt op slechts 80 kilometer van Zagreb, niet op een berg of in een bos. "
https://www.agroklub.ba/stocarstvo/opre ... Iwk-A2iX3Q

Bron geen wolf in cultuurlandschap

Let op zeer schokkende foto’s in de Facebook link.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:20

SusanH schreef:
Wintu schreef:

Ik moet gelijk denken aan een vuvuzela :')

Zoals eerder gezegd, die wordt al gebruikt door de schaapherder op de Ginkelse hei.

Ik heb zelf altijd een hondenfluitje bij me. Kan ik heel veel herrie mee maken. Mijn moeder heeft een kleine signaal hoorn die ze bij de jacht ook wel gebruiken. Kun je gewoon om je nek hangen tijdens het wandelen.

Dank voor het delen en makkelijk verkrijgbaar. Nog makkelijker dan een klapper :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:57

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:58

Zou dan een schijtsrechter fluitje niet makkelijker werken?

En zou het wat doen?
Misschien mensen in de buurt waarschuwen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:04

Dat werkt hetzelfde. Gewoon hard blazen. Hondenfluit heb ik toch mee voor de hond.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:17

En dan?
De wolf het bos uitjagen de landerijen op?

Misschien is het gewoon beter weg te blijven uit het bos wanneer je weet dat er een wolf loopt?
Hoef je alle andere dieren ook niet de stuipen op het lijf te jagen.

Bewaar de afschrikking voor als je ziet dat hij achter schapen of pony's jaagt...niet als je hem toevallig tegenkomt...misschien legt hij dan de link ooit dat dat ongewenst gedrag is?

Ik geloof verder niet in sprookjes, hoor -O-

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 12:18

rien10 schreef:
Hoe kom ik, brave burger die geen illegaal vuurwerk wil kopen, in maart aan rotjes. En wat als ze op zijn?
Mafketels.

Zelf maken, zijn genoeg tutorials te vinden op Google.

Kan je eindelijk de chemist spelen :+ -:)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:19

3 dekrammen gedood Noordwolde frl

Citaat:
Noordwolde Friesland
12-03-2024

3 dode dekrammen, de rest wordt straks gevangen om te kijken of er nog meer schade is.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:20

Shirley schreef:
En dan?
De wolf het bos uitjagen de landerijen op?

Misschien is het gewoon beter weg te blijven uit het bos wanneer je weet dat er een wolf loopt?
Hoef je alle andere dieren ook niet de stuipen op het lijf te jagen.

Bewaar de afschrikking voor als je ziet dat hij achter schapen of pony's jaagt...niet als je hem toevallig tegenkomt...misschien legt hij dan de link ooit dat dat ongewenst gedrag is?

Ik geloof verder niet in sprookjes, hoor -O-

Wolf loopt helaas niet op een vaste plek, maar trekt in een bepaald gebied rond. Wij wonen aan het bos, als ik er weg moet blijven, kan je helemaal geen kant meer op. En je wordt al zo beperkt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:22

tienus63 schreef:
3 dekrammen gedood Noordwolde frl

Citaat:
Noordwolde Friesland
12-03-2024

3 dode dekrammen, de rest wordt straks gevangen om te kijken of er nog meer schade is.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

[ [url=m/PITTPU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron geen wolf

Hoop niet dat het daar is waar ze de schapen achter enkel een draadje van 20cm stonden, dan gaat de houder door de mangel. Moet er zo langs, zal eens zien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:35

Ik heb zojuist de omheining opgeruimd.
Sinds een jaar geen paarden meer.
Heb nog overwogen om onze stallen en weiland beschikbaar te stellen voor opfok of recreanten.
We zitten vlak tegen het bos aan, ideaal om buiten te rijden.
Als wenselijk is, zou je zelfs via het land rechtstreeks het bos in kunnen rijden.

Maar dan, heb ik weer paarden op stal, weliswaar van een ander. Maar ik maak me zorgen als ze wel tijdig naar binnen kunnen.
In de zomer weer het dilemma wat doe je tijdens een hittegolf.

Nee geen paarden meer. En als ik paar leuke schapen of ander hobby wil, zit ik met zelfde probleem.
En ik heb eerlijk gezegd weinig trek tegen een ijzeren gordijn aan te moeten kijken en denk dat ik dan ook klachten van de buren krijg.
Weiland ligt 10 meter voor de woonkamers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:41

Shirley schreef:
Makkelijk gezegd, maar als je in het bos woont/of er dicht tegen aan en naar het dorp moet dóór het bos heb je wel een probleem.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:43

Voor mensen die in het bos wonen is dat uiteraard geen optie, maar de hond uitlaten kun je overal....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:48

Behalve mensen met honden die in het bos wonen... en verbazend veel mensen die buitenaf wonen hebben honden :) (al hoeft buitenaf niet in het bos te zijn natuurlijk, maar is wel de plek waar de meeste wolven gezien worden).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:53

Ik woon ook buitenaf (met honden ;) ) en verbaas me dagelijks over de hoeveelheid mensen die met de auto naar hier rijden om de honden uit te laten.

Snap dat het niet wenselijk is en ik vind het ook erg dat het misschien noodzakelijk is of wordt, maar misschien moeten de bosbewoners dan ook maar de polder opzoeken voor hun eigen veiligheid?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:56

Ik denk dat zachte klemmen toch nog wel een kans gaan krijgen. Wat er instapt zit vast totdat ze losgelaten worden. Zolang er borden staan om wandelaars met honden te waarschuwen zou dat ook geen problemen opleveren.
Zolang de wolven overal voorrang krijgen en geen tegendruk ondervinden worden ze steeds gevaarlijker. Het zijn geen lieve honden maar echt roofdieren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:02

Ik vind het een hele vreemde gedachtengang om de bossen maar te moeten gaan vermijden. Hoe meer groen hoe beter voor de planeet en om in te leven en dan moeten we nu met z'n allen dat kleine beetje aangelegde natuur dat Nederland kent gaan vermijden.

Plus die wolven lopen niet alleen in de bossen, ook in het polderlandschap, langs wegen, bij woonwijken. Op een gegeven moment zullen ze hier vast ook in de randstad zitten als er niks aan gedaan word. In zo'n klein landje als dit is er gewoon weinig ruimte om alles maar z'n gang te laten gaan.

Je moet er niet aan denken maar het is toch gewoon een beetje wachten tot een kind gegrepen word, zodat niet alleen dieren houders zich zorgen maken maar ook alle ouders een keer extra gaan nadenken over wat er gaande is..