'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:29

En even het hele 'zielughe' aspect buiten beschouwing gelaten... Dierlijke eiwitten in vlees, maar vooral in zuivel, zijn ook nog eens ontzettend slecht voor je. Maar goed, daar start ik een heel andere discussie mee op Clown .

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:40

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:55

Dani62 schreef:
En even het hele 'zielughe' aspect buiten beschouwing gelaten... Dierlijke eiwitten in vlees, maar vooral in zuivel, zijn ook nog eens ontzettend slecht voor je. Maar goed, daar start ik een heel andere discussie mee op Clown .

Heb je gelijk in... Met mate is het woord (Hmm, ik weet niet of mn pa het zo fijn vind dat ik dat zeg, terwijl we thuis van de melkkoeien moeten leven Vork )
Maar juist wat slecht voor je is, is lekker Clown.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:02

peelemeisje schreef:
Maar juist wat slecht voor je is, is lekker Clown.

Sooo true!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:14

wat is er dan zo vreselijk slecht aan?
ben namelijk wel benieuwd. Mag ook in een nieuw topic of PB.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:18

Gewoon tegen mijn principes.

Ik ben sowieso geen grote vleeseter. Geen vegetariër want ik lust graag wat vlees of een slaatje op m'n boterham Knipoog . Ik ben wel gestopt met bitterballen eten nadat ik ondekte dat daar ook paardenvlees in zat. Ik mis het niet echt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:40

Ja dat zie je wel vaker. Van die meisjes die alleen paardenvlees zielig vinden.
Maar voor een kip,koe,varken etc. is het toch net zo zielig?
Ik zelf eet helemaal geen vlees, maar respecteer het wel dat andere mensen wel gewoon vlees eten.
Sommige mensen die proberen mij gewoon vlees te laten eten.
zoals de moeder van een vriendin van mij. Ik at daar een keer en toen aten we iets wat ik niet kende en toen heb ik menig maal gevraagd of er vlees in zat. Nee dat zat het niet. Achteraf bleek dus dat er wél vlees in zat. Terwijl die moeder dat wist. Dat vind ik gewoon naai. Ik vertrouw dr moeder dus ook niet en eet er niet graag meer, bang dat ik vlees moet eten.
Ik bedoel maar , mensen moeten gewoon eten wat ze willen ik respecteer toch ook van mensen dat ze vlees eten, en dan moet ze mij respecteren dat ik géén vlees eet.
Eigen keuze toch?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:29

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:15

mmm...dan blijf ik maar aan de sojazuivel.
alleen jammer dat het ook in kaas zit, ben gek op kaas.

ik denk dat wij een heleboel niet weten over (met name dierlijke) voeding. Dat zou een ramp voor ons landje betekenen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:45

krak schreef:
suuzepuus schreef:
een beetje ontwormen is voor de mens ook niet slecht hoor! en voor de mensen die GEEN paardenvlees eten, kijken jullie op elke verpakking in de supermarkt? gaan jullie nooit naar de snackbar? eten jullie noooit bij iemand anders op een feestje een bitterbal mee? gaan jullie nooit uiteten en bestel je iets anders dan een stuk vis? wie weet zit er in de gehaktballen uit de tomatensoep van dat super chique restaurant wel stiekum een beetje paardenvlees...

ik denk van niet!

de niet vega's krijgen volgens mij allemaal weleens een stukje paard binnen.

als vegie doe ik dat wel Knipoog mijn vriend trouwens ook.
ik denk dat als je ervoor kiest om als 'bewuste vleeseter' door het leven te gaan, je ook evengoed wel oplet met wat je binnenspeelt hoor Knipoog en ja, daar hangen dan keuzes aan vast, dus geen soepen op een ander, niet zomaar eten wat ze op u bord gooien, de menukaart helemaal uitpluizen en echt navragen welke ingredienten erin zitten....
en het is niet omdat iemand geen paardenvlees wil eten, dat ze daarom alleen nog vis gaan eten he Knipoog je kan dan (denkt ff na want kent niets van die vleestoestanden Bloos ) konijn, lam, varken, kip, koe,... eten. een mens gaat echt niet sterven als die zen leven lang geen bitterballen meer eet Knipoog

het is zelfs zo dat wij ondertussen onze 'veilige' merken en producten blindelings vanbuiten kennen. is er iets nieuws, dan kijken wij idd de ganse verpakking af.

overlaatst had ik daarmee wel een megablunder begaan Bloos ik nam zoals anders de 2 lievelingspizza's van mijn vriend. ik zag dus de pizza's liggen en hopsakidee, de kar in.
wij komen thuis en mijn vriend bekijkt die pizza's en kijkt naar mij met een blik van "zijde gij nu helemaal op uwe kop gevallen en blijven totsen?!"
wat bleek? het zijn bolognese pizza's, maar met een nieuwe verpakking die enorm fel op onze normale pizza's lijkt Bloos Frusty (het heeft de hondjes gesmaakt in elk geval Haha! )

ik had het over de niet vega's die geen paardenvlees eten....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:50

