[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cera_D

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:20

Die grote neus van Callas over de stalmuur heen als je met poupette bezig bent :')

En wat fijn dat je weer het plezier terug gevonden hebt, hopelijk kan je dat vasthouden <3

Koppel je nu ook al een woord aan het targeten? Misschien is dat handig om tzt te introduceren, dan kan je ook het onderscheid maken tussen een stilstaande target (bv touch) en een bewegende target (bv target). Ik kan me voorstellen dat dat fijn gaat zijn voor Callas ivm haar frustratie gevoeligheid :=
Echt super leuk om te zien hoe snel jullie het oppakken, en niet alleen Callas, maar jij wordt ook steeds beter in het klikken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:42

Filmpjes bekeken en als leek (weet er niets vanaf) vraag ik me wel af→ gaat het niet allemaal erg snel achter elkaar?
Hoort het niet wat rustiger te gaan?

Ik vond zelf nl het een was nog niet klaar of het andere was er in mijn beleving ook al. Dat vond ik zelf wat verwarrend. Maar Mootje, ik ben een leek hé!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 20:59

Hi Pien, ik kan me voorstellen dat je dat vindt. LOL, voor Callas kan het niet snel genoeg gaan, hahaha, die wil meer meer meer. Met Poupette doe ik het langzamer dan met Callas. Eigenlijk tot ze hun mond leeggekauwd hebben.

Ik volg de methode van paard en inzicht van Amable, en zij geeft in haar filmpjes aan graag de oefening snel achter elkaar te doen. Met het voorbeeldfilmpje gaat ze zelfs nog sneller dan ik. Dit is een van haar voorbeeldfilmpjes over targetten. Deze leerling met haar paard heeft nèt die dag de eerste les en dit is de 2e helft van de eerste les. Kun je nagaan, LOL, ik ben nu een week verder...

https://www.youtube.com/watch?v=uT3mRM2BNxE

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 21:02

ps mijn volgende stap wordt dus wat er in het voorbeeldfilmpje richting 5 minuten gedaan wordt. Dus de target en de hand met voer naast elkaar houden en dan moeten de paarden kiezen voor het target eer de hand met de beloning open gaat.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:08

Wat vaak in de begin periode wordt gedaan is de situatie zo opstellen dat het gegarandeerd succesvol is voor het paard (in een later stadium natuurlijk ook, maar dan kan je de stappen wat groter maken), doordat het paard leert dat er telkens een beloning aankomt hoeft ze dus ook niet te bedelen of ongeduldig te worden want ze weet wat er komen gaat. Als die basis er een beetje inzit kan je ook meer duratie inbouwen en op emoties gaan clickeren en kan je wat meer de diepte in gaan, daar heb ik nu zelf heel veel profijt mee met het buiten wandelen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:25

Ik zou nog van andere mogelijkheden gebruik maken. Ik zou een paard als Callas leren om met twee voeten op een matje te blijven staan. Dat vergt heel veel zelfbeheersing. Als ze zichzelf kan beheersen is er meer ruimte in haar hoofd want ze weet in elk geval waar haar voeten horen te staan.
Of een plastic fles als target ophangen die ze aanraakt en weer loslaat op cue. Heel moeilijk voor d’r maar wel heel nuttig.
En zo heeft een ieder zijn eigen ideeën.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 23:34

In de week dat ik nu bezig ben, vraag ik me wel af hoe het paard op het filmpje zo verschrikkelijk snel leert. Ik vermoed dat dat een sessie van een uur is en in dat uur is dat paard al verder dan ik in een week. Niet dat ik nou per se zo snel moet hoor, ik vind het heerlijk gaan zo, maar is dat nou zo'n superslim paard, of komt het omdat dat paard niet zo ongeduldig is als Callas? Nogmaals niet dat ik sneller wil, ik moet zelf ook wennen aan de techniek, maar ik vroeg het met gewoon af, wat de snelheid van iets leren is van een gemiddeld paard.

