[centraal] Gestolen paarden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:59

ik heb hem nou 2 keer gelezen maar snap et neit helemaal..... :?

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:33

Baronnetje : Dàt kan ik begrijpen. Ik heb er ook mijn tijd moeten voor nemen en heb het nog niet allemaal uit. Je moet echter de voorname punten aanduiden en meermaals lezen. Zo komt er uit dat de Eur.Commissie een website beschikbaar zal stellen om de lidstaten toe te laten de geactualiseerde lijsten met informatie openbaar te maken(dat is vooral met het oog op internationale uitwisseling van gegevens).
Dat het paspoort voor de paardachtige uniek is en voor de hele levensduur van het dier(de EC wil niet dat een dier meer dan één levensnummer krijgt of zelfs een tweede paspoort). Er wordt melding gemaakt binnen welke tijdsperiode een veulen moet geregistreerd worden en welke uitzonderingen er mogelijk zijn. Tevens wordt er duidelijk vermeld dat er géén duplikaten van het identificatiedocument mogen verstrekt worden behalve de in art 16 en 17 genoemde gevallen.
Dat er uitzonderingen zijn voor dieren die in een natuurreservaat leven en waarvoor een uitzondering moet worden aangevraagd.
De tijdslimiet voor registratie van ingevoerde dieren staat vermeld, de mogelijkheid van alternatieve identificatiemethoden worden vermeld, het gebruik van het identificatiedocument (paspoort) en uitzonderingen (pagina 11 §art.13)
Een héél belangrijk stuk is hoofdstuk V betreffende duplicaten, vervanging en schorsing van identificatiedocumenten waarin men duidelijk de modaliteiten stelt wanneer een paspoort/identificatiedocument is kwijt geraakt. In de meeste gevallen (bij verlies van paspoort) zal er bij het opstellen van een nieuw identificatiedocument VERPLICHT in het paspoort MOETEN vermeld worden dat het dier NIET MEER VOOR DE SLACHT mag worden ingezet.(Bijgevolg indien men nu een paard zonder microchip en zonder paspoort heeft, dan zou dit volgens art 17 betekenen dat het dier wel een nieuw neutraal paspoort en microchip krijgt , màààààr uitgesloten MOET WORDEN voor de slacht en dat de eigenaar in dit geval niet meer kan kiezen).
Tot en met pagina 17 is deze tekst héél belangrijk voor iedere eigenaar van een paardachtige.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:44

KIjk op paardenmarkten en op marktplaats.
Pas is ook een paard terug gevonden in een grote schuur.
ZOnder voer of water

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:07

ookee, Ik hoop dat het doorgaat en er zo minder paarden zonder reden naar de slacht gaan. (zo is het toch als ik het goed begrijp...) Bedankt voor de uitleg..!

@minouesmee: schandalig dat ze paarden zo laten staan, maar goed dat mensen zich inzetten om die paarden een 2de kans te geven..!

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:14

Wat ik goed vind aan deze nieuwe verordering EC 504/2008 is dat wanneer er duplicaat paspoorten worden opgesteld er in (bijna) alle gevallen in het paspoort zal MOETEN genoteerd worden "UITGESLOTEN VOOR DE SLACHT". Dit heeft het voordeel dat een dief (binnen Europa) het gestolen dier niet meer aan een eerlijke slachterij kwijt kan en dat via de databank (als zij eindelijk de microchipnummers in de databank controleren en vergelijken vooraleer een nieuw paspoort uit te schrijven) de gestolen paarden terug te voorschijn zouden kunnen komen.

snuijtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 06:14

Vreselijk als ik dit allemaal zo hoor, ik zal mijn ogen ook openhouden en voor jullie duimen.

Fatimaha

Re: [centraal] Gestolen paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:31

Helemaal mee eens met de bovenstaande berichten! Ook ik hou mijn ogen open en zal duimen!

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:40

zijn er al mensen die hun paarden-pony´s hebben teruggevonden?
ik ga mijn ogen ook goed open houden

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:13

Ja, Swieber is na 3 jaar weer heerlijk thuis, Tess nog steeds niet helaas.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:17

pablotje is ook weer thuis en bijna geheel opgeknapt

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:30

Ik snap nie dat mense paarde gaan stele
er zijn so veel paarden gestolen echt niet normaal meer

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:26

De diefstal van paarden is werkelijk heel sterk verminderd, toch zeker in Belgie, in 1995 waren het er elke week 2 of 3 en nu toch wel veel minder. Het is niet nodig dat er paarden gestolen worden, liever geen dan één, maar het zal nooit uit te sluiten zijn zolang niet iedere paardeneigenaar een chip, DNA, een ander middel, en zeker een paspoort en mutatiedokument voor zijn paardje laat opmaken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:29

ja maar adri .. kijk naar pablo
zelfs met al dat ..
paspoort chips alles op naam en dan nog kan het probleem loos
door heel belgie heen van de een naar de ander verkocht worden ,,

zolang het paspoort geen eigendoms bewijs is zegt het helaas niks

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:59

nickyu schreef:
ja maar adri .. kijk naar pablo
zelfs met al dat ..
paspoort chips alles op naam en dan nog kan het probleem loos
door heel belgie heen van de een naar de ander verkocht worden ,,

zolang het paspoort geen eigendoms bewijs is zegt het helaas niks

Er is gewoon niet genoeg kontrole, handelaars verkopen op dit moment nog steeds paarden zonder iets, en zolang er landen zijn die niet de chip, irisscan of DNA invoeren en paspoort, zullen er altijd problemen zijn.
Het is niet alleen Belgie, in Nederland gebeuren ook nog vele zaken die het daglicht niet mogen zien, zeker ivm chip en paspoorten, kortom vechten tegen de oneerlijkheid is hard en de weg is eenzaam en lang.
Groetjes

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:01

vooral als er door geen controlle paarden bij tegoedertrouw kopers terecht komen ..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:01

was ik maar controleur ~~}>

Nu is het de moment van de gevonden paarden zie ik hier en daar :?

