[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:31

Ah balen dat het niet is gelukt. Die trailer ook, pff wat een service :+

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 17:44

Op de positieve noot, heb nu de trailer in ieder geval nog niet nodig om Saedis op te halen :')

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:33

Elk nadeel heeft z'n voordeel :')

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:40

Oh, meestal is het in de zuidelijkere landen dat je geduld moeten hebben ... 'mañana, mañana' ;)
Verbaast me eigenlijk dat ze het in het uiterste noorden ook zo aanpakken.
Van een Scandinavisch land zou ik een andere mentaliteit verwachten. Of is dit dan ook eerder iets voor het noordelijke deel van Zweden ?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:42

@Marilu Hier in Denemarken kunnen ze er helaas ook wel wat van. Liever dan zeggen dat iets op dat moment niet gaat (want conflictmijding) houden ze je ellenlang aan het lijntje. En omdat ik/wij niet opgegroeid zijn in de Deense cultuur kan je niet goed inschatten wanneer je juist wel wat druk kunt zetten en op welke manier dan. Ik voel met je mee, Kasmir :(:)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 22:27

vikawiek Hahaha juist positief blijven was het toch :')
Marilu Ja het voelt een beetje als zweedse propaganda want het is echt totaal niet het geval. Ik gok dat het in het zuiden en de grote steden anders is maar hier in het Noorden is het echt vreselijk. Alles 'komt wel' en 'we zullen wel zien' ..
Nado Ja dat herken ik wel, maar anderzijds zijn ze hier ook echt onwijs pusherig omdat ze verwachten geen antwoord te krijgen. Wij kunnen gerust om 22:00 een e-mail krijgen voor een boeking en dan bellen ze om 8uur 's ochtends of we de email hebben ontvangen. Erm ja tussen 22:00 en 8:00 rusten en slapen we....

In het geval van de trailer wel gewoon druk gezet en nu kregen we dus de 30e een SMS dat de trailer klaar is... Ze waren tot de 31e op vakantie dus duidelijk dat die trailer al veel eerder klaar was maar ze het ons gewoon niet hebben verteld. Zóo irritant. Nouja ik ga hem de 8e ophalen en dan de 13e Saedis terug naar huis brengen.

Saedis is vandaag opnieuw gedekt, zal komende week nog een paar keer worden gedekt en daarna haal ik haar op. Dan doe ik de scan hier thuis want een 3e poging is geen tijd meer voor, dan komt het veulen volgend jaar te laat in het seizoen en is het niet groot genoeg om de winter hier door te komen.

We willen ook de 14e voor een nieuw paard gaan kijken, hopelijk kunnen we dan terecht want onze agenda zit nog steeds behoorlijk vol tussen alle tours in en daarnaast bekap ik en masseer ik. Kan niet wachten tot het september is en ik 10 dagen naar NL ga, heerlijk even uitrusten.

We hebben ook Skutte zijn headshaking onder controle gekregen. Een panty strak om zijn neus gebonden met de onderkant dicht blijkt de oplossing te zijn. We hadden ervoor wel een panty geprobeerd maar dan de onderkant open en dat deed niets. Duidelijk zat dus dat het trichminaal is, ik gok getriggerd door zijn zomereczeem omdat hij het alleen een paar maanden in de zomer heeft. Het is ook duidelijk dat beestjes die rond zijn hoofd vliegen triggeren, misschien UV licht en wat ook meer.
Hij ziet er nu niet uit als hij mee gaat op tour maar hij is er duidelijk veeeel gelukkiger onder, ging nu heerlijk vlot mee met de rest super fijn om te zien <3

Afbeelding

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 11:03

Pfff Skutte had zich gisteren een weg naar het voerhok gevonden en heeft daar biks zitten wegschrokken. Rond 4 uur stond hij met een slokdarmverstopping. Flink geprobeerd te masseren en een darmverslapper ingespoten maar het mocht niet baten. Nadeel van in Noord Zweden wonen is dat het soms flink lang kan duren voordat de dierenarts er is. Uiteindelijk was ze er om 8 uur en heeft ze met een sonde zijn verstopping weg kunnen spoelen. Darmen maakte amper geluid en hij was een beetje lusteloos erna dus nog in de avond met hem gewandeld en in de gate gehouden of hij er ook niet nog eens koliek bovenop zou krijgen.

Gelukkig gaat het nu weer een stuk beter met hem, nu nog even 2-3 dagen temperaturen om te zien of er geen rotzooi in zn longen terecht is gekomen. Nooit saai met paarden.

Afbeelding

Ófeigur kwam hem vrijwillig gezelschap houden tijdens het wachten op de dierenarts dus we hebben ze maar even samen in de box laten staan.

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:19

Oei, dat is flink schrikken! Gelukkig lijkt het met een sisser af te lopen, maar je voelt je meteen 10 jaar ouder he met zulke avonturen :(

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 13:44

Ik heb ook nog dit pareltje, ik stond gelukkig aan de goede kant toen de rotzooi los kwam en hij hoestte.. Flo daarentegen :')

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:47

Oepsie. :+ Gelukkig is het opgelost. Hopelijk houdt hij er geen restklachten aan over.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:47

Let de komende dagen ook op tekenen van HB, dit is precies de manier waarop mijn pony HB is geworden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:59

Oh, wat een angstige uren dan !
Gelukkig is de verstopping (zichtbaar ;-) ) opgelost !! En duimen dat er geen complicaties mee gemoeid gaan !

