Wat was jou ergste val!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:21

super dom, mijn paard ging ineens op zijn knieen en achterbenen liggen en toen wou ik eraf stappen en stond hij weer op, toen maakte ik een koprol en kwam recht om mijn kan terecht met mijn hele lichaam er op, arm op 2 plaatsen gebroken ;(
ook een keer ging mijn paard rennen terwijl 1 beugel uit was (was hem aan het verstellen) en de ander was veel te lang en mijn teugels los waren, toen rende hij op de hoek af en makten een bocht van 90 graden en daar lag ik met een gekneusde heup ;(

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:21

AlexandraM schreef:
mijn ergste val was begin vorig jaar..nu bijna een jaar geleden... een ex renbaan paard ging er met me vantussen.. hij ging op zn hardst dus dat is snel voor een renpaard! en ben er toen op een vrij harde grond buiten vanaf gedondert....

heb er weken last van gehad en kon int begin niet goed adem halen

iets ergers gelukkig niet al voelde het echt of alles gebroken was toen ik op de grond lag

:(:) pijnlijk

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:23

Ik was een jaar of 8, ben met volledige lichaam (head-first) tegen de stenen muur aan gelanceerd. Cap aan gruzelementen, mijn wangen doorgebeten, overal bloed, kind half bewusteloos. Ambulance kwam er direct aan, mocht wel thuis slapen maar moest ieder uur wakker worden gemaakt en vragen beantwoorden omdat ik anders in een coma zou kunnen zakken. Hele hoofd bont en blauw, die cap heeft me echt wel gered destijds.

Week erna wilde ik trouwens direct weer naar de manege, maar dat leek mijn ouders en de dokters toch geen goed idee, heb wel 4 weken op de bank gelegen :')

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:23

UHm is lang geleden,

ik reed toen net een half jaartje paard en was 6
ik moest op voor mijn toen een heel groot paard( pony)
toen we moesten galopperen begon hij te bokken en viel ik er voor over af en kwam als eerts op me hoofd terecht,
heb toen een half jaar niet durven galopperen, daarna weer langzaam aan opgebouwt aan de long, omdat ik angst had voor te vallen
en nju heb ik geen angst op te vallen gelukkig,
ik stap zo op elk vreemd wild paard als dat zou moeten

hyppolyte

Re: Wat was jou ergste val!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:30

Ik heb even getemd, dit is al een heeeeeeeeeeeeeel oud topic. Moonie4ever moet maar echt nuttige berichten gaan plaatsen, i.p.v. sparen.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:32

Woeps, helemaal niet gezien :o

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:34

Is ook niet tegen jullie bedoeld, snap ook wel dat je niet naar de datum van het topic gaat zitten kijken.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:41

Dat was op 28 augustus 2009....

Paardje was net 2 maanden onder het zadel. We hebben hem netjes proffesioneel in laten rijden. En netjes met overleg en les mocht ik er dan op rijden. Tot de derde keer. Ik stapte net een halve volte, en ja hoor meneer ging aan de kletter. Hij ging recht op de kantine af. Dacht als hij nu stopt kan ik een bakje koffie komen halen. :Y)
Maar hij ging gelijk door op de linkerhand en stopte halverwege op de hoefslag met harde noodstop. Waardoor ik naar voren klapte, en op het moment dat ik snel achterover in het zadel wilde gaan zitten, ging hij er weer vandoor, waadoor ik zo tussen zijn voorbenen gleed. En hard terecht kwam.
Ben naar het ziekenhuis gebracht en had mn wervel gebroken, en die is daardoor gekanteld en 3 mega grote blauwe plekken op me arm, heup en bovenbeen. Was net voor het weekend. En wat ben je dan afhankelijk zeg. Kon helemaal niks. :( Kreeg een corset mee en die moest ik overdag aan doen en gelukkig met slapen af. En nu zoveel maanden verder heb ik nog steeds last van me rug. Mn spieren zijn verzwakt. Maar nu met fysio gaat het stukken beter. :D

Milouhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:45

4 jaar geleden van me 3 jarige e-pony,.
Ik had hem net een maandje en hij was altijd braaf stapte ik op steigerde.. en dat had je natuurlijk niet verwacht.. boem lacht ik op betonnen grond.. gelukkig zag me vader het.. hij zo moet ik ambulance bellen.. ik zo nee gaat wel.. Ik had bloed neus en had toch barstje in me rug ben er gewoon mee doorgelopen :( en nu nog steeds last van :( en gaat waarschijnlijk ook niet mee over.. dus als je echt pijn heb laat je gelijk controleren is echt een tip van me..

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:58

Mijn ergste val is ongeveer vier jaar geleden gebeurt.
Het was nog met mijn vorige pony. Hij schrok ergens van, sprong opzij en rende weg. Door dat opzij springen zat ik al niet zo stevig meer. Maar toen midden in de bak sprong hij nog een keer opzij en ging ik rechtdoor. Toen met ik met een mooie duik het zand ingegaan.
Ben er daarna niet gelijk meer opgegaan, want ik was erg duizelig en had veel pijn in mijn arm. Na even te zitten aan de kant ging het ook niet veel beter. Toch maar besloten om naar het ziekenhuis te gaan.

