Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liaan

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:06

@gini he wat naar. Hopelijk valt het mee! Beterschap

@Phuddle, oh jeetje! Hoeveel weken ben je? Succes met rust houden en hopelijk blijft de baby nog lang zitten. Superfijn dat Minette kan blijven staan in de opfok, die stress erbij kan je nu niet gebruiken. En ze zijn nog jong zat dus alle tijd nog.

Die van mij heeft nu een soort van 4-5 x heel kort aan de longe gelopen. Ben erg blij met hoe ze beweegt en ook hoe ze het longeren oppakt.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:11

Liaan schreef:
@gini he wat naar. Hopelijk valt het mee! Beterschap

@Phuddle, oh jeetje! Hoeveel weken ben je? Succes met rust houden en hopelijk blijft de baby nog lang zitten. Superfijn dat Minette kan blijven staan in de opfok, die stress erbij kan je nu niet gebruiken. En ze zijn nog jong zat dus alle tijd nog.

Die van mij heeft nu een soort van 4-5 x heel kort aan de longe gelopen. Ben erg blij met hoe ze beweegt en ook hoe ze het longeren oppakt.

26 weken en 4 dagen nu. Dus gewoon echt riskant..
Fijn dat die van jou het zo fijn oppakt!
Inderdaad nog tijd zat. Dan maar wat later verhuizen / aan de gang. Scheelt dat ze voor de hobbie is en ik er geen geld mee hoef te verdienen ofzo.
Wel merkte ik van de week dat ze weer wat aan het groeien is :D das wel fijn lontje staat nu iets overbouwd #houdhoopopeenpaard hihi

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:35

Pfoe wat naar Phuddle! Sterkte, hopelijk blijft de kleine nog een tijdje veilig zitten :(:) Voor Minette is een tijdje langer kleuteren geen punt, mooi nog wat groeien toch zo. Inderdaad het voordeel van dat ze voor de hobby is!

Fijn dat de jouwe zo goed gaat Liaan :)

Ik heb gisteren weer dekje/zadeltraining met Pinda gedaan, ze verschudt zelfs geen oor als ik dekje op haar kont leg en ermee rondwapper, of op haar hals, of waar dan ook neerleg en ermee flapper onder het poetsen. Ze wacht op haar gemakje totdat ik weer uitgeprutst ben :+ Zo zoet <3 Beentje is al een paar dagen weer dun dus hopelijk vanavond weer eens een keertje loswerken, als het niet te druk is op stal of regent :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:57

Heel veel Sterkte Phuddle hoop dat hij/zij zo lang mogelijk binnen blijft.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:39

Vienrtje wat spannend! En ook goed. Ik zou het met Joy ook gedaan hebben, maar die is zo makkelijk met alles. Ik heb wel een goede trainster bij me, die had haar ook beleerd als het mij niet was gelukt.

Oei Gini dat kinkt niet best. Hopelijk is het niks ernstigs! :(:)

Jeeehh Fransje23! Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn geweest! *\%/*

Hier trainen we lekker door. Wr gaan als een speer en Joy begint nu echt mooi in vorm te komen.

Afbeelding
Afbeelding
Nieuw showhalster gekocht, de bedoeling is dat we dit jaar nu eindelijk gaan starten met showen. In hand onderdelen. Vooral in de halter gaat ze hoge ogen gooien hoor ik van iedereen. :D

Ik heb de progressie even in een filmpje gezet:

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:42

Ik ben in de meeleesmodus maar iedereen de beste wensen!

@Phuddle jemig dat zal schrikken zijn. Idd veel rust houden, had gehoord dat het zich wel soort van kan herstellen..

Hopelijk komt het goed met het trailer laden.

Ik ben nu op dit moment op zoek voor een geschikte stalling om Don dichterbij huis te halen. Hij ging makkelijk de trailer op, ben benieuwd of hij dat nog doet.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 11:44

Wat is halter precies?
Want er wordt zo over gedaan, kan me niet voorstellen dat het hetzelfde is als 'in hand' bij ons :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:48

Vergeet ik inderdaad iedereen de beste wensen te wensen! :=

Bij deze dus Happy Newyear! **\O/**

Bij de halter show je je paard. Extrieur dus met name. Je loopt een parcourtje (met stap, draf, achterwaards, soms een draai om de achterhand en dan stel je je paard vierkant op. Judge kijkt naar boiw en beweging van je paard)

Showmanship at halter is ook een parcourtje, maar dan wordt het voorbrengen beoordeelt. Dus hoe het paard wordt voorgebracht. Dan gaat het meer om de ruiter.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 11:51

