Monique1963 schreef:En verder ben ik zo trots als een aap met 4 staarten op mijn meisjes. Vandaag 2x geclickerd. 's morgens eventjes en daarstraks.
zo fijn Mo, om te lezen en te zien dat er weer een lachje op je gezicht komt na al de ellende, jou vreugde zet zich terug naar je paardjes.
Citaat:
Vanmorgen weer even getraind op de hand NIET aanraken om het eten te krijgen bij een OPEN hand met voer erin, dat lukte bij Poupette beter dan bij Callas.
Er praten een tweetal ervaren clicker trainers hier mee, dus ik val niet teveel hier in topic.
Maaaaarrr: zou zelf het open hand met voer erin aanbieden, leren weigeren voorlopig niet gebruiken, is een "hoge-school" oefening net zoals je paard zonder enige druk van het gras af kunnen vragen.
En zo nodig is dat open hand ook niet echt, de click is de bridge, belonen komt altijd in een vorm.
Dat moeten ze eerst goed leren.
Wat komt er wel aan: een frustie Callas , die jou vraag naar langer-langer wachten (= duration) niet snapt en gaat happen b.v. of gefrusteerd raakt.
Dan kom je dus in het gebied emotie wat met clicker training en +R heel belangerijk is, je valt n.l. zomaar terug in vorm van straffen , terugzetten en dat mixt absoluut niet met elkaar.
Die vorm noemt men "poisened cue"
Vandaar ook mijn kritische opmerking bij de video;s van Amable, die zitten daar aardig vol mee.
Mag ze helemaal zelf weten, maar ik ben het daar niet mee eens.
Citaat:
Target op de grond raakt ze trouwens goed aan. Maar in de lucht boven haar hoofd daar heeft ze het nog niet zo op. En wat doet ze het verder goed. Echt zo trots. Ook grappig ik gooide nu dus de target op de grond en ze vond zelf dat ze hem met haar voet kon aanraken. Vond haar gedachtengang zo lief. Maar ik heb het niet beloond en genegeerd.
Een paard wat spontaan iets aanbied zet ik op aparte cue als het nuttig is, je zet het seeking systeem n.l. in werking bij het paard en dat is heel nuttig later bij bv schriktrainingen: ze gaan zelf op zoek en bewust op onderzoek naar antwoorden.
Dat seeking systeem (zelf op zoek gaan en mogen) is uniek voor en onlosmakelijk verbonden met clicker training, daar geeft een trainer alle ruimte en tijd voor.
(zie hier het ENORME verschil met TRT, Voest etc,etc.)
Voorbeeldje:
Aanleren kont naar je toedraaien op vraag van je hand en dus naar je toe bewegen.
Das dus PRECIES andersom als wijken voor druk van hand of vinger, wat iedereen dus doet.
Dat leer je aan door te vragen met open hand naast je: kom naar me toe met je achterhand, en elke zelf op zoek gaan poging , hoe klein ook te clickeren.
dat bouw je dan verder uit en voor je het weet sta je op je krukje, vraag je paardje met linker hand naast krukje te komen (target) en met je rechterhand in te draaien zodat ze netjes naast krukje staat.
Leuke ervan: dit onthouden ze feilloos , net zoals kinderen: ze hebben het zelf uitgevonden en is niet gedwongen of voorgedaan.
Geen magie van ene P. fluisteraar maar goed observeren wat dier voor reactie geeft en daar wat mee doen.
Weet zeker dat je zelfs een schaap of eend feilloos parkeren kunt leren.