Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:46

Ik heb niet alles gelezen, sorry ben aan het werk en jullie gaan hard ;) maar waar ik mij aan stoor is dat bij vrij veel zaken die aan de kaak worden gesteld totaal voorbij wordt gegaan aan de tijdsgeest.

Wat ik hier zie heb ik echt wel vaker gezien (en nooit fraai gevonden, maar dat terzijde.
Maar je kunt niet iemand afrekenen op zaken die jaren geleden gedaan zijn en toen als normaal werden gezien.
Wat wel en niet aanvaardbaar wordt gevonden schuift steeds verder op en die inzichten schuiven steeds sneller op. Over 7-10 jaar zitten we waarschijnlijk niet meer op een paard terwijl dat nu nog aanvaardbaar is.

Dit filmpje is 4 jaar oud. En met de kennis en inzichten van nu niet goed te praten. Maar voorheen zag je dit wel vaker voorbijkomen. Ik ben daarom ook veel meer geïnteresseerd in de trainingsmethoden die zij nu gebruikt.. daar wil ik over oordelen. Niet over het verleden.

Electra63

Veronica2 schreef:
prompter schreef:
Ik heb een abonnement op het Duitse blad Cavallo, daar was jarenlang de rubriek 'mestvork van de maand' om wantoestanden in de Duitse paardenwereld aan de orde te stellen. Was ook weinig fraais.

In de PaardenSport had je vroeger de pagina met tuchtuitspraken en daar werden alle misstanden vermeld met initialen en plaats van de wedstrijd.

Klopt!
Was ook makkelijk te herleiden.
Een young rider uit mijn regio stond er toen in met een vastgebonden tong met pantykous. -:(-

Zonnetje81

Lon schreef:
Het kan natuurlijk zijn dat ik de verkeerde ruiters volg op social media, maar de stilte op de accounts van andere topruiters hierover vind ik teleurstellend. Nu de beelden online staan is een reactie in de trant van "ik ben hiervan geschrokken en distantieer me van dergelijke trainingsmethodes" wel op zijn plek. Heeft een van de medebokkers al wel reacties gezien van Nederlandse/Duitse/Britse topruiters?

Waarom zouden ze. Als jij iemand mishandelt hoef ik mezelf toch ook niet te distantiëren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:48

tienus63 schreef:
Raamzicht schreef:
https://youtu.be/3Y8_ROb0ZUk?si=eCUSZpa1b7qb-N_j

Wie kan verstaan wat ze zeggen?
Aan begin filmpje
Iets met hit hard
En dan de ruiter iets met don’t want to hurt him
En dan iets van you can’t?

En achter in de bak wordt gezegd: do you know what I mean?”

Filmer geeft zelf ook commentaar op wat er gebeurd aan een andere omstander.
Die legt uit wat de bedoeling is aan die omstander.
Of die omstander dan ook degene is die door het beeld loopt.

Er waren dus minimaal 4 personen aanwezig toen dit gebeurde, Dujardin, de amazone, filmer en degene die door het beeld loopt.

Blijf het bijzonder vinden dat dit filmpje dan pas na 2,5 - 4 jaar publiekelijk gemaakt wordt, via te horen Engelse amazone die gebruik maakt van Nederlandse advocaat.

Ik denk eerder dat het doorgestuurd is en dag iemand anders er nu een klacht van maakt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:49

Zonnetje81 schreef:
Lon schreef:
Het kan natuurlijk zijn dat ik de verkeerde ruiters volg op social media, maar de stilte op de accounts van andere topruiters hierover vind ik teleurstellend. Nu de beelden online staan is een reactie in de trant van "ik ben hiervan geschrokken en distantieer me van dergelijke trainingsmethodes" wel op zijn plek. Heeft een van de medebokkers al wel reacties gezien van Nederlandse/Duitse/Britse topruiters?

Waarom zouden ze. Als jij iemand mishandelt hoef ik mezelf toch ook niet te distantiëren.

... het zou tof zijn als ze een pact konden vormen tegen dit
soort dierengeweld, maar ik ben inmiddels heel bang dat er wellicht
zelfs van mijn "idolen" dit soort filmpjes ooit gaan lekken.

Ik denk dat er momenteel heel veel bange ruiters tussen
zitten op social media!

