Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:25

Vriendin van mij zocht een boscross paard, die heeft hem na kort in de bak (eigenaar wilde even zien hoe haar niveau van rijden was) ook buiten geprobeert, eigenaar ging mee op de fiets.
Een stukje ook uitgelegd hoe het pad liep zodat ze ook echt een deel alleen heeft gereden en toen kwamen ze elkaar aan het eind van het pad weer tegen.
Zo kon ze goed zien hoe het paard was en was de eigenaar er toch een soort van bij.
Inmiddels heeft ze dat paard nu 13 jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:17

Lieser schreef:
Ik zou best een tweede paard willen, maar dan wel eentje die alleen op buitenrit kan. Maar hoe 'test' je zoiets? Van mijn huidige merrie kwamen we er pas weken later achter dat ze verlatingsangst had/heeft.

Bij zo een is het belangrijk om te testen hoe zelfstandig ze zijn en of ze alleen weg kunnen van het erf denk ik. Ook belangrijk om goed door te vragen of ze er vaak alleen mee naar buiten zijn geweest enzo.

Daarnaast inderdaad zoals al aangegeven wordt paard ook uittesten tijdens een buitenrit, en dan eventueel ook wegrijden van andere paarden als die er bij zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:27

Ik ben ook naar buiten gegaan met Lando toen ik de tweede keer ging kijken. Hij was toen vrij sloom en mak. _O- nu scheuren we er op los.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:52

Het is ook gewoon lastig. Verlatingsangst wil niet meteen zeggen dat ze niet alleen op buitenrit kunnen, maar alleen op buitenrit kunnen bij de verkoper wil ook niet zeggen dat ze dat bij de koper blijven kunnen. Of dat ze toch geen verlatingsangst ontwikkelen. Helemaal niet als het management flink veranderd bijvoorbeeld. Of het type ruiter of zelfs alleen al de omgeving. Ik kan perfect alleen naar buiten in het bos. Zowel van het erf van een stal af als bij de trailer vandaan. Thuis van het erf af en rondje door de wijk is lastiger en in ieder geval geen ontspannen rondje het eerste stuk. Iemand die minder zeker is zal de wijk in niet kunnen en het bos misschien ook niet of na paar maanden niet meer.

Dus die optie van in contract een maand oid zetten zou ik al nooit accepteren als verkoper. Er verandert zoveel voor een paard buiten zijn of haar schuld om. Sommige zullen juist eerst moeten wennen en kunnen het dan zonder probleem, andere juist andersom. Eerst zonder probleem en later niet meer.

Het is dus en met proefrijden proberen bijvoorbeeld de 2e keer kijken en daarna is het toch nog wel een gokje hoe het paard het blijft doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:36

Over verlatingsangst.. Ik heb er ook eentje met verlatingsangst. Nu konden we wel met hem of zn maatje alleen op pad als zn maatje maar uit zicht is. Maar het is vervelend met in en uit de box en paddocks halen, omdat hij zo uit zn pan kan gaan. Dus zijn we ESDR gestart (EMDR voor paarden). En dat werkt in ieder geval bij hem enorm goed. In 2 behandelingen is hij er nagenoeg vanaf. Hij kijkt nog even en een hinnikje en gaat verder met eten. Hij wist gewoon niet wat hij met zichzelf aan moest en nu kan hij zijn angst/onzekerheid zelf oplossen doordat hij heeft geleerd zn focus te verleggen. Ik vind het resultaat verbazingwekkend en ook verbazingwekkend snel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:57

Hebben wij ook gehad en heeft het verbeterd maar niet opgelost. Ligt ook aan de ernst en het paard zelf. Hier heeft ze het altijd gehad, maar vooral de 1e week weide en 1e week paddock en dan was er goed mee te dealen. Was vooral wat onrustig en gillen. Toen ze tumor kreeg werd het extreem en werd ze gevaarlijk voor zichzelf (en anderen), na de operatie en esdr is het veel beter, maar niet meer zo minimaal geworden als dat het was daarvoor. En je merkt dat als ze niet goed in haar vel zit het weer erger wordt, terwijl het weer veel minder is als ze zich top voelt. Logisch ook, want in hun hoofd gaan ze dood zonder soortgenoten als ze niet fit zijn :')

Maar verlatingsangst betekent niet meteen dat je met zo'n paard nooit alleen op pad kan. Ik ken er zat die wel alleen op buitenrit kunnen, alleen niet alleen achter blijven op stal of paddock/weide. Sommige hangen aan 1 paard, anderen aan überhaupt een paard en maakt weinig uit welke.

