Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 00:34

Loretta schreef:
Als ze het goed beheren is het zeker mooi.
Helaas willen natuur beheerders er nog weleens een puinhoop van maken door bijvoorbeeld vervuild slip te storten en recycelingsgranulaat voor de paden te gebruiken.

Lijkt me niet wenselijk, nee.
Dus?

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 01:03

Asciugamano schreef:
En dat er geen oorspronkelijke natuur meer is in Nederland is erg genoeg.
Maar er is toch niks op tegen om dat te proberen te herstellen?
En van dierenliefhebbers snap ik al helemaal niet dat ze daartegen zijn?


Snap je werkelijk niet dat dierenliefhebbers het verschrikkelijk vinden om dieren aan te treffen die half aangevreten zijn, soms nog levend liggen te creperen van de pijn en die op de meest verschrikkelijke manier aan hun eind komen. Dat is waar het hier over gaat.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 01:04

Asciugamano schreef:
Loretta schreef:
Als ze het goed beheren is het zeker mooi.
Helaas willen natuur beheerders er nog weleens een puinhoop van maken door bijvoorbeeld vervuild slip te storten en recycelingsgranulaat voor de paden te gebruiken.

Lijkt me niet wenselijk, nee.
Dus?


Het natuurbeheer in Nederland staat helaas bol van de schandalen. Gepleegd door organisaties die de reputatie hebben juist voor de natuur op te komen.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 01:50

Asciugamano schreef:
Ik hoor vaker mensen zeggen of schrijven dat de wolf in Yellowstone geen succes bleek maar zelf vind ik alleen maar artikelen die positieve effecten melden.
O.a. https://www.nps.gov/yell/learn/nature/wolves.htm

En dat er geen oorspronkelijke natuur meer is in Nederland is erg genoeg.
Maar er is toch niks op tegen om dat te proberen te herstellen?
En van dierenliefhebbers snap ik al helemaal niet dat ze daartegen zijn?

Populatie is daar fors inelkaar geklapt door voedseltekort en ziektes (en kanibalisme wat er niet bij staat) zo 2005.
Ook niet gezegd daar is dat de terug geplaatste soort groter is dan wat er oorspronkelijk rond liep (wat nogal een impact heeft op prooien). Dat de intentie om hierdoor de ratelpopulier te beschermen tegen vooral overbegrazing.vraat van de jonge planten totaal niet gewerkt heeft (vraat werd groter door meer zwerven van de grote grazers). Dat er van de wildstand nog maar zo'n 25% over is t.o.v. voor wolfintroductie en idem voor rest midwest. En je ernstig moet afrvagen of er correlatie is tussen minder grazen in de bossen en de groeiende aantallen bosbranden in hetzelfde gebied sinds dien (idem trouwens voor dat grote gebied in Siberië waar de wolf inmiddels weg is wegens geen wild meer, waren al geen mensen en staat elk jaar ook in de fik).

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 06:37

Asciugamano schreef:
Ik hoor vaker mensen zeggen of schrijven dat de wolf in Yellowstone geen succes bleek maar zelf vind ik alleen maar artikelen die positieve effecten melden.
O.a. https://www.nps.gov/yell/learn/nature/wolves.htm

En dat er geen oorspronkelijke natuur meer is in Nederland is erg genoeg.
Maar er is toch niks op tegen om dat te proberen te herstellen?
En van dierenliefhebbers snap ik al helemaal niet dat ze daartegen zijn?


Hahaha echt he....besef je zelf wel hoe dom het geheel nu klinkt?

Er is in Nederland geen echte natuur omdat die ruimte er niet is. Die ruimte creëer je niet door landbouw grond terug te doen richting natuur want je creëert enkel nog meer kleine stukjes aangelegde natuur. Laat je de natuur z'n gang gaan dan krijg je gebieden vol berenklauwen, sint jacobs kruid en bramen. Het is Nederland hier geen afrika!!

We zijn in elk geval eens dat er nu geen natuur is, dat alles beheert moet worden om in stand te houden dus. Wat moet een wolf hier dan toevoegen? De gebieden zijn klein. Wolven kunnen hun gebied in een dag doorkruisen. Geen enkel jong wild van aantrekkelijk wild zoals reeën en herten overleefd blijkt al op de veluwe. Ze beheren dus niets, ze onderhouden niets maar ze elimineren tot er uiteindelijk niets over blijft. Als ze nog paar jaar hun gang gaan hebben we nog beetje moeilijke zwijnen die ontzettend sterk en aanvallend zijn naast allerlei roofdieren zoals dus de wolf. Dat in ons kikkerlandje. Vee moet allemaal opgehokt en in mega stallen hermetisch afgesloten leven. Katten binnen en honden gezamenlijk in bebouwde kom met verdediging uitlaten. Dan maar even niet over ons mensen en zeker kinderen beginnen...

