Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:04

Nouvel, wat fijn!
Mag ik vragen wat de bemerking dan precies was?
Hopelijk veel geluk en plezier samen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 00:56

Joko je ik heb het al die tijd over hoefbevangen niet over spieren.

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 01:28

Gefeliciteerd nouval! Veel plezier met je nieuwe pareltje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 07:56

Thanx allemaal!

Romy1234 schreef:
Nouvel, wat fijn!

Hij had een kleine afwijking op 2 wervels/doornuisteeksels doordat hij een keer klem gezeten heeft onder de stang van de trailer. Maar waardoor het kwam hoorden we na de keuring pas…
Toen dat alsnog besproken met de dierenarts en die gaf met die wetenschap het advies om een echo te maken om te kijken of er verder schade was in omliggend weefsel en of het nog werkend was of helemaal rustig.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:01

Jokonootje schreef:
StalNollie schreef:
Bevangenheid en gekanteld hoefbeen.

Oké dit zal mijn onervarenheid zijn hiermee hoor.
Maar wat heeft een gekanteld hoefbeen met spierbevangenheid te maken?
Ze is nooit hoefbevangen geweest.

different1 schreef:
Maar een krampbeen is achter...
Maar sowieso verstandig even de voorvoeten op de foto te zetten

Ja klopt, ze heeft links achter een krampbeen, kun je me uitleggen wat hebben de voorvoeten er mee te maken dan?
Ik volg nog dat je dat achterste been op de foto wil hebben maar er is bekend dat ze niet hoefbevangen is geweest en voor loopt ze echt prima. (Achter trouwens ook, even haar slechtere algehele conditie daar gelaten)
Ze zal geen m proef meer kunnen lopen maar dat is mijn wens ook totaal niet. Ik wil gewoon lekker buiten rijden met haar en dat mijn dochter er vertrouwd op kan.
En verder misschien eens een sprongetje en een beetje grondwerken.

Merrie's die aan de nageboorte zijn blijven staan, kunnen daar hoefbevangen van worden.
Omdat je zei dat ze ziek is geweest na het veulenen, is het verstandig dat uit te sluiten.
Als er geen foto's zijn gemaakt, kun je niet met zekerheid zeggen dat ze niet bevangen is geweest.
Het hoeft voor jouw doel geen belemmering te zijn, maar voor het welzijn van het paard is het goed om te weten, zodat je rekening mee kunt houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:24

Nouvel schreef:
Thanx allemaal!

Romy1234 schreef:
Nouvel, wat fijn!

Hij had een kleine afwijking op 2 wervels/doornuisteeksels doordat hij een keer klem gezeten heeft onder de stang van de trailer. Maar waardoor het kwam hoorden we na de keuring pas…
Toen dat alsnog besproken met de dierenarts en die gaf met die wetenschap het advies om een echo te maken om te kijken of er verder schade was in omliggend weefsel en of het nog werkend was of helemaal rustig.

Dank voor je reactie, wat fijn dat er toch een echo gemaakt is en die zo gunstig uitvalt :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:30

Nouvel schreef:
Thanx allemaal!

Romy1234 schreef:
Nouvel, wat fijn!

Wat fijn! Gefeliciteerd, heel veel plezier met hem :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:37

Fijne update, gefeliciteerd Nouvel!

Joke, klinkt als een fijn paard.

Ik zou alleen klinisch keuren en de DA even goed laten kijken naar het bekken en of ze eens bevangen is geweest. Dat is zo te zien vanaf de buitenkant. Krampbeen door bevalling kan ook komen door een beknelde zenuw oid. Denk dat het voor het paard fijn is als ze wat behandelingen krijgt (osteo etc.) Heb je wel kans dat als ze beter in haar vel komt te zitten dat ze iets pittiger wordt.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:10

julya schreef:
Hoe doen jullie het bij transport? Want dan valt het risico op de koper heb ik begrepen. Doen jullie het paard graag iets van transportbeschermers om?

Hier via transportbedrijf (5-6 uur onderweg), en zonder transportbeschermers, aangezien het een jong dier (3jr) is geeft dat vaak meer problemen mét als andersom, ze stond ook alleen in een camionette met hengstenuitvoering dus kans tot blessures is dan eerder klein.

@Nouvel: Gefeliciteerd, het is je gegund, je was ook al effe bezig nu! Je kan aftellen nu! *\o/*

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:26

Nouvel gefeliciteerd!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:38

Nouvel, gefeliciteerd.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:54

Gefeliciteerd Nouvel!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:59

Gefeliciteerd Nouvel. Wel fotoos posten hoor!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:11

Gefeliciteerd Nouvel, het is je gegund :)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:23

Elisa2 schreef:
Fijne update, gefeliciteerd Nouvel!

