Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:34

Ik ben afgelopen week bij een Frederiksborger ruin wezen kijken, leuk dier, 4 jaar, 3mnd onder zadel, braaf, vader loopt hoog in de sport. Eigenaar heeft teveel paarden en wil er van af maar zoekt wel een ervaren ruiter omdat paard wel wat grenzen opzoekt.
Als je m voor je aan het lopen krijgt heb je er een topper aan.

Echter niet het paard wat ik zoek maar wellicht wel voor iemand hier.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:45

Ik zou voor de wensen van Damelza ook echt aan een Ier denken. Mijne sprong een meter met haar ogen dicht. Ik niet :') Sprong altijd, ze nam je gewoon mee. Er zit soms dressuurmatig wat werk aan, maar in de basissport kun je er echt prima mee weg komen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:46

Berdien schreef:
Ik zou voor de wensen van Damelza ook echt aan een Ier denken. Mijne sprong een meter met haar ogen dicht. Ik niet :') Sprong altijd, ze nam je gewoon mee. Er zit soms dressuurmatig wat werk aan, maar in de basissport kun je er echt prima mee weg komen.

Ik heb een aantal Ieren voor klanten gereden, springen en galopperen......heerlijk. Maar die Z proef......mij niet bellen :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:47

Ik denk echt dat er een paard voor Damelza te vinden is, maar zou het budget mits mogelijk verhogen naar 12.5K. 8 is net niks.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:57

Ik ben ook heel blij met mijn Ierse ID-kruising. Fijn nuchter pit genoeg en heel allround. Dressuurmatige deel vraagt idd wat meer tijd en aandacht. Maar zijn er zat die ook daar voldoende aanleg voor hebben. Deze Ieren en zeker degenen die ook gejaagd hebben, zijn hier niet onder 10k te krijgen hoor. Daar is erg veel vraag naar. Voor de mijne is 25k geboden... :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:00

ruitje schreef:
Ik denk dat PRE's ook de dalmatiers vloek hadden.

Je weet wel, iedereen wilde een dalmatier na die film. Leek wel of iedereen een PRE wilde 5 jaar geleden.

Lijk ik nu een beetje te zien bij Freibergers? Die zijn ineens mega populair en dan over 3 jaar hoor je: je moet wel uit die en die lijn kopen hoor.

Maar dit is puur speculatie :D

Dat hoor je nu al. :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:21

De ene Ier is ook de andere niet, ik heb er 3 en ze lijken allemaal niet op elkaar.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:42

Wat zouden jullie betalen voor een vier jarige kwpn dressuurpaard, die leuke gangen heb, wel aan de kleinere kant maar echt super braaf?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:43

Ik denk persoonlijk dat de gemiddelde Ier of volbloed (kruising) wel eerder geschikt is voor eventing dan veel Nederlandse dressuur en springpaarden. Zij hebben ook beide mee dat ze gemiddeld genomen ook iets harder zijn op de benen dan de moderne warmbloed. Maar er zijn er daar niet veel aan in Nederland. De nederlandse dressuurpaarden missen vaak techniek en het hart in het springen, de springpaarden missen ook het hart en soms de gangen om een goede eventer te zijn is mijn ervaring. En als ze dat wel zijn vallen ze in de categorie nuchter en braaf en dat drijft wel de prijs op. Er zijn in Nederland echt maar weinig eventers te koop, zowel met als zonder ervaring.

Zelf hou ik van eventing maar door gebrek aan het juiste paard al jaren niet gedaan. Van ellende maar dressuur gaan rijden toen die kans wel voorbijkwam. Nu onverwacht toch tegen het voor mij perfecte paard aangelopen.. Een dressuurgefokte Duitser met nette gangen die ook een leuke sprong maakt en een groot hart heeft. Paard nam mij zo mee over flinke hindernissen ook al heb ik een paar jaar niet fatsoenlijk gesprongen en reed ik niet de mooiste afstanden.

Hij is vandaag helemaal goedgekeurd, tot zover het minderen qua paarden :D .

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:51

Morgen ga ik mijn nieuwe 'aanwinst' ophalen *\o/*
Afbeelding

Ik heb nog nooit een aankoop keuring gedaan := Moet wel zeggen dat ik tot nu toe altijd in de lage prijsklasse een pony/paard heb gekocht.. De duurste was €1750,00 en dat was mijn eerste pony, een NRPS merrie :o
Of ik heb geluk, of is het meer: wat niet weet, wat niet deert...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 00:08

Eef_Bam schreef:
Zelf hou ik van eventing maar door gebrek aan het juiste paard al jaren niet gedaan. Van ellende maar dressuur gaan rijden toen die kans wel voorbijkwam. Nu onverwacht toch tegen het voor mij perfecte paard aangelopen.. Een dressuurgefokte Duitser met nette gangen die ook een leuke sprong maakt en een groot hart heeft. Paard nam mij zo mee over flinke hindernissen ook al heb ik een paar jaar niet fatsoenlijk gesprongen en reed ik niet de mooiste afstanden.

Hij is vandaag helemaal goedgekeurd, tot zover het minderen qua paarden :D .

