Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:38

Seni schreef:
Je bent me net voor Babootje! Ik vond het lastig een goede arts te vinden. Heb nog geen eigen arts hier en dan nog staat het paard ruim anderhalfuur rijden hier vandaan. Dus eigen arts mee is wat lastig. Via die website van Babootje artsen gevonden in de omgeving daar. Nu nog een datum prikken waarop alle partijen kunnen en dan hopen op een goed resultaat!

Succes! +:)+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:39

Josien waar staat dat de pony pittig is?

Op proef doe ik niet. Heb wel onlangs voorstel gedaan maar ken deze mensen

esje01

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:04

Ik wil wel een paard een maand vasthouden en dat ze die maand kunnen komen rijden.

Maar meegeven op proef dat doe ik niet.

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:11

Ik heb mijne niet echt op proef gekregen, maar we hadden wel afgesproken dat als hij echt niet zou matchen met mijn mini's ik hem wel terug mocht brengen. De verkoper was ook zo zeker van dat het wel zou gaan gezien zijn karakter dat ze dit echt wel wilde afspreken. Ze bleek ook gelijk te hebben want het gaat gelukkig goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:20

Josien_ schreef:
Hebben jullie wel eens een paard op proef gehad of gedaan? Hoe hebben jullie dan afspraken gemaakt?
En hoe zoeken jullie een dierenarts uit voor keuring in een omgeving waar je niet direct bekend bent? Of maken jullie ongeacht de reis altijd een afspraak voor de keuring bij je eigen dierenarts?

@StalNollie: het lijkt me ook wel lastig om een pittige C te verkopen. Komen toch vaak veel kleinere kinderen op af die het lang niet altijd aan kunnen.

Ervaren in de omgang/rijden met het paard zijn kan op zo veel verschillende manieren. Zit er zelf een beetje in net zoals Fly_High. Ik ben best ervaren, maar kan echt niet zo maar ineens op een vreemd paard de sterren van de hemel rijden. Ik moet altijd even wennen :P .

Ik vind het kopen van een paard ook niet altijd even leuk. Zoek echt een maatje voor het leven en met deze snelle markt moet je dat vaak in één of twee keer kijken binnen korte tijd beslissen. Daar ben ik niet goed in.

Ja ik heb een jonge tuiger gehad. Deze mocht 1 maand op proef. Afspraak was dat ik hem 1 maand mocht proberen, paste het niet zou ik mijn geld terug krijgen. Deze ruin heb ik vrijwel direct thuis klinisch laten keuren bij mijn eigen DA. Hij werd afgekeurd en bleek klophengst te zijn. Ik heb met moeite dit paard alsnog terug mogen brengen (we hadden niks op papier gezet over de proefmaand) en ik voelde mij evengoed niet zeker toen ik de beste man moest bellen om te zeggen dat het paard terug kwam. Heb hem wel terug mogen brengen, maar dat van de klophengst was onzin aldus de eigenaar en hij liet duidelijk merken dat hij het er niet mee eens was. Van de vrolijke joviale man was ineens geen spoor meer zichtbaar. Zoiets maakt het toch minder prettig allemaal, dus ik zou zeggen zet dit wél op papier.

Maar mijn keuringsarts van laatst zou zeggen: Als jij het gevoel hebt dat je een contract moet maken of een paard volledig moet laten keuren dan zit er al iets niet goed.

Daar zou je over kunnen discussiëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:21

Babootje schreef:
Seni schreef:
Je bent me net voor Babootje! Ik vond het lastig een goede arts te vinden. Heb nog geen eigen arts hier en dan nog staat het paard ruim anderhalfuur rijden hier vandaan. Dus eigen arts mee is wat lastig. Via die website van Babootje artsen gevonden in de omgeving daar. Nu nog een datum prikken waarop alle partijen kunnen en dan hopen op een goed resultaat!

Succes! +:)+

Leuk succes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:29

Evamarie schreef:
Maar mijn keuringsarts van laatst zou zeggen: Als jij het gevoel hebt dat je een contract moet maken of een paard volledig moet laten keuren dan zit er al iets niet goed.

Nah, een contract is een eigendomsbewijs, en alleen een paspoort niet, en dat is een prima reden voor een contract imo. Dat gaat bij mij in goed overleg hoor, en over het algemeen hou ik geen contact met oude eigenaren, maar moest er iets zijn, kan ik wel bellen of appen.

Paard volledig laten keuren is alleen maar slim. En uiteraard moet je daarbij een beetje je hoofd gebruiken, een recreatiepaard hoeft niet perfect te zijn, voor een sportpaard stel je andere eisen. Een beetje nadenken is niet verkeerd.
Maar ik heb regelmatig verhalen gehoord dat mensen serieuze KS tegenkwamen, of OCD, of, of...... en dan om die reden de koop ongedaan wilden maken, en de rechter daar niet mee akkoord was, want de koper heeft onderzoeksplicht.

