Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:43

@ pillow, dat was 3 oktober in Diever. Velen hadden toen nog de hoop, dat er ook echt iets zou veranderen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:46

Jessix schreef:
@ Soepblik, ik denk dat rien10 niet zo zeer haar mening baseert op het beleid. Daar heeft ze geen invloed op. Haar standpunt is gewoon dat ze het liefst zou zien dat er een nulstand komt. Ze weet dat het niet zo maar gaat gebeuren, en misschien wel nooit, maar dat doet niets af van haar mening over wat zij zou willen. Je mening hoeft niet perse een bijdrage te zijn aan verandering, je kan ook gewoon iets vinden.

Ja klopt, en Rien is helemaal duidelijk. Ik concludeer daaruit - maar ik hoor het graag als het anders is Rien - dat Rien ten aanzien van de wolf in Nederland geen doel heeft, maar alleen een wens.

Wat betreft "natuurlijk gedrag"; de wolf die meer schapen dood dan hij nodig heeft om te overleven, vertoont instinctmatig gedrag. De situatie waarin dit plaats vindt, is de onnatuurlijke component.
De vraag is: wie is verantwoordelijk voor de ontstane situatie? En wie is bij machte die situatie aan te passen?
Volgens mij zijn de meeste mensen van mening dat de mens een hogere diersoort is met een grotere intelligentie, dan de wolf. Desondanks wordt de verantwoordelijkheid voor de ellende waar we mee geconfronteerd worden, bij de wolf gelegd.
En de oplossing "uitroeien" halen we zo ongeveer uit de middeleeuwen.
Is dat het toonbeeld van ontwikkeling en beschaving?
Is dat wat we bereikt hebben? De trots van de natie?

Nb: de leeuw op de savanne is niet in staat méér dan 1 prooi tegelijkertijd te vangen, want de rest van de kudde vlucht weg.
Niet te vergelijken dus met de situatie van een wolf in een weiland met schapen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:49

Soepblik schreef:
josien_m_ schreef:
Ik begin eigenlijk steeds meer last te krijgen van de wijze waarop roofdieren jagen, al dan niet doden en eten. Ik vind dat de natuur dat maar slecht geregeld heeft... Wat een leed aan alle kanten! -O-

Maar dan projecteer je heel erg je eigen menselijke emoties op de natuur. De natuur is niet goed of slecht - die "is" gewoon. Een aardbeving gebeurt niet omdat de aarde denkt "wat een poedersuiker mensen, laat ik maar eens lekker op ze omvallen". Een aardbeving gebeurt gewoon. Zo ook een wolf die op een schaap jaagt. Die denkt niet "ah, deze zit opgesloten, laat ik 'm maar eens extra aan stukken scheuren". Een wolf ziet enkel een beest wat voor hem wegrent en zijn instinct zegt dat hij daar achteraan moet.

Nee, ik projecteer niets. Ik heb mijn menselijke emoties en vind het afschuwelijk. Ik geef een dier of een mens of de aarde niet de schuld daarvan. Maar ook die dieren hebben emoties, lijden wanneer ze hun jong verliezen of zelf honger lijden natuurlijk. Het is de wijze waarop soorten ontstaan en weer uitsterven.... maar het blijft akelig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:51

Ik heb inderdaad geen doel. Ik heb geen zendingsdrang :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:07

Nikass schreef:
Jessix schreef:
@ Soepblik, ik denk dat rien10 niet zo zeer haar mening baseert op het beleid. Daar heeft ze geen invloed op. Haar standpunt is gewoon dat ze het liefst zou zien dat er een nulstand komt. Ze weet dat het niet zo maar gaat gebeuren, en misschien wel nooit, maar dat doet niets af van haar mening over wat zij zou willen. Je mening hoeft niet perse een bijdrage te zijn aan verandering, je kan ook gewoon iets vinden.

Ja klopt, en Rien is helemaal duidelijk. Ik concludeer daaruit - maar ik hoor het graag als het anders is Rien - dat Rien ten aanzien van de wolf in Nederland geen doel heeft, maar alleen een wens.

