Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ranike

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:54

ik vind dat je de pony dan moet verkopen hoe hard het ook is je kan er niet eeuwi op rijden.het is niet anders.je kan die pony niet in de stal laten staan hoe erig het ook kan zijn.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:14

ranike schreef:
ik vind dat je de pony dan moet verkopen hoe hard het ook is je kan er niet eeuwi op rijden.het is niet anders.je kan die pony niet in de stal laten staan hoe erig het ook kan zijn.

Maar er zijn andere dingen dan rijden.. Ieder paard kan in principe voor de kar, je kunt andere begeleiden terwijl zij op jouw pony rijden, je kunt vrijheidsdressuur doen etc.
Waarom meteen verkopen?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:16

ranike schreef:

Je hebt duidelijk geen flauw idee hoeveel je van een pony kan houden, als je zoveel van dat beestje houd ga je hem niet verkopen omdat je te groot bent, er zijn genoeg andere dingen vrijheiddresuur, voor de kar etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:37

spoekie schreef:
ranike schreef:

Maar er zijn andere dingen dan rijden.. Ieder paard kan in principe voor de kar, je kunt andere begeleiden terwijl zij op jouw pony rijden, je kunt vrijheidsdressuur doen etc.
Waarom meteen verkopen?

Dat denk ik ook, maar je moet er idd niet meer op gaan rijden...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:56

inderdaad, ik heb twee jaar juist een kleintje erbij gekocht, zonder rijden als doel. het gaat mij nl niet om het rijden, maar om de band, de vriendschap, het vertrouwen, etc.etc.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:18

als jij je pony verkoopt omdat je tegroot bent vind ik dat geen stomme reden hoor... hangt denk ik ook van de situatie af

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:42

Najah, ik vind het egoistisch. Pony heeft al die jaren zn best voor je gedaan, en omdat je er nu niet meer op kan rijden moet ie maar weer weg. het is geen speelgoed, maar een levend wezen.... Nee, imo is dat niet eerlijk tegenover je pony.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:45

myrtheJ schreef:
Najah, ik vind het egoistisch. Pony heeft al die jaren zn best voor je gedaan, en omdat je er nu niet meer op kan rijden moet ie maar weer weg. het is geen speelgoed, maar een levend wezen.... Nee, imo is dat niet eerlijk tegenover je pony.

Als hij het bij een ander persoon beter heeft/krijgt, vind ik het een goede keuze!
Juist niet egoistisch!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:45

Dat vind ik een beetje ver gaan als je hart bijvoorbeeld bij wedstrijden ligt en je bent uit je pony gegroeid en je kan er niet twee onderhouden vind ik het eerlijkste tegenover de pony om hem weg te doen en een andere te kopen. Anders ga je onbuwust uiteindelijk je paard daar de schuld van geven.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:51

dat bedoel ik ook.
Of als je het heerlijk vind om lange buitenritten te maken maar je groeit echt uit je pony en koopt dan een grotere waar je lange tochten mee kan maken. En je zoekt dan een huis waar je oude pony het ook leuk heeft.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:53

ja dat is juist veel nobeler om het zo amar te zeggen dan je pony te houdne en er niks meer mee te doen.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:40

myrtheJ schreef:

Ik ben het niet met je eens.. het ligt er aan wat het beste voor je
pony is.. Al is het een beesie van bijv. een jaar of 8. En je kan dr zelf
niet meer op.. Vind jij het dan eerlijk om dan maar niks meer met hem te
doen. Dan zou je hem beter aan iemand kunnen verkopen aan iemand
die er nog wel plezier van kan hebben.. en dat je pony nog lekker bereden
kan worden door iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:42

Dat zou ik ook doen idd, verkopen aan iemand met kleine kindjes die er leuk op kunnen rijden en mee kunnen knuffen en poetsen... is het leukste voor de pony toch?

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:45

Tja ik vind dat @myrtheJ , het iets realistischer moet bekijken.

miloetje

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:48

ik heb mijn merrie ook verkocht aan een meiske van 8. En is dat Egiostisch?
maar daar gaat dit topic eigelijk niet over Bloos

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:28

Kijk, ik vind, als iemand te groot is, dan kan je soms de pony in de weg zitten als je niet netjes kan blijven zitten, maar dat is ook zo als je goed op je pony past, als je niet te zwaar bent vind ik het goed, want als je je pony misschien een beetje hinderd, en je pony vind rijden alsnog heel erg leuk, waarom dan stoppen als jullie samen zoveel plezier hebben? Ik was gestopt met rijden op mijn vz shetlander maar toen kwam ze nog maar heel traag naar me toe en voond het niks meer, toen heb ik een shetlandfokkerij gemailt, ik kreeg snel bericht terug, en die zeiden: als je ZONDER zadel netjes zit en dus op de goede plaats van de rug zit, dan is dat geen probleem!

