Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:57

mijn beestjes zijn allemaal geen stalpaarden!
als ze een keer een dag binnen moeten blijven zonder echte weidegang (is bij mij minimaal 4 uur naar buiten) worden ze echt lastig Bloos maar goed soms kan je niet anders Ach gut

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:58

KiWiKo schreef:
Arabesk schreef:
ja ze mogen aan de hand even grazen...

uit welke betrouwbare bron heb jij dat??? ik zie namelijk op haar site de paarden gewoon op het land staan Lachen

Heeft Anky zelf gezegd, vorig jaar gelezen in een Hoefslag waar een interview instond met haar. Kan het zo voor je opzoeken.

Er stond in dat haar toppaarden een uur worden getraind per dag, een uur mee gestapt worden (stapmolen of aan de hand) en ze mogen een kwartiertje per dag aan de hand in de wei.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:59

Rianneke schreef:
Bloos maar goed soms kan je niet anders Ach gut

Bedoel je dan door het weer, of kapotgaan van het land of....?

@Arno: thnx voor je uitgebreidere verhaal, had geen zin weeeer uitgebreid te typen wat ik pas heeel vaak heb gedaan Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:00

misschien even inscannen? Ik ben er wel benieuwd naar Ja

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:24

Mijn paard gaat vanaf volgende maand met een ander paard gewoon lekker de hele winter het land op, hij heeft dan wel schuilmogelijkheden (in aanbouw).
het land wordt dan ook opgesplitst zodat het niet een en al bagger wordt!
Mijn paard is zeker geen stalpaard, hoe ik dat concludeer?!
Hij vreet zijn hele stal leeg, wordt vervelend op stal, gooit zijn waterbak door de stal ect.
je merkt gewoon dat hij veel gelukkiger is wanneer hij regelmatig op het land komt en lekker kan bewegen!
Ik doe dit zeker niet omdat het goedkoper is (natuurlijk ook een plus punt), maar gewoonweg uit het paard zijn oogpunt!
Al merkte ik dat hij niet geschikt was om 24/7 buiten te staan, had ik dat ook zeker niet gedaan (dan ben ik maar duurder uit!), prioriteit nr. 1 is gezondheid en welzijn van mijn paard!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:28

Inge_ schreef:
KiWiKo schreef:
uit welke betrouwbare bron heb jij dat??? ik zie namelijk op haar site de paarden gewoon op het land staan Lachen

Heeft Anky zelf gezegd, vorig jaar gelezen in een Hoefslag waar een interview instond met haar. Kan het zo voor je opzoeken.

Er stond in dat haar toppaarden een uur worden getraind per dag, een uur mee gestapt worden (stapmolen of aan de hand) en ze mogen een kwartiertje per dag aan de hand in de wei.

vaag, want op haar site staat toch echt wat anders.............. en OOOPS laat ik nou mensen kennen die daar gewerkt hebben Lachen Lachen Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:31

heb niet hele topic doorgelezen, maar ken idd ook dressuur stallen, waar paarden wel gewoon buiten komen hoor. wel met flink wat bescherming om, en maar ff, maar toch kunnen ze lekker benen strekken

ik heb ze 24/7 buiten staan, en nee niet alleen omdat goedkoop is
ik merk gewoon dat mijn paardjes her verschrikkelijk vinden in de stal.
hebben grote schuilstal waar ze amper instaan
als ik wil rijden, al heb ik tijd niet gereden, gooi zadel op en kan vertrekken
op een gekke bui na staan ze altijd rustig op wei te grazen, dus voor mijn gevoel minder risico op blessure door gek doen, als ze na 23 uur op stal gestaan hebben weer de wei op mogen

en ja, ook met beenkappen ed, als een goedkoper merk goed past, waarom niet??

ik ben geen natural, maar merk gewoon dat mijn paarden dit sobere leven prettiger vinden
ze hebben gewoon ijzertjes onder, 1 staat er met deken de rest is teddy beer nu

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:38

dat ben ik nog nooit tegen gekomen.. ik vind dit echt dikke onzin..
en niet iedereen is zo rijk dat ze megadure dekens en megadure zadels
kunnen kopen.. en natural is niet meteen goedkoper.. ik wil graag bitloos rijden,
maar niet omdat het goedkoper zou kunnen zijn.. die bitloze hoofdstellen
zijn poedersuiker duur.. dus naja ik erger me dus aan jou dat jij je daar aan ergert..

