slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:34

Nou, sorry als ik iemand tegen zijn tere ziel heb geschopt!

Ik ga echt eens research doen in mijn omgeving want dan is er dus iemand die niet de waarheid spreekt als die verteld dat het rustig en zonder problemen ging! Ik heb net geteld en ken dus minimaal 20 paarden die zijn ingeslapen dus daar moet dan statistisch gezien een horror-verhaal tussen zitten.

Voor de goede orde: als iemand dit meemaakt vind ik dit dus zeker oprecht verschrikkelijk voor diegene.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:39

Norway_girl schreef:
@ Lorelei
Vind dit wel een vaag verhaal hoor. Gewoon geen goede dosis gegeven. Zelfs de beste maken fouten hoor Knipoog En wat het verder betreft ben ik het met Tessie eens Bloos

voor jullie een vaag verhaal voor mij niet!ik was erbij en jullie niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:50

Tiessie schreef:
En wat betreft er wel of niet bij zijn: als je zeker wilt weten dat het goed gebeurd moet je erbij zijn of iemand die jouw paard kent en die jij vertrouwd. Da's mijn mening. Ik ben er zelf bijgeweest en heb verder iedereen weggestuurd, dat laatste moment was van mij en Artiest samen. Je laat je vriend(althans dat was Artiest voor mij) niet alleen sterven. En als je denkt dat je het niet kan: je kan het wel, op dat moment doe je het gewoon, dat ben je verplicht, je moet. Als het klaar is komt je eigen verdriet, mijn hart is toen ook gebroken.

Bij mij hetzelfde verhaal Tiessie.
En ik ben het roerend met je eens, dat hoort bij het "eigenaar zijn" Je draait op voor de lusten En de minder leuke dingen!
Of je nu kiest voor spuitje of slacht, je laat je paard op dat moment niet alleen, tenminste ik zou het mezelf nooit vergeven.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:04

ik vind ook dat je er als eigenaar bij moet zijn eigenlijk.het is heel zwaar,maar als je het eenmaal gedaan hebt zal het je een goed gevoel geven.ik was er niet bij toen mijn paard weg ging,maar dat komt omdat mijn vader net was overleden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:06

Zo, jij hebt het ook flink voor je kiezen gehad, je paard moeten afgeven EN je vader. Dat moet niet makkelijk voor je geweest zijn....

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:14

het was ook niet makkelijk,mar voor beide partijen was het beter zo.mn paardje kon bijna niet meer lopen en mn vader kon niet meer beter worden.helemaal met de kerst en oud en nieuw is het best zwaar.maar het ergste vond ik nog,dat ik mijn trouwe paardje niet zelf weg heb kunnen brengen,altijd hard voor mij gewerkt.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 23:45

Die vechtverhalen bij een spuitje komen in de wereld omdat degene die dat gezien heeft blijkbaar geen flauwe notie heeft wat er gebeurt. Beide methoden zijn zeer vervelend en verdrietig, en wie vertelt de verhalen van de slager die misschoot ? Wie was erbij dat zn paardje schokkend en stuiptrekkend neervalt en dus nooit dood is zoals ierdereen hier zegt. En degene die het over vechten hebben dan weet je helemaal niet wat er gebeurt op dat moment. Geen van beide is perfect of ideaal. Had die 30 jarige pony naar de slager gebracht met zn gebroken been, dan had hij daar misschien misgeschoten zodat hij ook viel en zn nek brak. Er kan toch van alles een keer mis gaan ? Waar mensen werken gaat het ook wel eens fout. Een paard voelt de vloeistof niet aankomen net zo min als dat hij een slager met mes en pistool aan ziet komen lopen. Jullie maken het zelf allemaal nog erger dan dat het is. Geen wonder dat je paard dat aanvoelt en op jou reageert !

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:16

Nee idd perrokai. 13 december 2005 heb ik mijn allerliefste moeten laten inslapen. Hij is vantevoren verdoofd, hij kreeg een infuus en daarna narcosevloeistof ingespoten via het infuus. Daarna is ie mbv zo'n grote mattenwand op de grond gelegd. Het gevoel wat er door je heen gaat als ie op dat moment door zijn benen zakt is ONBESCHRIJFELIJK. Toen hij goed en wel lag ben ik bij zijn hoofd gaan zitten, hij ging heel rustig "onder zeil" terwijl ik z'n hoofd streelde. Daarna werd de fatale vloeistof via het infuus toegediend. Ik had ZO de neiging om STOP!!! te roepen, maar wist dat dat geen oplossing was voor mijn allerbeste maatje. Hij is met zijn hoofd op mijn schoot gestorven. Het is het laatste wat ik voor hem heb kunnen doen. De twee dierenartsen die hem jarenlang behandeld hebben waren erbij, met tranen in hun ogen. Want het was zo'n mooi dier, hij zag er nog zo schitterend uit. Een heel trots dier ook die alles gegeven heeft. Er is geen worsteling geweest, terwijl het een echte vechter was. Hij was pas 13 jaar, ik had hem vanaf veulen uit een moeder waar ik twaalf jaar op gereden had. Ik doe het met mijn volgende paard weer zo. Wij zijn enorm goed opgevangen daar door die twee DA, allebei fantastische mensen met een groot hart voor dieren. Om deze reden zou ik de volgende keer niet naar het slachthuis gaan, niet omdat dat paard onwaardig zou zijn, maar puur voor mijn eigen gevoel. Dat ik dat als laatste gebaar naar mijn paard toe kan doen...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:42