Ik eet ook geen paardevlees niet omdat het zielig is want ze doen hetzelfde met een koe als met een paard maar ik kan dat gewoon niet over me hart verkrijgen, met een koe en varken heb ik niks maar paarden tja daar ben ik gewoon gek op dus ik zou nooit 1 stukje paarden vlees eten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:52

Ik eet geen paardenvlees uit principe, maar dat wil niet zeggen dat ik een frikandel laat liggen. Wel paarden biefstuk en paarden rookvlees.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:07

ik heb persoonlijk niet zo'n moeite met het eten van paardenvlees of welk vlees dan ook, maar moeite met de wijze waarop slachtdieren worden behandeld. Denk aan de transporten en paardenmarkten. Iedereen zou eens moeten kijken op de site van de International League for the Protection of Horses: zou jij je paard dat aan willen doen? Het is niet het eten van het vlees dat zielig is, maar de omstandigheden waarin wij onze geliefde viervoeters plaatsen nadat we ze in de kreukels gereden hebben! Verzekeraars hebben niet zo veel medelijden met onze edele dieren en sturen ze gewoon met 30 paarden tegelijk op transport naar Italie of andere landen. Daar heb ik moeite mee! Als ik zou weten dat elk paard gewoon op een respectvolle manier aan zijn einde was gekomen in een NL slachthuis en daarna tot bitterbal was verwerkt, zou ik daar echt geen moeite mee hebben. Wat denk je dat er gebeurt met paarden die niet geslacht worden? Die worden tot diermeel vermalen en in bijvoorbeeld lijm gestopt is dat dan 'minder zielig'?

edit: kijk eens op www.ilph.org

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:35

Alet74 schreef:
peelemeisje schreef:
Koeien die middelen krijgen? WTF Slapen . Ik heb eigenlijk geen zin om uitteleggen dat boeren al hun medicijnboekhouding moeten bijhouden, bepaalde medicijnen totaal niet mogen, wachttijden op medicijnen zitten en binnen die tijd mogen de dieren niet worden geslacht (of melk geleverd worden aan de fabriek). Hormonen? Nee hoor. Niks. Streng verboden. Enigste hormoon wat wij thuis gebruiken is oxytocine, om melkproductie op gang te brengen wanneer een koe de melk niet wil laten schieten. Melk moet er dan wél uit, anders kan dat een nare uierontsteking tot gevolg hebben.

Heb je helemaal gelijk in, een boer heeft het tegenwoordig haast drukker met de boekhouding van van alles en nog wat dan met de dieren, tenminste dat hoor ik in mijn omgeving wel eens. kitty_gomez reageerde op een uitspraak van mij.
Ik wilde een uitspraak ontkrachten waarin werd gezegd dat van paardenvlees niet bekend is of er medicijnen e.d. gebruikt zijn, ik moet nog maar eens op zoek naar info hierover.

En ik wilde juist aangeven, dat bij een hobbymatig gehouden paard, een groot gedeelte van zijn medicijngebruik nooit in het paspoort wordt geschreven (dit dus in tegenstelling tot de precieze boekhouding bij koeien en varkens.

Om even op de 'vleeskeuring' van de slagerssite te reageren:
Enkele jaren geleden (wel in het paspoorttijdperk) is ook eens een paard van mij geslacht. Om hem een pijnloos einde te gunnen, is hij op mijn opdracht vol methadon naar de slager gegaan. Stond uiteraard niet in zijn paspoort. Toch heeft de verzekering voor hem de normale slachtprijs per kg. ontvangen. Ik heb de factuur zelf gezien.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:39

@beantsje, onvoorstelbaar dat dat kan. It's a strange world!
Erg raar dat dit soort dingen niet geregistreerd worden. Waar dient zo'n paspoort eigenlijk voor? (heb zelf geen paard)

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:49

Als ik eerlijk moet zijn eet ik ook niet zo snel paardenvlees, en ik eet wel gewoon koe en varken. Misschien is het omdat een paard veel dichterbij je staat....

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:52

Aline_17 schreef:
Als ik eerlijk moet zijn eet ik ook niet zo snel paardenvlees, en ik eet wel gewoon koe en varken. Misschien is het omdat een paard veel dichterbij je staat....

Dat denk ik ook..

Ik moet er ook niet aan denken om paardenvlees te eten. Mijn gedachte's gaan dan waarschijnlijk gelijk naar de trouwe ogen
van mijn viervoeter, nee ik moet er niet aan denken..

SugarPlum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:39

Lydia_ schreef:
Aline_17 schreef:

Dat denk ik ook..

Ik moet er ook niet aan denken om paardenvlees te eten. Mijn gedachte's gaan dan waarschijnlijk gelijk naar de trouwe ogen
van mijn viervoeter, nee ik moet er niet aan denken..

