Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:09

VValar schreef:
Citaat:
Het LDR-gereden paard functioneerd prima, dus met dat betreft ook geen tegenargument van mijn kant.

http://www.fokt.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=6258

Tegen alles in wat de FEI m.b.t. de ruiters en de paarden voorschrijft, slaagt het falende jurycorps er in om deze wanvertoningen en ver van de dressuur afstaande presentaties te belonen met een 1e plaats in de Prix St. George.

Albert Voorn heeft in zijn artikel Hoefslag 49 volkomen gelijk waarin hij stelt "Als slecht ruiter kun je toch kampioen worden".
Het jurycorps is kennelijk goed op hol geslagen.

Afbeelding
Bij dit paard rust er veel meer gewicht op het dragende voorbeen dan op het dragende achterbeen. Bovendien staan de dragende benen ook nog eens keer heel ongelijk onder de massa en is er van de voorgeschreven balans derhalve geen sprake.

Afbeelding
Ik denk niet dat deze foto nog commentaar behoeft.

Als je dit goed functioneren noemt heb je van paarden, de bewegingen en paardrijden weinig of beter gezegd geen kaas gegeten. Daarmee geef je duidelijk aan dat de FEI Rules for Dressage Events voor jou veel te hoog gegrepen zijn.

Citaat:
Overigens, wat te denken van al die turnsters of topjudoka's die met 10 uur trainen per dag hun hele lichaam naar de galamieten helpen? Dat noem ik nou ook niet bepaald natuurlijk functioneren.

De schadelijke gevolgen blijven derhalve ook niet uit.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:10

Rhodos schreef:
Ik mag hopen voor Bonfire dat hij niet fanatiek gereden wordt maar dat hij gewoon beweging krijgt.

@Danielle: hoe hoort een ex-toppaard op 24-jarige leeftijd te lopen? In hoeverre mag een 24-jarig paard enige gebreken hebben?

Het maakt toch een heel verschil of je er op kan zitten en dat dat alles is of dat er nog enigszins een lichte oefening gevraagd kan worden en het paard nog enige zuiverheid in de gangen heeft.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:12

Rhodos schreef:
Wat bedoel jij Arie met dat Bonfire 'al' geen stap meer kan lopen? Anky communiceert naar buiten dat ze nog regelmatig Bonfire onder het zadel beweging geeft, op 24-jarige leeftijd. Dat een paard op 24 jarige leeftijd waar enorm veel van gevraagd werd er uberhaupt nog loopt en nog steeds nog wat mee wordt gedaan getuigd volgens mij van een levenslange optimale verzorging.

ik ken een man van 85: heeft altijd hard gewerkt, op de meest vreemde tijden. Rookt sigaren, drinkt jenever, heeft een hekel aan groenten en is gek op aardappels en vlees, in grote, liefst vette hoeveelheden. Is dus ook een dertig kilo te zwaar. Maar veel van vrienden, die heel wat gezonder leefden, liggen al jaren onder de groene zoden Cool Dus dat is geen logica.

Heb er eens het een en ander op nageslagen de afgelopen week, maar kan weinig uitslagen van onderzoeken vinden, die bewijzen dat LDR slecht/niet slecht is voor een paard. Denk als je daadwerkelijk een geloofwaardig onderzoek wil opstarten, dat je daar toch minstens een jaar of 10 voor moet uit trekken.

natuurlijk kun je van iedereen een foute foto maken, maar van sommige nederlandse grootheden is dat wel heel makkelijk Cool

waar we wel op moeten letten, is dat alles in een juist perspectief geplaatst moet worden en dat niet de hele dressuursport ter discussie komt. Zometeen is het niet eens meer een Olympische sport en dat is natuurlijk jammer.

Paardrijden moet harmonie uitstralen en als die meestal ver te zoeken is, gaat er dus in de training iets fout.

wat ik hier lees over het vallen van anky, daar ben ik wel wat van geschrokken: 'wat u niet wil dat u geschiedt, gun dat ook een ander niet!'

De jurering is natuurlijk ook een enorm probleem; in de basis heb je waarschijnlijk een paar duizend juryleden en is de kans dat je een onbekende tegenkomt nog redelijk groot, dus de kans om blanco gejureerd te worden ook. In de Subtop wordt dit tot op GP-niveau steeds minder en kent iedereen elkaar; dat maakt in mijn ogen het jureren extra moeilijk Pling

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:17

arie53 schreef:
Als je dit goed functioneren noemt heb je van paarden, de bewegingen en paardrijden weinig of beter gezegd geen kaas gegeten. Daarmee geef je duidelijk aan dat de FEI Rules for Dressage Events voor jou veel te hoog gegrepen zijn.

En zo zijn er ook zat foto's te vinden met juiste momentopnamen.

.... we zullen zien Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:23

VValar schreef:
En zo zijn er ook zat foto's te vinden met juiste momentopnamen.