Natuurlijk een enorm idioot en absurde situatie die ik nu beschrijf en die hopelijk nooit gaat komen!! Echter mijn bovenstaande verhaal is net zo absurd als het idee dat we wel in harmonie met de wolf hier in Nederland kunnen leven!! Zeker als ze gewoon onbeperkt hun gang kunnen gaan.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:00

Asciugamano schreef:
Dus omdat jij niet de mogelijkheid hebt om jouw beesten beter te beschermen, moet een inheemse diersoort maar wijken?

Hoe bescherm je die beesten dan precies, zonder daar het reeds bestaande wild (wat er al die tijd al was en prima kon leven in de huidige omgeving) de dupe van te laten zijn?

En, is inheems, als dat al zo was, inherent aan 'het moet altijd zo blijven'...?
Zo werkt het niet.. dat is soms jammer, maar het is we wat het is (en laten we de amerikaanse parken erbuiten laten, alleen al vwb oppervlakte verschil..)

dit lijkt me typisch een reactie van iemand die niet 'op het platteland' zit en er zelf ervaring mee heeft.. :?

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:21

Asciugamano schreef:
Ik hoor vaker mensen zeggen of schrijven dat de wolf in Yellowstone geen succes bleek maar zelf vind ik alleen maar artikelen die positieve effecten melden.
O.a. https://www.nps.gov/yell/learn/nature/wolves.htm

Wat er gebeurd is, is dat de aanwezigheid van wolven ervoor gezorgd heeft dat hun prooidieren Yellowstone National Park hebben verlaten en bescherming zoeken bij boerenbedrijven in omringende gebieden. Ranchers in Montana mogen namelijk wel wolven schieten om hun vee te beschermen. De wolven moeten dus het park verlaten om te kunnen jagen, waar ze vervolgens zelf bejaagd worden door de ranchers.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:27

Yellowstone meet bijna 9000m2
De veluwe meet ongeveer 1000m2

ik weet niet hoe het zit met de bewonersdichtheid in en rondom yellowstone en de veluwe?

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:54

Nou wilde net zeggen. Schei toch uit met die vergelijkingen met een Yellow Stone park en ons drukke kikkerlandje!!
Totaal geen vergelijkings materiaal plus de wolfsoort daar puur is en nooit weg geweest en de wolfsoort die hier rond loopt daar toch twijfels met zich mee brengt of het wellicht (gekweekte) hybrides zijn!

In het AD stond trouwens ook weer een goed stuk van de beheerder/eigenaar Park Hoge Veluwe als tegenstander en een of ander fauna juffie als voorstander.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:38

Bewonersdichtheid rondom het park is zeer laag, al helemaal als je het vergelijkt met waar dan ook in Nederland - als het dan toch wilt vergelijken. Amerikanen vroegen mij in het verleden niet voor niets waarom wij koeien in onze steden hebben lopen. Nou was dat in de Randstad, maar dan nog. De ruimte zelfs in bv Groningen is in de verste verte niet te vergelijken met de ruimte in Amerika, Canada of Noord- Scandinavië.

Overigens zijn de wolven in Yellowstone National Park wel degelijk uitgezet (gevangen in Canada). Daarvoor waren er geen wolven in het park. De opzet was om biodiversiteit te creëren. Het tegenovergestelde is nu bereikt omdat het wild de bescherming van de mens opzoekt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:45

Cer schreef:
Yellowstone meet bijna 9000m2
De veluwe meet ongeveer 1000m2

ik weet niet hoe het zit met de bewonersdichtheid in en rondom yellowstone en de veluwe?


Ik denk dat je km2 bedoelt? Rondom en op de Veluwe wel veel dorpjes, wegen ook drukke N wegen en 3 snelwegen, A12, A50 en A28.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:03

SusanH schreef:
Cer schreef:
Yellowstone meet bijna 9000m2
De veluwe meet ongeveer 1000m2

ik weet niet hoe het zit met de bewonersdichtheid in en rondom yellowstone en de veluwe?


Ik denk dat je km2 bedoelt? Rondom en op de Veluwe wel veel dorpjes, wegen ook drukke N wegen en 3 snelwegen, A12, A50 en A28.

:')

Nee de lego versie... :')

Ja true, uiteraard vierkante kms, niet vierkante meters :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:09

Haha :')

DuoPenotti

Berichten: 30586
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:41

Bewonersdichtheid is idd erg anders.
Dat ervaar je al als je bij Duitsland de grens over rijd.

