Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 22:27

miereneter schreef:
Heel leuk om te zien Britt1. Wat doet hij het al goed!

Ik ga er vrijdag voor het eerst op, mits het weer het toelaat (geen binnenbak).

Ja tof he!

En ooohhh, spannend! Hoe ga je het aanpakken? Heb je hulp? Ben benieuwd!! :D

swartbeessie

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:41

Grote stappen Britt!

Fee en ik zijn lekker bezig met de lange lijnen, gisteren slalom tussen de bomen door. Daar werd ze heel enthousiast van :-D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:27

Britt1 schreef:

Het wordt zaterdag. Ja, heb hulp van mijn staleigenaresse, enorm ervaren vrouw. Ik ben zó benieuwd, kan niet wachten :j .

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:28

swartbeessie schreef:
Grote stappen Britt!

Fee en ik zijn lekker bezig met de lange lijnen, gisteren slalom tussen de bomen door. Daar werd ze heel enthousiast van :-D

Ook goed bezig! Leuk is dat hé, de lange lijnen. Je kunt ze zoveel leren daarmee. Vind het zelf ook enorm tof om te doen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:51

Spannend miereneter! Ben nu al benieuwd naar je update!

Ja lange lijnen is super leerzaam, voor alle partijen :-)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:51

Spannend miereneter! Veel succes en plezier morgen!

Mijn baby begint het echt leuk te doen aan de longe!

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:02

miereneter schreef:
Britt1 schreef:

Het wordt zaterdag. Ja, heb hulp van mijn staleigenaresse, enorm ervaren vrouw. Ik ben zó benieuwd, kan niet wachten :j .

Ik vond het echt een van het mooiste moment die ik met die van mij beleefd heb.. Het is zo bijzonder! <3 Geniet ervan! Ik hoop dat alles goed gaat!

Iedereen lekker bezig hier, blijf het zo leuk vinden hoe iedereen het op zijn eigen tempo en manier doet.

Britt wat voor hoofdstel heb je? Een sidepull?

Hier het rijden wat meer aan het oppakken. Ik ben zo'n muts die iets te voorzichtig is soms, dus ik had al bijna besloten om gewoon de rest van z'n leven met hem aan de hand te wandelen want dan kon ik tenminste geen fouten maken qua bit, zadel of manier van rijden. :')
Nu schop onder de kont gegeven, en weer lekker bezig en regelmatig les! :j

Afbeelding

Onlangs ook een fotoshoot gedaan, hij is zo'n droogkloot. :') Zwaard kwam een paar keer tegen z'n neus/hoofd/buik maar het boeit hem gewoon allemaal niks. :')

Afbeelding

Ook nog geoefend met een cape, ik maakte me drukker dan hij. :+
Afbeelding

En helaas luis, dus de manen zijn eraf! Maar vind dit eigenlijk veel beter staan. :o Hij ziet er veel groter uit ofzo, minder pony!
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:46

Prachtige foto's, en wat een heerlijk bomproof paard heb je, Captain.

Op mijn paard stappen een dag uitgesteld, het was een zondvloed hier. Morgen goed weer voorspeld, dus dan gaat het gebeuren.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 23:22

@Captain, hij heeft een gewone kaptoom om met rijden, wel een hele fijne. Met bit aan het oefenen met een hoofdstel, maar nog niet met rijden. Eerst maar eens balans enzo :).

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:22

Ik heb zojuist zijn eerste eigen hoofdstel besteld. Nu hopen dat het past :Y)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 15:10

Moska schreef:
Ik heb zojuist zijn eerste eigen hoofdstel besteld. Nu hopen dat het past :Y)

Leuk! Wat voor één?