Zo zou ik het ook het liefste willen Maikeltje! Ook puur voor mijn eigen gevoel. Maar die spookverhalen ...........ik kan me best voorstellen dat dat een enorme indruk op iemand maakt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 04:30

Ja Perrokai, maar dessalniettemin hoop ik dat mijn huidige paard als ie heeel oud is gewoon sterft uit ouderdom, vredig in de wei.
Want zelfs nu, na twee jaar, dat beeld blijft op je netvlies gebrand.
En datzelfde hoop ik natuurlijk voor jouw Sam.
Ook wens ik het niemand toe die beslissing ooit te moeten maken. Het is de zwaarste geweest van mijn leven, dat kan ik je wel vertellen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:21

lorelei schreef:
Norway_girl schreef:
@ Lorelei
Vind dit wel een vaag verhaal hoor. Gewoon geen goede dosis gegeven. Zelfs de beste maken fouten hoor Knipoog En wat het verder betreft ben ik het met Tessie eens Bloos

voor jullie een vaag verhaal voor mij niet!ik was erbij en jullie niet.

Wow rustig maar hoor. Jemig mina zeg je voelt je erg aangevallen zeker? Het is mijn mening en ik vind het vaag ja! Ik heb vaak genoeg gezien hoe een paard een spuitje kreeg en ik heb ze nog nooit zien spartelen! Dus de dosis was gewoon niet goed.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:29

Norway_girl schreef:
Wow rustig maar hoor. Jemig mina zeg je voelt je erg aangevallen zeker? Het is mijn mening en ik vind het vaag ja! Ik heb vaak genoeg gezien hoe een paard een spuitje kreeg en ik heb ze nog nooit zien spartelen! Dus de dosis was gewoon niet goed.

Helemaal mee eens! Er kan altijd wel eens iets misgaan, bij spuiten en bij slachten, de 1 heeft een vreselijke ervaring bij spuiten en de ander bij slachten. Laten we hopen dat als voor onze paarden die tijd komt, het rustig en vredig en zonder complicaties verloopt.....en we er allemaal een "goed" gevoel aan over houden !

Gelukkig nieuwjaar allemaal !
Party!! OK dan! Party!!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:58

ik voel me helemaal niet aangevallen.
ik vertel alleen mijn verhaal.waarom zou ik me aangevallen moeten voelen?we hebben allemaal onze eigen mening,en meningen verschillen nou eenmaal.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:07

Ik heb vorig jaar mijn verzorgpaarje samen met de eigenaar weg gebracht... We hebben hem in laten slapen , en we hebben hem wel degelijk toen die op de grond lag en zijn dodelijk injectie kreeg zien spartelen! ALs of hij met zjin voorbeen aan het schrapen ,of hoe moet ik dat zeggen hij lag op de grond en met 1 voor been lag die op de grond te slaan, schrapen alsof die weer op wou staan!
Als je dat geen vechten noemt weet ik het niet , hij heeft daarna ook gelijk een 2 de dosis gehad en is toen dood verklaard.
GEloof me als je zo iets ziet, zo iets mee maakt , dan wil je alleen maar een snelle dood voor je paardje..
Ik ben er enorm van gechrokken want had verwacht dat die wel gelijk zou overlijden , maar geloof me ozz was echt een vechter.
tot in zijn dood!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:18

Perrokai schreef:
Norway_girl schreef:

Helemaal mee eens! Er kan altijd wel eens iets misgaan, bij spuiten en bij slachten, de 1 heeft een vreselijke ervaring bij spuiten en de ander bij slachten. Laten we hopen dat als voor onze paarden die tijd komt, het rustig en vredig en zonder complicaties verloopt.....en we er allemaal een "goed" gevoel aan over houden !

Gelukkig nieuwjaar allemaal !
Party!! OK dan! Party!!

AMEN Afgod

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:17

Wil ik nu niet eens over nadenken.
Beide hebben zo zo'n voor & nadelen.
Ik bekijk de situatie wanneer hij voorkomt dan wel.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:57

Ik lees ff mee..

