Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:27

Avalanche schreef:
Op mijn vorige stal was zij mijn stalgenoot en ook daar had ze dit soort verhalen. Nota bene nadat de eigenaren voor jou ruimte hadden gecreëerd nadat je opeens bij je vorige stal weg moest. Waarom dat was wil ik verder niet over speculeren.

Je Tinker was daar dik bevriend met mijn merrie en omdat zij niet op stal kon staan, hebben ze daar speciaal voor haar een uitloopstal gemaakt, met een flink grote paddock erbij.

Ze zag er ook ontzettend goed uit toen en was heel gelukkig. Omdat ze rijden niet leuk vond, gingen ze met haar wandelen, want dat vond ze wel heel fijn. Lange wandelingen hebben ze gemaakt. Je vertelde dat je Tinker mishandeld was, dat was absoluut niet het geval. Ze is daar met heel veel liefde en respect voor wie ze was behandeld, en heel goed verzorgd.

En ook daar had je communicatieproblemen. Anderen hadden die nooit, en de sfeer op stal was over het algemeen prima. De paarden zagen er uitstekend uit ook.

Het was niet mijn manier van paarden houden, en ik doe graag mijn eigen management, daarom ben ik er weggegaan, maar absoluut niet met scheve gezichten, en ik kom er nog regelmatig even koffie halen.

oooh dat is wel een ander bericht.... ja dat kan ook nog. Dat zul je als stal maar treffen.
Daaro klonk het verhaal al zo raar

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:35

Poeh Eartfocus, als je door zo'n ervaring je plezier in paardrijden verliest, kan ik dat 100% begrijpen :knuffel: Gelukkig nu een plek waar jullie het goed hebben.

Ik heb de paarden inmiddels meer dan 20 jaar aan huis, zou niet meer anders willen. Daarvoor op 3 verschillende stallen gestaan.
De 1e werd mijn paard stiekem gereden als ik niet kwam. Ik werk in het onderwijs en had regelmatig 's avonds gesprekken of vergaderingen.
De 2e kwam de afspraken niet na, mijn paard stond meer binnen dan buiten en werd mega chagrijnig. Kind van eigenaar liep door de tralies van de stallen van box naar box. Mijn paard heeft haar toen in de voet gebeten, was een rotknol en ik moest meteen vertrekken.
De 3e stal was eenvoudig, maar top voor de paarden. Hier heb ik met veel plezier gestaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 20:56

@DP, mee eens hoor. Eigenlijk is dat als stalhouder alleen maar een voordeel: als iemand veel vraagt, of meerdere keren langs komt.

Tenminste dat vind ik, want dat zijn meestal niet de 'lopers' . Ik denk dat er altijd dingen zijn die anders zijn dan verwacht, maar als je veel van te voren bespreekt kun je van 2 kanten een mismatch voorkomen.

Ik vraag ook wel eens aan mensen die weg gaan of er iets is wat ik anders had kunnen doen, soms is dat wel zo en soms niet. Maar je wil in principe als stalhouder ook verbeteren toch denk ik dan. Als het kan dan... want soms kan het gewoon ook niet :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:06

Het gaat idd nooit precies zoals je wilt...maar dat is hier aan huis niet eens :D
Meestal gevalletje geld te kort :P

Maar kleine dingen zijn niet de dingen waarop je vertrekt met een kwaaie kop.
Ik heb nog overal waar ik heb gestaan daarna nog goed contact gehad.
Ja 1 stal werd echt slecht nadat ik er al 4 jaar stond, dat kijk je dan ook iets te lang aan (half jaar) want was eerst wel goed, dus die geef je het voordeel van de twijfel.
Maar toch daar ook goed contact gehouden met die mensen. De kinderen miste mijn paard dus die zijn op de pensionstal hierna, diegene die ik hierboven beschreef, nog komen knuffelen. :+

De stal daarvoor was een stal die mijn paard niet aankon. Mijn paard sleurde die man het erf over :o
tja dan houd het op. Dat had ik vooraf niet voorzien want hij had zelf ook kwpn-ers.

Stal daarvoor was de handelaar waar ik toen reed, hem zadelmak heb gemaakt. Daarna gekocht en uiteindelijk daar stopte met rijden. Daar laten staan was toen geen optie, moesten handelspaarden staan.

Wel met verzorgpaarden vaker verkast en daar gezien wat ik echt niet wilde, of juist wel.