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:04

Ninx schreef:
En wat mij betreft zoeken mensen niet meer helemaal zelf uit hoe ze met hun paarden omgaan, maar komen daar regels voor! Wat mij betreft deed iedereen een staatsexamen voordat ie aan kinderen, huisdieren en paarden begint, want mensen, mensen, mensen.... wat maakt de mensheid daar een potje van!

Daar ben ik het dus helemaal mee eens Ja

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:18

Sodeletuut schreef:
kunnen kopen.. en natural is niet meteen goedkoper.. ik wil graag bitloos rijden,
zijn poedersuiker duur.. dus naja ik erger me dus aan jou dat jij je daar aan ergert..

idd, en ik had zo'n mega duur hoofdstel (Dr. Cook) maar mijn eigen in elkaar geflanste hoofdstel werkte uiteindelijk het allerbeste, en helemaal gratis omdat ik alle onderdelen nog had van uit mn normal periode. Tja lekker goedkoop maar mij hoor je niet klagen *LOL*

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:22

Arabesk schreef:
Moniek schreef:
ik wil ook het beste voor mijn paard.
heb al in meerder topics aan gegeven dat mijn paard maar een aantal uren naar buiten gaat.
in de zomer langer dan in de winter,hij is geen weide paard is hij nooit geweest.

waaruit concludeer je bij hem dat het geen weide paard is Verward

kan ik heel duidelijk in zijn.
naar een uurtje of 2 a 3 dan staat meneer bij het hek op en neer te rennen en te roepen.
haal ik hem er dan niet uit dan laat meneer zich zelf er wel uit.
iets anders vind het goed als mensen een vraag stellen maar met dit Verward maakt de vraag beantwoorden iets minder leuk.
of ik moet het heel verkeerd hebben opgevat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:30

Moniek schreef:
naar een uurtje of 2 a 3 dan staat meneer bij het hek op en neer te rennen en te roepen.
iets anders vind het goed als mensen een vraag stellen maar met dit Verward maakt de vraag beantwoorden iets minder leuk.
of ik moet het heel verkeerd hebben opgevat.

Aha, het bekende verhaal van het paard dat bij het hek gaat staan.

Denk je, dat je paard dit gedrag nog steeds zal vertonen als je hem uitsluitend nog búiten voert en op stal niet meer voert?

Geef je hem toevallig wat lekkers als hij zijn stal inloopt?

Mijn paard krijgt vaak wat lekkers als hij z'n kunstje vertoont: spaanse pas. Nu doet hij dat ook als ik het niet vraag, als ik bezig ben met opzadelen ofzo *klap* *spaanse pas*

Dat is niet omdat hij zo graag spaanse pas doet, maar omdat hij weet dat spaanse pas vaak een snoepje oplevert.

Jouw paard weet dat 'naar stal gaan' uiteindelijk eten oplevert.

Als jij een schuilstal zou hebben en hem uitsluitend búiten zou voeren, zal je zien dat hij na loop van jaren steeds minder in de stal gaat staan en uiteindelijk helemaal niet meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:38

mag je jaren over doen hoor Lachen Lachen Lachen ... als dat ding nou gewoon naar binnen wil na een paar uur Lachen of dat nou voor eten of wat voor een andere reden dan ook is........... WAAROM zou je dat nou niet doen dan????????? WAT is in hemelsnaam het probleem???? paard staat buiten en geeft zelf aan naar binnen te willen Lachen En zo zijn er nog wel veeeeeeel meer.

Misschien wil deze mevrouw wel gericht trainen met haar paard, en past dus het 365 niet.......... Dan heeft ze het imo gruwelijk goed voor elkaar met haar paard, die dagelijks lekker naar buiten mag!

LAAT Lachen Lachen Laat mensen die anders denken gewoon anders denken en DOEN....... Niet iedereen leeft in utopia er zijn ook mensen die paarden hebben omdat ze met het dier willen sporten....... LAAT deze mensen ook gewoon hun hobbie uitoeffenen Lachen Lachen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:44

sporten en een paard paardgericht houden hoeven elkaar toch niet uit te sluiten?

Tonky Collee zegt dat je endurance met een stalpaard wel kunt vergeten. 24/7 de wei op, anders gaat het niet lukken om hoog te komen. En ze is absoluut pro ijzers en is verder geen natural ofzo. Ook een buitenpaard kan prima een piaffe lopen en hoge hindernissen springen.

