Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:19

Veel te veel, ik ben een geboren prutsmuts. Vooral als ik helemaal alleen met hem ben (en dat is vaak). Niet hele verhalen, mar gemompel en dan 1 of 2 steekwoorden. Bevalt mij (en hem) goed. 'k Heb me in netelige (paniek)situaties daardoor (EEN commando!) er wel uit weten te redden.
Hij kent ook best heel veel woorden.
Ik weet het ze zeggen: ACTIONS SPEAK LOUDER THEN WORDS, maar ik ben er helemaal niet zeker van, ofhet in het geval van mij en mijn pard niet gewoon samen kan (mag) gaan)......Prutsmuts ipv prutsmuts? Zg, ik ben een man, hoor! Verzin dan maar een ander woord, mods! Praatjesmaker dan maar? ZUCHT ....

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:15

N_fotografie schreef:
Nouja, ik heb een abo op Ros en ik las laatst dat het "slecht" is om tijdens de omgang met je paard, te praten. Paarden koppelen geluid aan communiceren. Wij communiceren eigenlijk om de stomste dingen verbaal terwijl een paard alleen verbaal communiceert wanneer nodig (hinniken bij gevaar of bij herkenning).

Dus daarom dacht ik aan de stelling:

"Praten tegen je paard reduceerd(verminderd) onrust!"

Eens of oneens?

Mijn mening: Ik krijg NHM les en mij is geleerd alleen geluid te laten horen wanneer het nodig is. Wanneer er een "enge" wagen aan komt (zie traktor, vrachtwagen e.d.) niets zeggen. Zo kan het paard ook niet van jouw aflezen/horen dat er iets engs aankomt of staat te gebeuren. Ik heb altijd paardgereden met het idee dat het juist goed is, rust in je stem, goed laten voelen hoe de sfeer is. Maar als ik er zo aan denk, denk ik ja dat is best logisch. Voor de geïntresseerde wil ik dit artikel ook wel inscannen en hierop zetten.

Ben benieuwd!

Ik praat altijd tegen mijn paard. Met rijden af en toe als beloning

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:19

Ik praat eigenlijk ook altijd tegen mijn paard, bewust of onbewust. Met rijden eigenlijk zelden, maar zo in de omgang wel.

Heb je het artikel inmiddels al ingescand, zo ja op welke pagina staat het? Lachen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:29

In "noodgevallen" is het altijd voor mij weer fijn dat ik dan NEE kan roepen, danm weetr hij misschien niet irect wat ik dan wel bedoel, maar in elk geval is het genoeg, om een zodanige aarzeling te veroorzaken, dat hij dan weer op mij let.
Nee, is bij ons een hel duidelijk commando,net als het tegenovergestelde "snoepje".
Sowieso is de stem denk ik een veel minder kwalijk hulpmiddel, dan zwepen of sporen.
Ik zie niet in, behalve op wedstrijden (mag wel, maar zo dat niemand het hoort), waty daar tegen zou zijn. Zo werden vroeger de paarden voor de kar op het commando HO (stilstaan) of HU (doorlopen) toch pok getrained?

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:10

ja best wel veel en vaak, naar mijn idee geven ze er allemaal op een bepaalde manier toch antwoord op
mijn shetlander gaat dan haar oogjes dicht doen en haar koppie tegen me aan en m'n andere shet die gaat af en toe zachtjes hinniken
lizet > me rijpony draait steeds met haar oortjes (luisterend oor Tong uitsteken )
en delfa > paard briest en knort
allemaal heel lief en bijzonder

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:14

Ja!

zilverstarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:17

Af en toe, heb het zelf niet zo in de gaten.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:21

Ik zing zelfs voor mijn paarden, vooral tijdens de africhting en als ik er niet op zit. Daar worden ze rustig van. Ik zorg wel dat er duidelijk verschil is met commando's. Die bestaan uit een of hooguit twee woorden en spreek ik duidelijk naar ze uit. Tijdens het rijden gebruik ik vrijwel alleen commando's (dus niet zoveel praten) en soms zing ik.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:03

Jazeker! Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:34

Het is een wonder dat Jessie nog niet doof is :D Ik klets constant tegen haar. Van kleine dingetjes als "zet die billen eens aan de kant" tot "doe effies normaal!" en hele verhalen op buitenritten. Ook vaak in de bak, stembeloningen.
Oh ja, en als er niemand in de buurt is, zing ik liedjes voor haar :D

Maar zeker tijdens het poetsen. Ook tegen mijn anderhalf jarige, daar klets ik ook tegen. Vooral hoe knap hij wel niet is :))

Overigens is er wel een duidelijk verschil tussen gewoon kletsen en een commando, en dat weten ze ook :j

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:03

Ik zeg wel braaf en nee enzo, maar ik vertel geen hele verhalen..