.... we zullen zien Knipoog

Laat maar eens zien dan!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:26

ik wil het ook wel zien Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:27

Ga zelf maar ff googelen. Ik heb wel wat beters te doen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:28

daniella74 schreef:
Rhodos schreef:
Ik mag hopen voor Bonfire dat hij niet fanatiek gereden wordt maar dat hij gewoon beweging krijgt.

@Danielle: hoe hoort een ex-toppaard op 24-jarige leeftijd te lopen? In hoeverre mag een 24-jarig paard enige gebreken hebben?

Het maakt toch een heel verschil of je er op kan zitten en dat dat alles is of dat er nog enigszins een lichte oefening gevraagd kan worden en het paard nog enige zuiverheid in de gangen heeft.

Ik heb zelf ook een paard gereden tussen haar 19 en 24-ste levens jaar. Tot haar 24ste heb ik daar L-proefjes mee gereden maar later begon zij wel slijtageklachten te vertonen. Ik vind dat niet meer dan normaal. Het paard waar ik het over heb, heeft absoluut niet op topniveau (Z2) gepresteerd. Dus als Bonfire slijtageklachten vertoond vind ik dat (op basis van mijn ervaring) niet meer dan normaal.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:28

VValar schreef:
Ga zelf maar ff googelen. Ik heb wel wat beters te doen.

Jij zegt toch dat ze er zijn? Ik ga mijn tijd daar niet aan verspillen, zonde van mijn tijd.... Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:46

[quote="Rhodos"
Ik heb zelf ook een paard gereden tussen haar 19 en 24-ste levens jaar. Tot haar 24ste heb ik daar L-proefjes mee gereden maar later begon zij wel slijtageklachten te vertonen. Ik vind dat niet meer dan normaal. Het paard waar ik het over heb, heeft absoluut niet op topniveau (Z2) gepresteerd. Dus als Bonfire slijtageklachten vertoond vind ik dat (op basis van mijn ervaring) niet meer dan normaal.[/quote]

Zou het ook niet meer dan normaal vindne op die leeftijd als er slijtageprobleempjes optreden en L-niveau is voor die leeftijd nog een heel acceptabel niveau. Als Bonfire op dit L-niveau relatief zuiver loopt is dat heel netjes maar we kunnen niet bepalen wat het niveau van rijden/beweging geven nu precies is want er is geen beeldmateriaal van in omloop. Misschien kan er alleen nog maar 10 minuten mee gestapt worden voor hij in elkaar stort en misschien spring hij nog kiplekker series eners.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:54

Een deel van waarom de meeste paarden snel "op" zijn heeft natuurlijk ook te maken met de fokkerij. We fokken op mooi en groot en nou niet bepaald op functioneel (lang mee kunnen gaan). Er wordt vaak liever een paard gefokt dat in korte tijd Z (en hoger) loopt, maar op 15 jarige leeftijd op is, als een paard dat op 25 jarige leeftijd nog Z loopt, maar daar wel een training van 10 jaar aan vooraf heeft zitten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:53

_angela_ schreef:
Een deel van waarom de meeste paarden snel "op" zijn heeft natuurlijk ook te maken met de fokkerij. We fokken op mooi en groot en nou niet bepaald op functioneel (lang mee kunnen gaan). Er wordt vaak liever een paard gefokt dat in korte tijd Z (en hoger) loopt, maar op 15 jarige leeftijd op is, als een paard dat op 25 jarige leeftijd nog Z loopt, maar daar wel een training van 10 jaar aan vooraf heeft zitten.

Dat is dus net waar Arie eerder op doelde; het dier wat nu gefokt wordt is kennelijk minder in staat om die balans te verkrijgen dan de vroegere dieren; slijtage problemen komen sneller voor en menig paard (citaat S.vd Laarse, regulier paardenarts; holistisch arts en osteopaat:" De gemiddelde leeftijd van een sportpaard dat het naar de slager wordt gebracht bedraagt 5. 5 Jaar!!!!
Daarbij groeien de dieren te hard en hebben door hun grote bouw vaak rug- en beenproblemen, daarbij worden ze veels te snel belast terwijl ze laat zijn uitgegroeid en kun je beter langer wachten met rijden naar hoog nivo en voor een kleiner paard kiezen."

Vvalar, als je geen tijd hebt om dingen hier te kunnen beargumenteren, waarom dan wel steeds commentaar geven?... Ziek

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:58

detour schreef:
Vvalar, als je geen tijd hebt om dingen hier te kunnen beargumenteren, waarom dan wel steeds commentaar geven?... Ziek

Zie het maar als een leuke bezigheids therapie. Als jullie plaatjes willen zien, mogen jullie ze zelf zoeken Haha! Had het graag voor je gedaan, maar heb nu geen tijd om te gaan googlen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:59

VValar schreef:
detour schreef:

Zie het maar als een leuke bezigheids therapie. Als jullie plaatjes willen zien, mogen jullie ze zelf zoeken Haha! Had het graag voor je gedaan, maar heb nu geen tijd om te gaan googlen.