Ik heb dus op mijn paard gehangen, verder zijn we niet gekomen. Hij vond het extreem raar. Eerst vond hij dat hij absoluut niet kon bewegen met dat mens op zijn rug. Daarna dacht hij dat het beter was om te gaan rennen. Maar rustig aan heeft hij een beetje rondgestapt met mij als ornament erop. Maandag sessie 2. Hij lijkt een beetje onberekenbaar in zijn reacties (niet onbegrijpelijk), dus we gaan het heel rustig aan doen. Overigens is het bij hem wel, dat als het kwartje valt, het ook gelijk heel goed gaat, dus ik heb er alle vertrouwen in. Zo leuk dit!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 16:49

Lekker stapje voor stapje miereneter, goed dat hij wel rond heeft gestapt nog.
Heb er eens een beleerd die introvert was en ook onberekenbaar leek daardoor. Moest allemaal echt stapje voor stapje terwijl die extraverte gewoon duidelijk was over hoe ze zich ergens bij voelde. Veel makkelijker als ze niet "ineens" ontploffen :+

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 17:18

Heb een hoofdstel bij Hooks (saffron)gevonden. Donkerbruin met cognac onderlegd. Geen bling (ben ik niet zo van). Sperriem kan er af. Hoop dat het niet te breed is voor zijn hoofd, heb nu cob maat besteld (hij verzuipt in de full van mijn oude paard). We gaan het zien de komende week.

Afbeelding

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 17:24

Leuk bezig Britt en Miereneter! Spannende tijden, de eerste rondjes!
En leuk Azmay! Ik heb je aankoop gevolgd in het ‘ik zoek een paard’ topic. Ze ziet er lekker ondeugend uit maar wel vrij sober. Volgens mij krijg je het niet kado bij haar…

Gulgyz begint echt onwijs werkwillig te worden en sommige dingen geeft ze echt niet om. Dus extra belangrijk om langzaam te gaan en specifiek aandacht te besteden aan dingen die ze niet eng lijkt te vinden. Dekensingel? Ja best joh. Dekje er onder? Ja best joh. Dekje boven je hoofd slingeren? Ja best joh… gelukkig zijn er ook nog genoeg dingen die ze wel bewust moet verwerken. Zoals afspuiten en water…

En wat een draak is ze ook in de kudde… vanmiddag ben ik alleen even hallo gaan zeggen. Er kwam een andere merrie bij staan en na snuffelen gooide ze zonder pardon haar achterwerk naar het andere paard. Als een gillende puberale pismerrie rende ze vervolgens weg om aandacht bij de anderen te krijgen. Ze had de laatste tijd al wat meer krassen van paarden die haar wat meer op haar plek zetten, want van de zachte hand is ze niet aan het leren als het aankomt op de kudde

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 17:46

Mooi hoofdstel! Kan soms een zoektocht zijn ja, of het goed past en dan als tweede of het paard het oke vindt.

Galeobdolon schreef:
En wat een draak is ze ook in de kudde… vanmiddag ben ik alleen even hallo gaan zeggen. Er kwam een andere merrie bij staan en na snuffelen gooide ze zonder pardon haar achterwerk naar het andere paard. Als een gillende puberale pismerrie rende ze vervolgens weg om aandacht bij de anderen te krijgen. Ze had de laatste tijd al wat meer krassen van paarden die haar wat meer op haar plek zetten, want van de zachte hand is ze niet aan het leren als het aankomt op de kudde

_O- :')

Ik volg je andere topic ook en vind dat je goed bezig bent! Afspuiten ben je al verder dan ik met mijn aap. Dat vindt hij echt vreselijk en na elke geslaagde poging ben ik weer terug bij af: dan weigert hij zelfs maar de poetsplaats op te lopen. Is iets om deze zomer weer goed te oefenen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:04

miereneter schreef:
Galeobdolon schreef:

_O- :')

Ik volg je andere topic ook en vind dat je goed bezig bent! Afspuiten ben je al verder dan ik met mijn aap. Dat vindt hij echt vreselijk en na elke geslaagde poging ben ik weer terug bij af: dan weigert hij zelfs maar de poetsplaats op te lopen. Is iets om deze zomer weer goed te oefenen.