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:28

Heb er een die verlatingsangst heeft als ik een ander paard meeneem. Kan haar wel in haar eentje meenemen, maar als ze het idee heeft dat ze "alleen" (staan nu altijd met minimaal twee) achter blijft, verbouwd ze heel de stal :+

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:55

Hi allemaal, ik ben na het overlijden van mijn oudje rustig aan het nadenken of ik er weer een tweede pony bij wil.

Ik heb een 10 jarige e-pony en zou er dan weer een tweede e-pony bij willen. Voor mijzelf en mijn tienerdochter voor recreatie. Ik ben nu eerst nog een beetje aan het oriënteren maar ik schrik al enorm van de prijzen . Mijn laatste aankoop was een veulen 10 jaar geleden. Prijzen zijn fors gestegen! :')

Maar goed: waar kijken jullie voor een paard? Welke websites en platformen? Ik zie weinig aanbod. Ik zoek een betrouwbare mooie e-pony tussen de 5-16 jaar voor recreatie, kerngezond en lief.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:00

bella24 schreef:
Hi allemaal, ik ben na het overlijden van mijn oudje rustig aan het nadenken of ik er weer een tweede pony bij wil.

Ik heb een 10 jarige e-pony en zou er dan weer een tweede e-pony bij willen. Voor mijzelf en mijn tienerdochter voor recreatie. Ik ben nu eerst nog een beetje aan het oriënteren maar ik schrik al enorm van de prijzen . Mijn laatste aankoop was een veulen 10 jaar geleden. Prijzen zijn fors gestegen! :')

Maar goed: waar kijken jullie voor een paard? Welke websites en platformen? Ik zie weinig aanbod. Ik zoek een betrouwbare mooie e-pony tussen de 5-16 jaar voor recreatie, kerngezond en lief.

Bokt, marktplaats (een zoekertje kan ook op beide), Facebook (al mogen dieren daar niet verkocht worden) en Sporthorses. E-horses kan ook nog.

Ik heb mijn pony gevonden via een zoekertje op de Bokt Markt. :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:34

Wij gaan morgen voor een haflinger in de paardenmaat kijken. 160cm

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:50

flinke maat, succes!

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:40

Oh wauw, dat klinkt leuk, zo'n maat ... staat er nog eentje?

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:07

Ondertussen hebben we zo'n 10-tal paarden gezien ... eentje was leuk maar meteen verkocht, na ons eerste bezoek, het had zo moeten zijn zeker? Ondertussen ging het van kwaad naar erger, in die zin dat heel vaak een omschrijving anders verwoord wordt om een mankement te minimaliseren of te verdoezelen ... ik ben nog steeds een leek hé, maar ook niet dom. En van die 10 zou ik er wel 5 kunnen kopen uit medelijden ... ik begrijp niet dat sommige paarden nog steeds aan hun lot worden overgelaten op een plek die niet gepast is, je plaatst een onderdanige ruin niet tussen hete hengsten (of zie ik dat verkeerd ?) en dan het paard presenteren met stukken uit de vacht op lijf en benen, maar wel blijven beweren dat hij internationaal dressuur kan lopen met vooraan een platvoet en een blokvoet ... Dus, als ik nu denk, alleen bij de fokker van een paard gaan kijken, is dat dan dom? Ik ga ervan uit dat het fokken van een paard enige fierheid geeft en vandaaruit ook eerlijkheid? Of is dat naïef en wishfull thinking?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:14

Hoop dat het een match was Boemel!!

@Mariella1973, je moet het denk ik net treffen. Van iemand die door omstandigheden een paard moet weg doen zou je toch in ieder geval een eerlijk verhaal verwachten...