Wat betreft "natuurlijk gedrag"; de wolf die meer schapen dood dan hij nodig heeft om te overleven, vertoont instinctmatig gedrag. De situatie waarin dit plaats vindt, is de onnatuurlijke component.
De vraag is: wie is verantwoordelijk voor de ontstane situatie? En wie is bij machte die situatie aan te passen?
Volgens mij zijn de meeste mensen van mening dat de mens een hogere diersoort is met een grotere intelligentie, dan de wolf. Desondanks wordt de verantwoordelijkheid voor de ellende waar we mee geconfronteerd worden, bij de wolf gelegd.
En de oplossing "uitroeien" halen we zo ongeveer uit de middeleeuwen.
Is dat het toonbeeld van ontwikkeling en beschaving?
Is dat wat we bereikt hebben? De trots van de natie?

Nb: de leeuw op de savanne is niet in staat méér dan 1 prooi tegelijkertijd te vangen, want de rest van de kudde vlucht weg.
Niet te vergelijken dus met de situatie van een wolf in een weiland met schapen.

Dit gedrag toont de wolf ook met wild en in weides maatje 100+ hectare. Evenals het doden voor de lol van slechts 1 dier (koe of kalf) zonder uiterlijke wonden of er van te eten.
Een leeuw kan net als alle andere katachtigen geen lange afstanden hardlopen, het zijn sprinters die snel oververhit raken. Wolf loopt met gemak lange afstanden, ook achter wild aan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:20

sterregoud schreef:
@ pillow, dat was 3 oktober in Diever. Velen hadden toen nog de hoop, dat er ook echt iets zou veranderen.

Je hebt gelijk was oktober. Maar dat doet er niet echt toe. Ik kwam daar ook wel hoopvol vandaan, maar helaas zolang de groenen en Brussel het voor het zeggen hebben gebeurt er niks.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:50

rien10 schreef:
Ik heb inderdaad geen doel. Ik heb geen zendingsdrang :D

Nee dat is prima natuurlijk. Dat is mijn fout, dat ik er in eerste instantie gewoon vanuit ging dat er een doel was.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:36

Nikass, ik vind je ook erg zwart wit. En het leven is nu eenmaal niet zwart wit. En door je zo te profileren jaag je gewoon mensen op de kast. En het gevolg daarvan is gewoon dat je niet meer serieus genomen wordt. Als je je gewoon 0 kunt inleven in een andermans denkwijze…

Ik kan in onze weide niet eens een wolf werend raster neerzetten al zou ik het willen. Het landschap laat dat niet toe. (Oostenrijk) dus daar kun je op een helling geen strak, precies op de cm precies draad neerzetten.

En ja ik ben niet armoedig want we hebben een stal. Nu nog zonder deuren, maar als het moet zitten die er morgen in. Maar ik ga gewoon niet mijn paarden laten aanvallen door een wolf. Want er komt een tijd dat ze overdag ook niet veilig zullen zijn. Een van mijn paarden kan door een ziekte niet dag en nacht op stal. En beschermen tegen de wolf betekent nu zeker in de nacht op stal. In de zomer dan 24/7, omdat het overdag te heet wordt. Wel armoedig natuurlijk.

Alle provincies, behalve die waar ik woon hebben al een afschotmogelijkheid. Na 10 aanvallen is een wolf een probleemwolf en wordt ie afgeschoten. Heel simpel. Maar hier officieel nog niet. Onofficieel echt wel, maar daar wordt geen ruchtbaarheid aan gegeven.

Gelukkig is hier wel besloten dat we onze dieren niet laten verscheuren. En dus, tot er fatsoenlijke regulering komt, zal het zo worden opgelost. Helaas maar ik zie ook geen andere oplossing.

Ik denk dat niemand 100 uitroeiing vraagt, maar regulering en een mogelijkheid om je dieren te kunnen beschermen. En dan is er best plek voor wolven. Maar zo door je strot geduwd krijgen…. Nooit van mijn leven.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 23:07

Zijn er Bokkers naar de bijeenkomst in Ermelo geweest?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 06:32

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 06:52

amber15 schreef:

Ik kruip even onder de meeleest steen vandaan :o maar ja ik ben er geweest.

Was vond ik netjes opgezet eerst ruimte voor verhalen daarna kon je info krijgen. Veel schrijnende verhalen over dieren houders in de omgeving, maar helaas mogen ze natuurlijk niks doen... verhalen werden genoteerd zodat ze as donderdag mee konden naar overleg in Brussel. Wolf werende hekken werden natuurlijk weer gepromoot net als bij12 maar hier werd hartelijk om gelachen door het publiek.