Gefeliciteerd!!!! Veel plezier samen :)

Mbt de rest van de discussie misschien wel handig om eens duidelijk te maken over wat voor "Ieren" we het hebben, want zo te zien worden er Irish Draughts, Irish Sport Horses en Engelse volbloeden geïmporteerd uit Ierland volop door elkaar gehaald ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 00:28

Vergeet een Connemara niet.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 01:23

Zonnetje81 schreef:

Als optie voor Damelza? Vergis je niet erin dat conny’s in de buitenmaat (dus groter dan 1.55) bijna niet te vinden zijn en als ze wel te vinden zijn zijn ze duur, heel duur :')

Heb er ook over gedacht namelijk, maar beetje grote conny met aardige gangen en nette opvoeding kost in nederland minimaal 8k en dan heb je een 3 jarige die zo groen als gras is :+

En import vanuit Ierland is echt een draak van een onderneming aangezien je via de UK moet rijden… prijzen transport liegen er niet om zeg maar, kreeg offertes van 1500-2000 }:0 :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 04:54

Je ziet veel kruising connemara met volbloed, die zijn erg leuk. Net als de normale volbloed, maar voor beide zou ik echt in de VK zelf kijken. De goede hier zijn qua prijs echt al over de kop, dus zelfs met transport kan je nog goedkoper uit zijn.
Er zijn in Engeland en omstreken gewoon veel makkelijker paarden te vinden die geschikt zijn voor dat doel, omdat ze dat daar veel meer doen. Of als het geen eventing is, dan wel jachten enzovoorts rijden en gewoon veel veelzijdiger.

Ik vind 1500 helemaal niet zoveel eigenlijk? Maar het zal er ook aan liggen wat voor transport en noem alles maar op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:42

Phonix schreef:
Wat zouden jullie betalen voor een vier jarige kwpn dressuurpaard, die leuke gangen heb, wel aan de kleinere kant maar echt super braaf?

Leuke gangen, braaf, jong, en gezond neem ik aan?
Wat kleiner... is dat 1m65 of bv 1m60?

Ik kan alleen zeggen wat ik er zelf aan uit zou geven. En in mijn hoofd met wat ik dus leuke gangen vindt :P En bevestigd ingereden wat past bij een 4 jarige? En aansprekend uiterlijk, anders was ik niet geïnteresseerd geweest natuurlijk :P

Ik ga even uit van de 1m65, goed ingereden en gezond;
Dan zou ik daar tussen de 20 en 25k voor uitgeven in de hoek waar ik in zocht een jaar geleden.

Maar dat is dus alleen wat ik zou doen met de markt van toen ik zocht in mijn achterhoofd. (Ruim 1 jaar geleden) wellicht met de verandering van prijzen op het moment zit je misschien wel een stuk lager.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 05-06-24 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:47

Phonix schreef:

Tussen de 3000 en 30.000

Met deze informatie kan je precies niks. Staat niks bij over gezondheid, hoe knap, hoe goed zijn die leuke gangen etc....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:03

dieseltje09 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Als optie voor Damelza? Vergis je niet erin dat conny’s in de buitenmaat (dus groter dan 1.55) bijna niet te vinden zijn en als ze wel te vinden zijn zijn ze duur, heel duur :')

Heb er ook over gedacht namelijk, maar beetje grote conny met aardige gangen en nette opvoeding kost in nederland minimaal 8k en dan heb je een 3 jarige die zo groen als gras is :+

En import vanuit Ierland is echt een draak van een onderneming aangezien je via de UK moet rijden… prijzen transport liegen er niet om zeg maar, kreeg offertes van 1500-2000 }:0 :Y)

Nee als zijnde als iemand zegt ga voor een Ier..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:05

Ja en vergeet tinkers niet, ook Iers :P

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:10

Ik zou met dat wensenpakket ook tuigers/tuigermix meenemen in de zoektocht. Daarvan draaien er genoeg heel leuk veelzijdig mee in de basissport en kosten je niet gelijk al je spaargeld en een nier.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:12

MyWishMax schreef:
Ik vind 1500 helemaal niet zoveel eigenlijk? Maar het zal er ook aan liggen wat voor transport en noem alles maar op.

Net voor de Brexit heb ik mijn destijds ISH geïmporteerd voor slecht 850 incl btw :Y)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:16

Fly_high schreef:
Ja en vergeet tinkers niet, ook Iers :P

Precies heel veel Ierse mogelijkheden :-)

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:35

Bedankt allemaal voor de ervaringen en meningen :D Inderdaad het afstanden rijden is een ding met de galop van een gemiddelde PRE. Ik zie bij Lusitano's vaak gangenwerk dat meer lijkt op onze warmbloeden. Maar ik ben wel bereid om tzt naar Spanje / Portugal gegaan met een tussenpersoon en ik heb een wat ruimer budget. Alleen als ik voor dat geld een leuk paard kan vinden hier in NL is dat toch aantrekkelijk :') Jullie hebben een hoop rassen genoemd waar ik helemaal niet aan had gedacht! :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:00

Ik doelde met een Ier op Irish sport horses, maar die zijn voortgekomen uit kruisingen tussen volbloeden en Irish draughts, dus andere kruisingen daarmee die reken ik daar ook onder. Zijn over het algemeen robuuste nuchtere paarden, maar wel wat minder gangwerk dan de Nederlandse of Duitse warmbloeden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:56

Ik was vorig jaar al 1000 kwijt aan hierheen halen. 4 jaar geleden nog 650.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:00

Dat nuchter zou ik nog niet perse te hard roepen hoor. :D Die van mij maken zich altijd het meest druk van allemaal. Zijn verder wel fijne paarden met genoeg ‘go’.