Dank je Cera, dat is mooie achtergrond informatie. Daar gaan we vast en zeker naartoe werken.

Hey Balance, dat lijkt me inderdaad een mooie oefening voor Callas. Ipv een matje zou ik kunnen beginnen met een laag blok. Dat kent ze namelijk al. Dat blok zou ik kunnen afbouwen tot een mat. Zou dat wat zijn?
En aanraken pas weer loslaten als het mag, lijkt me verschrikkelijk knap als ze dat zou kunnen leren. Dat houden we erin voor de toekomst.

Voor de zondagavond nog een filmpje van de afgelopen dagen hier. Niets spectaculairs gelukkig, maar we hebben wel de oude auto bevrijd.

https://youtu.be/hCpCqeyEB4M

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:55

Leuk filmpje weer Mo.
Ik krijg wel een beetje De kriebels van het stukje met de kettingzaag. Zet hem als je niet zaagt altijd in de beveiliging, zeker als je hem met 1 hand loslaat. Zaag niet zo akelig dicht bij het uiteinde van het blad zoals je aan het einde doet (kan een enorme ongecontroleerde terugslag geven!) en ga alsjeblieft niet op je knieën zitten zagen. We houden je graag heel! ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 01:36

JudithO schreef:
Leuk filmpje weer Mo.
Ik krijg wel een beetje De kriebels van het stukje met de kettingzaag. Zet hem als je niet zaagt altijd in de beveiliging, zeker als je hem met 1 hand loslaat. Zaag niet zo akelig dicht bij het uiteinde van het blad zoals je aan het einde doet (kan een enorme ongecontroleerde terugslag geven!) en ga alsjeblieft niet op je knieën zitten zagen. We houden je graag heel! ;)

Dank voor de tips JudithO. Het is een elektrische. Een meisjesversie het blad is maar 40cm. Lol. Voor iedere nerd te gebruiken. De ketting staat acuut stil zodra je het dodemansknopje loslaat itt een thermische waar de ketting nog even doordraait. Dus dat is sowieso mijn geluk. Ik vond het eerst doodeng, maar toen ik het geluid hoorde de eerste keer, was het al een stuk minder eng. Het is maar een opgevoerde tuinschaar zeg maar, hahaha.

Op mijn knieën zitten vond ik zelf ook niet zo'n strak plan, maar ik kan door mijn rug niet lang voorover gebukt staan.
Het puntje zagen en terugslag staat ook in het boekje. Mijn vriend bagatelliseert het gevaar wat. De elektrische is niet zo powerfull als een thermische.

Erwin heeft de hele middag lesgegeven. Het punt is, hij zaagt zijn hele leven al met kettingzagen (Hij maakt ook kunstwerken ermee) en voor hem is het appeltje eitje, dus hij moet echt nadenken bij wat ik moet doen. Volgens hem zit het grootste gevaar in ervaring ;-)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 04:57

Kijk, dit bedoel ik met de fles. Dit paard is ook nogal druk met zoeken/aanbieden. Zie het verschil tussen in be box bij het paard staan en buiten de box staan.

https://m.youtube.com/watch?v=2IyqUXK5UBE

Buiten de box heb je de optie om weg te stappen/niet te belonen mocht het paard opdringerig worden. (Dat is overigens een negatieve straf).
Impuls controle Mo, als je dat voor elkaar krijgt -buiten de dingen die ze al geleerd heeft- ben je heel ver.
Maar nogmaals, voor mij zouden hoofd en voeten prioriteit zijn. Rust. Van daaruit verder uitbouwen. Dat kan voor jouw uiteraard anders zijn.
Het blok en de mat hebben elk een ander doel dus zijn ook verschillende oefeningen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:35

Die auto Monique, wat een juweeltje

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 11:09

Hi Tamara, ja prachtig ding. Doet zo'n zeer aan onze harten dat ze er zo zielig bij staan. Maar helemaal werkend opknappen is financieel geen optie, dus gaan we ze waarschijnlijk koesteren als mooie karkassen.