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 21:19

Het is gelukkig allemaal goed gegaan en skutte is weer zo vrolijk als altijd.

Kan niet wachten op volgende week dan na bijna 2 maanden eindelijk mijn Saedis weer ophalen <3. We gaan de dag erna ook naar een nieuwe pony kijken, daar ook erg benieuwd naar.

Verder gaan de tours hier gewoon vrolijk door.

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 15:55

Echt zo onbeschrijfelijk fijn haar weer thuis te hebben. Terug in de groep scharen ging goed, wat gegil en geren. Gloí ging 2x in de aanval maar ze ramde direct vol van zich af en toe was het klaar. Nu staan ze weer rustig te grazen, hopelijk blijft het zo. Ze is wel een beetje boel dik geworden dus tijd om weer op rit te gaan :o .

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 20:17

Helaas Gloí toch weer een switch en hij zat als een malle achter Saedis aan. Het is zo vreemd, heb hem uit de kudde gehaald schuim stond tussen zn billen en hij stond te trillen. Blijf het raar gedrag vinden, zodra het gesetteld is dan is het goed en is hij rustig maar een nieuw paard inscharen of terug in de kudde brengen is haast onmogelijk zo. Morgen naar Björg kijken, als dat wat wordt dan gaan we Gloí verkopen naar een plek waar de kudde heel stabiel blijft of maar 1 vriendje zodat hij geen kudde heeft om te beschermen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:08

Jeetje wat vervelend dat hij zo heftig reageert. Maar fijn dat saedis weer thuis is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 22:50

Ja het is voor ons vrij onmogelijk hem erbij te houden op deze manier. Hij heeft meer stabiliteit nodig en misschien een wat minder grote kudde zodat hij niet zo beschermend is over 'zijn' kudde.
Saedis heeft nu een stuk of 5 bijtwondjes daar wordt ik toch niet vrolijk van. Gelukkig niet zo groot als bij Skutte of Ofeigur maar gewoon niet oke.
We zullen zien hoe het verder gaat. Ik denk dat we voor hem wel een goed huisje zouden kunnen vinden, zeker omdat hij nu al de hele zomer succesvol op het gras staat zonder gevoeligheid. Met het juiste management is hij vrij gemakkelijk 'goed' te houden. Ofwel op gras en dan voldoende rijden of op hooi en minder beweging is beide helemaal prima.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:41

Fijn dat Sædis weer thuis is, maar balen van Gloí. Gezien jouw beschrijving van hoe hij stond te trillen, vroeg ik me af of hij ooit getest is op PPID. Dat zou de oorzaak kunnen zijn voor zijn extreme gedrag omdat het cortisol en andere hormonen beïnvloedt. Als hij zich hyper-gestressed voelt vanwege hoog cortisol, dan kan dit zijn oplossing zijn = stressfactor/paard verjagen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 19:08

Ja we hebben hem ppid getest toen hij aankwam, gelukkig negatief.

Wij mogen vandaag Björg bij het team verwelkomen.
Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 20:37

Zoals te zien op haar hoofd heeft ze wat eczeem. Het is niet zozeer in haar staart of manen alleen haar hoofd jeukt ze. We houden haar wel ook gewoon de zomer onder een deken. Ze heeft vandaag direct maar een nieuw masker cadeau gedaan want degene die we mee hadden gekregen zat zo ruim rond has neus dat alle knutjes alsnog gewoon naar binnen konden kruipen.
Ze ziet er nu officieel uit als een uit de kluiten gewassen vlieg :')

Afbeelding

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:46

Oh, Björg is een meisje ... de naam liet me vermoeden dat het een jongen was ;-)
Naar analogie met Björn.

Veel succes met haar !

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:52

Is het echt zomereczeem dan? Ik heb wel eens een verzorgpaard gehad die een soort milde schimmelinfectie op het hoofd had, dat zag er vergelijkbaar uit.. (maar hoeft het niet te zijn natuurlijk ik wil t alleen aangeven als optie, als je twijfelt :P )

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 22:26

Marilu: Ja ben niet zo weg van haar naam maar goed daar door je niets aan hihi. Vind het ook maar een jongensnaam, rare jongens die IJslanders.
Sintara: ze schijnt het wel echt iedere zomer alleen in de zomer te hebben. Ga eens kijken of we wat kunnen doen met een smeersel tegen jeuk, lijkt me op een of andere manier makkelijker smeren dan bij manen en staart.

Bedenk me dat ik nog geen volledige pony foto heb geplaatst. Heb niet echt een goede maar deze heb ik gisteren avond geschoten.

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 15:34

Weer haar hoofd en uiers ingesmeerd en een ander eczeemdeken gepast. We hadden deze nog liggen, dan kan skutte die van hem weer terug krijgen.
Het is maar een dun stofje dus we zien hoelang deze het volhoudt, wel lekker luchtig.

Volgende stap wordt grondwerken met haar want vind haar release voor pressure echt minimaal. Opzij voor het been doet ze niet ze gaat alleen maar harder. Als dat er goed in zit dan gaan we haar over schakelen op bitloos en zien of dat goed gaat. Over 2 weken ofzo wil ik de ijzers eraf halen en gaat ze net als de rest ook over naar barefoot.

Afbeelding

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:46

Leuke dame en leuke plannen met haar!