Avalanche

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:10

Ik ook, ben ook nog nooit ergens met scheve gezichten weggegaan.

Wat ik nu heb is doodsimpel, een buitenbaan, een wc, een koffiezetapparaat en een paar boxen, maar ik ben heel gelukkig hier, en vooral mijn paard is happy en die woont er. Dus die heeft vetorecht :D
Maar ik merk dat eigenlijk overal in overleg best veel mogelijk is en mensen vaak echt in alle redelijkheid meedenken :) Al heb ik nu wel de jackpot hoor.

Er was even sprake van verhuizen richting Leidschendam, dan was ik bij ruitje gaan staan, topstal is dat <3

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:57

DuoPenotti schreef:
Wat ik me dan weer afvraag.
Als het zo slecht is, met zoveel verloop.
Hoe zagen al die paarden er dan uit bij een eerste kennismaking?

25 paarden op een kleine track. Voor mij is dat altijd een no-go. Dat geeft gedonder.
25 paarden 3 voerplekken ook.

Paarden die elkaar kapot slaan, die waren er bij bezichtiging niet, allemaal rustig en relaxed, geen wonden?
Allemaal lekker vol en niet mager?

Die loodzware bak, zo ploef ineens zo geworden?

Ik begrijp dat dit heel flauw is wat ik zeg, maar dit zijn toch dingen die je gewoon kan zien.
Kijk dat ze de paarden los naar de wei doen en dan meppen, nee dat kun je niet weten.

Maar ik zie zo vaak van dit soort berichten waarvan ik denk, dat was zo toch al?
Waarom kies je dan voor zo'n stal?
En het is niet om gemeen te doen, maar gewoon omdat ik dit niet begrijp.

Antwoord op alle vragen:

Jullie mogen mij een PB sturen!
Laatst bijgewerkt door EarthFocus op 30-12-22 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:01

Avalanche schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wat vragen stel bij dat verhaal. Ik kan me herinneren dat deze persoon eerder als enige communicatieproblemen had.

Hoi D,

Ik begrijp je bericht niet zo. Volgens mij was jij degene die wegging in Zuid-holland en niet ik ;)
Laatst bijgewerkt door EarthFocus op 30-12-22 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:05

imaudy schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat ik me dan weer afvraag.
Als het zo slecht is, met zoveel verloop.
Hoe zagen al die paarden er dan uit bij een eerste kennismaking?

25 paarden op een kleine track. Voor mij is dat altijd een no-go. Dat geeft gedonder.
25 paarden 3 voerplekken ook.

Paarden die elkaar kapot slaan, die waren er bij bezichtiging niet, allemaal rustig en relaxed, geen wonden?
Allemaal lekker vol en niet mager?

Die loodzware bak, zo ploef ineens zo geworden?

Ik begrijp dat dit heel flauw is wat ik zeg, maar dit zijn toch dingen die je gewoon kan zien.
Kijk dat ze de paarden los naar de wei doen en dan meppen, nee dat kun je niet weten.

Maar ik zie zo vaak van dit soort berichten waarvan ik denk, dat was zo toch al?
Waarom kies je dan voor zo'n stal?
En het is niet om gemeen te doen, maar gewoon omdat ik dit niet begrijp.

Ik denk dat het nog niet zo simpel is. De kudde van van samenstelling veranderen. de stal kan gaan bezuinigen op hooi terwijl dat eerst beter was. Een stal kan bij periodes beter of slechter zijn.

De stal was oprecht echt goed toen ik er net kwam te staan.
Het was wat drassig, maar dat kwam omdat het flink geregend had.
Het hooi en brok waren ook goed.
Paarden waren rustig, want hadden genoeg voeding.

Dit werd slechter rond juli/augustus.

De sfeer werd ook steeds killer. En dat kunnen oud stalgenoten zeker beamen.

Met de stalgenoten onderling nooit problemen gehad.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:07

imaudy schreef:
DuoPenotti schreef:
Kan...maar er was al direct verloop, er werd al eerder bedreigd zodanig dat de politie er al geweest is.
En dan zouden toen de paarden er zo goed bij gestaan hebben? Ja kan.
Maar wat ik zelf echt vaak zie op bokt hoe snel mensen een andere stal kiezen.
Nogmaals geen aanval, maar ik denk wel dat meer bewustwording noodzakelijk is.
Hoe verkrijgen we dat? Misschien toch door dit soort vragen hardop te zeggen?
Dit soort rot stallen moet geen klant meer krijgen en het zou mooi zijn als mensen vooraf kunnen waarnemen wat kans op gedonder verhoogd.