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:50

Raamzicht schreef:
https://youtu.be/3Y8_ROb0ZUk?si=eCUSZpa1b7qb-N_j

Wie kan verstaan wat ze zeggen?
Aan begin filmpje
Iets met hit hard
En dan de ruiter iets met don’t want to hurt him
En dan iets van you can’t?

Ik heb ook geprobeerd te ontrafelen wat er gezegd wordt, ik hoor in het beging duidelijk "keep going" en later iets van "that is for." Op het einde hoor ik iemand die volgens mij naast de filmer staat zeggen "when you look back at this" en dan zegt de filmer of iemand anders over outer reign geloof ik.
Meer kan ik er niet van verstaan en ik vind het vreselijk om de video terug te kijken. Ik krijg wel de indruk dat de ruiter ook niet snapte wat Charlotte aan het doen is en dat ze daarom "that is for" zegt.
Ik vind het ook vreselijk om te horen dat er iemand staat te lachen achter/bij de camera terwijl het paard zo mishandelt wordt. Hoewel iemand anders terecht zij dat lachen ook een schok reactie kan zijn maar zo klinkt deze lach voor mij niet.

Ben ik de enige die als eerste denkt pak maar een flinke zweep en ga daar even mee op los op Charlotte? Ik ben niet van zinloos geweld maar als je een dier zoiets aan doet dan mag je van mij de mishandeling ook even ondergaan. Geen medelijden.
Het ergste vind ik ook dat Charlotte dit doet bij een gastles, ik wil er niet over nadenken wat zij met vaste klanten, of erger nog, eigen paarden doet...
Ze is eerder natuurlijk ook in het nieuws geweest door bloedsporen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:50

SjonnieZ schreef:
Ik heb niet alles gelezen, sorry ben aan het werk en jullie gaan hard ;) maar waar ik mij aan stoor is dat bij vrij veel zaken die aan de kaak worden gesteld totaal voorbij wordt gegaan aan de tijdsgeest.

Wat ik hier zie heb ik echt wel vaker gezien (en nooit fraai gevonden, maar dat terzijde.
Maar je kunt niet iemand afrekenen op zaken die jaren geleden gedaan zijn en toen als normaal werden gezien.
Wat wel en niet aanvaardbaar wordt gevonden schuift steeds verder op en die inzichten schuiven steeds sneller op. Over 7-10 jaar zitten we waarschijnlijk niet meer op een paard terwijl dat nu nog aanvaardbaar is.

Dit filmpje is 4 jaar oud. En met de kennis en inzichten van nu niet goed te praten. Maar voorheen zag je dit wel vaker voorbijkomen. Ik ben daarom ook veel meer geïnteresseerd in de trainingsmethoden die zij nu gebruikt.. daar wil ik over oordelen. Niet over het verleden.

Ik vond dit vier jaar geleden niet normaal. Sterker nog, ik vond dit 40 jaar geleden óók niet normaal. In mijn omgeving is dit nooit normaal gevonden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:51

Lon schreef:
denisesilver schreef:
Ik snap die drang naar het distantiëren door anderen nooit zo goed. Wat heeft een ander er mee te maken behalve dat ze elkaar weleens tegenkomen op wedstrijd?

Dat van Cavallo vind ik wel een positief column. Ik las idd ook altijd het tuchtcollege in de Paardensport

Je wilt je publiekelijk van dierenmishandeling distantiëren omdat het voortbestaan van de paardensport (mede) afhangt van de publieke opinie. Als je graag wilt blijven paardrijden, en al helemaal als je dat competitief en/of voor je werk wilt blijven doen, dan doe je er goed aan om duidelijk te maken dat dierenmishandeling geen normaal onderdeel van paardensport is.

Hadden we geen social media gehad, waren de andere ruiters dan ook verplicht om hun inzage in de situatie te geven? Geen directe aanval naar jou oid, ik vind het gewoon apart dat er meteen gevraagd wordt om vraag en antwoord bij de rest. Die filmpjes zijn pas net publiekelijk gemaakt. Geef ruiters wat tijd om een goede respons op papier te pennen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:52

SjonnieZ schreef:

4 jaar of 2.5 jaar, das nog niet duidelijk. En behalve dat; 4 jaar geleden waren de inzichten toch niet zo anders als nu? De FEI zou misschien minder hard ingrijpen, maar ik kan me niet voorstellen dat de ophef in paardenland minder zou zijn 4 jaar geleden.

idd dat ze niet reageren snap ik, andere topruiters hoeven toch niet te zeggen "je mag geen paarden slaan". Toen een paar jaar terug een F2 coureur z'n tegenstander sloeg kwamen er ook niet 100 statements dat dat echt niet kan, iedereen snapt wel dat dat niet door de beugel kan. En daarbij zijn ze bezig met hun eigen voorbereiding voor de OS..

