Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jessix schreef:@ Soepblik, ik denk dat rien10 niet zo zeer haar mening baseert op het beleid. Daar heeft ze geen invloed op. Haar standpunt is gewoon dat ze het liefst zou zien dat er een nulstand komt. Ze weet dat het niet zo maar gaat gebeuren, en misschien wel nooit, maar dat doet niets af van haar mening over wat zij zou willen. Je mening hoeft niet perse een bijdrage te zijn aan verandering, je kan ook gewoon iets vinden.
Soepblik schreef:josien_m_ schreef:Ik begin eigenlijk steeds meer last te krijgen van de wijze waarop roofdieren jagen, al dan niet doden en eten. Ik vind dat de natuur dat maar slecht geregeld heeft... Wat een leed aan alle kanten!
Maar dan projecteer je heel erg je eigen menselijke emoties op de natuur. De natuur is niet goed of slecht - die "is" gewoon. Een aardbeving gebeurt niet omdat de aarde denkt "wat een poedersuiker mensen, laat ik maar eens lekker op ze omvallen". Een aardbeving gebeurt gewoon. Zo ook een wolf die op een schaap jaagt. Die denkt niet "ah, deze zit opgesloten, laat ik 'm maar eens extra aan stukken scheuren". Een wolf ziet enkel een beest wat voor hem wegrent en zijn instinct zegt dat hij daar achteraan moet.
Nikass schreef:Jessix schreef:@ Soepblik, ik denk dat rien10 niet zo zeer haar mening baseert op het beleid. Daar heeft ze geen invloed op. Haar standpunt is gewoon dat ze het liefst zou zien dat er een nulstand komt. Ze weet dat het niet zo maar gaat gebeuren, en misschien wel nooit, maar dat doet niets af van haar mening over wat zij zou willen. Je mening hoeft niet perse een bijdrage te zijn aan verandering, je kan ook gewoon iets vinden.
Ja klopt, en Rien is helemaal duidelijk. Ik concludeer daaruit - maar ik hoor het graag als het anders is Rien - dat Rien ten aanzien van de wolf in Nederland geen doel heeft, maar alleen een wens.
Wat betreft "natuurlijk gedrag"; de wolf die meer schapen dood dan hij nodig heeft om te overleven, vertoont instinctmatig gedrag. De situatie waarin dit plaats vindt, is de onnatuurlijke component.
De vraag is: wie is verantwoordelijk voor de ontstane situatie? En wie is bij machte die situatie aan te passen?
Volgens mij zijn de meeste mensen van mening dat de mens een hogere diersoort is met een grotere intelligentie, dan de wolf. Desondanks wordt de verantwoordelijkheid voor de ellende waar we mee geconfronteerd worden, bij de wolf gelegd.
En de oplossing "uitroeien" halen we zo ongeveer uit de middeleeuwen.
Is dat het toonbeeld van ontwikkeling en beschaving?
Is dat wat we bereikt hebben? De trots van de natie?
Nb: de leeuw op de savanne is niet in staat méér dan 1 prooi tegelijkertijd te vangen, want de rest van de kudde vlucht weg.
Niet te vergelijken dus met de situatie van een wolf in een weiland met schapen.
sterregoud schreef:@ pillow, dat was 3 oktober in Diever. Velen hadden toen nog de hoop, dat er ook echt iets zou veranderen.
amber15 schreef:Zijn er Bokkers naar de bijeenkomst in Ermelo geweest?
Kaja schreef:https://www.ad.nl/economie/mist-bang-co ... ~adb7bc09/
Voorheen heb ik al meerdere keren benoemd dat er een groter geheel schuil gaat achter de herintroducering van de wolf. Toen zeiden sommige dat ik een complotdenker ben…
Henrike5 schreef:amber15 schreef:Zijn er Bokkers naar de bijeenkomst in Ermelo geweest?
Ik kruip even onder de meeleest steen vandaanmaar ja ik ben er geweest.
Was vond ik netjes opgezet eerst ruimte voor verhalen daarna kon je info krijgen. Veel schrijnende verhalen over dieren houders in de omgeving, maar helaas mogen ze natuurlijk niks doen... verhalen werden genoteerd zodat ze as donderdag mee konden naar overleg in Brussel. Wolf werende hekken werden natuurlijk weer gepromoot net als bij12 maar hier werd hartelijk om gelachen door het publiek.