Wat maakt het uit als een paard binnenkomt omdat je hem telkens beloont met eten? Nou nogal wat! Mensen dénken hierdoor dat een paard de stal fijn vindt, maar het gaat het paard slecht om de beloning!

Paarden met een schuilstal en keuzevrijheid staan nooit uitzichzelf langer dan een uur in die stal. Dat zou toch al genoeg moeten zeggen. Zelfs niet de grootste kwpn watjes.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:46

Visconti schreef:
Sodeletuut schreef:

idd, en ik had zo'n mega duur hoofdstel (Dr. Cook) maar mijn eigen in elkaar geflanste hoofdstel werkte uiteindelijk het allerbeste, en helemaal gratis omdat ik alle onderdelen nog had van uit mn normal periode. Tja lekker goedkoop maar mij hoor je niet klagen *LOL*

oeehh hoe heb je dat gemaakt dan?!!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:51

gewoon met een aansnoerneusriem (die van imperal riding, die heeft de grootste ringetjes) twee sperriempjes aan elkaar gemaakt en die kruislinks vast gemaakt, en je hebt het Dr. Cook systeem. Haha! In mijn profiel kun je wel een foto er van vinden Knipoog

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:55

Moniek schreef:

Ik zou zeggen, laat hem dan lekker 10 min rennen (voor het hek) voordat je hem in stal zet.
Dan heeft hij zijn beweging tenminste een beetje gehad!

Een paard dat 24 uur buiten staat beweegt: +/- 30KM
Een paard dat 24 uur op stal staat beweegt: +/- 60 METER!!!!

Of je paard wil graag binnen omdat hij een luilak is Nagelbijten / Gniffelen
Of je paard wil naar binnen voor het eten

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:56

Mijn paardjes staan idd vaak het liefst buiten maar als het koud is en regent en het gewoon guur weer is .. Reken maar dat ze dan wel naar binnen willen... en dan niet om het eten hoor..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:56

sluiten elkaar zeker niet uit! Paardgericht kan zeker wel, zie MOnique.......... 365 buiten kan niet........ absoluut niet!
met een dikke wintervacht is het niet grappig starten......... endurance is geen dressuur/springen/eventing....... een buitenpaard kan te slecht zijn warmte kwijt.

maar het heeft geen zin Lachen Lachen Lachen kan net zo goed tegen een aap praten, ik heb dit al eens aan je uitgelegd Lachen maar je schijnt niet te kunnen of willen begrijpen dat als je gericht voor een discipline traint (die ook een WINTERSEIZOEN kent, heeft endurance niet Haha!, klein verschilletje maar, ) dat zo een paard intensief bezig is.........

een mens bijvoorbeeld kan een super conditie krijgen van uren langs het strand wandelen....... maar geen druppel zweten, gaat dat zelfde mens een kwartiertje spinnen........... zweet het zich gek.. en zo werkt het ook met paarden die getraint worden voor bijvoorbeeld dressuur/springen/eventing........

Ik ken er zat die echt geen beloning krijgen hoor als ze naar binnen gaan....... maar toch echt aangeven het zat te zijn.

Mijn enigste eigenste, heeft dat niet.............. en weet je???? als hij uit het land komt, ligt zijn eten op hem te wachten......... maar hij blijft net zo lief buiten.

Dus dit is ook weer zo iets dat de regel bevestigd.... zou fijn zijn als mensen zich wat breder gingen orienteren voordat ze gaan vingerwijzen naar mensen die het eigenlijk heel goed voor elkaar hebben met hun dressuur/spring/eventing paard.

Voor mij is het om het even.......... mijn paard staat hele dagen buiten, in de groep......... en heeft het prima naar zijn zin.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:06

Ik zie het probleem niet zo. Voor die zogenaamd te dikke vacht (wat ik echt onzin vind maar ok) zijn er toch waterdichte dikke winterjassen uitgevonden voor paarden?

Ook met die winterjassen kunnen ze prima 24.7 buiten staan.

Overdag kunnen die paarden toch ook buiten staan met hun jas aan? Waarom moeten paarden per se naar binnen 's nachts? Alleen maar omdat we zelf graag binnen slapen? Of bang zijn dat paarden gejat worden/gewond kunnen raken/etc

Wat voegt een stal toe aan in het bestaan van een paard?? Rusten ze hier uit? Kunnen ze hier beter de dressuuroefeningen onthouden? (dat hoorde ik een keer iemand zeggen... zeer welbekende natural-klassiek dressuur trainer...)