Oooh oké dat eerste klinkt meer zoals wij het doen, maar geen parcourtje. Gewoon op en af in stap en draf :')

Welke van de twee ging jij doen? Of beide?
Laat weten als je eens in de buurt bent hé :D

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:54

Ego; net gehoord dat m’n lesgeefster stopt met lesgeven. Dat is wel even heel erg zuur -O-

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:56

Granoek schreef:
Oooh oké dat eerste klinkt meer zoals wij het doen, maar geen parcourtje. Gewoon op en af in stap en draf :')

Welke van de twee ging jij doen? Of beide?
Laat weten als je eens in de buurt bent hé :D

Uiteraard! :D

De eerste kan alleen bij de rassenvereniging (NQHA) omdat het gaat op hoe je paard beoordeelt wordt en dat kan natuurlijk niet als er meerdere rassen meedoen. Het niveau ligt daar best hoog, dus misschien dat ik één van mijn trainers vraag Joy daar uit te brengen.

Tweede wordt niet zo vaak uitgeschreven, maar wel op het NK bij de wran (western ruiter associatie nederland) dat NK is in juni in Someren als het goed is. Dan doe ik ook mee aan in hand trail.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:33

Spannend Phuddle, maar rustig aan voor het goede doel! Fijn dat ze gewoon op haar huidige plek kan blijven :j

Hoe was ze vandaag, Gini?

Eerste keer erop was zo relaxed als het op de foto eruit ziet. Ze stond ook gewoon los maar er was wel iemand in de buurt van haar hoofd. Ze heeft even aan mijn voet geroken en besloot weer hooi te gaan eten.
Voelde ook gewoon wel vertrouwd. Ben er af gegaan en nogmaals erop gegaan, toen was ze nog steeds ontspannen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:34

Gelukkig nieuwjaar iedereen (had ik nog niet gezegd :D ).

fransje23, het jaar goed begonnen op de rug van Joya. *\o/*

s1193, GE-WEL-DIG dat filmpje. _/-\o_ Ik moet echt lachen ook met die pop boven iedere sprong. Whiplash iedere keer. :+

Vientje, spannend wel. Hopelijk is het adresje helemaal naar wens, dat je niet van de ene stal naar de andere stal moet hollen en dan nog enorm moet twijfelen.

Phuddle, oei, dat is toch schrikken. Dat het baby'tje nog maar goed lang blijft zitten. Enig idee hoe dat kan dat de vliezen voortijdig breken of is dat echt puur toeval?

Vientje, lekker koel dier die Pinda, ga je volgens mij echt veel plezier aan hebben. :j

Gimme_Joy, dat progressiefilmpje ziet er goed uit, ook voor jezelf fijn om het zo terug te kunnen kijken. :) Fijn ook dat je in dit topic zit. Ik ken praktisch niets van western, maar vind het wel enorm interessant.

JodyM, balen om dat te horen. Goede begeleiding is zo belangrijk en als de persoon die je dan voor ogen hebt het niet kan doen, is dat toch wel even een tegenslag.

Ik zit momenteel enorm in dubio. Dierenarts heeft aan de hand van het telefoontje opnieuw pijnstillers en nog even stalrust geadviseerd omdat ze toch zo kreupel loopt en rondlopen pijn doet. Maar hoe ze gisteren liep, dat kan je zelfs niet kreupel noemen, dat is gewoon strompelen en voetje voor voetje vooruit komen. Enorm aan het twijfelen tussen 1) geef de pijnstiller tijd, zulke dingen zijn niet 1 2 3 opgelost en 2) dit is toch echt wel niet goed, ik wil dat de dierenarts nu komt.
Sorry voor mijn gezeur hierover trouwens, ik snap wel dat jullie op den duur ook niet meer weten wat hierop nog te zeggen, maar voor mij voelt het fijn om het van me af te kunnen schrijven. :o Ik heb best al wel wat met haar meegemaakt en normaal kan ik zulke dingen best wel goed van me afzetten (in de zin van 'genezing heeft nu eenmaal tijd nodig'), maar de pijn die ze nu heeft, daar blijf ik mee in mijn hoofd zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:40

Is het ijzer er al weer onder vandaan, Gini? Hoefsmid laten komen laat mij eerste stap. Daarna misschien naar een kliniek met hoefsmid, misschien zit de zweer nog wel dieper?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 21:50

Zo te horen doet de pijnstiller niet echt pijnstillen en hoewel genezen tijd nodig heeft, heeft een pijnstiller dat normaal toch niet?