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:48

Ik praat weleens tegen de pony waar ik op rij.
Maar in de manegeles is het zo raar als je er de hele tijd
door heen praat Huilen van het lachen .

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:00

ik praat met paarden en zal dit altijd blijven doen zo simpel is dat!. ik praat niet echt veel als er echt wat is eigenlijk.... alleen als een paard echt paniekerig is wil ik nog wel eens met een heel zachte, rustige coole stem zeggen dattie rustig moet zijn. meer niet... erna als het goed gegaan is laat ik hem duidelijk merken trots te zijn!

Ik denk wel dat een paard bij veel ruiters kan horen aan de stem maar ook gewoon aan de spieren enc van het lichaam van de ruiter dat er iets is waar hij/zij eventueel bang voor kan zijn. bv een vogel. ofzo...
Ik persoonlijk ben altijd rustig denk nooit van ooo god als dat maar goed gaat... ik doe gewoon...pratend of niet pratend let er niet echt op! maar bij mij gaat het voor 99% meestal zonder problemen ookal is hij/zij ergens bang voor.nja iig blijf ik altijd doen wat ik doe;) krijgt niemand me vanaf.

ik zie dr dus wel een waarheid in maar denk dat het erg verschilt van paard eigenaar EN ruiter of het nu wel of niet goed is te praten..zoals ik zeg sommige mensen laten het doorschemeren in de stem dat er iets aankomt totaal onbewust, maar vaak laten die mensen het ook al merken door dingen die ze ook niet weten zoals lichaamshouding enc...dan zal het praten het miss versterken en bij andere paarden juist niet...

Maar zoals ik zeg ik blijf doen wat ik doe:D

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:36

Ik praat ook onbewust tegen mijn paard, vooral in de omgang of als we aan het spelen zijn.
Tijdens het rijden doe ik dat alleen als hij iets goed gedaan heeft.
In enge situaties zou ik het persoonlijk niet toepassen maar meer met mijn lichaamshouding werken.
Het maakt trouwens toch niets uit dat je verkrampt op je paard zit en hem zit gerust te stellen met je stem Haha!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:33

Ik praat ook regelmatig tegen m'n paarden. Geen hele gesprekken maar meer af en toe een oneliner Haha!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:36

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

maatjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:42

Tuurlijk praat ik tegen me pony! Haha!
Ik doe ook altijd een stem na dat die terug praat Bloos
ahah super grapig is dat mara hij voelt zich wel op zijn gemakt volgens mij daar door want als ik boos ben praat ik niet en dan doet die echt zijn oren in zijn nek en als ik dan weer praat gaat die heel schattig kijken Clown

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:55

ik klets de oren van zijn hoofd , en hjkent het verschil wel tussen een commando of een praatje

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:59

Jah, vanmiddag nog, ik ging utstappen in het bos, en toen kwamen we 2 reeën tegen, doodeng was dat (ook vor mij, we stonden ipv op het pad in het bos) toen ben ik kerstliedjes gaan zingen daarna liep ze rustig met dre koppie naar beneden.

shannn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:01

ja, en veel ook. zelfs onbewust! medisch onderzoek:
"kan je je problemen kwijt, en heb je iemand waar je je hart kan uitstorten?" ik: oh jawel hoor,mijn paard hoort alle ellende Bloos

Mati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:28

Mijn Meissie heeft soms een beetje last van aanstelleritus en dan is het handig om even tegen haar te praten, wordt ze gelijk een stuk rustiger van, straffen doe ik ook altijd met mijn stem.

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:42

Ik klets echt hele verhalen tegen de paardjes op de manege. Tijdens het poetsen vooral als reactie op hun gedrag of iets dat ze moeten doen, en tijdens het rijden is het nog erger. Ik ga niet mijn hele week met ze doornemen, maar ben wel degelijk in gesprek Clown. Wij rijden met zo'n 9 man in de les en vaak denkt een lesgenoot dan dat ik het tegen haar heb maar dan ben ik gewoon tegen mijn knol aan het kletsen (of schelden als ik echt geen medewerking krijg Bloos ). Mijn vriendin doet het ook, dus heb je door de bak heen 2 verhalen door elkaar heen Tong uitsteken wat vaak op de lachspieren van de mensen langs de kant werkt. Niet zo dat we de les verstoren door op dovenvolume tegen de paarden te schreeuwen ofzo, dat neit:+. Alleen als ik heel boos ben, dan weet de rest het wel gelijk Duivel

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:55

Lekker onder het poetsen tegen mn manneke praten.

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:19

jup doe ik ook. maar niet veel. natuurlijk sowieso commando's enzo. maar ook weleens een belevenis ofzo Clown

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:44

Ja, ik praat ook tegen het maar. Maar niet zo heel veel. Wat ik van me moeder hoor, is dat zij hele verhalen praat tegen der bijrijdpaard. Tong uitsteken