Het enige is dat ze hun eten er ongestoord op kunnen eten, maar daarna kunnen ze net zo goed weer naar buiten.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-11-07 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:10

Citaat:
WAAROM zou je dat nou niet doen dan?????????

euh wil je daar werkelijk antwoord op? Waarom ik het niet zou doen: stal is ongezond voor een paard, te veel stal verhoogd de kans op blessures door te weinig hoefmechanisme. Daarom zal ik er altijd naar streven een paard zoveel mogelijk buiten te hebben, wil het paard niet buiten vind ik het best. Krijgt ie een mooie schuilstal waar hij dan de hele dag in mag gaan staan, maar ik wil in alle tijden dat dit geestelijk in de war geraakte paard altijd de kans krijgt om buiten te bewegen als hij daar de behoefte toe voelt. Misschien zal dit paard wel de hele tijd binnen blijven staan, is ook goed maar dan weet ik tenminste dat mijn paard een vrije keuze heeft en dat ik hem niet dwing om elke dag in een stal door te brengen van 3 bij 3, om in zijn eigen stront te liggen, om geen sociaal contact te hebben met andere paarden. Ik geef gewoon veel om paarden, helemaal mijn eigen paarden. Ik wil dat ze een gezond en gelukkig leven hebben, dat ze oud worden, liefst 40.

over de vacht: Ik denk dat je wat betrefd de vacht geen werkelijke kwpner voor je hebt, die vacht word namelijk niet heel erg dik. Een beetje een gezond paard die de juiste voeding krijgt heeft de vacht namelijk meer als noodplan dan als werkelijke kachel. Mijn paard heeft een wintervacht, maar hij zweet in de winter nooit! Geen druppel, hij legt zijn haren tegen zijn huid en de buiten tempratuur koelt hem voldoende. Ik rij dressuur, spring, rij veel buiten en ondanks dat ik alles niet op top niveau doe moet mijn knulletje soms ook wel aan het werk. (naja hij hoeft niet, hij zet zich zelf meestal meer aan het werk Tong uitsteken ) En ik weet dat hier bepaalde mensen zijn die dingen wat naturals niet al echt werkt beschouwen, of een echte training maar ik denk dat de verschillen qua training nog helemaal zo groot niet zijn. Ik denk alleen dat sommige paarden gewoon meer last van stress hebben waardoor ze meer zweten en het allemaal veel zwaarder lijkt dan het werkelijk is, terwijl andere paarden die haast de zelfde arbeid verrichten volkomen relaxt zijn en haast geen zweet produceren. Neem nou Salinero, de beest is elke wedstrijd doordrenkt van het zweet. Terwijl de arbeid die hij leverd valt naar verhouding mee, voor een ongetraind paard zal het waarschijnlijk zwaar vallen maar Salinero wordt elke dag getraind en is dus lichamelijk voorbereid op de wedstrijd. Lichamelijk kan hij het makkelijk hebben, want bij dressuur wedstrijden is het meestal zo dat in de training meer wordt gevraagd dan op de wedstrijd zelf. Ik denk dan gewoon puur aan stress..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:15

jaaa............ dekens mogen toch ook niet Lachen Lachen Lachen

waarom niet naar binnen snachts??? wat is daar het probleem van???? Nee moet hem lekker laten staan, Waarom??? wat is de toegevoegde waarde van snachts naar buiten??? Ding gaat uiteindelijk toch liggen, en maakt dan echt zijn o zo nodige kilometertjes niet meer Lachen kan die buiten doen, of gewoon op stal.

Weet je wat het verschil is tussen een wintervacht en niet hebben en sportgericht rijden........ kan ik je wel een keer laten zien, ga ik 10 minuten op jouw paard zitten zeg in januari, hoeft maar 10 minuten........... en dan zal je in ene zien wat een vacht doet met een paard dat explosief moet presteren

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:15

Eigenlijk ben ik het wel met je eens.
Maar onze paarden worden ook niet geënt, omdat ze toch niet met andere paarden in contact komen.