Wat ik begreep is dat er nu 7 roedels op de veluwe zitten en de ruwe schatting op 70 wolven zit. Maar ze hebben geen idee van de werkelijke aantallen. Volgens de expert is er ruimte voor 100 dus het kon nog wel even door gaan. De man van de provincie (ben z'n naam even kwijt) was heel blij dat hij eindelijk een nummer had gezien veel experts dit niet wouden of konden geven en de burgemeester ging met andere burgemeesters in gelderland praten dat er behoefte is aan dit soort avonden. Maar zoals eerder beschreven ze kunnen niet ingrijpen ivm de wet dus echt nieuwe kreeg je naar mijn idee niet te horen
Mellow schreef:Kaja schreef:https://www.ad.nl/economie/mist-bang-co ... ~adb7bc09/
Voorheen heb ik al meerdere keren benoemd dat er een groter geheel schuil gaat achter de herintroducering van de wolf. Toen zeiden sommige dat ik een complotdenker ben…
Weet niet of het 1 op 1 met elkaar te maken heeft maar het komt wel "goed" uit zo lijkt het wel.
Transparant zal het toch niet worden. Zal vast meer spelen waar wij als het "gewone" volk geen weet van hebben.
Klinkt lekker dat kweekvlees....
Popstra schreef:Joh, ze kunnen wel zo veel willen wat kweekvlees betreft maar er is meer dan de EU
Denk je nu echt dat bijv de USA gaat mee doen?
Je moet daar voor de grap eens gaan kijken. Doen 0 aan een beter milieu of minder uitstoot!!!! Niks geen zonnepanelen..niks geen papieren rietjes, vastzittende dopjes, roetvilters, afval scheiding...
Brandstof kost er de helft..
Stinkende Diesel trucks rijden dwars door de steden. Aircos draaien 24/7 en je kunt overal Ca$h betalen, ook bij de zelfscans in de winkels!! Heb het onlangs zelf gezien en het was het eerste wat mij op viel.
En zo dus zo veel landen buiten europa die geen moer doen.
Moeten wij de wereld gaan redden zeker!? Ik lag me kapot!
Maar intussem worden we wel in de houtgreep gehouden door al die waan ideeen over hoe we moeten of nee mogen leven.
We moeten alles maar pikken van die klote EU Brussel.
Kweekvlees!!ik vind het een enge ontwikkeling
Kaja schreef:https://www.ad.nl/economie/mist-bang-co ... ~adb7bc09/
Nikass schreef:Kaja schreef:https://www.ad.nl/economie/mist-bang-co ... ~adb7bc09/
Dat verbaasd mij niet, want de wolf is niet "geïntroduceerd" en om het milieu geven en aan de toekomst denken heeft weinig te maken met het suggestieve "er gaat een groter geheel schuil.."
Dus ja, neigt een beetje naar complotdenken zoals je het nu brengt.
Popstra schreef:Joh, ze kunnen wel zo veel willen wat kweekvlees betreft maar er is meer dan de EU
Je moet daar voor de grap eens gaan kijken. Doen 0 aan een beter milieu of minder uitstoot!!!! Niks geen zonnepanelen..niks geen papieren rietjes, vastzittende dopjes, roetvilters, afval scheiding...
Stinkende Diesel trucks rijden dwars door de steden. Aircos draaien 24/7 en je kunt overal Ca$h betalen, ook bij de zelfscans in de winkels!! Heb het onlangs zelf gezien en het was het eerste wat mij op viel.
Maar intussem worden we wel in de houtgreep gehouden door al die waan ideeen over hoe we moeten of nee mogen leven.
josien_m_ schreef:Popstra schreef:Joh, ze kunnen wel zo veel willen wat kweekvlees betreft maar er is meer dan de EU
Ik vind het een stuk enger dat er in Amerika blijkbaar veel te weinig gedaan wordt om het leven van allen, het gezonde milieu, te bevorderen! Wat verschrikkelijk onverstandig zijn ze daar bezig!
dierenfan schreef:https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 581400432/
Prachtig filmpje qua kwaliteit vind ik maar hoe mooi ook het is hier gewoon niet geschikt!