Sommige mensen voeren hun paard veel bij. En de baas van de kudde zal echt wel dik blijven op beschimmeld hooi.
Het gaat om een stal met buitenbak, binnenbak en aan het bos. Ja, die krijgt zijn klanten wel.

Precies dit, de locatie is echt ideaal!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:12

Avalanche schreef:
Op mijn vorige stal was zij mijn stalgenoot en ook daar had ze dit soort verhalen. Nota bene nadat de eigenaren voor jou ruimte hadden gecreëerd nadat je opeens bij je vorige stal weg moest. Waarom dat was wil ik verder niet over speculeren.

Je Tinker was daar dik bevriend met mijn merrie en omdat zij niet op stal kon staan, hebben ze daar speciaal voor haar een uitloopstal gemaakt, met een flink grote paddock erbij.

Ze zag er ook ontzettend goed uit toen en was heel gelukkig. Omdat ze rijden niet leuk vond, gingen ze met haar wandelen, want dat vond ze wel heel fijn. Lange wandelingen hebben ze gemaakt. Je vertelde dat je Tinker mishandeld was, dat was absoluut niet het geval. Ze is daar met heel veel liefde en respect voor wie ze was behandeld, en heel goed verzorgd.

En ook daar had je communicatieproblemen. Anderen hadden die nooit, en de sfeer op stal was over het algemeen prima. De paarden zagen er uitstekend uit ook.

Het was niet mijn manier van paarden houden, en ik doe graag mijn eigen management, daarom ben ik er weggegaan, maar absoluut niet met scheve gezichten, en ik kom er nog regelmatig even koffie halen.

Even serieus?
Ik heb nooit verkondigt dat mijn tinker mishandeld is! Ik weet haar verleden, ik weet wie haar jarenlang heeft gedaan.
Maar er waren ook dingen die heel erg mis zijn gegaan, waar de eigenaren niks aan konden doen, dat heb ik ze ook nooit kwalijk genomen, want ze hadden het beste met de paarden voor.

Die uitloopstal was er al, maar jij stond er ook nog maar een paar maanden toen ik kwam.
Ze stond daar zeker goed. Ik denk dat het al meer dan genoeg zegt dat de eigenaren van die stal mij destijds hier naar Drenthe hebben gebracht met de paarden en dat ik nog met regelmaat contact heb met ze.

Vooral met jouw paard, maar ik denk dat je vergeten bent hoe graatmager jouw paard daar blijkbaar aankwam en hoeveel tijd en moeite de eigenaren toen in jouw paard hebben gestoken om haar overeind te kunnen houden.

En jij komt niet meer op de koffie bij hen, anders had ik dat wel gehoord.

Stop hier alsjeblieft mee.
Laatst bijgewerkt door EarthFocus op 30-12-22 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:15

Als je overal zoveel problemen hebt kun je je afvragen wie het probleem is....

Ik denk ook niet dat dit een topic is om je persoonlijke problemen uit te vechten. Doe dat lekker via pb.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:16

Spenk schreef:
Als je overal zoveel problemen hebt kun je je afvragen wie het probleem is....

Ik denk ook niet dat dit een topic is om je persoonlijke problemen uit te vechten. Doe dat lekker via pb.

Ik ben eigenlijk best wel makkelijk.

Ik wil ook niet in vete met die ander.

Ik sta nu echt prima op de stal waar ik nu sta.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:25

Ik ga hier verder niet op in, meid :) ik heb geen zin om iets te gaan uitvechten via bokt, alleen met dit verhaal vond ik het wel zo eerlijk om de andere kant ook even te vertellen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:27

Ach ik vind het altijd wel interessant om de andere kant van een verhaal zoals dat van EF te lezen. Wijzen naar een ander is makkelijk, maar als dan een verhaal van de andere kant komt, dan wordt het modder gooien en lelijk doen.

Trouwens EF, echt niet netjes dat je Bokkers aanspreekt met hun eigen naam op bokt, ook al ken je ze.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:55

Ik zie dat EF inmiddels flink gebruik heeft gemaakt van de “Edit” mogelijkheid in haar berichten. Dus maar weer on topic, want alles hierboven is bijna niet meer te volgen.

ruitje schreef:
Ik zie überhaupt in de huidige tijd meer verloop?

