waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:32

Wel een opmerkelijk topic hé? Knipoog Hoe vaak dit al niet besproken is... Wordt het al eens geen tijd dat we dit laten rusten? Als jij zelf vind dat je er klaar voor bent en dat die bepaalde hengst geschikt is voor jou is dat een goede keuze! Heb onlangs iemand leren kennen die der merrie verkocht had omdat zij vond dat het pittige karakter van haar huidige hengst beter bij haar paste, dit klopte dus zeker niet ! Het meisje heeft ondertussen al twee keer der been gebroken Kans dat ze ooit nog op een paard kruipt is klein... Dus wil je een hengst, allemaal goed maar let gewoon op dat je er zeker van bent dat die hengst goed genoeg is voor jou en omgekeerd. Ik vind dit soms eigelijk wel een belediging voor de mensen die zo gelukkig zijn met hun hengst en ermee overweg kunnen, dat er mensen zijn die dan nog vragen: Laat je hem castreren? Wat moet je nou met een hengst? Zeker dat ie niet te wild is? en dat soort dingen..

dat vind ik ervan...

Touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:42

Hengsten hoeven ook niet moeilijk te zijn... Ze kunnen juist onzettend lief zijn alleen het nadeel inderdaad voor hun zelf is dat ze altijd maar alleen moeten staan... Ze kunnen niet bij merries niet bij ruinen niet bij andere hengsten dat vind ik het enige vervelende voor de hengsten maar verder kan je best een hengst hebben hoor.. Maar ik vind als je er niet mee fokt of iets met die ballen van plan bent je ze er beter af kan halen zodat hij lekker met andere paarden buiten kan spellen...

Dat is mijn mening

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 17:44

wat kanje nog zoal met dieballen aanvangen dan touwhalsters? Bloos! Schijnheilig

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:05

mijn paard staat gewoon tussen de andere ruintjes, mijn paard staat thuis bij iemand waar ze 2 kleine kindjes hebben en er regelmatig vriendinnetjes over de vloer komen, mijn paard zijn stal is aan de voorkant helemaal open (gedeelte boven de deur en daarnaast zeg maar) die kindjes geven mijn paard zovaak een wortel of gaan hem even staan aaien, hij heeft nog nooit gehapt. Mijn merrie daar in tegen hapte in alles wat los en vast zat. (en daar kon je dus geen kleine kindjes bij zetten om even te aaien) Als je voor haar stal stond pakte ze je jas/trui vast, als je der aaide hapte ze (niet uit kwaad maar ze vond het lekker om ergens op te sabbele/kauwe) Dus ik denk niet dat het aan hengst/ruin/merrie ligt maar aan het karakter. Ken namelijk genoeg paarden die lastiger zijn als mijn paard

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:35

Cassidy schreef:
Helemaal niet aaien. Kans dat hij leert te happen is heel groot. Kleine kinderhanden moeten helemaal uit de buurt blijven. En kleine kinderenhanden met koekjes...Lips are sealed. Is er een mogelijkheid om hem achteraf te plaatsen? Of een ketting/touw te spannen waar men niet achter mag komen?

Verder denk ik dat het geen probleem is als hij op stal staat. Maar als jij een aanvaring met hem hebt en desnoods een bezemsteel op hem stuk moet slaan om de overhand te behouden, dan wil je niet dat er vervolgens allerlei verhalen over je de ronde doen dat je een dierenbeul bent. En JIJ bent de eigenaar, reken maar dat er mensen komen die jou even gaan vertellen hoe je een hengst moet behandelen. Helemaal de mensen die zich aardig thuis voelen...