Mijn moeder heeft in de jaren 60 in Canada gewoon, toen ze toen in die tijd weer terug naar Nederland kwam vond ze het al zo druk hier, spreken we over 12 miljoen inwoners.

Kennis van mij heeft lange tijd in Amerika gewerkt/gewoond
In een plekje in Ohio
Dichtstbijzijnde dorpje op 10 kilometer aan zo'n lange rechte weg waar nog 1 huis ligt. Verder kijk je daar over akkers, akkers en akkers.

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:19

Duh!
De stukstofruimte wordt daarvoor gebruikt!
Niet het letterlijke oppervlak!

Het is officieel aan de provincies, wat ermee gebeurt.
Maar een deel zal vast en zeker natuur worden, ja.
Alleen maar mooi toch?[/quote]

Droom lekker verder.

Niece
Berichten: 1518
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:58

Ik was al zo verbaasd, de Veluwe 1000 m2, hoe dan :')

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:08

Loretta schreef:
Asciugamano schreef:
En dat er geen oorspronkelijke natuur meer is in Nederland is erg genoeg.
Maar er is toch niks op tegen om dat te proberen te herstellen?
En van dierenliefhebbers snap ik al helemaal niet dat ze daartegen zijn?


Snap je werkelijk niet dat dierenliefhebbers het verschrikkelijk vinden om dieren aan te treffen die half aangevreten zijn, soms nog levend liggen te creperen van de pijn en die op de meest verschrikkelijke manier aan hun eind komen. Dat is waar het hier over gaat.

Ja hoor!
Net zo vreselijk als ik het vind dat andere dieren doodgeschoten worden door mensen die voor hun lol beesten doodmaken.
Of miljoenen beesten per dag worden geslacht omdat de meeste mensen wel graag een stukje vlees op hun bord willen.
Vind ik allemaal minstens even erg.

Waar ik vrede mee kan hebben is dat een roofdier dat doet. Die volgt alleen zijn instinct.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:09

Asciugamano schreef:
Ja hoor!
Net zo vreselijk als ik het vind dat andere dieren doodgeschoten worden door mensen die voor hun lol beesten doodmaken.
Of miljoenen beesten per dag worden geslacht omdat de meeste mensen wel graag een stukje vlees op hun bord willen.
Vind ik allemaal minstens even erg.

Waar ik vrede mee kan hebben is dat een roofdier dat doet. Die volgt alleen zijn instinct.

Dat is zo'n vreemde vergelijking..

Maar, hoe moeten mensen hun dieren dan beschermen zonder dat ander wild daar last van heeft?

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:10

Loretta schreef:
Het natuurbeheer in Nederland staat helaas bol van de schandalen. Gepleegd door organisaties die de reputatie hebben juist voor de natuur op te komen.

Ok. Bronnen?

En dan nog; dus?
Je gelooft niet dat zij de natuur bovenaan hebben op hun prioriteitenlijstje?

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:14

dierenfan schreef:
Asciugamano schreef:
Ik hoor vaker mensen zeggen of schrijven dat de wolf in Yellowstone geen succes bleek maar zelf vind ik alleen maar artikelen die positieve effecten melden.
O.a. https://www.nps.gov/yell/learn/nature/wolves.htm

En dat er geen oorspronkelijke natuur meer is in Nederland is erg genoeg.
Maar er is toch niks op tegen om dat te proberen te herstellen?
En van dierenliefhebbers snap ik al helemaal niet dat ze daartegen zijn?


Hahaha echt he....besef je zelf wel hoe dom het geheel nu klinkt?

Er is in Nederland geen echte natuur omdat die ruimte er niet is. Die ruimte creëer je niet door landbouw grond terug te doen richting natuur want je creëert enkel nog meer kleine stukjes aangelegde natuur. Laat je de natuur z'n gang gaan dan krijg je gebieden vol berenklauwen, sint jacobs kruid en bramen. Het is Nederland hier geen afrika!!

We zijn in elk geval eens dat er nu geen natuur is, dat alles beheert moet worden om in stand te houden dus. Wat moet een wolf hier dan toevoegen? De gebieden zijn klein. Wolven kunnen hun gebied in een dag doorkruisen. Geen enkel jong wild van aantrekkelijk wild zoals reeën en herten overleefd blijkt al op de veluwe. Ze beheren dus niets, ze onderhouden niets maar ze elimineren tot er uiteindelijk niets over blijft. Als ze nog paar jaar hun gang gaan hebben we nog beetje moeilijke zwijnen die ontzettend sterk en aanvallend zijn naast allerlei roofdieren zoals dus de wolf. Dat in ons kikkerlandje. Vee moet allemaal opgehokt en in mega stallen hermetisch afgesloten leven. Katten binnen en honden gezamenlijk in bebouwde kom met verdediging uitlaten. Dan maar even niet over ons mensen en zeker kinderen beginnen...