Vroeger was het ook anders denk ik, je groeide op op een stal, of je kocht je eerste paard op een manege en daar bleef je. Je kende misschien 3 andere stallen in de omgeving en je rijvereniging en dat was het.

Tegenwoordig ken je allemaal iemand op een andere stal, je weet veel meer, je ziet dingen op Insta of Facebook of gaat eens langs bij iemand. Maar ook als eigenaar verander je. Ik zie eigenlijk bijna niemand op zijn eerste stal blijven zeg maar? Wij raken eigenlijk heel veel mensen kwijt waarvan we de eerste stal zijn, dat weet ik eigenlijk in 90% van de gevallen zeker. Ik denk dat het tegenwoordig in de mens zit om 'beter' te willen zeg maar, om je te ontwikkelen? Soms komen die mensen na 3 stallen weer terug. Soms ook niet... is ook lastig als je net aan paarden begint want je leert aldoende wat voor jou en je paard belangrijk is toch?

Misschien is het anders als je maximaal 30/40 boxen heb oid, maar alle grotere stallen hier in de omgeving hebben gewoon verloop.

Ik vind het wisselen in kuddes dan ook echt jammer, maar het hoort er gewoon bij als je niet je eigen stal hebt. Ik zou ook willen dat er niemand opzegt, of dat ik niet 5 inslapers heb in 2 maanden.

Maar als ik dat dus wel heb, zoals dit najaar, heb ik ineens een partij wisselingen waar ik zelf ook naar van word. Dan heb ik in elke kudde wel een nieuw paard deze winter.

Chill, nee.
Realiteit, ja.

Verloop zegt niet altijd wat, maar toch ook wel veel.

Ik heb ooit eens een zeer korte tijd op een kleinschalige stal gestaan bij een boerderij. In de eerste weken kon ik het super vinden met de eigenaresse, super gezellig en ook buiten de paarden om wat dingen samen ondernomen.
Totdat zij een weekje op vakantie was en ik elke dag op stal zonder haar. Ik was bezig rubberen tegels in de stal van mijn paard te leggen toen de eigenaar even een extra paar handen nodig had met een flinke klus, die ik vervolgens heb helpen afmaken en daarna heb ik mijn stal betegelen nog afgemaakt met wat hulp van hem. Ik ben iemand die van klussen houdt, dus ik kwam met ideeën en ben ook handig, het klussen ging ook snel.

Hij vond het geweldig en gaf me een compliment over het harde werk en dat het fijn was als je bepaalde klussen met z’n tweeën kunt bespreken en doen. Ik had al eerder de indruk dat hij veelal het werk om de boerderij alleen moest doen en wat hij zei versterkte dat nog. We hebben samen nog een biertje gedronken en toen ben ik huiswaarts gegaan. Enkele dagen nadat de vrouw terug was van vakantie kreeg ik te horen van haar dat mijn (super lieve paard) onhandelbaar en gevaarlijk zou zijn en werd mij verzocht een andere stal te zoeken.
Ik vond het een vreemd iets, maar goed, ik had eigenlijk vrij snel een andere plek voor mijn paard, dus was ook met 2 dagen weg (de staltegels heb ik laten liggen)

Laat ik het zo zeggen, ik ben niet de laatste vrijgezelle dame geweest die daar opeens een onhandelbaar paard bleek te hebben. En met 5 pensionklanten was het verloop 80% in het daarop volgende anderhalf-twee jaar.

Ik wist niet eens dat mijn vertrek destijds uit jaloezie was, totdat een stalgenootje (die daar inmiddels ook weg was gegaan) mij veel later vertelde dat de man iets tegen zijn vrouw had gezegd over dat wij zo goed samengewerkt hadden en dat zij daarover nogal tekeer was gegaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:00

Verloop zegt idd niet altijd wat.

Wij hebben op stal altijd vrij veel oudere paarden staan.
En in het jaar dat mijn eigen senior ook het leven liet, was hij in dat jaar nr 8.
Nagenoeg allemaal senioren, daar is onze stalling best wel geschikt voor.

Maar ja, dat geeft in nagenoeg alle gevallen ook een lege stal (tenzij de eigenaar besluit die aan te houden en er weer iets nieuws in te zetten, maar dat was bij ons vaker niet dan wel).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:42

Ik lees op bokt altijd iets over voer voer voer.