Goddank komt alleen mijn eigen zoontje over de vloer en die weet inmiddels goed hoe het werkt met de paarden.
Verder interesseert het me helemaal niks wat men zoal vindt van mijn omgang met mijn eigen paard, want degene die over de vloer komen rijden mijn paarden en als ze dus iets niet bevalt.... Knipoog
Probleem is alleen dat er tot nu toe een behoorlijke vrijheid kon zijn gezien de aard van de paarden die er nu zijn. Dat kan natuurlijk niet meer met een hengst erbij en dat zal dus aangescherpt moeten worden.
Ik vroeg me dus af hoever jullie zouden gaan, zonder nou direkt banketstaaf te willen doen.
Overigens komt hij gewoon tussen twee ruinen in te staan opstal waarvan hij met een daarvan gewoon de wei op gaat. Niks eenzame opsluiting voor deze hengst dus.
Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:44

Ik vind dat een beetje overdreven, mijn hengst heeft zoiets namelijk helemaal niet nodig dus wie zegt jou hengst wel? denk dat je alleen zelf daarover kunt oordelen. Mijn paard zou namelijk nooit happen en is nog liever bij kleine kindere als mijn vorige pony. Ik vind dat hengsten al snel een stempel hebben en vind dat een beetje onzin. Er zijn idd genoeg hengsten die zo zijn maar mijn merrie was net zo erg dus denk niet dat het met hengst zijn te maken heeft, maarja dat zal wel komen omdat de mijne zo'n goedzak is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 21:51

breitling: ik denk dat t grotendeels van je opvoeding afhangt; rotte appels heb je der altijd tussen Knipoog uitzonderingen bepalen de regel niet Tong uitsteken (of zo iets in elk geval)
maar als je een normaal paard goed opvoed, hengst ruin of merrie, is er geen enkel paard dat snel happerig is (dus gee paard met moeilijk karakter.)
dat heeft niets met het al dan niet hengst zijn te maken volgens mij.
je kan een hengst ook afleren te bijten als je consequent bent, wat ik te weten gekomen ben is dat explosion bij zijn vorige eigenaar nooit gestraft is geweest voor bijten. met gevolg dat die nu wel een beetje happerig is. maar bij ons word die dus wel gestraft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:42

Wat ik begrepen heb gaat het hier om een hengst die terug komt uit de opfok, dus nog geen opvoeding heeft genoten, dus niet weet wat wel en niet mag. En dan zijn kleine kinderen GEEN goed idee om hem dingen te leren en snoepjes te geven en voortdurend aan zijn gezicht te frutten. Verkeerd gedrag is sneller aan- dan weer afgeleerd, en ook voor de veiligheid van de kinderen zou ik in dat geval vrezen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 16:15

Cassidy schreef:
Wat ik begrepen heb gaat het hier om een hengst die terug komt uit de opfok, dus nog geen opvoeding heeft genoten, dus niet weet wat wel en niet mag. En dan zijn kleine kinderen GEEN goed idee om hem dingen te leren en snoepjes te geven en voortdurend aan zijn gezicht te frutten. Verkeerd gedrag is sneller aan- dan weer afgeleerd, en ook voor de veiligheid van de kinderen zou ik in dat geval vrezen.

Het gaat inderdaad om een 2.5 jarige die uit de opfok terug komt. Deze heeft het eerste half jaar wel degelijk een zeer goede opvoeding gehad (door mijzelf namelijk Haha! ) en is een dier met een superfijn karakter en zeker geen bijter.
Maar eens, een KWPN'ner door kinderen laten opvoeden is geen goed plan, maar dat gaat dan ook niet gebeuren.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:58

mijn ervaring is juist om een jonge hengst helemaal apart te houden. touwen voor de stal dat ze er niet bij kunnen komen, helemaal niet zo'n succes zijn. hengsten zijn trots en kunnen zich snel beledigd voelen daardoor. althans die hengst waar ik het over heb. maar idd de mensen toespreken of een bordje in de stal hangen van niet voeren of wat dan ook. maar om nou een touw ervoor te hangen dat ze er ook niet langs kunnen lopen. lijkt me niet echt gezellig voor de hengst zelf...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:06

Kilian schreef:
mijn ervaring is juist om een jonge hengst helemaal apart te houden. touwen voor de stal dat ze er niet bij kunnen komen, helemaal niet zo'n succes zijn. hengsten zijn trots en kunnen zich snel beledigd voelen daardoor. althans die hengst waar ik het over heb. maar idd de mensen toespreken of een bordje in de stal hangen van niet voeren of wat dan ook. maar om nou een touw ervoor te hangen dat ze er ook niet langs kunnen lopen. lijkt me niet echt gezellig voor de hengst zelf...