@Balance dank voor je link. Heb het filmpje bekeken en mooi verschil in fases tussen die drie paarden. Is inderdaad erg handig om de rust in een paard te krijgen.

Vandaag ga ik met de meisjes weer verder en in ieder geval met Callas een nieuw stapje doen, dus een dichte hand met voer aanbieden tegelijkertijd met de target en Callas moet dan gaan kiezen voor de target om de hand open te krijgen. Met Poupette ga ik target aanraken bevestigen, in ieder geval.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:53

Monique1963 schreef:
JudithO schreef:
Leuk filmpje weer Mo.

Dank voor de tips JudithO. Het is een elektrische. Een meisjesversie het blad is maar 40cm. Lol. Voor iedere nerd te gebruiken. De ketting staat acuut stil zodra je het dodemansknopje loslaat itt een thermische waar de ketting nog even doordraait. Dus dat is sowieso mijn geluk. Ik vond het eerst doodeng, maar toen ik het geluid hoorde de eerste keer, was het al een stuk minder eng. Het is maar een opgevoerde tuinschaar zeg maar, hahaha.

Op mijn knieën zitten vond ik zelf ook niet zo'n strak plan, maar ik kan door mijn rug niet lang voorover gebukt staan.
Het puntje zagen en terugslag staat ook in het boekje. Mijn vriend bagatelliseert het gevaar wat. De elektrische is niet zo powerfull als een thermische.

Erwin heeft de hele middag lesgegeven. Het punt is, hij zaagt zijn hele leven al met kettingzagen (Hij maakt ook kunstwerken ermee) en voor hem is het appeltje eitje, dus hij moet echt nadenken bij wat ik moet doen. Volgens hem zit het grootste gevaar in ervaring ;-)

Een elektrische scheelt inderdaad een heel stuk!
Wij hadden een op benzine en een elektrische. Die benzinezaag gebruikte ik ook nooit. Mij te zwaar. Plus de trillingen die heftiger zijn op benzine, en het geluid is echt vreselijk. Doe mij maar mijn schattige Husky ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 20:08

Hi JudithO, ik had ook best wel met het modelkettingzaagje van mijn vriend willen zagen. Een husq ook en ook met een kort blad. Maar ik krijg die krengen niet gestart. Dus vandaar dat ik een elektrische voor mijn verjaardag heb gevraagd. Ik heb wel de veiligheidsbroek aan van mijn vriend, dus ik voel me wel veilig en stalen neuzen heb ik sowieso.

Je schrijft overigens in de verleden tijd. Hebben jullie geen kettingzagen meer, of laat je hout komen of woon je niet meer in Canada?

En verder ben ik zo trots als een aap met 4 staarten op mijn meisjes. Vandaag 2x geclickerd. 's morgens eventjes en daarstraks. Vanmorgen weer even getraind op de hand NIET aanraken om het eten te krijgen bij een OPEN hand met voer erin, dat lukte bij Poupette beter dan bij Callas. En vanmiddag target training gedaan. Ik volg jullie advies en geef er nu een commando bij. Ik gebruik niet het woord target, want ik had Callas in het verleden al getraind met "raak aan". Dus dat hou ik er maar in.
De uitdaging was de hand gesloten met voer tegelijkertijd met de target (deksel) aan te bieden. Callas had het vrij snel door, maar ik vind haar slordig met aanraken, ze beweegt snel richting de deksel en vindt dat ze dan wel haar beloning mag hebben. Ik heb het in het begin ok gevonden, maar nu moet het iets moeilijker en moet ze wat meer haar best doen. Target op de grond raakt ze trouwens goed aan. Maar in de lucht boven haar hoofd daar heeft ze het nog niet zo op. En wat doet ze het verder goed. Echt zo trots. Ook grappig ik gooide nu dus de target op de grond en ze vond zelf dat ze hem met haar voet kon aanraken. Vond haar gedachtengang zo lief. Maar ik heb het niet beloond en genegeerd.