Mijn ponys staan overdag buiten en krijgen als ze binnenkomen een haffeltje hooi. Maar meer niet. Gewoon ‘s morgens brok op een lege maag.

Ze zijn te dik….groeien van de lucht. Als ik zou voeren volgens 99% van de bokkers zegt dat moet dan heb ik twee mega obesitas ponys en alle sportpaarden die ik ervoor had ook.

Nooit problemen met ze gehad. Ik vind persoonlijk dat veel mensen doorslaan als ze het hier over voer beleid hebben. Dan zouden de mijne enorm zielig zijn ahum.

Maar misschien ben ik daarin wat nuchter (of ouderwets).

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 01:55

Zonnetje81 schreef:

Mijn ponys staan overdag buiten en krijgen als ze binnenkomen een haffeltje hooi. Maar meer niet. Gewoon ‘s morgens brok op een lege maag.

Ze zijn te dik….groeien van de lucht. Als ik zou voeren volgens 99% van de bokkers zegt dat moet dan heb ik twee mega obesitas ponys en alle sportpaarden die ik ervoor had ook.

Nooit problemen met ze gehad. Ik vind persoonlijk dat veel mensen doorslaan als ze het hier over voer beleid hebben. Dan zouden de mijne enorm zielig zijn ahum.

Punt is dat paarden niet dik worden van lucht.
In het geval van te dikke pony’s die “amper te eten krijgen”, zou ik toch verder gaan zoeken, test het voer dat ze wel krijgen en even flink door de medische molen.

Het is feitelijk bewezen dat het slecht is voor paarden om langer dan 4 uur zonder ruwvoer te moeten doen. Willen dat je paard (bijna) onbeperkt toegang heeft tot ruwvoer, heeft niets met niet “nuchter zijn” te maken en alles met het beste willen voor je paard. Dat ruwvoer hoeft niet voedingsrijk te zijn. In het geval van een te dik paard/pony zijn er best wat andere opties, zoals arm hooi in fijnmazige hooinetten/slowfeeders.

Dat een stalling dit niet altijd kan verzorgen, vind ik niet vreemd, maar daarin heb je imo als eigenaar wel een verantwoordelijkheid. Of zoeken naar een stal waar dat wel kan, of zelf zorgen voor speciaal hooi en slowfeeders.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 02:58

Ik kan een van mijn paarden ook niet onbeperkt geven hoor, zelfs niet met alles in fijnmazige (3x3) netten. Hier overdag onbeperkt in netten en dan ‘s nachts een portie aangepast per paard. Sommigen onbeperkt, anderen een klein netje. Ook een beetje wat de eigenaar wil; op hooi wordt niet bespaard zolang het in een net zit.

Dusja sommigen staan er wel een 6-7 uur zonder eten ‘s nachts dan. Daaronder ook een van mijn eigen paarden. En dat gaat al jaren prima zo. Imo is het soms allemaal wat overroepen met een obesitasgolf tot gevolg.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 05:28

Bedankt Ava, maar ook wij hebben verloop en bij ons kunnen er dingen beter hoor, dus ook bij ons zul je vrees ik ontevreden ex klanten vinden denk ik :o

Wij hebben dus ons beleid compleet ingesteld op onbeperkt ruwvoer voeren: wij voeren arm hooi.

Dat werkt in de individuele stallen super, daar kunnen paarden die daar niet genoeg( qua voedingsstoffen)aan hebben voordroog erbij krijgen.

Wat bij ons dus uitvalt zijn: oudere/snel dun wordende/veel in het werk staande paarden in de loopstallen en individueel gestalde paarden die het niet goed doen op arm hooi, maar niet tegen voordroog kunnen.

Is wel eens lastig, maar je moet ook ergens keuzes maken. Ik kan geen voordroog voeren in de loopstallen want dan is de helft hoefbevangen in een week.

Ik heb nu ons ruwvoerbeleid uitgeschreven, hoop dat dat nog wat scheelt in verwachtingen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 06:00

Zonnetje81 schreef:

Tussen hooi, hooi, hooi en hooi zit enorm veel verschil.

Hier een shetlander tussen twee paarden die het nodig hebben.
Via een creatieve oplossing krijgt de shetlander enorm arm hooi. Vind hij niet lekker, maar eet het wèl. Daardoor krijgt hij ook onbeperkt in een net op zijn hoogte.