Dus wil je alles voor de wet goed geregeld hebben, zijn keuringen en contracten gewoon heel verstandig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:34

Een keuringsarts die 'afraadt' om volledig te keuren vind ik... Bijzonder...

Je kan simpelweg niet aan de binnenkant kijken, dus volledig keuren is altijd fijn als je het paard echt beoogd hebt voor de sport.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:38

Evamarie schreef:

Heeft hij röntgenogen dan? Dan wil ik zijn naam wel, scheelt weer geld in de toekomst :j
Ik wil graag een gezond paard of ik nou de sport in ga of niet. Problemen krijg je eventueel, maar kopen op voorhand doe ik ze liever niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:38

Avalanche schreef:
Maar ik heb regelmatig verhalen gehoord dat mensen serieuze KS tegenkwamen, of OCD, of, of...... en dan om die reden de koop ongedaan wilden maken, en de rechter daar niet mee akkoord was, want de koper heeft onderzoeksplicht.

Dat is alleen bij een particuliere koop het geval. Natuurlijk doe je er beter aan volledig te keuren, maar als je bij een handelaar koopt (een professional) is er sprake van een consumentenkoop en gaat de mededelingsplicht (van de verkoper) boven die van de onderzoeksplicht (van de koper).
Zou een kantonrechter anders besluiten (en dat kan best) dan zou ik in hoger beroep gaan.

Een contract is altijd handig, want daarin kun je ook dingen regelen die niet onder 'verborgen gebreken' vallen.
Bv als je een bomproof voor een kind geschikte pony hebt gekocht en deze blijkt dat toch niet te zijn.
En bij een particuliere koop waarbij consumentenkoop niet geldt en je dus geen garantie hebt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:41

StalNollie schreef:

Excuus dat is mijn verwoording van jouw uitleg dat hij niet geschikt is voor ruiters die van manege af komen en dat hij veel pony is :) .
Kun je inderdaad op vele manieren interpreteren :D .

Op proef is voor zowel koper als verkoper spannend en een risico. Bedankt voor jullie ervaringen en meningen hierover.

Keuren vind ik zelf ook wel belangrijk. Het gaat er niet om dat je denkt dat er iets mis is, maar het is een mooie momentopname van de gezondheid van het dier. Daarnaast is het ook interessant hoe het paard zich gedraagt tijdens de keuring natuurlijk.
Of je naast klinisch ook röntgenologisch keurt hangt van vele factoren af, maar bij een volwassen sportpaard doe je dat natuurlijk al snel.

Die site met erkende keuringsartsen is inderdaad handig. Zitten er meer in de buurt dan ik dacht :) .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:54

Ineke2 schreef:
Evamarie schreef:

Heeft hij röntgenogen dan? Dan wil ik zijn naam wel, scheelt weer geld in de toekomst :j
Ik wil graag een gezond paard of ik nou de sport in ga of niet. Problemen krijg je eventueel, maar kopen op voorhand doe ik ze liever niet.

Ik denk dat je het te letterlijk neemt. Als je het gevoel hebt dat je een contract MOET maken of MOET laten keuren, dan heb je ergens het gevoel dat er iets niet klopt. En als je dat gevoel hebt, hoef je eigenlijk al niet meer te keuren of een contract te maken, dan laat je het paard beter staan, want dat gevoel krijg je waarschijnlijk nooit helemaal uit je systeem.
Dat staat er los van dat keuren bij aankoop zeker wel aan te raden is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:55

Als je een slimme koper bent timmer je het altijd dicht, anders heb je geen poot om op te staan mocht blijken dat het fout is.

Want het kan altijd fout zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:47

Waratje schreef:
Ik denk dat je het te letterlijk neemt. Als je het gevoel hebt dat je een contract MOET maken of MOET laten keuren, dan heb je ergens het gevoel dat er iets niet klopt. En als je dat gevoel hebt, hoef je eigenlijk al niet meer te keuren of een contract te maken, dan laat je het paard beter staan, want dat gevoel krijg je waarschijnlijk nooit helemaal uit je systeem.

Dat klinkt tegenstrijdig. Keuren is aan te raden, maar als je wilt keuren kun je hem beter laten staan ...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:11

Ik werk in de juridische wereld en vertrouwen hebben is goed, maar belangrijke dingen / afspraken op schrift hebben is beter

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:30

Ineke2 schreef:
Ik werk in de juridische wereld en vertrouwen hebben is goed, maar belangrijke dingen / afspraken op schrift hebben is beter

Dat dus.

Je kan nog zo veel vertrouwen in iemand hebben, als er stront aan de knikker is, is het fijner om alles zwart op wit te hebben staan.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:53

Josien_ schreef:
StalNollie schreef:

Excuus dat is mijn verwoording van jouw uitleg dat hij niet geschikt is voor ruiters die van manege af komen en dat hij veel pony is :) .
Kun je inderdaad op vele manieren interpreteren :D .