Met naar het weiland brengen erna liep ze zooo keurig mee. Wat een verademing met een paar weken terug qua actief meedenkend paard. Erg leuk!

Heb het niet gefilmd. Dom. Dacht ik pas aan toen ik halverwege was met trainen. Morgen weer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:02

De kettingzagen hadden we in Nederland, die hebben we niet meegenomen. Tzt kopen we ze hier wel weer, maar nu hebben we alleen nog maar een huur-appartementje dus nu hebben we ze nog niet nodig :)

Leuk dat je zoveel lol hebt met het clickeren! Echt heel leuk om te lezen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 07:57

Ze pakken het clickeren snel op.
Leuk hoe je merkt dat Callas zelf gaat denken.
De clicker geeft haar misschien ook wel meer zelfvertrouwen , ze gaat wat meer nadenken ipv meteen weg vluchten hoop ik in de toekomst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:47

Wat ik vooral heel tof vind Mo dat je zo'n plezier hebt op dit moment met de paarden. En als het clickeren je daar bij kan helpen vind ik het alleen maar heel tof voor je!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:16

Monique1963 schreef:
En verder ben ik zo trots als een aap met 4 staarten op mijn meisjes. Vandaag 2x geclickerd. 's morgens eventjes en daarstraks.
zo fijn Mo, om te lezen en te zien dat er weer een lachje op je gezicht komt na al de ellende, jou vreugde zet zich terug naar je paardjes.

Citaat:
Vanmorgen weer even getraind op de hand NIET aanraken om het eten te krijgen bij een OPEN hand met voer erin, dat lukte bij Poupette beter dan bij Callas.

Er praten een tweetal ervaren clicker trainers hier mee, dus ik val niet teveel hier in topic.
Maaaaarrr: zou zelf het open hand met voer erin aanbieden, leren weigeren voorlopig niet gebruiken, is een "hoge-school" oefening net zoals je paard zonder enige druk van het gras af kunnen vragen.
En zo nodig is dat open hand ook niet echt, de click is de bridge, belonen komt altijd in een vorm.
Dat moeten ze eerst goed leren.

Wat komt er wel aan: een frustie Callas , die jou vraag naar langer-langer wachten (= duration) niet snapt en gaat happen b.v. of gefrusteerd raakt.
Dan kom je dus in het gebied emotie wat met clicker training en +R heel belangerijk is, je valt n.l. zomaar terug in vorm van straffen , terugzetten en dat mixt absoluut niet met elkaar.
Die vorm noemt men "poisened cue"
Vandaar ook mijn kritische opmerking bij de video;s van Amable, die zitten daar aardig vol mee.
Mag ze helemaal zelf weten, maar ik ben het daar niet mee eens.

Citaat:
Target op de grond raakt ze trouwens goed aan. Maar in de lucht boven haar hoofd daar heeft ze het nog niet zo op. En wat doet ze het verder goed. Echt zo trots. Ook grappig ik gooide nu dus de target op de grond en ze vond zelf dat ze hem met haar voet kon aanraken. Vond haar gedachtengang zo lief. Maar ik heb het niet beloond en genegeerd.

Een paard wat spontaan iets aanbied zet ik op aparte cue als het nuttig is, je zet het seeking systeem n.l. in werking bij het paard en dat is heel nuttig later bij bv schriktrainingen: ze gaan zelf op zoek en bewust op onderzoek naar antwoorden.
Dat seeking systeem (zelf op zoek gaan en mogen) is uniek voor en onlosmakelijk verbonden met clicker training, daar geeft een trainer alle ruimte en tijd voor.
(zie hier het ENORME verschil met TRT, Voest etc,etc.)

Voorbeeldje:
Aanleren kont naar je toedraaien op vraag van je hand en dus naar je toe bewegen.
Das dus PRECIES andersom als wijken voor druk van hand of vinger, wat iedereen dus doet.