De twee die het nodig hebben krijgen voordroog uit een dichte bak waar de shet niet bij kan.

De shet groeide ook van lucht, voordat we dit systeem hadden, dachten we.
Nu is hij afgevallen.

Zoveel verschil zit er dus in hooi.

Dus iets aan te merken over voer.
Ja, ik voel mij aangesproken. Dat klopt. Want... Het ligt vaak wel aan het ruwvoer. En op manier van verstrekken.

Slaan mensen door?
Denk het niet.
Mensen gaan nadenken, komt steeds meer onderzoek over een maag op tafel en worden creatiever.
Welzijn staat hoog in het vaandel.
Zeker omtrent ruwvoer verstrekking.

Wat overigens niet enkel en alleen hooi hoeft te zijn. Wat vaak wordt vergeten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:50

Misschien zit het verschil in dat mijn paarden gewoon een goede wei hebben. Daar worden ze al dik genoeg van.

Maar alles wat je leest. Ze moeten heel de dag buiten op de wei en op stal 24/7 voer. Dat is onrealistisch in heel veel gevallen. Als ik ze snachts non stop zou voeren zou het eind zoek zijn en ze gooien het door de stal.

Ik heb het niet over de extreme stallen waar ze 1x per dag een haffel krijgen en geen weide. Want dat kan uiteraard niet.

Maar ik zou niet aan de bokkers hun eisen voldoen maar weet zeker dat ze er bij ons beter bijstaan dan op menig pensionstallen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:09

Daphara schreef:
Ik zie dat EF inmiddels flink gebruik heeft gemaakt van de “Edit” mogelijkheid in haar berichten. Dus maar weer on topic, want alles hierboven is bijna niet meer te volgen.

ruitje schreef:
Ik zie überhaupt in de huidige tijd meer verloop?

Vroeger was het ook anders denk ik, je groeide op op een stal, of je kocht je eerste paard op een manege en daar bleef je. Je kende misschien 3 andere stallen in de omgeving en je rijvereniging en dat was het.

Tegenwoordig ken je allemaal iemand op een andere stal, je weet veel meer, je ziet dingen op Insta of Facebook of gaat eens langs bij iemand. Maar ook als eigenaar verander je. Ik zie eigenlijk bijna niemand op zijn eerste stal blijven zeg maar? Wij raken eigenlijk heel veel mensen kwijt waarvan we de eerste stal zijn, dat weet ik eigenlijk in 90% van de gevallen zeker. Ik denk dat het tegenwoordig in de mens zit om 'beter' te willen zeg maar, om je te ontwikkelen? Soms komen die mensen na 3 stallen weer terug. Soms ook niet... is ook lastig als je net aan paarden begint want je leert aldoende wat voor jou en je paard belangrijk is toch?

Misschien is het anders als je maximaal 30/40 boxen heb oid, maar alle grotere stallen hier in de omgeving hebben gewoon verloop.

Ik vind het wisselen in kuddes dan ook echt jammer, maar het hoort er gewoon bij als je niet je eigen stal hebt. Ik zou ook willen dat er niemand opzegt, of dat ik niet 5 inslapers heb in 2 maanden.

Maar als ik dat dus wel heb, zoals dit najaar, heb ik ineens een partij wisselingen waar ik zelf ook naar van word. Dan heb ik in elke kudde wel een nieuw paard deze winter.

Chill, nee.
Realiteit, ja.

Verloop zegt niet altijd wat, maar toch ook wel veel.

Ik heb ooit eens een zeer korte tijd op een kleinschalige stal gestaan bij een boerderij. In de eerste weken kon ik het super vinden met de eigenaresse, super gezellig en ook buiten de paarden om wat dingen samen ondernomen.
Totdat zij een weekje op vakantie was en ik elke dag op stal zonder haar. Ik was bezig rubberen tegels in de stal van mijn paard te leggen toen de eigenaar even een extra paar handen nodig had met een flinke klus, die ik vervolgens heb helpen afmaken en daarna heb ik mijn stal betegelen nog afgemaakt met wat hulp van hem. Ik ben iemand die van klussen houdt, dus ik kwam met ideeën en ben ook handig, het klussen ging ook snel.