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:59

Echt ik snap het nogsteeds niet maarja dat had ik al eerder gezecht in dit forum.. fijn dat sommige paarden wel woorden terug gevonden en dat er mensen wel zo goed zijn om hun ogen open te houden..;) Blijf altijd om je heen kijken

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:12

Op de fjorden keuring (heel wat jaartjes geleden)
was ik daar met mijn fjordje en naast me stond 2 vriendelijk mensen met een leuke fjorde merrie.
helemaal trots dat ze waren en ze hadden haar gekocht bij een handelaar.
geen papieren erbij.
ze wilde haar oplaten nemen voor hulpstamboek.
eenmaal bij de keurmeesters werd hun fjordje nagekeken en bleek een brand merk tehebben (na het scheren waar de brand merk moet zitten werd het duidelijker)
Brand merk werd nagekeken.
later bleek het om een gestolen fjord tezijn die mensen waren zo gek op haar dat het een grote klap was.
Fjord moest terug naar de echte eigenaarresse waar ze gestolen was.

Ik denk dat er veel gestolen paarden in de handel belanden en geven ze of valse papieren erbij of niet en word door verkocht ook in buitenland zonder echt na gekeken teworden of er papier bijzit :(
of bij de slacht :(

iemand (Op een manege) had een paard gekocht bij de handelaar en hij gaf haar stamboek papier mee.
al die tijd dacht ze dat het echte papieren waren (was buitenlands)
op een dag liet ze het uit zoeken uit nieuwgierigheid wat er nou op stond.
bleek verkeerde papieren tezijn die niet bij het paard hoorde ze had namelijk een merrie en op papier stond hengst.
dus met papieren word er ook mee gerommeld.

maar met een chip kan dit zeker niet meer gebeuren :o
:o

chimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:20

extra info ivm de 7 gestolen paarden uit belgie

foto van caretane, 1 van de 7 gestolen paarden uit belgie
Afbeelding

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:28

Volgens moderator Tanja moest ik dit bericht in deze rubriek plaatsen. Dus met deze :

Vermist tijdens de nacht van 12/13.02.2009 uit de weide op De Most/Balen (België) :
Valk-Bont shetlander – geboren 26.04.1993 - merrie
Chipnummer : 981100002048595
Schofthoogte +/- 70/75
Kenmerken Kleur isabel – centrale wervel op de ooglijn – donkere manen
V.l. wit tot ½ pijpbeen
V.r. volledig wit
A.l. wit tot boven kogel
A.r. wit tot spronggewricht
Aalstreep -
Was samen met 4 andere shetlanders in de weide naast het huis. Heel braaf – gemakkelijk te benaderen.

Mensen laat ons nu eens de handen in elkaar slaan en duidelijk halt roepen aan de diefstallen. Stuur de info door naar vrienden en kennisen en laat zien dat wij samen een hele sterke groep vormen.
info en foto's te verkrijgen via websit van de paardenspeurder in België : http://www.paardenspeurder.be

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:05

foto op de site load wat moeilijk op
dit is sneeuwvlokje

Afbeelding

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:50

Deze paardjes lopen dus vlak bij die van mij hé, ik schrok me een ongeluk toen ik het in de krant las. Laat ons hopen dat sneeuwvlokje terug gevonden word!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:25

Verdwenen pony : Ricardo

Verdwenen uit de weide in de nacht van vrijdag / zaterdag 27/28.2.2009 in Affligem.

Hengstje – Bruin(ros) met witte vlekken
Afbeelding

Niet gechipt

Weidepoort was gewoon gesloten, nergens sporen van uitbraak, zoektochten in de omgeving hebben niets opgebracht.

Zijn amazone is heel verdrietig om het verlies van haar beste vriend, help mee de paarden terug te brengen bij zijn eigenaars. Zend onze site aan Uw vrienden, paardenmensen, dierenartsen, politie, maak ons bekend, de paarden zullen er gelukkig om zijn.

Meer info -> Adri

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:11

Citaat:
12.03.2009

De eigenares heeft een telefoon ontvangen van de Politie/Affligem, Ricardo is gevonden bij een handelaar.

Ricardo wordt namiddag opgehaald zodat zijn amazone bij thuiskomst van school haar grote vriend en idool ziet staan in de weide.

De ouders zijn dolblij en kunnen zich de vreugde van hun dochter niet inschatten, zo gelukkig zal ze zijn, ze denkt zelfs dat ze vannacht wilt waken bij hem.

Ricardo, buiten jouw eigenaars en hun gezin wacht er nog iemand op je, je weidemaatje, vertel hem alles, en hopelijk verdwijn je nooit meer.

Rakkergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:11

Wat zielig, ;(
wie steelt er nou paarden?? dan ben je toch niet helemaal lekker?? :+
Ik hoop dat het paardje snel word terug gevonden!! :o

Groetjes Rakkergek
Laatst bijgewerkt door Mocca op 17-03-09 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold lettertype verwijderd.