In het ziekenhuis zeiden ze dat ik een hersenschudding had, mijn neus was gekneusd, want ook daar had ik veel pijn in. De pijn in mijn arm was weggegaan tot gewoon spierpijn, maar mijn rug ging juist meer pijn doen. Daar heb ik me later eens voor na laten kijken, maar daar is niks uit gekomen.
Drie dagen na mijn val heb ik een paar dagen niet kunnen lopen door de pijn in mijn rug.

Alles is weer goed gekomen. Ik ben later nog een keer op mijn gezicht gevallen en weer mijn neus gekneusd, dus mijn neus zal altijd wel gevoelig blijven. Aan mijn rug heb ik een blessure overgehouden. Ongeveer twee jaar lang ik ik er erg veel last van gehad.
Nu gaat het wel veel beter met mijn rug, maar een verkeerde beweging hoeft af en toe genoeg te zijn om er weer pijn in te krijgen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:20

Ongeveer drie jaar geleden ging ik met twee vrienden naar het bos. Stukje over de weg, netjes achter elkaar. Komt er een grote paardenvrachtwagen aanrijden en die vond het niet om wat gas terug te nemen. Mijn paard schrok, sprong (eigenlijk vrij onschuldig) een meter opzij maar daar lag een sloot. Dus we gleden de sloot in en vielen aan de andere kant op ons rechterzij in het maïsveld. Mijn been onder mn paard. Zo snel als we lagen stonden we ook weer overeind. En we hadden beiden niets, godzijdank!
Hoewel het steeds beter gaat, heeft mijn paard nu nog steeds schrik van (dichtbij) passerende vrachtwagens. :\

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:23

Afbeelding

Deze! Haha, ben gelukkig nog maar 2x gevallen. Deze was een vrij domme val, was super geconcentreerd naar m'n benen aan het kijken (wou aanspringen, wat ze vrij moeilijk deed), en toen schrok 1 van de paarden (niet op foto), waarop de pony schrok en het op een rennen zette. Natuurlijk schrok Quintina ook.

Zoals je ziet, zijn m'n beide handen links in haar nek. Vraag me niet hoe, maar ben er in geslaagd réchts te vallen! Mooi tussen de paaltjes, met m'n zweepje nog in m'n hand :D

Weekje rugpijn gehad, dat was alles :)

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:39

Afgelopen mei. Was een demonstratie springen aan het geven met drie vriendinnen gekleed in een bijen pak.
Het inspringen en alles ging goed, ook gewoon voor publiek. We gaan uiteindelijk beginnen aan het echte proefje. We nemen de eerste hinderenis, pony geeft een bok na de hindernis.. En ik kletter zo voor al die mensen vol op mn hoofd (echt recht naar beneden) hoorde t kraken in mn nek / rug alsof je een cola fles breekt zegmaar.
En tja, toen lag ik daar voor dood op de grond. Ik deed niks meer, keek heel dood uit mn ogen. Sommige mensen hadden de tranen in de ogen. Ze dachten niet veel goeds. Maar, na even liggen kon ik zwaaien, omdraaien en weer op mn paard stappen en doorrijden.

Gevolg: giga rugpijn, overal spierpijn, 2 gekneusde ribben, last van mn schouders. En soms heb ik er nog steeds last van.

Verder ook een keer met een springwedstrijd over de kop geslagen met dezelfde pony.

En gister ben ik voor het eerst sinds tijden, weer van dezelfde pony af gekletterd. Tja, wat wil je als het beestje 5mnd heeft stilgestaan en weer opgebouwd mag worden.
Gevolg: ademen doet pijn, lachen etc allemaal. Maar dat valt mee :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:46

Toen ik op de manege op Pablo reed, een fjord. We gingen met zn allen galloperen (doen we niet heel vaak, omdat de pony's daar fris van worden, en beginnen te bokken etc.) Achterste pony, Joris, begon te bokken, en ruiter viel er na 2 rondjes van bokken af, tegen de bakrand. Door de knal die dat gaf, schrok de pony waarop ik zat, en viel ik dus. Was mijn eerste échte val. Ik weet nog dat ik onder het vallen dacht: Hé, ik val, en toen ik op de grond lag: Dit valt best mee...
totdat een andere Fjord eraan kwam, en niet mer uit kon wijken. Hij wilde over mij heenspringen, maar tis nogal een kluns, en hij raakte met zijn achterhoef keihard mijn rug. Ik kreeg geen lucht meer..
Heb halfjaar mank gelopen, en regelmatig rugpijn gehad. Daarna pas naar dokter geweest :') Bleken mijn spieren nog steeds gekneusd te zijn, maar mijn 'goede' spieren hadden de normale bewegingen, zoals lopen, oid, overgenomen, maar zodra er een onverwachte beweging kwam, zoals struikelen, misstap van paard ed, namen de oude spieren het automatish over. Was erg pijnlijk. Heb nog steeds wel een zwakke rug.