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:48

Heb zojuist 2 foto's op het net gevonden van een slechte, vieze, ouderwetse slager! mensen mensen echt afgreiselijk, als dat vroeger zo ging Verdrietig ! Een merrie hing daar met haar benen omhoog in de touwen, man stond met een bijl in zijn hand. Echt verschrikkelijk.
Ik moet dus wel zeggen dat de slager van tegenwoordig veel netter te werk gaat en NIET met een bijl.
Je leest op het net ook beel dat er mensen zijn die actie's ondernemen tegen het slachten van paarden (ja ik weet dat dat voornamelijk om echt afslachtingen gaat) maar ook mensen die actie's starten tegen het "normale" slachten. Dat vind ik ook niet goed!

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:50

Het slachten gaat nu (gelukkig) op een veel meer diervriendelijke manier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:46

PERENBOOMPIE schreef:
@weshcobfan hoezo dit snap ik niet,wannneer je hem naar de slacht kunt brengen kun je hem toch net zo goed naar de dierenarts brengen en daar in laten slapen of denk je dat de slager hem in je achtertuin slacht en gelijk gaat uitbenen en verwerkt ??!!

simpel: ik kies voor de slacht op het moment dat het paard nog transporteerbaar is. Het is imo gewoon sneller voorbij dan. Mocht het paard niet meer transporteerbaar zijn, zal er een dierenarts moeten komen om mijn pony te laten inslapen.

Dood is dood, het is slechts een omhulsel wat er overblijft. Liever snel voorbij dmv een schot, dan langzamer dmv spuitje. Wat er met het omhulsel gebeurd maakt mij niet uit, maar ik wil gewoon niet mensen en kinderen mijn pony onder een zeil zien. Er wonen kennissen recht tegenover de stal, die wil ik er niet mee opzadelen als dat niet nodig is. Andere kant op kijken is niet altijd mogelijk... als je er uitzicht op hebt.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:52

Mijn eerste pony moesten we nadat ik hem 2 maanden had ook in laten slapen, hij kon geopereerd worden, maar dan moest hij pijn lijden en er was nog een grote kans dat hij dan alsnog doodging! Dat konde we dat arme beest niet aandoen!
Hij had een onbekende soort koliek! Is nogsteeds niet bekend, en het is nu al 6/7 jaar geleden
- En hij is gelukkig nièt geslacht!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:10

Welshcobfan schreef:
Dood is dood, het is slechts een omhulsel wat er overblijft. Liever snel voorbij dmv een schot, dan langzamer dmv spuitje. Wat er met het omhulsel gebeurd maakt mij niet uit, maar ik wil gewoon niet mensen en kinderen mijn pony onder een zeil zien. Er wonen kennissen recht tegenover de stal, die wil ik er niet mee opzadelen als dat niet nodig is. Andere kant op kijken is niet altijd mogelijk... als je er uitzicht op hebt.

Vraagje: Je weet dat hij na dat schot niet dood is ? En dat hij daarna doodbloed ??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:03

Perrokai schreef:
Welshcobfan schreef:

Vraagje: Je weet dat hij na dat schot niet dood is ? En dat hij daarna doodbloed ??

ze zijn hersendood en voelen niets meer.
maar ieder zijn keuze,toch?
alleen als het paard niet meer te vervoeren is ,krijgt het bij mij een spuitje, en anders een rit naar de slager.
je hebt altijd voor en tegen standers Knipoog je moet doen waar je je het fijnst bij voelt ,want het is al erg genoeg als je maatje er niet meer is.

en weet je hoeveel dieren er per dag geslacht worden?
als dat echt zo erg zou zijn hadden ze daar allang iets anders op gevonden Knipoog
Laatst bijgewerkt door mirgino op 01-01-07 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:09

ik zou het paard toch maar laten slachten
liever dat dan dat ze zo lang lijden !

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:25

mirgino schreef:
ze zijn hersendood en voelen niets meer.
maar ieder zijn keuze,toch?
alleen als het paard niet meer te vervoeren is ,krijgt het bij mij een spuitje, en anders een rit naar de slager.
je hebt altijd voor en tegen standers Knipoog je moet doen waar je je het fijnst bij voelt ,want het is al erg genoeg als je maatje er niet meer is.

Dat zeg ik ook de hele tijd, dat klopt. Maar omdat de 1 zegt over het vechten bij een spuitje en de ander zegt bij een pin hij voelt niets meer, niemand weet dat, of een paard dat wel of niet voelt op dat moment en wat hij precies wel of niet voelt. Dus het blijft een beslissing waar je je zelf het beste bij voelt de rest weten we nml. niet. Als het kon kozen we allemaal voor de natuurlijke dood maar zelfs dat kan een lijdensweg betekenen. Kijk maar bij mensen. Dus in geval van nood kies ik voor de snelste manier en dat is waar hij het snelst kan zijn of waar hij het minst voor moet lijden, dat lijkt me het eerlijkst. Alleen bij mij mag hij niet voor consumptie gebruikt worden.......