. Vind het zéker interessant. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
smurf"]
ik bekap (nog) niet zelf, maar binnenkort ga ik wel zo'n cursus doen, maar dan een beetje in de buurt waar ik woon.
[/quote]
Toch kan ik je aanraden de reis te ondernemen hoor. Ben zelf afgelopen zondag van 6:00 - 21:30 van huis geweest om de cursus te doen en zou het zo weer doen. Echt een aanrader!
[quote="smurf schreef:...Smid nummer 3 wil er niets van weten en heeft me met de dierenbescherming gedreigd, hij is van mening dat een paard zonder hoefijzers altijd zere voeten heeft en noemt me dierenbeul.
Dierenbeul? Hij zal wel bang zijn voor z'n portemoniks.
Citaat:Dezelfde reden als waarom iedereen links opstijgt, dezelfde reden als waarom edereen denkt dat paarden ziek worden als ze bezweet zijn, dezelfde reden als waarom zelfs IJslanders die tot hun 6e op IJsland over de rotsen hebben gerend ineens hoefijzers krijgen als ze geimporteerd zijn, etc. etc Omdat we allemaal doen wat anderen doen en de meeste mensen redeneren zoals jij "anderen doen het en dan zal wel niet voor niks zijn dus doe ik het ook". Zo blijft die cirkel in stand.
Groeten,
Frans
FransVeldman schreef:Dan zijn er nog wat mensen die zeggen "ja maar met Endurance kan het niet" en "in de draverij kan het niet". Waarbij ik vervolgens twee voorbeelden geef van mensen die hoge prestaties halen in diezelfde situaties maar dan zonder ijzers maar dan hebben we er nog nooit van gehoord![]()
Jorie schreef:Maar goed, ik ben intussen aangemeld dus ga me een in dat forum mengen want wat betreft de blote voeten heb ik nog 1001 vragen. (idd onderandere wat te doen bij 2 verschillende hoeven)
Alleen even een technisch vraagje zeg maar, voor blonde ik..
Het forum komt op mij over als zo'n yahoo lijst. Berichten door elkaar zeg maar. Klopt dat of zit ik bij de verkeerde "afdeling"te kijken??
, alleen is hij na maart niet meer gestart? Er staat in het stuk jammer genoeg niets over het blootsvoets trainen, wel dat het paard in de bossen in Putten getraind wordt, zoals ik al vermoedde
: dan is blootsvoets mogelijk, die mogelijkheid hebben wij hier niet.promptertje schreef:Ik heb het gelezen, goed paard hoor, alleen is hij na maart niet meer gestart? Er staat in het stuk jammer genoeg niets over het blootsvoets trainen, wel dat het paard in de bossen in Putten getraind wordt, zoals ik al vermoedde
: dan is blootsvoets mogelijk, die mogelijkheid hebben wij hier niet.
En hij start op zandbanen, op Wolvega (split) zal het minder goed zijn. Wij starten altijd op Duindigt, ook een zandbaan, daar zie je best veel paarden op blote voeten in de koers. Alleen: de ijzers worden er dan vlak voor de koers onder vandaan gehaald.
Nogmaals bedankt voor het stuk!

FransVeldman schreef:Hoezo zouden hoeven moeten doorglijden? Als het goed is staan de voeten stil op het moment waarop de benen de grond raken, net zoals bij alle andere dieren én mensen.
shadow0 schreef:Bij mensen is dat niet altijd zo. Bij sporten als tennis en badminton is het juist belangrijk dat je kunt glijden en draaien, de schoenen mogen nadrukkelijk niet te stroef zijn. (Ook niet te glad overigens, dat spreekt voor zich)
Over in hoeverre dit van toepassing is op paarden laat ik in het midden.
promptertje schreef:Ah, dus de hoefschoenmakers zien ook het nut van doorglijden in. Het is dus niet het doorglijden dat schade veroorzaakt
Apple schreef:Farichta, lees graag even het hele topic.
Kort samengevat:
Hier staat al eerder uitgelegd dat de site en het forum niet worden aangevallen, maar dat dit topic meer een discussiepunt is over 'natuurlijk paardenhouden'. Vandaar ook dat het nog open staat.