Op proef is voor zowel koper als verkoper spannend en een risico. Bedankt voor jullie ervaringen en meningen hierover.

Keuren vind ik zelf ook wel belangrijk. Het gaat er niet om dat je denkt dat er iets mis is, maar het is een mooie momentopname van de gezondheid van het dier. Daarnaast is het ook interessant hoe het paard zich gedraagt tijdens de keuring natuurlijk.
Of je naast klinisch ook röntgenologisch keurt hangt van vele factoren af, maar bij een volwassen sportpaard doe je dat natuurlijk al snel.

Die site met erkende keuringsartsen is inderdaad handig. Zitten er meer in de buurt dan ik dacht :) .

Ik heb vandaag gretig gebruik gemaakt van de website. Arts die ik voor ogen had kon niet op geschikt kort termijn. Verschillende andere praktijken nog gebeld maar niet elke arts die vermeld wordt werkt daar nog. De informatie lijkt wat verouderd. Maar ben alsnog geslaagd en voelt nog steeds goed. Nu wachten op uitkomst van de keuring.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:10

oji schreef:
Oh spannend Lieser. Weet je ook waarom de verkoper eerst de andere gegadigde wil laten komen voordat jouw dochter voor een tweede keer mag komen? En is het voor die gegadigde de eerste keer of de tweede keer dat die langskomt? Ik snap dat jullie daar heel onzeker van worden, zeker als je toch denkt dat dit hem wel eens zou kunnen zijn.

Ik weet het niet zeker. Volgens mij is het voor de andere gegadigde de eerste keer. Misschien gewoon omdat ze die afspraak al gemaakt had? Of omdat ze toch niet zeker was van ons als match, dat zou natuurlijk ook kunnen ...

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:20

Oefh ik had die onzekerheid ook. Na de eerste keer wilde ik afspraak maken voor de 2de keer maar werd aangegeven dat er tussendoor nog iemand kwam voor de eerste keer. Gelukkig na die afspraak werd ik op de hoogte gesteld dat die mensen ook interesse hadden maar ik eerste keus had.
Heel veel succes met wachten Lieser!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:03

Ineke2 schreef:

Precies. Plus dat ik niet in een paard kan kijken. Veel dingen zie ik, maar er zijn zat dingen die nog geen klinisch probleem geven, maar ik qua röntgen niet wil hebben.

Hoe gaat jouw nieuwe?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:54

Lieser schreef:
Waratje schreef:

Dat klinkt tegenstrijdig. Keuren is aan te raden, maar als je wilt keuren kun je hem beter laten staan ...

Nee, niet tegenstrijdig. Als jij een gutfeeling hebt "deze moet ik echt wel keuren", dan is de kans groot dat er ook iets te vinden is. Of het dan is omdat de verkoper bijzondere verhalen vertelt of dat het paard aandachtspuntjes lijkt te hebben maakt niet uit, dan kun je je al afvragen of je wel door moet gaan.
Als alles goed voelt is keuren alsnog nuttig, want het geeft je net dat beetje meer zekerheid over de staat van het paard, je weet ook waar je mee start.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:49

Als je van iemand zonder aantekeningen erbij de uitslag van een onderzoek van diens paard gekregen heb, mag ik dat hier delen? Uiteraard zonder namen erbij alleen het medische stuk. Er staan moeilijk te lezen woorden tussen. Dacht misschien leuk te ontcijferen en ook wel leerzaam? Is van een RK onderzoek geweest. Er valt niet te achterhalen over welk paard het gaat en dat maakt ook niet uit.
Ben benieuwt wat een ieder hier uit haald en zou voor aankoop ook wel interessant voor sommige onder ons kunnen zijn te weten wat zoiets nou betekend.

Edit: tevens (voor de nog zoekers) staat er een brave alrounder op MP met mooie aparte bles. Voor een ongeloofwaardig lage prijs, via een handelstal eerder genoemd hier.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:56

Waarom niet gewoon aan de VA vragen wat er staat? Uitslag wordt altijd besproken toch?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:01

Ik kwam dit tegen …en vind dit wel zo apart dat ik het met jullie wil delen.
Echt nog nooit van gehoord van zo n constructie , jullie ?

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... king-arion

Ik heb er ook wat gevoelens bij en een daar van is een van verstikking.Alsof zijn manier van trainen de beste is ?
Ik wil in vrijheid m’n eigen pad vinden als ik een paard koop.Maar misschien zijn er mensen die het wel een fijn idee vinden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:03

office schreef:
Ik kwam dit tegen …en vind dit wel zo apart dat ik het met jullie wil delen.
Echt nog nooit van gehoord van zo n constructie , jullie ?

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... king-arion

Ik heb er ook wat gevoelens bij en een daar van is een van verstikking.Alsof zijn manier van trainen de beste is ?
Ik wil in vrijheid m’n eigen pad vinden als ik een paard koop.Maar misschien zijn er mensen die het wel een fijn idee vinden ?

Hele bijzondere advertentie.