Dankjewel:) de kunst bij haar is echt hele kleine stapjes. En dan bewust zijn van alles wat er spannend of nieuw is. Zij begon al hard te snuiven bij alleen al het geluid van water wat een meter verderop uit de slang kwam.

En op een gegeven moment doorzetten, want het gespetter dat kietelt haar, dus de straal moet niet te zacht staan of op de grond naast haar komen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:14

Soort van gerelateerd vraagje tussendoor, wanneer laten jullie de tandarts komen?
Vond Nim er eigenlijk nog wat jong voor (word eind augustus pas 3 en ben nog lang niet zo ver dat ik een bit wil pakken), maar ze heeft echt moeite met het eten van de geperste vazuintjes snoepjes. Weet niet hoe makkelijk die normaal te eten zijn voor paarden?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:09

Dan zit ze waarschijnlijk nu precies rond de tijd dat ze gaat wisselen, dus daar kan het ook door komen.

Als ik met Odin weer terug naar de kliniek moet voor 1 van de vele controles, ga ik z'n tanden ook even laten checken. Odin is net 3 :)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:18

Ik heb vlak voordat ze 3 werd de tandarts langs laten komen. Ze had al een flinke haak en sleet scheef af, dus dat is nu mooi optijd verholpen.

En ze heeft wolfskiezen, persoonlijk vind ik het fijn dit nu al te weten voordat ze er daadwerkelijk uit moeten. Nu was de tandartsbehandeling iets gemoedelijker dan wanneer er meteen tanden uit gehaald worden..

Edit; Gulgyz heeft op wisselmomenten ook moeite met snoepjes. Na de tandarts kon ze ze wel eten. Ze vindt ze alleen niet lekker dus na twee snoepjes vindt ze het de aandacht niet meer waardig.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:56

Paard is vier en ik had eigenlijk de tandarts al moeten laten komen, vind ik. Stond ergens waar ze dat niet zo nodig vonden, en mede daardoor zelf te gemakzuchtig geweest. Deze zomer (juni of augustus) komt de tandarts dus voor het eerst. Paard heeft wel nergens last van, anders had ik de tandarts direct laten komen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:58

Tandarts is hier geweest op 3.5 en met 4.
3.5 om veulentand te trekken en op 4 om wolfskiesjes te trekken en te vijlen.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 23:16

Hier laten komen toen hij jaarling was, gewoon ter check en meteen een goede oefening, en daarna toen hij 4 was en we begonnen met beleren en eens een bitje in enzo. Mooi gebitje, dus er hoefde niks bijzonders te gebeuren behalve wat vijlwerk.
Ik zou sowieso adviseren, speciaal in dit topic, een check te laten uitvoeren voordat er evt een bit in gaat.

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:26

Wat doen jullie als afwisseling met jullie onbeleerde paarden?
Ik longeer mijn 3,5 jarige nu zo’n 2 keer per week.
Wandelen hebben we al veel gedaan maar kan helaas even niet meer omdat haar weidemaatje dan alleen staat.
Iemand anders nog leuke ideetjes? :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:27

Guusje17 schreef:
Wat doen jullie als afwisseling met jullie onbeleerde paarden?
Ik longeer mijn 3,5 jarige nu zo’n 2 keer per week.
Wandelen hebben we al veel gedaan maar kan helaas even niet meer omdat haar weidemaatje dan alleen staat.
Iemand anders nog leuke ideetjes? :D

Ik leer veel kunstjes aan, bij voorkeur ook een goed gedeelte waar ik daadwerkelijk wat aan ga hebben. Dingen aanraken op commando en inparkeren bijvoorbeeld.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:11

Vrijheidsdressuur, lange lijnen, rijden, wandelen, grondwerk, losgooien, wassen.. Telkens weer wat nieuws te beleven. :D