En ik kan me ook niet voorstellen dat je "ik weet niet wat ik hiermee aanmoet" reactie zo lachen is.. is wel meer dan een schokkend lachje toch?

Fitzroy

@sjonniez, dat ben ik helemaal met je eens. De tijdgeest verandert. Ik heb in het verleden ook bij een GP-ruiter gelest die trainingsmethoden had die nu absoluut niet meer door de beugel kunnen. Maar dan hebben we het wel over dik 20 jaar geleden en niet 4-2,5 jaar. CD had ook 4 jaar geleden beter moeten weten.

SjonnieZ

prompter schreef:
SjonnieZ schreef:

Ik vond dit vier jaar geleden niet normaal. Sterker nog, ik vond dit 40 jaar geleden óók niet normaal. In mijn omgeving is dit nooit normaal gevonden.

Ik ook niet, maar in dressuur kringen zag je dit wel gebeuren. Tijdsgeest gaat niet alleen over je eigen mening maar over hetgeen in meer algemene zin geaccepteerd werd.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:53

Goof schreef:
Is dat echt nog zo?
Als je paard in draf niet achterlijk hoog met de voorbenen zwaait kom je nergens meer. En als hij in galop niet opstijgt doe je ook niet mee. Niet voor niks zie je kniewrongen op zadels waar je u tegen zegt, het is niet normaal meer uit te zitten zonder.
Die hele dressuursport gaat toch nergens meer over het correct uitvoeren van een proef, maar om zwaaien en zwieren en uiterlijk vertoon.

Ik ben -tig jaar geleden al gestopt met kijken van de dressuursport, het is allemaal ruk- en plukwerk geworden.

Dat gaat mij net zo. Maar dat is toch niet zoals het zou moeten zijn? Maar zolang de FEI en alle landelijke sportbonden geen precedent scheppen, Zal het niet veranderen.

Zodra het jurycorps alleen nog harmonieuze proeven bovenaan laten zetten dan wordt het snel anders.
Zolang mensen hiermee nog strikjes en medailles winnen zal het blijven doorgaan. En is onze mooie dressuursport echt naar de knoppen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:54

Nou ik denk dat de norm is we mishandelen niet. Daar hoef je geen pact voor te sluiten. En zoals ik eerder zei denk ik dat geen een topruiter schoon is van dit soort praktijken of anderzins wat niet kan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:54

Ik heb ook les van een GP-ruiter gehad, en daar is zoiets nooit aan de orde gekomen. Dat ging alleen maar over lichtheid en nooit het paard de schuld geven. Dat is nu zo'n 30 jaar geleden. Niet iedereen hanteerde dit soort methoden (gelukkig).

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:59

Marjo schreef:
JessicaD88 schreef:
Tja. Het is geen mishandeling in de categorie Parra maar gaat wel zeker te ver.

Ik denk dat het probleem ligt bij de jurering die expressie verkiezen boven harmonie. Maar ook gewoon niet het totaal beeld zien. Ook de dan tegenwoordig steeds genoemde harmonische combinaties laten dingen zien die je puur met 'lief/normaal' rijden gewoon niet ziet. Ook daar komt echt 'opleiding' met hulp vanaf de grond.

Dat was imo in het geval van Dujardin en Valegro totaal niet aan de orde. Zij werd juist geprezen om de harmonie die ze toonde met Valegro.

Precies dat bedoel ik dus juist. Geprezen op harmonie maar kijk wat er achter de schermen gebeurd. Velegro was geprezen om harmonie maar zeker ook om expressie

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:00

JessicaD88 schreef:
Precies dat bedoel ik dus juist. Geprezen op harmonie maar kijk wat er achter de schermen gebeurd. Velegro was geprezen om harmonie maar zeker ook om expressie

Harmonie in de zin dat hij wellicht doodsbang voor haar was, en
de expressie zal er ook wel in geslagen zijn :o Je mag het eigenlijk niet
zeggen en alleen denken, maar je begint nu aan alles te twijfelen!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:03

Ik ben blij dat mijn oude pensionhouder/instructrice meermaals mensen van hun paard af trok. Tegelijk durfde zij ook weleens een paard een lel uit te delen als ze dat genoodzaakt vond. Ik denk dat we gelukkig wel veel sneller gaan kijken of er iets mis is met het paard, management of harnachement. Destijds was het nog veel "even doorpakken".