Wat ik begreep is dat er nu 7 roedels op de veluwe zitten en de ruwe schatting op 70 wolven zit. Maar ze hebben geen idee van de werkelijke aantallen. Volgens de expert is er ruimte voor 100 dus het kon nog wel even door gaan. De man van de provincie (ben z'n naam even kwijt) was heel blij dat hij eindelijk een nummer had gezien veel experts dit niet wouden of konden geven en de burgemeester ging met andere burgemeesters in gelderland praten dat er behoefte is aan dit soort avonden. Maar zoals eerder beschreven ze kunnen niet ingrijpen ivm de wet dus echt nieuwe kreeg je naar mijn idee niet te horen

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:44

Kaja schreef:
https://www.ad.nl/economie/mist-bang-co ... ~adb7bc09/

Voorheen heb ik al meerdere keren benoemd dat er een groter geheel schuil gaat achter de herintroducering van de wolf. Toen zeiden sommige dat ik een complotdenker ben…

Weet niet of het 1 op 1 met elkaar te maken heeft maar het komt wel "goed" uit zo lijkt het wel.

Transparant zal het toch niet worden. Zal vast meer spelen waar wij als het "gewone" volk geen weet van hebben.

Klinkt lekker dat kweekvlees.... 8)7

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:45

Henrike5 schreef:
amber15 schreef:

Ik kruip even onder de meeleest steen vandaan :o maar ja ik ben er geweest.

Was vond ik netjes opgezet eerst ruimte voor verhalen daarna kon je info krijgen. Veel schrijnende verhalen over dieren houders in de omgeving, maar helaas mogen ze natuurlijk niks doen... verhalen werden genoteerd zodat ze as donderdag mee konden naar overleg in Brussel. Wolf werende hekken werden natuurlijk weer gepromoot net als bij12 maar hier werd hartelijk om gelachen door het publiek.

Wat ik begreep is dat er nu 7 roedels op de veluwe zitten en de ruwe schatting op 70 wolven zit. Maar ze hebben geen idee van de werkelijke aantallen. Volgens de expert is er ruimte voor 100 dus het kon nog wel even door gaan. De man van de provincie (ben z'n naam even kwijt) was heel blij dat hij eindelijk een nummer had gezien veel experts dit niet wouden of konden geven en de burgemeester ging met andere burgemeesters in gelderland praten dat er behoefte is aan dit soort avonden. Maar zoals eerder beschreven ze kunnen niet ingrijpen ivm de wet dus echt nieuwe kreeg je naar mijn idee niet te horen

70 alleen op de Veluwe of in totaliteit?

Toch bijzonder dat het er nu 70 zijn terwijl er steeds stug werd gezegd dat het maar 30/40 waren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:26

Mellow schreef:
Kaja schreef:

Voorheen heb ik al meerdere keren benoemd dat er een groter geheel schuil gaat achter de herintroducering van de wolf. Toen zeiden sommige dat ik een complotdenker ben…

Weet niet of het 1 op 1 met elkaar te maken heeft maar het komt wel "goed" uit zo lijkt het wel.

Transparant zal het toch niet worden. Zal vast meer spelen waar wij als het "gewone" volk geen weet van hebben.

Klinkt lekker dat kweekvlees.... 8)7

Ik geloof ook wel dat er iets achter kan zitten. Overigens, kweekvlees is niet vegetarisch want je hebt om te beginnen cellen van een (gedood) dier nodig om verder mee te kweken. Ik ben vegetarier en zal het nooit eten. Als men beweert begaan te zijn met het lot van slachtdieren is het niet bepaald logisch om ze dan maar door wolven te laten verscheuren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:34

De genoemde aantallen klopten toch al niet. Twee (of is het al drie?) jaar geleden hoorde ik uit betrouwbare bron dat de lokale roedel in onze omgeving uit tussen de achttien en vierentwintig wolven zou bestaan. Soms trekken er een paar weg maar ze hebben jaarlijks welpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:20

Joh, ze kunnen wel zo veel willen wat kweekvlees betreft maar er is meer dan de EU
Denk je nu echt dat bijv de USA gaat mee doen?
Je moet daar voor de grap eens gaan kijken. Doen 0 aan een beter milieu of minder uitstoot!!!! Niks geen zonnepanelen..niks geen papieren rietjes, vastzittende dopjes, roetvilters, afval scheiding...
Brandstof kost er de helft..
Stinkende Diesel trucks rijden dwars door de steden. Aircos draaien 24/7 en je kunt overal Ca$h betalen, ook bij de zelfscans in de winkels!! Heb het onlangs zelf gezien en het was het eerste wat mij op viel.
En zo dus zo veel landen buiten europa die geen moer doen.