De volgende dag ging ik naar mijn vz shetlander toe en haar eigenaren vonden het jammer dat ik niet meer op haar reed want de shet had duidelijk plezier in de ritjes die we maakten...
de eigenaar heeft een dochter die ook in de paardenwereld zit en die zei ongeveer precies hetzelfde als de shetlandfokkerij.
dus heb ik besloten er weer op te rijden en nou rent ze naar me toe en hinnikt zachtjes, ik wissel veel af, maar als ik gereden heb komt ze altijd wel sneller maar ze is er weer een stuk vrolijker van geworden, en nou gaan er mensen denken: waarom zoek je dan geen ander ruitertje die er goed op past, vaak zijn die minder ervaren en dat is niet zo handig bij deze shet... ze luisterd eigenlijk alleen goed bij mij met rijden en als er iemand anders op zit wil ze niet stilstaan ze wil niet een heel eind van me weg rijden ZONDER dat ik er bij ben...

sorry voor het lange verhaal, maar zo denk ik er dus over
ik bedoel, het ziet er niet uit nee, maar ik vind plezier toch wel het belangrijkste voor jou EN VOOR JE PONY !
En je moet natuurlijk niet te zwaar zijn.. Knipoog maar dat hoord natuurlijk bij geen enkele pony.
En ik rijd dus echt niet altijd, ik wissel af, ik denk 1 keer in de week lekker rijden buiten... en de rest longeren, mennen, wandelen, los laten, springen aan de hand... dat soort dingen Lachen

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:29

Leandra15 schreef:
Tja ik vind dat @myrtheJ , het iets realistischer moet bekijken.

hier ben ik het mee eens, het beestje heeft veel voor je gedaan je kan toch ook nog andere leuke dingen doen? het gaat toch niet alleen om het rijden?!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:02

MarEst schreef:
Kijk, ik vind, als iemand te groot is, dan kan je soms de pony in de weg zitten als je niet netjes kan blijven zitten, maar dat is ook zo als je goed op je pony past, als je niet te zwaar bent vind ik het goed, want als je je pony misschien een beetje hinderd, en je pony vind rijden alsnog heel erg leuk, waarom dan stoppen als jullie samen zoveel plezier hebben? Ik was gestopt met rijden op mijn vz shetlander maar toen kwam ze nog maar heel traag naar me toe en voond het niks meer, toen heb ik een shetlandfokkerij gemailt, ik kreeg snel bericht terug, en die zeiden: als je ZONDER zadel netjes zit en dus op de goede plaats van de rug zit, dan is dat geen probleem!

De volgende dag ging ik naar mijn vz shetlander toe en haar eigenaren vonden het jammer dat ik niet meer op haar reed want de shet had duidelijk plezier in de ritjes die we maakten...
de eigenaar heeft een dochter die ook in de paardenwereld zit en die zei ongeveer precies hetzelfde als de shetlandfokkerij.
dus heb ik besloten er weer op te rijden en nou rent ze naar me toe en hinnikt zachtjes, ik wissel veel af, maar als ik gereden heb komt ze altijd wel sneller maar ze is er weer een stuk vrolijker van geworden, en nou gaan er mensen denken: waarom zoek je dan geen ander ruitertje die er goed op past, vaak zijn die minder ervaren en dat is niet zo handig bij deze shet... ze luisterd eigenlijk alleen goed bij mij met rijden en als er iemand anders op zit wil ze niet stilstaan ze wil niet een heel eind van me weg rijden ZONDER dat ik er bij ben...

sorry voor het lange verhaal, maar zo denk ik er dus over
ik bedoel, het ziet er niet uit nee, maar ik vind plezier toch wel het belangrijkste voor jou EN VOOR JE PONY !
En je moet natuurlijk niet te zwaar zijn.. Knipoog maar dat hoord natuurlijk bij geen enkele pony.
En ik rijd dus echt niet altijd, ik wissel af, ik denk 1 keer in de week lekker rijden buiten... en de rest longeren, mennen, wandelen, los laten, springen aan de hand... dat soort dingen Lachen

Toch zitten er een hoop gaten in je verhaal. Want een zadel verdeelt de druk, waardoor het niet alleen maar op één deel van de deel al je gewicht komt. Daarnaast haal je de pony uit balans, omdat jij zo ver er bovenuit steekt. Ook kun je niet normaal drijven. En weet jij zeker dat jij netjes zit? Dat jij vastgeplakt zit in je draf, dat je je handen onafhankelijk houdt en stil etc.