Op mijn youtube kanaal staat een heel lelijk filmpje van mij toen ik nog op mijn zus haar paard reed. Met slof, paard te diep ingesteld. Als ik prof zou zijn en zoiets zou naar buiten komen zou ik me ook schamen. Sterker nog ik heb het filmpje op mijn kanaal laten staan, omdat ik me er zo om schaam. Zo kan ik altijd terugkijken naar hoe het niet moet. Al was dit destijds nodig, omdat het paard hertraind moest worden. Maar het had anders gekund en gemoeten.

Iedereen heeft wat op zijn kerfstok, maar ik ga toch stiekem mee wat men op de eerste paar pagina's benoemde. CD's statement slaat kant nog wal, vergeleken met de rust die zij uitstraalt in de video.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:04

prompter schreef:
Veronica2 schreef:
In de PaardenSport had je vroeger de pagina met tuchtuitspraken en daar werden alle misstanden vermeld met initialen en plaats van de wedstrijd.

Oh ja, die kan ik me ook nog wel herinneren (en waren makkelijk te herleiden..)

In het lijfblad van draf- en rensport staan altijd alle uitgedeelde boetes en schorsingen vermeld met de complete naam er bij, niks initialen.

Ik wou net zeggen. Wanneer iemand een boete heeft of te voet is gesteld dan staat daar de hele naam plus de reden.
Zouden ze bij wel meer instanties mogen doen. Ook keuringen en dergelijke, dat er dan oneervolle vermeldingen in een publicatie van het betreffende stamboek oid komt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:06

Lon schreef:

Mee eens. Bij Helgstrand wisten ze niet hoe snel ze zichzelf erover moesten uiten en nu hoor je werkelijk niemand. Vind het ook echt bijzonder hoor!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:08

BloemBloem schreef:
JessicaD88 schreef:

Harmonie in de zin dat hij wellicht doodsbang voor haar was, en
de expressie zal er ook wel in geslagen zijn :o Je mag het eigenlijk niet
zeggen en alleen denken, maar je begint nu aan alles te twijfelen!

En waarom dan precies aan alles twijfelen? Omdat blijkt dat sprookjes niet bestaan?

prompter schreef:
Veronica2 schreef:

Oh ja, die kan ik me ook nog wel herinneren (en waren makkelijk te herleiden..)

In het lijfblad van draf- en rensport staan altijd alle uitgedeelde boetes en schorsingen vermeld met de complete naam er bij, niks initialen.

Het werkte wel, want je zorgde wel dat je naam daar niet terecht kwam.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:10

Lon schreef:

Dat wat jezelf ook doet, ga je niet veroordelen

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:11

Dit is het filmpje volgens mij: https://www.thesun.co.uk/sport/29430463 ... aris-2024/

Timing van aanklacht is inderdaad opmerkelijk.
Wel een nare aanpak en het gelach wat te horen is op het filmpje vond ik walgelijk.

Fouten uit emotie kan.
Dit komt bij mij meer over als een methode.
Maar ik kan het fout hebben.
Laatst bijgewerkt door Papaya op 24-07-24 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:12

Nou was ik al best geschokt over het nieuws en had in mijn achterhoofd verwacht dat het filmpje misschien wel milder zou zijn dan dan dit. Het slaan op de achterbenen an sich is al vreselijk om naar te kijken, maar vooral van de momenten dat ze de zweep met 2 handen pakt om met extra kracht van voor naar achter en weer terug te kunnen meppen wordt ik wel een beetje misselijk van. En vooral de rust wasrmee het gedaan wordt. Dit lijkt niet iemand die overstuur is en daardoor niet goed weet wat ze doet. Bah.

Raamzicht

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:21

24x binnen 1 minuut…

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:22

Raamzicht schreef:
24x binnen 1 minuut…

Je zou haar dit even aan haar eigen lijf willen laten ondervinden…. Is het dan oké?
Nee, dus ook niet bij dit paard.

Echt geschorst worden is nog mild.