Ik heb mijn toppertje gevonden door een oproep te plaatsen op fb groepen met wat ik zocht. Nu iets meer dan 3 maand later nog steeds zo blij met hem!! Gister voor het eerst sinds langere tijd mijn oudste dochter er weer eens op, en wat was dat een genot om naar te kijken <3 <3 <3

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:31

Mariella1973 schreef:
Ondertussen hebben we zo'n 10-tal paarden gezien ... eentje was leuk maar meteen verkocht, na ons eerste bezoek, het had zo moeten zijn zeker? Ondertussen ging het van kwaad naar erger, in die zin dat heel vaak een omschrijving anders verwoord wordt om een mankement te minimaliseren of te verdoezelen ... ik ben nog steeds een leek hé, maar ook niet dom. En van die 10 zou ik er wel 5 kunnen kopen uit medelijden ... ik begrijp niet dat sommige paarden nog steeds aan hun lot worden overgelaten op een plek die niet gepast is, je plaatst een onderdanige ruin niet tussen hete hengsten (of zie ik dat verkeerd ?) en dan het paard presenteren met stukken uit de vacht op lijf en benen, maar wel blijven beweren dat hij internationaal dressuur kan lopen met vooraan een platvoet en een blokvoet ... Dus, als ik nu denk, alleen bij de fokker van een paard gaan kijken, is dat dan dom? Ik ga ervan uit dat het fokken van een paard enige fierheid geeft en vandaaruit ook eerlijkheid? Of is dat naïef en wishfull thinking?

Het is wat het is. Bij heel veel mensen gaat het om geld, de koper wil liever niet veel uitgeven, de verkoper wil er geen dik geld hoeven bijleggen en liefst ook wat aan over houden, zodat fokken blijft lonen.
Het fokken van paarden kost echt heel veel geld. Je hebt ten eerste een goede fokmerrie nodig, dan scannen en check-ups door dierenarts, sperma via hengstenhouder, inseminatie en opvolging door dierenarts, ze heeft de hoefsmid nodig, inentingen, wormkuren, voeding, grasland enzovoort.
Dan, als het veulen geboren is, dierenarts, opvolging veulen, (extra) voeding voor merrie en veulen enzovoort enzovoort. Het veulen dingen leren zoals halstertje aan, hoefjes optillen, vaststaan aan halster, meelopen aan halster, noem maar op, wordt ook gedaan door de fokker, zodat de koper daar profijt van heeft. En dan het geluk hebben dat ze heel blijven tot ze gespeend worden.
En dit betreft alleen nog maar de eerste maanden. Is het dier ouder, dan komen er vanzelfsprekend meer kosten bij kijken voor de fokker.

Dat je 'slechte' paarden of slechte situaties tegenkomt is vervelend, maar er is best wat onwetendheid bij paardeneigenaren die hun dier willen verkopen. Wij zijn ook wel bij kreupele paarden geweest, dieren die steigerden of aan de kletter gingen bij het voorrijden, paarden die veel groter waren dan de opgegeven stokmaat, paarden met heel slechte voeten, scheve achterbenen, noem maar op.
Maar ook dieren gezien die heel erg meevielen, veel mooier/beter/leuker dan op de foto's en filmpjes.

Het blijft een zaak van lange adem. En de juiste vragen stellen aan de verkoper.

Betreft je laatste vragen: niet iedere fokker is betrokken bij zijn fokproduct. Er zijn fokkers die er zo min mogelijk geld en energie in steken, die alleen maar fokmerries hebben voor de veulens voor de verkoop. Zo'n fokmerrie heb ik sinds kort op stal staan. Dus ook bij fokkers mag je kritisch blijven.
De fokker die 1 of 2 merries heeft en uit liefde en bevlogenheid veulens fokken, daar heb je de beste kans misschien. Maar waar en hoe vind je die?
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 18-04-25 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:34

Bij fokkers ga je tegen het zelfde aan lopen. De 1 is goed en de ander niet. Net als handelaren en particulieren.

Ik fok ze ook en verkoop met eerlijk verhaal. Dus ze bestaan wel _O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 13:13

Op zich herken ik dat wel. Advertentie is vaak best van wat je in t echt treft. Vroeger voor een paar handelsstallen gereden en zelf veel paarden voor moeten rijden. Paarden kwamen regelmatig slecht binnen en gingen netjes op de voeten en goed doorvoed de verkoop in.

Ik zie in mijn zoektocht nu toch veel slecht onderhouden voeten en soms net wat te schrale paarden, maar geen schrijnende gevallen.
Het is meer dat paarden als heel braaf en fijn aan de hulpen geadverteerd worden en met voorrijden aan de kletter gaan, bokken of hoog komen.