Joke, klinkt als een fijn paard.

Ik zou alleen klinisch keuren en de DA even goed laten kijken naar het bekken en of ze eens bevangen is geweest. Dat is zo te zien vanaf de buitenkant. Krampbeen door bevalling kan ook komen door een beknelde zenuw oid. Denk dat het voor het paard fijn is als ze wat behandelingen krijgt (osteo etc.) Heb je wel kans dat als ze beter in haar vel komt te zitten dat ze iets pittiger wordt.

Ik heb de fysio, osteopaat, tandarts en acupuncturist al gebeld en die kunnen allemaal afgestemd op elkaar komen om te behandelen.
Als het door gaat vanmiddag dan gaan we volgende week nog een bloedonderzoek doen om uit te zoeken welke tekorten ze heeft. Zodat we goed kunnen bijvoeren.
Iets pittiger mag ook best hoor dat vind ik prima en mijn dochter kan gelukkig best leuk rijden en heeft een hele goede stabiele basis mee gekregen bij haar instructrice. Het is geen manege meisje.
Ik ben enorm zenuwachtig. Ook voor het paard zelf want ik weet ergens wat de eigenaar gaat doen als ze nu een negatief aankoop advies krijgt. En dat probeer ik buiten mijn beslissing te houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:52

julya schreef:
Hoe doen jullie het bij transport? Want dan valt het risico op de koper heb ik begrepen. Doen jullie het paard graag iets van transportbeschermers om?

Ik zou dat alleen doen als het paard dat gewend is.
Voor het transport kun je het paard verzekeren.

Nouvel, gefeliciteerd!
Zijn er geen trailerlaadproblemen meer? :+ (Ook fijn om te weten voor het transport naar huis als hij al eens onder de stang is geschoten.)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:13

Thanx allemaal!

Babootje , we hebben hem bewust zelf geladen voor de keuring 2 weken terug omdat ze al aangaven dat hij niet zo makkelijk was met laden. Later kwam er dus uit waarom …
Laten we het houden op onwetendheid…

Voor een beeld, 2 foto’s uit de advertentie.
Hij is vooral harig en onbespierd, kan dus eigenlijk alleen maar de goede kant op ontwikkelen…
Afbeelding
Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:53

Wat zit er een vriendelijk oog in <3, ik vind zijn hele hoofd voor een Lipi eigenlijk
best heul knap! Ben om eerlijk te zijn nooit zo weg van hun hoofden :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:26

Klopt, ik vind ze ook gewoon in z’n geheel niet mooi, haha!
Maar deze heeft geen heel naar hoofd inderdaad en een hele vriendelijke uitstraling vond ik wel.
Was er ook echt niet naar op zoek, maar op advies van een kennis bij deze gaan kijken en qua rijden paste hij me eigenlijk zo fijn dat ik de knoop maar heb doorgehakt, dan maar ietsje minder mooi maar wel fijn, een mooier worden ze in het werk meestal wel vanzelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:36

Ik vind hem leuk, ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen.

Joko, ik snap je..maar goed dat je dat niet laat meewegen in je beslissing. Hopelijk komt ze er gewoon goed doorheen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:24

julya schreef:

Alleen als het paard dat gewend is.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:47

Welk transport bedoel je Julya? Naar een kliniek om te keuren?
Ik heb deze nu op locatie laten keuren (omdat de faciliteiten daar naar waren)

Morgen haalt een kennis van mij haar met de grote vrachtwagen op en dan krijgt ze geen beschermers om. Ze is nog hartstikke groen dus dat is nog niet zo'n goed plan.

Bij het kopen en verkopen van de pony's was het transport naar de kliniek altijd voor de verkoper. Of er beschermers omgingen hing af van wat de pony's gewend waren. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn pony's zelden beschermers om hebben op de trailer.

vla_flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:12

Leuk dier Nouvel!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:36

Gefeliciteerd Nouvel, wat een leuk dier!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:26

Nouvel schreef:
Klopt, ik vind ze ook gewoon in z’n geheel niet mooi, haha!
Maar deze heeft geen heel naar hoofd inderdaad en een hele vriendelijke uitstraling vond ik wel.
Was er ook echt niet naar op zoek, maar op advies van een kennis bij deze gaan kijken en qua rijden paste hij me eigenlijk zo fijn dat ik de knoop maar heb doorgehakt, dan maar ietsje minder mooi maar wel fijn, een mooier worden ze in het werk meestal wel vanzelf.

Ja klopt. Ik kan wel zien waarom je ervoor gevallen bent :D