Hij vond het geweldig en gaf me een compliment over het harde werk en dat het fijn was als je bepaalde klussen met z’n tweeën kunt bespreken en doen. Ik had al eerder de indruk dat hij veelal het werk om de boerderij alleen moest doen en wat hij zei versterkte dat nog. We hebben samen nog een biertje gedronken en toen ben ik huiswaarts gegaan. Enkele dagen nadat de vrouw terug was van vakantie kreeg ik te horen van haar dat mijn (super lieve paard) onhandelbaar en gevaarlijk zou zijn en werd mij verzocht een andere stal te zoeken.
Ik vond het een vreemd iets, maar goed, ik had eigenlijk vrij snel een andere plek voor mijn paard, dus was ook met 2 dagen weg (de staltegels heb ik laten liggen)

Laat ik het zo zeggen, ik ben niet de laatste vrijgezelle dame geweest die daar opeens een onhandelbaar paard bleek te hebben. En met 5 pensionklanten was het verloop 80% in het daarop volgende anderhalf-twee jaar.

Ik wist niet eens dat mijn vertrek destijds uit jaloezie was, totdat een stalgenootje (die daar inmiddels ook weg was gegaan) mij veel later vertelde dat de man iets tegen zijn vrouw had gezegd over dat wij zo goed samengewerkt hadden en dat zij daarover nogal tekeer was gegaan.

Maar zoiets heeft helemaal niets met de verzorging van de paarden te maken.Dat zijn relatieproblemen tussen mensen die op stallen best vaak spelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:15

ruitje schreef:
Bedankt Ava, maar ook wij hebben verloop en bij ons kunnen er dingen beter hoor, dus ook bij ons zul je vrees ik ontevreden ex klanten vinden denk ik :o

Wij hebben dus ons beleid compleet ingesteld op onbeperkt ruwvoer voeren: wij voeren arm hooi.

Dat werkt in de individuele stallen super, daar kunnen paarden die daar niet genoeg( qua voedingsstoffen)aan hebben voordroog erbij krijgen.

Wat bij ons dus uitvalt zijn: oudere/snel dun wordende/veel in het werk staande paarden in de loopstallen en individueel gestalde paarden die het niet goed doen op arm hooi, maar niet tegen voordroog kunnen.

Is wel eens lastig, maar je moet ook ergens keuzes maken. Ik kan geen voordroog voeren in de loopstallen want dan is de helft hoefbevangen in een week.

Ik heb nu ons ruwvoerbeleid uitgeschreven, hoop dat dat nog wat scheelt in verwachtingen :)

Wat voor voordroog voer jij dan? Want die van ons staan op onbeperkt voordroog maar worden daar nu niet echt dikker van. Ze worden dikker van gewoon hooi, dat meer suiker bevat dan voordroog.

Wel handig dat je je voerbeleid duidelijk uitschrijft.

Maar ja (maar daar bedoel ik jou niet mee) ik heb wel meegemaakt dat tussen zeggen en doen een heel groot gapend gat zit hoor. Ik stond op een pensionstal in Delfgauw. Breek me de bek niet open :+
Heel veel verloop daar.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:48

Zonnetje81 schreef:
Misschien zit het verschil in dat mijn paarden gewoon een goede wei hebben. Daar worden ze al dik genoeg van.

Maar alles wat je leest. Ze moeten heel de dag buiten op de wei en op stal 24/7 voer. Dat is onrealistisch in heel veel gevallen. Als ik ze snachts non stop zou voeren zou het eind zoek zijn en ze gooien het door de stal.

Ik heb het niet over de extreme stallen waar ze 1x per dag een haffel krijgen en geen weide. Want dat kan uiteraard niet.

Maar ik zou niet aan de bokkers hun eisen voldoen maar weet zeker dat ze er bij ons beter bijstaan dan op menig pensionstallen.

Ook daarin zit verschil inderdaad.

De mijne staat amper op de wei, met die haf en shet.

Van mij hoeft een wei niet. Vrije beweging 24/7 buiten wel.

En naast een wei overdag, vind ik een ruif met stro (mits paarden dik genoeg) al zat. Voor de nacht.

Daar ieder heeft daar een andere optiek in natuurlijk.

Net als in de nacht op stal, wat is in de nacht op stal. Van 0900 tot 1600 buiten en de rest op stal? Of van 0800 buiten tot 20:00

Ook dat maakt al verschil.

(En ruimte, beweging, grootte van stal of paddock, bewegelijkheid van de mede paarden)