Je spreekt jezelf tegen...of mis ik een woord in je eerste zin?

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 14:38

haha ja ik had niet goed getypt.. ik bedoel dus dat ik juist het niet goed vin om hem af te zonderen... bij die ene dan.. mijn ervaring baseer ik het nu op. misschien hebben anderen juist iets heel anders meegemaakt... ik hoor het graag

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:31

ik snap echt niet waarom mensen moeilijk doen over hengsten. hadden ze die van mij maar hengst gelaten!!! alhoewel ik nog wel vrij jong was toen ik hem kocht.
Maar het is toch heerlijk hoe die kunnen lopen!!! Mijn volgende paardje wordt zeker een hengst.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:49

schapendoes schreef:
Maar het is toch heerlijk hoe die kunnen lopen!!! Mijn volgende paardje wordt zeker een hengst.

Hengst zijn heeft niks met manier van bewegen te maken hoor.
Een paard loopt zoals ie loopt en heeft een bepaalde manier van bewegen.
Dat is voor ieder paard anders ,en die ballen dragen niks bij aan het
beter bewegen van een paard.Een ponydraf word echt niet ineens een ruimgrijpende draf! Het enigste wat invloed heeft op de
manier van lopen is als ze wat brullerig zijn dat ze dan wat showeriger
gaan lopen, beter worden ze er niet van Knipoog

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:56

hahaha ik wou net zeggen.
mijn pony is een hengst, maar mooie gangen
en showen doet hij eigenlijk al helemaal niet, hoogstens beetje hard hinniken en staartje half omhoog en beetje groot maken, maar dat duurt 2 seconden en is et ook al afgelopen.
op stal vinden ze mijn hengst dan ook echt een doetje Scheve mond hahaha liever een doetje als een onopgevoede hengst.
ik rij er ook gewoon op zonder zadel en met een halster.
ik vind dit fijn en hij vindt het fijn, hij vertrouwt mij en ik vertrouw hem.
hij is altijd heel eerlijk tegen mij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:59

Zouden Salinero en Bonfire dan nog beter kunnen lopen als ze nog hengst waren geweest?

Raar, met zulke topics dat toch altijd de mensen met maar een beetje paarden verleden een hengst heel leuk vinden en
de mensen die op handelsstallen enz, dus elke dag/week andere paarden onder hun kont hebben gehad, het afraden Verward

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:03

ik zie bij mij pony geen reden om hem te castreren. als je hem in real life mee gemaakt zou hebben, dan zou je op eerste gezicht niet eens zien en merken dat het er een is.
al was hij een merrie of een ruin dat zou mij echt niet uitmaken.
ik vind hem leuk om zijn lieve en ondeugende karakter. als het een etterbak was, dan zou ik niet eens twijfelen en hakkie takkie weg zakkie was het dan geweest.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:23

runningkawa schreef:
Zouden Salinero en Bonfire dan nog beter kunnen lopen als ze nog hengst waren geweest?