Was ik 30 jaar jonger geweest, dan had ik t geen probleem gevonden. Nu wel :=

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:20

Dat is naïef ook fokkers liegen er soms op los. Ook handelaren maar de particulieren zijn vaak nog het ergste staat een leuk dier online ideale kinderpony bixie etc

Heeft soms een kunstje.. vraag je erop door blijkt het kunstje te zijn dat die er soms uit naait en dus heeeeeel vlug gaat. Hun noemen dat dan een kunstje. En gewoon particulier die glashard dit probeert te verdoezelen met het risico dan een kind hierbij ten val komt!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:35

Hier mijn paard rechtstreeks bij de fokker gekocht en mijn pony bij een particulier.

Bij de fokker kreeg ik een zakelijker gevoel. Hun maakte het niet zoveel uit waar het paard terecht zou komen en wilde vooral graag een snelle deal. Dat ik mijn (toen) 2-jarige merrie eerst wilde laten keuren vonden ze maar een gedoe. Ze deden alsof ze geen idee hadden wat een keuring was, want normaal verkopen ze enkel veulens. Veelal naar het buitenland.

Bij de pony (via particulier) was er veel meer interesse in waar hij heen zou gaan. Het huisje. Ook wilden ze hem nog wel (op afspraak) kunnen bezoeken. Ze hadden het er oprecht moeilijk mee. Ook kwam ik er pas achter dat hij lucht zuigt toen ik ging kijken bij hem.

Je kunt ook wel raden voor wie ik de hoofdprijs heb betaald en wie er voor een klein prijsje is aangekocht. :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:37

Zelf koop ik het liefst een paard van een bedrijf. Daar heb je toch wat meer garantie dan bij een particulier, omdat je gewoon beschermd wordt door het consumentenrecht.

De paarden die ik gezien heb bij een particulier was altijd meer mis mee dan vooraf gemeld.

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 16:09

Hmmm... ja, allemaal waar ... verdorie, je zou er onzeker van worden in de zoektocht ... we zijn nog niet zolang bezig, ook een rouwproces waar we nog steeds doorheen gaan, zeker door de verschillende paarden te zien ... het gaat dan idd wat tijd in beslag nemen. Dat onze pony nu even alleen staat, tja, dan is dat maar zo, liever een goede zoektocht dat een te snelle. Hopelijk komen we vanaf nu alleen bij eerlijke, goed zorgende verkopers terecht ;) En de juiste vragen stellen, dat is even aanvoelen, maar ook laten begeleiden door een professional. Dank jullie wel voor de echte reacties, leerrijk inzicht!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:04

Ik ben terug van de haf.
Erg braaf dier, beetje afgesloten, liet t allemaal een beetje over zich heen komen.
Wel erg netjes verzorgd. Mooi in de vacht, goed op de hoeven. Was netjes in conditie in de zin van geen grammetje vet teveel en ze gaf ook aan dat ze best hard voerden, omdat hij schraler was toen ze ‘m 8 maanden geleden kochten.

Werd in de bak voorgereden door bijrijdster. Meisje reed netjes, niets op aan te merken. Dier oogde erg energieloos en ging op een bepaald punt steeds staan. Staken wil ik t niet noemen, maar wel aangeleerd gedrag om te gaan staan.

Ben er zelf op gegaan. Voelde na 8 maanden onder het zadel net zo groen als mijn merrie na een maand onder het zadel.
Vond m iets stijf, maar kan onbalans zijn.
Zadel had weinig ruimte bij de schoft, helpt ook niet.

Op de weg super braaf, kijkt nergens naar. Ook meer voorwaarts.
Ik ga er een nachtje over slapen. Knap dier, super maat, netjes opgevoed, heel groen, weinig looplust en timide. Voelde niet de klik als met de haf van de vorige week.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:27

Maar na 8 maanden nog schraal en futloos.... Zou ik van weg blijven

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:34

Nu niet meer echt schraal hoor, maar zou een haf ronder verwachten. Is pas 4 jaar en groot voor z’n ras, dus weinig energie en niet al te rond vind ik ook niet heel vreemd.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:38

Ik zoek me suf naar een goed klein paard/grote pony (1.55-1.62) , gezond en goedgekeurd. Basis goed opgeleid M/Z niveau. Braaf, niet heet, niet ril. Geen grove koudbloed, fries of draver. Genoeg budget.
Dus als iemand iets weet…….