Wanneer wel?..
Is wel erg makkelijk om bokkers te bekritiseren en zelf zonder materiaal aan te komen.
Toch?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 16:08

Mag ook uit je eigen beeldmateriaal.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:08

Weerleggen is iets anders dan bekritiseren Knipoog
Kom zelf maar met een paar plaatjes aan. Dan zeg ik wel of het de juiste zijn Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:09

detour schreef:
Dat is dus net waar Arie eerder op doelde; het dier wat nu gefokt wordt is kennelijk minder in staat om die balans te verkrijgen dan de vroegere dieren; slijtage problemen komen sneller voor en menig paard (citaat S.vd Laarse, regulier paardenarts; holistisch arts en osteopaat:" De gemiddelde leeftijd van een sportpaard dat het naar de slager wordt gebracht bedraagt 5. 5 Jaar!!!!
Daarbij groeien de dieren te hard en hebben door hun grote bouw vaak rug- en beenproblemen, daarbij worden ze veels te snel belast terwijl ze laat zijn uitgegroeid en kun je beter langer wachten met rijden naar hoog nivo en voor een kleiner paard kiezen."

Steffi heeft het daar helemaal bij het rechte eind. De meeste mensen rijden een paard in als het 3 jaar is. Het is echter pas uitgegroeit als het (ik dacht) 7 jaar is. Veel paarden lopen dan al op hoog niveau, veel meer als ze lichamelijk aan kunnen. Als je daarbij ook nog op een verkeerde manier gaat trainen, is het einde natuurlijk snel in zicht....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:11

VValar schreef:
Kom zelf maar met een paar plaatjes aan. Dan zeg ik wel of het de juiste zijn Knipoog

Voor iedereen: dit is een super interresant artikel, werd er eerder door een andere bokker op gewezen. Vooral het laatste deel is echt de moeite waard om te lezen!

http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=de_Rijkunst

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:13

Uit dit artikel:

Wat zijn nu precies de juiste verhoudingen van het evenwichtskelet?

Deze zijn als volgt te kwalificeren:

1 de lengte van de hals moet even lang zij als die van de rug

2 de lengte van het voorbeen moet gelijk zijn aan de rompdiepte en aan de helft van de romplengte

3 de schofthoogte moet even lang zijn als de lengte van hoofd en hals tezamen

4 de ruglengte, moet 2/3 van de romplengte bedragen

5 de ruimte tussen de voor- en achterbenen moet tenminste evenveel zijn als de lengte van de rug en bij voorkeur langer

6 de hoogte en lengte moet gelijk zijn

7 een allround sportpaard behoort over veel bodem te staan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:14

VValar schreef:

En zo kaats je de bal weer terug, errug makkelijk, meid. Lips are sealed

Helaas weet Steffi (en dat is een hele goeie en ervaren paardenvrouw die helaas veels te veel paarden moet behandelen door dit soort acties) door haar theorie -en praktijkervaring te goed waar ze het over heeft...

Angela, zal ff je link bekijken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:25

Die foto onderaan van C van balen met ferro vind ik echt prachtig!
Leerzaam stukje trouwens, heb nooit op die manier naar "balans" gekeken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:41

VValar schreef:

Bovendien is het hoogst merkwaardig dat je van de vermeende topruiters naar goede rijfoto's zou moeten zoeken. Het behoort juist andersom te zijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:04

Volgens mij ging dit topic over het wel of geen actie ondernemen van de KNHS met betrekking tot de Rollkur / LDR.... Volgens mij dwalen we af..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:34

als dit de manier is om aan de top te komen, dan mogen ze wat mij betreft het hele wedstrijd gebeuren opheffen
zum kotsen is mijn mening
waar gaat het heen met de dressuur?
met "onze" sport?
en idd, je ziet in de ring steeds slechter achterbeen , slechter ruggebruik, kop in de krul en gaan , huppelen maar
dit heeft geen reet meer met dressuur (africhting van het paard) te maken
maar met "hoe krijg ik een spectulair plaatje voor elkaar
is dressuur dalijk alleen nog maar dta spectaculaire (in mijn ogen trieste) plaatje?
of wordn we nog een keer wakker en gaan we paarden weer trainen, gymnastiseren ?

ik ben bang dat de khns er weinig tegen kan doen, maar van mij mogen ze

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:35

Citaat:
Overigens, wat te denken van al die turnsters of topjudoka's die met 10 uur trainen per dag hun hele lichaam naar de galamieten helpen? Dat noem ik nou ook niet bepaald natuurlijk functioneren.

Met als enige verschil dat die er zélf voor (kunnen) kiezen. Knipoog