Maar idd.. paardjes die tot hun knieën in de blub staan en nergens doorg kunnen liggen. Maar ze zijn er héél erg van opgeknapt hoor! Ja Rolleyes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:18

Visconti schreef:
Citaat:
WAAROM zou je dat nou niet doen dan?????????

euh wil je daar werkelijk antwoord op? Waarom ik het niet zou doen: stal is ongezond voor een paard, te veel stal verhoogd de kans op blessures door te weinig hoefmechanisme. Daarom zal ik er altijd naar streven een paard zoveel mogelijk buiten te hebben, wil het paard niet buiten vind ik het best. Krijgt ie een mooie schuilstal waar hij dan de hele dag in mag gaan staan, maar ik wil in alle tijden dat dit geestelijk in de war geraakte paard altijd de kans krijgt om buiten te bewegen als hij daar de behoefte toe voelt. Misschien zal dit paard wel de hele tijd binnen blijven staan, is ook goed maar dan weet ik tenminste dat mijn paard een vrije keuze heeft en dat ik hem niet dwing om elke dag in een stal door te brengen van 3 bij 3, om in zijn eigen stront te liggen, om geen sociaal contact te hebben met andere paarden. Ik geef gewoon veel om paarden, helemaal mijn eigen paarden. Ik wil dat ze een gezond en gelukkig leven hebben, dat ze oud worden, liefst 40.

over de vacht: Ik denk dat je wat betrefd de vacht geen werkelijke kwpner voor je hebt, die vacht word namelijk niet heel erg dik. Een beetje een gezond paard die de juiste voeding krijgt heeft de vacht namelijk meer als noodplan dan als werkelijke kachel. Mijn paard heeft een wintervacht, maar hij zweet in de winter nooit! Geen druppel, hij legt zijn haren tegen zijn huid en de buiten tempratuur koelt hem voldoende. Ik rij dressuur, spring, rij veel buiten en ondanks dat ik alles niet op top niveau doe moet mijn knulletje soms ook wel aan het werk. (naja hij hoeft niet, hij zet zich zelf meestal meer aan het werk Tong uitsteken ) En ik weet dat hier bepaalde mensen zijn die dingen wat naturals niet al echt werkt beschouwen, of een echte training maar ik denk dat de verschillen qua training nog helemaal zo groot niet zijn. Ik denk alleen dat sommige paarden gewoon meer last van stress hebben waardoor ze meer zweten en het allemaal veel zwaarder lijkt dan het werkelijk is, terwijl andere paarden die haast de zelfde arbeid verrichten volkomen relaxt zijn en haast geen zweet produceren. Neem nou Salinero, de beest is elke wedstrijd doordrenkt van het zweet. Terwijl de arbeid die hij leverd valt naar verhouding mee, voor een ongetraind paard zal het waarschijnlijk zwaar vallen maar Salinero wordt elke dag getraind en is dus lichamelijk voorbereid op de wedstrijd. Lichamelijk kan hij het makkelijk hebben, want bij dressuur wedstrijden is het meestal zo dat in de training meer wordt gevraagd dan op de wedstrijd zelf. Ik denk dan gewoon puur aan stress..

Sorrie Visconti................ ik denk niet dat je weet wat het verschil is tussen een galopje maken in de bak, en de prestatie die Salinero neer moet zetten...........

trek het weer even terug naar het wezen mens Lachen Lachen mensen die joggen....... tja kunnen dat best leuk, en zelfs ook nog wel eens een sprintje trekken........... De 500 meter sprinters op de OS, doen toch ook behoorlijk zweten na dat kleine stukje hardlopen....... eigenlijk gek, want ze zijn erop getraind.........

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:25

KiWiKo schreef:
jaaa............ dekens mogen toch ook niet Lachen Lachen Lachen

waarom niet naar binnen snachts??? wat is daar het probleem van???? Nee moet hem lekker laten staan, Waarom??? wat is de toegevoegde waarde van snachts naar buiten??? Ding gaat uiteindelijk toch liggen, en maakt dan echt zijn o zo nodige kilometertjes niet meer Lachen kan die buiten doen, of gewoon op stal.
Weet je wat het verschil is tussen een wintervacht en niet hebben en sportgericht rijden........ kan ik je wel een keer laten zien, ga ik 10 minuten op jouw paard zitten zeg in januari, hoeft maar 10 minuten........... en dan zal je in ene zien wat een vacht doet met een paard dat explosief moet presteren

Ehm, dit komt op mij over dat het paard de hele nacht door op de grond gaat liggen en niks meer doet?
Nou mijn paard ligt hooguit een uur. En hij maakt over dag net zo veel kilometers dan in de nacht. Maar goed Dit is volgens mij een eindelose discussie.