De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:43

Jaja, ik weet het. Wij hebben ook vlas thuis. Echt superspul he

aragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:38

Wij hebben ook sinds kort vlas... het bevalt alleen niet zo goed als ik had gehoopt. De paarden eten het op Heeft iemand hier een oplossing voor?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:42

ja hoor: geef ze voldoende ruwvoer, als ze voldaan zijn, eten ze geen vlas.

De boer had mijn paard van de week met de sneeuw overdag binnen gezet, zonder hooi, gaat ie ook vlas eten.
Reken maar dat de boer dat nooit meer doet... dat heb ik hem wel duidelijk gemaakt nu!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:14

vlas en vlas daar zit verschil in ...wij zijn overgestapt op de vlas (koolzaad uit de polder en ben hier eg tevreden over)stallen blijven nog langer schoon en droog dan de goedkopere uitvoering

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:45

Altijd voldoende ruwvoer in stal hebben en dan eten ze het niet.

Ik denk dat ik overigens kan stellen dat ik gewonnen heb van de dame met het WK rondjes rennen . En dan neit met rondjes rennen maar met ze 's nachts gewoon op stal houden. Ik heb nu al een week lang een frisse, droge en schone stal. Zelfs geen gat in het midden .

Wij hebben overigens Thoroughbred. Ik vind het absoluut niet stoffig. En ik zou het merken want ik heb daar altijd direct last van.

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:47

wij zijn op vlas overgestapt omdat de pony al het stro op at en hierdoor echt gigantisch dik werd. Het is wel beter door de pony, maar het uitmesten vind ik nu wel een stuk minder hoor. Het is nu echt een rot werkje geworden, zelfs met een vlas vork.

aragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:33

Faas schreef:

Hoeveel ruwvoer geef jij je paard dan? De paarden staan bij mij overdag buiten en krijgen sochtends en s'avonds een plak hooi en een kilo bix, dat moet toch voldoende zijn? Ik snap echt niet dat ze het op eten

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:27

@ Dees: nou stro en hooi loopt ze er nooit uit, maar omdat het nat weer was plakte de hennep allemaal aan d'r hoeven en benen en was er dus nog maar een klein laagje over op de grond. Dus een drempel is zeker niet nodig, het ligt denk ik aan de structuur van de hennepvezel dat het er zo aan blijft plakken.

Volgens mij is vlas toch van dat 'zachte' spul, dat blijft denk ik niet zo snel aan natte hoefjes en benen plakken toch?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:34

aragon schreef:
Faas schreef:

Hoeveel ruwvoer geef jij je paard dan? De paarden staan bij mij overdag buiten en krijgen sochtends en s'avonds een plak hooi en een kilo bix, dat moet toch voldoende zijn? Ik snap echt niet dat ze het op eten

Ik geef meestal 1 tot 2 plakken hooi als ze naar binnen komen. Bij mij staan ze ook van heel vroeg tot 's avonds buiten. Gaan naar binnen en hebben die plakken hooi. dat zou toch voldoende moeten zijn.

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:07

Dave staat sinds kort ook op vlas, maar als er een nieuwe baal in ligt eet hij echt veel op. Is het echt zo schadelijk als er geschreven wordt? Of verschilt het ook weer per soort vlas? Ik weet niet precies wat wij hebben... Het zijn zakken zonder logo of iets er op... Zou een plak stro in zijn stal goed helpen ertegen? Hij maakt er ook echt een zooitje van...

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:26

Geen idee. Hier nemen ze met nieuw vlas ook flinke happen. Vandaar dat ik nieuw vlas combineer met hooi. Maar ze hebben er hier nog nooit iets aan overgehouden.

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:07

Ja dat krijgt Dave ook wel, maar als dat op is, gaat hij lekker door aan het vlas...

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:12

Ik heb nu ook vlas in de stal, en bevalt ook goed! Ze at eerst al haar stro op, maar nu als ze d'r hooi opheeft begint ze ook aan t vlas Hele dag buiten 1 kilo bix ochtends, en 1 kilo savonds, en een bult hooi in de avond, maar is het nou erg of niet als ze vlas eten?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:13

ik ben wel benieuwd wat voor vlas jullie hebben, ik heb merkloos vlas en een paard dat alles vreet wat los en vast zit, maar vlas zal hij echt niet eten.....