Dat leer je aan door te vragen met open hand naast je: kom naar me toe met je achterhand, en elke zelf op zoek gaan poging , hoe klein ook te clickeren.
dat bouw je dan verder uit en voor je het weet sta je op je krukje, vraag je paardje met linker hand naast krukje te komen (target) en met je rechterhand in te draaien zodat ze netjes naast krukje staat.
Leuke ervan: dit onthouden ze feilloos , net zoals kinderen: ze hebben het zelf uitgevonden en is niet gedwongen of voorgedaan.
Geen magie van ene P. fluisteraar maar goed observeren wat dier voor reactie geeft en daar wat mee doen.
Weet zeker dat je zelfs een schaap of eend feilloos parkeren kunt leren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:32

Peetstap schreef:
Weet zeker dat je zelfs een schaap of eend feilloos parkeren kunt leren.
_O- _O- _O- You make my day Peet!! Ik lig hier te schateren van de lach want je weet ik ben een beelddenker en zie die eend al met die eende pootjes stapje voor stapje naast het krukje in parkeren waarop jij een goedkeurende klick geeft en zooo gelukkig bent _O- _O-

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:40

Oh Pien en dat jij dat citaat eruit haalt. Ik heb hier ook weer heerlijk om gelachen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 15:26

Leuk JudithO dat je ook ooit weer gaat kettingzagen, dat belooft een avontuurlijke toekomst. Weet je al waar die gaat liggen, die avontuurlijke toekomst?

Sandra, Callas denkt erg graag mee en denkt vooral erg graag ver vooruit als het voer betreft ;-) Dus daar maak ik graag gebruik van

Pien, ik had dit veel eerder moeten doen. Nog voor Bruno de Kots was ik al met voertraining bezig op mijn manier en dat sloot erg goed bij ons allebei aan. Bij Callas zéér zeker en ik vond het helemaal geweldig dat ze zo snel leerde. Totdat dan kwam dat ik leider moest zijn, de join ups moest doen etc om haar niet meer te laten schrikken. Ik zeg niet dat als ik was blijven voertrainen het schrikken niet gebeurd zou zijn, maar ik denk wel dat dit een goede leermethode voor ons beiden is die goed bij ons past. En daar geniet ik nu echt van.

Peetstap dank weer voor je uitgebreide uitleg. Dat moet ik nog een aantal keren lezen om het te begrijpen en te doorzien. En als ik het goed begrijp van je, had ik JUIST Callas mogen belonen toen ze het target met haar voet aanraakte? Of begrijp ik je nu verkeerd? Hoop dat je nog even tijd hebt daar op te reageren.

En LOL Pien, gelukkig zie je de humor overal van in!

Vanmiddag ga ik weer wat oefenen met ze. Vanmorgen bij de tandarts geweest, was een kroon uitgevallen en die is weer teruggezet gelukkig. Nu eerst weer een stuk plafond witten.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:57

Ik sluit me ook wel aan bij Peetstap, ookal gebruik ik zelf niet volledig R+ vind ik de theorie erachter wel echt méga interessant.

Ik vind zelf de podcasts van The willing equine en Equitheory heel fijn, Equitheory heeft ook net 3 afleveringen gemaakt over hoe te starten met R+ (overigens ook een video op yt daarover).
Misschien voor jou ook interessant om daar naar te kijken :o
Ookal neem je niet alles mee daarvan is de theorie erachter wel interessant om eens te horen :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:34

In Canada, maar nog geen idee waar precies. Dat zien we tegen die tijd wel weer :)
Eerst het eerste jaar hier uitzingen en de aanvraag voor het permanente visum zien goedgekeurd te krijgen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 18:47

Dank Cera ik ga er eens op surfen op die termen en namen.

JudithO wat zijn jullie plannen om te gaan doen?

Ik heb weer een filmpje gemaakt van de vorderingen van de dames.

https://youtu.be/BalSzfl1hzA

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:08

Homesteaden, met uitbreiden naar verkoop zodat we er uiteindelijk van kunnen bestaan.

Leuk filmpje weer! Leuk dat we zo de vordering van de dames kunnen volgen :)