Moeten wij de wereld gaan redden zeker!? Ik lag me kapot!
Maar intussem worden we wel in de houtgreep gehouden door al die waan ideeen over hoe we moeten of nee mogen leven.
We moeten alles maar pikken van die klote EU Brussel.
Kweekvlees!!ik vind het een enge ontwikkeling

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:23

Wat ik gehoord heb via iemand uit mijn familie die geregeld contact heeft met jachtopzichters van oa Kroondomein, dat ze het gewoon niet weten maar dat het er idd veel en veel meer zijn dan die 35 a 40 die ze eerder altijd noemden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:30

Popstra, je kunt lachen, janken en alles wat er tussenin zit maar klimaatverandering is hier. Er zijn gewoon landen die er mee bezig zijn en dat ook blijven doen. Wat voor de één van belang is, is voor de ander totaal niet relevant. Toch ben ik blij dat ons land rekening houdt met de aarde. Want ook deze klok tikt door….

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:33

Popstra schreef:
Joh, ze kunnen wel zo veel willen wat kweekvlees betreft maar er is meer dan de EU
Je moet daar voor de grap eens gaan kijken. Doen 0 aan een beter milieu of minder uitstoot!!!! Niks geen zonnepanelen..niks geen papieren rietjes, vastzittende dopjes, roetvilters, afval scheiding...
Stinkende Diesel trucks rijden dwars door de steden. Aircos draaien 24/7 en je kunt overal Ca$h betalen, ook bij de zelfscans in de winkels!! Heb het onlangs zelf gezien en het was het eerste wat mij op viel.

Maar intussem worden we wel in de houtgreep gehouden door al die waan ideeen over hoe we moeten of nee mogen leven.

Het is vooral jezelf redden. De wereld herstelt zich wel wanneer wij onszelf allemaal om zeep geholpen hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:04

Kaja schreef:

Dat verbaasd mij niet, want de wolf is niet "geïntroduceerd" en om het milieu geven en aan de toekomst denken heeft weinig te maken met het suggestieve "er gaat een groter geheel schuil.."
Dus ja, neigt een beetje naar complotdenken zoals je het nu brengt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:40

Nikass schreef:
Kaja schreef:

Dat verbaasd mij niet, want de wolf is niet "geïntroduceerd" en om het milieu geven en aan de toekomst denken heeft weinig te maken met het suggestieve "er gaat een groter geheel schuil.."
Dus ja, neigt een beetje naar complotdenken zoals je het nu brengt.

Dat mag, ieder zijn mening.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:44

Popstra schreef:

Ik vind het een stuk enger dat er in Amerika blijkbaar veel te weinig gedaan wordt om het leven van allen, het gezonde milieu, te bevorderen! Wat verschrikkelijk onverstandig zijn ze daar bezig!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:53

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:57

josien_m_ schreef:
Popstra schreef:

Ik vind het een stuk enger dat er in Amerika blijkbaar veel te weinig gedaan wordt om het leven van allen, het gezonde milieu, te bevorderen! Wat verschrikkelijk onverstandig zijn ze daar bezig!

Ja en niet alleen Amerika he!!
En die landen zijn nog eens inmens groot en vaak overbevolkt.
Zie al dat volk maar eens mee te krijgen in allerlij maatregels.
Gaat nooit lukken.
Dat wij het klimaat gaan veranderen naar gezond kun je dus wel vergeten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:51

dierenfan schreef:
https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 581400432/

Prachtig filmpje qua kwaliteit vind ik maar hoe mooi ook het is hier gewoon niet geschikt!

Ik vind het geen prachtig filmpje. Ik heb het idee dat ze er erg gespannen uit zien. Of dat nu is omdat ze een auto treffen, of gewoon hoe ze erbij lopen standaard kan ik uit het filmpje niet afleiden. Wij hebben vroeger in Ermelo gewoond, zijn plekken waar ik ook vaak kwam. Reed daar als 14 jarig meisje alleen door de bossen met mijn bijrijdpony. Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Natuurlijk is de wolf daar niet de enige reden voor. Maar ik begrijp dat meerdere paardenmensen die plekken inmiddels al mijden omdat paarden er gewoon niet langs willen waar veel wolven zijn.