Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
N_fotografie schreef:Nouja, ik heb een abo op Ros en ik las laatst dat het "slecht" is om tijdens de omgang met je paard, te praten. Paarden koppelen geluid aan communiceren. Wij communiceren eigenlijk om de stomste dingen verbaal terwijl een paard alleen verbaal communiceert wanneer nodig (hinniken bij gevaar of bij herkenning).
Dus daarom dacht ik aan de stelling:
"Praten tegen je paard reduceerd(verminderd) onrust!"
Eens of oneens?
Mijn mening: Ik krijg NHM les en mij is geleerd alleen geluid te laten horen wanneer het nodig is. Wanneer er een "enge" wagen aan komt (zie traktor, vrachtwagen e.d.) niets zeggen. Zo kan het paard ook niet van jouw aflezen/horen dat er iets engs aankomt of staat te gebeuren. Ik heb altijd paardgereden met het idee dat het juist goed is, rust in je stem, goed laten voelen hoe de sfeer is. Maar als ik er zo aan denk, denk ik ja dat is best logisch. Voor de geïntresseerde wil ik dit artikel ook wel inscannen en hierop zetten.
Ben benieuwd!
)
Ik klets constant tegen haar. Van kleine dingetjes als "zet die billen eens aan de kant" tot "doe effies normaal!" en hele verhalen op buitenritten. Ook vaak in de bak, stembeloningen.
.
. Wij rijden met zo'n 9 man in de les en vaak denkt een lesgenoot dan dat ik het tegen haar heb maar dan ben ik gewoon tegen mijn knol aan het kletsen (of schelden als ik echt geen medewerking krijg
). Mijn vriendin doet het ook, dus heb je door de bak heen 2 verhalen door elkaar heen
wat vaak op de lachspieren van de mensen langs de kant werkt. Niet zo dat we de les verstoren door op dovenvolume tegen de paarden te schreeuwen ofzo, dat neit:+. Alleen als ik heel boos ben, dan weet de rest het wel gelijk