Ik zorg wel dat er alijd hooi ligt als hij (hongerig) z'n box in komt aan het eind van de dag, als ik verhinderd ben en een ander zet hem binnen, vergeten ze dat nog wel eens.

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:15

uhm, t zijn kleine inimini stokjes

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:16

Ja, Dave blijft het hoe dan ook eten.. Hij krijgt echt wel genoeg eten er om heen... Ik heb ook op sites over vlas gekeken, maar daar staat ook weinig. Ik hoorde wel dat ze er koliek van kunnen krijgen. Zal een plak stro in de stal helpen? Al vraag ik me af wat hij doet als die op is... Ik weet niet wat voor merk vlas het is... Er staat niks op die pakken.. Ik zal het zo eens vragen.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:50

Ik doe meestal als ik weer toe ben om er een baal vlas bij te doen dan doe ik wat al in de stal ligt, wat wel droog is maar wel al bruin naar achteren tegen de muur een bergje maken, dan de vlas zak erin en dan het bruine vlas wat je naar achteren hebt geschoven er overheen en dan een beetje mengen. Dan meng je dus het "vieze"met het nieuwe dan vinden ze het niet zo lekker meer om op te eten.
Ik geef ze s'middags als ze om een uur of 15.00 binnen komen 1 plak hooi en sávonds om 19.00 nog 2 plakken hooi zodat ze wat te doen heeft.
Ook meng ik 1 keer in de maand een halve zak zaagsel door het vlas, dat werkt ook heel goed.
Hoop dat je me verhaal begrijpt.

Mirjam

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:31

Romykiki schreef:
uhm, t zijn kleine inimini stokjes

Is dat geen Hemparade dan?

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:45

sherif schreef:
vlas en vlas daar zit verschil in ...wij zijn overgestapt op de vlas (koolzaad uit de polder en ben hier eg tevreden over)stallen blijven nog langer schoon en droog dan de goedkopere uitvoering

ziet dat koolzaad er net zo uit als vlas?
en gebruik je dat op de zelfde manier als vlas?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:55

Het is te hopen voor degenen die op vlas staan dat ze de mest zelf kwijt kunnen ergens want door die nieuwe mestwet willen de mestboeren het niet graag meer hebben en ga je echt heel veel betalen voor de afvoer.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:09

gelukkig niets met mestboeren te maken, bij ons wordt de mest doorgedraaid en dan weer verkocht aan mensen met volkstuintjes....

als je bij een paard & een volkstuintje hebt, betaal je dus 2 x voor dezelfde mest........

Namiira_hvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:12

Ik gebruik sinds een paar maanden vlas, en met 1 woord; GE-WEL-DIG! D het bevalt me super, elke dag de mest er uit halen en voíla! Nog veel plezier ermee, x

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:29

mirtje27 schreef:
Ik doe meestal als ik weer toe ben om er een baal vlas bij te doen dan doe ik wat al in de stal ligt, wat wel droog is maar wel al bruin naar achteren tegen de muur een bergje maken, dan de vlas zak erin en dan het bruine vlas wat je naar achteren hebt geschoven er overheen en dan een beetje mengen. Dan meng je dus het "vieze"met het nieuwe dan vinden ze het niet zo lekker meer om op te eten.
.

Mirjam

Ja, zo doe ik het ook.
en zijn er dan nog paarden die het eten....vul een plantenspuit met water en sop (afwasmiddel ofzo) en spuit dat over het vlas, dan zullen ze het niet meer eten.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:59

Zelfde stro probleem.. maar hier willen ze niets anders als stro..
het valt nu wel weer mee, maar ana het begin van de winter vreet ze alle stro op
houtmot,vlas,zaagsel is moeilijk verteerbaar en slecht voor het land zei de eigenaar... *maar oke.. raar, maar ik bemoei me er verder niet mee*

ik weet wel dat Vlas heeeeerlijk spul is!! maar duur...?

hores

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:01

Advertentie verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 04-01-06 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: zie bericht