Edit: Dit is op de manege waar ik vrijwilliger ben gebeurd.. niet in mijn vaste les :)
Laatst bijgewerkt door Inney op 19-01-10 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:47

_pauline_ schreef:
Afgelopen mei. Was een demonstratie springen aan het geven met drie vriendinnen gekleed in een bijen pak.
Het inspringen en alles ging goed, ook gewoon voor publiek. We gaan uiteindelijk beginnen aan het echte proefje. We nemen de eerste hinderenis, pony geeft een bok na de hindernis.. En ik kletter zo voor al die mensen vol op mn hoofd (echt recht naar beneden) hoorde t kraken in mn nek / rug alsof je een cola fles breekt zegmaar.
En tja, toen lag ik daar voor dood op de grond. Ik deed niks meer, keek heel dood uit mn ogen. Sommige mensen hadden de tranen in de ogen. Ze dachten niet veel goeds. Maar, na even liggen kon ik zwaaien, omdraaien en weer op mn paard stappen en doorrijden.

Gevolg: giga rugpijn, overal spierpijn, 2 gekneusde ribben, last van mn schouders. En soms heb ik er nog steeds last van.

Verder ook een keer met een springwedstrijd over de kop geslagen met dezelfde pony.

En gister ben ik voor het eerst sinds tijden, weer van dezelfde pony af gekletterd. Tja, wat wil je als het beestje 5mnd heeft stilgestaan en weer opgebouwd mag worden.
Gevolg: ademen doet pijn, lachen etc allemaal. Maar dat valt mee :)

Bah... :(

beterschap :(:)

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:49

Lekker voelt t ook allemaal niet, hahaha. Maar ach, dan moet je maar niet paardrijden denk ik dan, het is een risico. :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:52

Dat is waar, en ik neem het risico graag :+

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:00

hahaha daarom. En daarom stappen we de komende tijd alsnog op peerd lief omdat ie toch echt weer de lessen in moet uiteindelijk. _O-

Kikii1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:46

Is al heel lang geleden..
Maar dat was mijn eerste pony, en ik ging eens naar buiten..
mijn papa moest wel langs me lopen, want ik durfde het nog niet alleen omdat ik haar nog niet goed kende.
maar mijn vader moest zo koppig zijn, en het halstertouw gewoon losklikken, en iets later ging het mis.
Ze begon te dribbelen, en ik kreeg haar met geen enkele mogelijkheden meer vooruit,
En ze maakte een misstap en schoof in de sloot, terwijl ik nog op haar zat!
Ze zakte op haar kont, en ik wou er onderuit glippen..
Maar mijn voet zat vast!
Op het moment dat ze naar achter viel, kreeg ik mijn voet net los en kon ik er net onderuit glippen.
mijn vader is bij haar gebleven, en ik ben het stukje op mijn aller hardst terug naar de manege gerent.
Daar zijn ze met de hummer vertrokke en hebben ze zo mijn paard uit de sloot gevist..
had zoveel medelijden..
Maar dat is zo'n 6jr geleden.
En ben nu nog bang van de sloten! zelfs als ik in de auto zit :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:50

ik ben een keer van en shetlander geduveld en daar val je hard vanaf omdat ze zo klein zijn hij sleepte mij met mn 65 kilo aan zn teugels door het zand, koppig beestje ik had mn rug gekneusd aan de onderkant en lag plat en voel het nu nog regelmatig op die plek terug is nu 12 jaar geleden

Kikii1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:53

franka75 schreef:
ik ben een keer van en shetlander geduveld en daar val je hard vanaf omdat ze zo klein zijn hij sleepte mij met mn 65 kilo aan zn teugels door het zand, koppig beestje ik had mn rug gekneusd aan de onderkant en lag plat en voel het nu nog regelmatig op die plek terug is nu 12 jaar geleden

auww, dat isminder!
Heb ook 2 shetters gehad, en daar heb ik ook harde vallen meegehad,
Zelfs een keer dat ik er op wou gaan zitten, en er aan de andere kant gewoon af viel :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:58

Ik ben gelijk mijn allereerste les gevallen... Manegeeigenaresse liet me op een kreupele pony rijden en we gingen balkjes draven... pony stuikrelde en ik kwam onder zijn lijf...

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:01

mijn ergste val was 30 juni 2009 ik bleef met mijn voet achter een draad langs de bakrand hangen en ik wordt uit het zadel getrokken en breek mijn rug !!!

nu rijd ik nog steeds niet maar hoop het in het voorjaar op te pakken...

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:02

Nou, niet echt een val.
We gingen voor de 3de keer met mijn pony naar het meer samen met een vriendin die zat ook op haar pony verder niemand.
We stapten een beetje door het water en voor dat ik het wist lag m'n pony! was niet zo heel diep maar toch modder water happen en zorgen dat m'n been niet plat gerold werd want me pony ging uitgebreid liggen rollen, net op tijd m'n voet eronderuit gehaald. En toen die pony nog tja die rende weg, ik kreeg hartkloppingen oh wat was ik bang dat Prince de weg op zou rennen, gelukkig kwam ie al vlug naar de pony van me vriendin maar anders.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:02

Nou, wat een vallen hier zeg.
heftig..