Same here..
Ik heb op de manege een paar van die lieve oudjes weten vertrekken
zonder te weten waar ze terecht zouden komen..
Mag er niet aan denken dat ik ze ooit op mijn bord
zou gehad hebben..
Kijk natuurlijk ook niet neer op mensen die het wel eten..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:55

quadripes schreef:
ik heb persoonlijk niet zo'n moeite met het eten van paardenvlees of welk vlees dan ook, maar moeite met de wijze waarop slachtdieren worden behandeld. Denk aan de transporten en paardenmarkten. Iedereen zou eens moeten kijken op de site van de International League for the Protection of Horses: zou jij je paard dat aan willen doen? Het is niet het eten van het vlees dat zielig is, maar de omstandigheden waarin wij onze geliefde viervoeters plaatsen nadat we ze in de kreukels gereden hebben! Verzekeraars hebben niet zo veel medelijden met onze edele dieren en sturen ze gewoon met 30 paarden tegelijk op transport naar Italie of andere landen. Daar heb ik moeite mee! Als ik zou weten dat elk paard gewoon op een respectvolle manier aan zijn einde was gekomen in een NL slachthuis en daarna tot bitterbal was verwerkt, zou ik daar echt geen moeite mee hebben. Wat denk je dat er gebeurt met paarden die niet geslacht worden? Die worden tot diermeel vermalen en in bijvoorbeeld lijm gestopt is dat dan 'minder zielig'?

edit: kijk eens op http://www.ilph.org

Er is fundamenteel iets mis wanneer mensen daarmee kunnen leven, zichzelf in de spiegel kunnen aankijken en roepen dat ze een paardenvriend zijn....
Zo heel erg NOT DONE!

En die frikandel? Die zit barstensvol paardenvlees, laat maar lekker staan dus! Wel zo gezond ook....

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:00

Vroeger wou ik ook nooit frikandel eten, omdat ik dan voor me zag dat een van de manegepaarden op het bord lag(om het zo maar even te zeggen Vork ) en dat was dus niet zo smakelijk om dan in te bijten, dus maar ik ben er wel overheen gegroeid en eet nu wel gewoon al het vlees, maar vind het nog wel zielig hoor, alleen het blijft gewoon te lekker eten Bloos whaha,

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:02

Ninx schreef:
quadripes schreef:

edit: kijk eens op http://www.ilph.org

Er is fundamenteel iets mis wanneer mensen daarmee kunnen leven, zichzelf in de spiegel kunnen aankijken en roepen dat ze een paardenvriend zijn....
Zo heel erg NOT DONE!

En die frikandel? Die zit barstensvol paardenvlees, laat maar lekker staan dus! Wel zo gezond ook....

Als een paard een goed leven heeft gehad, ene daarna gewoon op een mooie wijze uit zichzelf dood is gegaan, en dan naar de slacht word gebracht dan kunnen wij er toch niks aan doen? je moet niet zo reageren want sommige mensen eten ook biologisch en dan is het diervriendelijk gemaakt, ik dan weer niet want dat is me te duur maar toch, je moet niet zo oordelen want ze zegt zelf al dat ze het wel zielig vind

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:07

@dommel Een dier dat uit zich zelf dood gaat, wordt daarna niet nog eens naar de slacht gebracht. Een dier moet afgebloed worden binnen 1 minuut na overlijden wil het vlees voor menselijke consumptie geschikt zijn.

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:37

Nouhou, dat heb je mis hoor. Hier in de buurt gaan de paarden wel na slacht als het doodgaat(dus als het echt doodgaat, dat de da al heeft gezegd dat het beestje doodgaat) of gewoon echt vlak na de dood doen mensen dat die besluit om het naar de slacht te doen, echt waar hoor, het is heel erg hard hoe ik het nu zeg.. maar het gebeurt...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:06

@ dommel, Als het beestje vlak voor het doodgaan geslacht wordt, wordt het toch nog gebloed. Dit gebeurt namelijk na het slachten.
Als ze vlak na het dood gaan naar de slacht gaan, worden ze hoogstwaarschijnlijk in de wagen afgebloed, buiten het zicht van de eigenaren om.
Heb nog wat info gezocht voor je.
Het slachten van dieren is "het doden van dieren door verbloeding" volgens de definitie in de Europese Richtlijn 93/119/EG inzake de bescherming van dieren bij het slachten of doden. Slacht onderscheidt zich daardoor van de jacht.

En nog meer.
De hartslagader en de halsslagader worden gestoken om te laten bloeden en om de spieren te laten ontspannen voor gemakkelijke ontharing.

Als een beest dood gaat, stolt het bloed. Door te laten afbloeden, verdwijnt dit bloed ook uit het vlees waardoor het beter smaakt.
Het kan best dat jij dode dieren naar de slacht hebt zien gaan maar deze worden dan voor diervoeder gebruikt of uiteindelijk afgekeurd en naar de destructie gebracht. In beide gevallen heeft het niets met dit topic te maken.

xDommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:14

oh ok, najaah dan mijn excuses maar ik ga daardoor niet niet vlees eten, ik vind het lekker en najaah ieder zen eigen mening;)