Natuurlijk een enorm idioot en absurde situatie die ik nu beschrijf en die hopelijk nooit gaat komen!! Echter mijn bovenstaande verhaal is net zo absurd als het idee dat we wel in harmonie met de wolf hier in Nederland kunnen leven!! Zeker als ze gewoon onbeperkt hun gang kunnen gaan.

Veel natuurgebieden in Nederland zijn met elkaar verbonden dmv corridors.
Ik zie nog steeds het probleem niet.
Als de wolf Nederland te klein vindt, steekt ie de grens over. Hij doet nl. niet aan landsgrenzen.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:22

Asciugamano schreef:
Veel natuurgebieden in Nederland zijn met elkaar verbonden dmv corridors.
Ik zie nog steeds het probleem niet.
Als de wolf Nederland te klein vindt, steekt ie de grens over. Hij doet nl. niet aan landsgrenzen.

Wild kan weilanden oversteken of onder afrastering door... als die gebieden nog meer hermetisch afgesloten worden moeten er óf meer corridors komen óf er blijft meer wild achter hekken hangen.. dat lijkt mij niet wenselijk..

De populatie schapen op de veluwe (al dan niet inheems, maar die hadden t daar verder prima), is al gereduceerd naar nul)
Hoe denk je dat dat met de herten etc gaat, als zij niet genoeg vluchtruimte hebben en de wolf een soort buffet heeft van ingesloten wild en aan de andere kant ingesloten vee... ?

Ik heb geen idee, maar ik denk niet dat het gaat werken.. de wolf zn tijd is geweest.. zo gaat dat.. Er zijn andere plekken waar ie beter past..

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:25

Asciugamano schreef:
Veel natuurgebieden in Nederland zijn met elkaar verbonden dmv corridors.
Ik zie nog steeds het probleem niet.
Als de wolf Nederland te klein vindt, steekt ie de grens over. Hij doet nl. niet aan landsgrenzen.

Nou nee, want daar komt hij vandaan (zegt men). En hij kan daar niet (terug) naar toe, want die territoria zijn vol.

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:31

Cer schreef:
Asciugamano schreef:
Dus omdat jij niet de mogelijkheid hebt om jouw beesten beter te beschermen, moet een inheemse diersoort maar wijken?

Hoe bescherm je die beesten dan precies, zonder daar het reeds bestaande wild (wat er al die tijd al was en prima kon leven in de huidige omgeving) de dupe van te laten zijn?

En, is inheems, als dat al zo was, inherent aan 'het moet altijd zo blijven'...?
Zo werkt het niet.. dat is soms jammer, maar het is we wat het is (en laten we de amerikaanse parken erbuiten laten, alleen al vwb oppervlakte verschil..)

dit lijkt me typisch een reactie van iemand die niet 'op het platteland' zit en er zelf ervaring mee heeft.. :?

Jouw laatste is pas een ‘typische’ reactie. :D
Zal ik je mn adres even sturen? “Plattelandser “ kan bijna niet, in Nederland.

En in het geval van het behoud of herstel van de natuur en onze planeet, vind ik absoluut dat het weer terug moet en beter dan het nu is.
En daar hoort een wolf ook bij, ja.
En ja; ik heb ook paarden en moet daar iets voor regelen enz

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:32

Cer schreef:
Yellowstone meet bijna 9000m2
De veluwe meet ongeveer 1000m2

ik weet niet hoe het zit met de bewonersdichtheid in en rondom yellowstone en de veluwe?

Ik denk dat je kilometers bedoelt? ;)

En ik vermoed dat het aantal wolven en hun prooien navenant is?

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:34

Popstra schreef:
Nou wilde net zeggen. Schei toch uit met die vergelijkingen met een Yellow Stone park en ons drukke kikkerlandje!!
Totaal geen vergelijkings materiaal plus de wolfsoort daar puur is en nooit weg geweest en de wolfsoort die hier rond loopt daar toch twijfels met zich mee brengt of het wellicht (gekweekte) hybrides zijn!

In het AD stond trouwens ook weer een goed stuk van de beheerder/eigenaar Park Hoge Veluwe als tegenstander en een of ander fauna juffie als voorstander.

Again;
Bronnen? Of is het van Faceboek-wappiegelul?

De wolf kwam tot de herintroductie in Yellowstone, op een enkele passant na, af en toe, niet voor.

Maar als je een ander voorbeeld hebt waarmee we kunnen vergelijken, is t ook goed?