Tja als hè.......?
Misschien zijn die ballen wel een wondermiddel Haha!
Zie je het al voor je ; allemaal idioten met olympiadeaspiraties die menen
dat ze mét ballen wel mee kunnen rijden in Peking 2008 !
Nee hoor die ballen dragen niets bij aan het hele bewegingsmechanisme
van een paard.Die van mij heeft ze er toevallig nog onder hangen, en
ik ben ook niet van plan ze er af te halen, maar het was absoluut geen
bewuste keus en ik heb er ook heel goed over na moeten denken !
En ik weet zeker dat ie zonder ballen net zo fijn kan bewegen Knipoog

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:35

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 01-10-23 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:30

Ik heb een hengst van 7j nu...het is een spaanse dekhengst maar nog nie gedekt.. Hij is ontzettend braaf en staat op wei naast mijn ruin en naast de merries..zelf als een merrie hengstig staat kan hij ernaast staan zonder te brullen of show te geven..doet hij nooit..kan de van op naast de merrie. En is zo lief en braaf in de omgang, is het leukste paard dat ik ooit gehad of gezien heb..echt...wil nooit iets anders meer.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:58

Tja ik snap het toch wel een beetje, nog veel te vaak zie ik mensen met een jonge hengst die enorme brokken maken.
Dat wil niet zeggen dat je geen hengst kan houden want er zijn zat brave hengsten alleen niet altijd de goede ruiters die ermee om kunnen gaan.
Zelf heb uhm had ik een 2 1/2 jarige hengst die ik graag hengst had willen laten maar afgelopen week heb ik de knoop doorgehakt.
Hij is idolaat op alles wat maar 4 benen en een staart heeft zelfs honden waar hij helemaal opgewonden van raakt en dan dus echt helemaal de weg kwijt van is.
Tja kan ik 2 dingen doen, proberen met risico op brokken want als hij losbreekt dan zit ie erop.
Of laten ruinen en straks lekker normaal tussen de andere ruinen en merries kan lopen.
Moet ik wel zeggen dat mijn jonge hengst al vanaf dat hij in het koppel kwam de baas was dus al een heel mannetje was en zich dit ook verbeelde.
Ben echt niet bang aangelegd en hij was echt supergaaf als hij zich zo uitsloofde maar aan de andere kant was het ook iedere dag een heel gevecht om zijn aandacht erbij te houden bij het langslopen van andere paarden.
Ik denk als je echt goed met je hengst om kan gaan en hem goed onder controle weet te houden er niks mis is met het houden van een hengst. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:07

Ik vind hengsten maar luie donders, vaak niet vooruit te branden en met alles in hun omgeving bezig behalve het werk.

Hengsten zijn juist niks heter dan merries of ruinen, dat is het grote misverstand in pennieland, Pennies denken allemaal dat hengsten heftig zijn.......... forget it, luiwammessen zijn het, ja als je ze boos maakt dan gaan ze wel lopen hoor, maar dan komt het stukje hengst weer boven. En moet je daar weer allert voor zijn.

Niet dekken is geen ballen............ beter voor iedereen

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:12

Ik ben het niet met je eens dat het luie donders zijn maar wel dat ze met vanalles bezig zijn onder het werk en dus snel afgeleid.
Natuurlijk heb je er luie donders tussen zitten maar dit is niet anders dan met merries of ruinen.
Maar ik vind ook wel dat je een punt hebt met niet dekken dan ruinen , je moet jezelf afvragen wat de meerwaarde is om hem hengst te laten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:13

Eergisteren ging ik met een hengst aan het werk. Ik haal hem van stal, breng m naar de spuitplaats, zet m vast..... hij doet uh uh en loost spontaan een bij hengsten nog aanwezig goedje............ en niet een klein beetje, maar ze zouden willen dat ze dit op de fantoom op konden vangen zoveel

Nog nooit meegemaakt, in al die jaren hengsten......... nog nooit meegemaakt.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:01

gijsenkim schreef:
Ik vind hengsten maar luie donders, vaak niet vooruit te branden en met alles in hun omgeving bezig behalve het werk.

Haha! Tja een half jaar terug liep ik ook altijd te klagen dat ie
van mij zo'n lamzak was (behalve als er mooie dames in zijn buurt waren).maar nu......
Af en toe echt een brok dynamiet Rolleyes
En ja , nu loop ik weer te zeuren dat ie zo explosief kan zijn.
Toch heb ik ze liever heet dan zo lui.Dat is veel frustrerender..