Mijn vzpony wil ook het liefst achter mij aanlopen. Maar ik heb toch een meisje van 12 gevonden, die erg klein is. Die heeft wel voldoende ervaring en krijgt haar dus wel zover om naar haar te luisteren. Lukt iets niet? Dan help je dat kind gewoon. Als je tijd hebt om te rijden, heb je ook tijd om een kind te begeleiden. Die kan zo ook veel leren en dat gaat op een gegeven moment echt wel goed. Want ze luisterde naar jou waarschijnlijk ook niet meteen. Die dingen die jou opnoemt, noem je uitproberen: kijken wat ze wel en niet kan maken. En dan kun je dus gewoon een kind vertellen wat hij/zij moet doen en dan lukt dat na een tijdje wel.

Want ik vind het zo typisch dat de eigenaar van mijn verzorgpony's, dus vindt dat het niet meer kan als je te groot bent. En hij is zowel shetlandfokker als veearts.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:06

idd spoekie!
Ik vind het nogal een "goedpratend " verhaal, zeker haar eerdere post. Alle negatieve dingen goedpratend.Zoals deze:
Citaat:
Kijk, ik vind, als iemand te groot is, dan kan je soms de pony in de weg zitten als je niet netjes kan blijven zitten, maar dat is ook zo als je goed op je pony past,

Blond
wanneer je nog niet netjes kán zitten, kun je dat verbeteren....
Wanneer je je pony hindert door je lengte, kun je daar niks aan doen.....

Ook wanneer je langer bent zit je vaak aan het max gewicht wat de shet veilig kan dragen.

Ookal vind hij het nu leuk, dat geloof ik echt wel! ,hij kan niet weten dat z'n gewrichten hierdoor vroegtijdig kunnen gaan slijten. Daar moet de verzorgster rekening mee houden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:18

superwoman schreef:
idd spoekie!
Ik vind het nogal een "goedpratend " verhaal, zeker haar eerdere post. Alle negatieve dingen goedpratend.Zoals deze:
Citaat:
Kijk, ik vind, als iemand te groot is, dan kan je soms de pony in de weg zitten als je niet netjes kan blijven zitten, maar dat is ook zo als je goed op je pony past,

Blond
wanneer je nog niet netjes kán zitten, kun je dat verbeteren....
Wanneer je je pony hindert door je lengte, kun je daar niks aan doen.....

Ook wanneer je langer bent zit je vaak aan het max gewicht wat de shet veilig kan dragen.

Ookal vind hij het nu leuk, dat geloof ik echt wel! ,hij kan niet weten dat z'n gewrichten hierdoor vroegtijdig kunnen gaan slijten. Daar moet de verzorgster rekening mee houden.

ik vroeg me al af wanneer iemand hiermee zou komen, hihi! Knipoog
jij bent verantwoordelijk voor de gezondheid van de pony, en die pony kan het nog zo leuk vinden, als het slecht voor haar is doe je er beter aan om niet meer te rijden. je geeft zelf al genoeg andere dingen aan die je met haar kunt doen. ze wordt heus niet ongelukkig als je andere dingen doet dan rijden. misschien moet ze even wennen aan de omschakeling, maar verder ook niet. het is aan jou om die verantwoordelijkheid te nemen!

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:30

Ik doe mijn pony echt niet meer weg, als je er niet meer op kan rijden kan je zat andere dingen doen met je paard je kunt hem lekker longeren of voor de kar beleren.

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:33

Ik vind dat je vooral naar het gewicht kan kijken, soms denk ik van die pony kan dat meisje niet dragen, maar die pony loopt dan zo actief en vrolijk...
Het gevaarlijk er aan vind ik ALS de pony struikelt en valt, heb je meer kans dat je been eronder ligtr als je te groot bent voor een pony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:41

Dat zegt echt niks, of de pony actief en vrolijk loopt. Je moet kijken naar het gewicht, maar ook: iemand waar de voeten onder de pony uitkomen is gewoon te lang, en brengt dus de pony uit balans. En idd, veerle, het is idd gevaarlijk, je brengt die pony al uit balans, en als de pony valt...

miloetje

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:14

heb laatst een meisje van 9 op mijn vz shet laten hobbelen( zoek voor soort gelijke foto 2 pagina's terug) en ik vond het heel leuk om haar les te geven.. dus misschien neem ik haar vaker mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:39

Bedoel je de foto van claudia 23? Dat is prima.