Weet niet 100% hoe het met paarden is maar ik heb ook een week kreupel gelopen en de eerste ibuprofen voelde ik al werken na 30min. Heb hem toen een week moeten nemen en niet wachten tot er terug pijn is, maar ik heb die hele week geen pijn gehad. Nu weer wel trouwens, dus het is niet genezen. Maar het deed geen pijn :+
Sorry als dit totaal niet logisch is, mijn hoofd gaat soms naar rare plaatsen haha ik bedoel het goed

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 09:49

Wat vervelend Gini dat ze nog steeds niet goed loopt :( ik heb met dat soort dingen geen ervaring dus kan geen advies geven helaas..

--------------------------

Vraagje aan iedereen; op welk punt van beleren laten jullie een zadelpasser komen? Ik heb zelf 4 zadels liggen maar ik heb er geen verstand van wanneer een zadel goed ligt. Kwa braafheid zou er nu al.een zadelpasser kunnen komen die mij zegt welk zadel het beste past of mij een nieuw zadel aanraad, maar ik wil natuurlijk een eventueel nieuw zadel ook zelf uittesten of hij fijn zit. Dus wanneer laten jullie de zadelpasser komen? En zijn er ook zadelpassers met tweedehands zadels rond de €2/300? Ik heb 0,0 ervaring met zadelpassers :o

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 09:58

Ik laat er binnenkort eentje komen om naar het zadel van mijn oudste te kijken en dan vraag ik ook om even te kijken bij Duke. Het zadel van Dexter er op, als het past hebben we geluk en anders pech maar ze is er dan toch. Misschien al even opmeten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:04

Ik heb afgelopen zomer een zadelpasser laten komen. Mijn paard was toen echt puur zadelmak, proefrijden heb ik met dat zadel gedaan op mijn bijrijdpaard. Nu was dit in mijn geval mogelijk omdat het om een aanpasbaar zadel gaat.

Er zijn wel zadelpasser met tweedehands zadels. Gewoon vragen wat ze hebben liggen en of ze dat mee willen nemen.

Nieuw, niet aanpasbaar, zadel op een jong paard vind ik persoonlijk een risico. Ze veranderen nog zoveel dat de kans bestaat dat je zadel al snel niet meer past.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:18

Ik heb de zadelpasser laten komen zodra Aliaa zadelmak was met mijn oude zadel, goed op de singel reageerde en ze zonder bokken een sprong kon nemen (volgens mijn grondwerkinstructie weet je dan pas zeker dat ze het zadel volledig accepteren). Ook wou ik het zadel kort kunnen uitproberen in stap en enkele passen draf. Dit is voor mij belangrijk omdat ik in sommige zadels erg veel last van mijn knie heb. Dus Aliaa moest comfortabel zijn met mij als ruiter in deze beide gangen. Ik heb onze eerste passen op haar rug zonder zadel gedaan. Draf heb ik niet gedaan zonder zadel, maar Aliaa is gewoon erg nuchter en vond het gezellig met mij op haar rug, dus dat is nooit een probleem geweest. :D

Ik heb trouwens gisteren een nieuwe aanwinst gescoord, dit is Naranja:

Afbeelding

Zij is een 2.5 jarige Criollo merrie. Zodra ze zadelmak gemaakt is door de fokker, kan ze naar mij komen. Nope, ik doe het niet zelf deze keer. :P Naranja zal op de argentijnse manier gereden worden, dus op 1 hand. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:23

Dat is een stoere nieuwe aanwinst!
Gefeliciteerd!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 11:08

Wauw wat een knappe! Heb toch echt een zwak voor criollo's na mijn paardrijvakantie in de Franse Ardennen. Ze reden ze inderdaad ook met 1 hand en je moest eigenlijk nog maar links denken of ze gingen links. Zo een fijne paarden. En keihard!
Gefeliciteerd :)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:31

fransje23 schreef:
Dat is een stoere nieuwe aanwinst!
Gefeliciteerd!
Ja he, die Criollo's zijn echt stoere knollen! :))

Granoek schreef:
Wauw wat een knappe! Heb toch echt een zwak voor criollo's na mijn paardrijvakantie in de Franse Ardennen. Ze reden ze inderdaad ook met 1 hand en je moest eigenlijk nog maar links denken of ze gingen links. Zo een fijne paarden. En keihard!
Gefeliciteerd :)
Ja he, wij zijn verliefd geworden na een buitenrit met de Criollo's van stoeterij Trojano. Daar komt Naranja ook vandaan. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:40

Granoek schreef:
Zo te horen doet de pijnstiller niet echt pijnstillen en hoewel genezen tijd nodig heeft, heeft een pijnstiller dat normaal toch niet?

Het is ook een ontstekingsremmer, Inflacam heet het. Ik kan gelukkig wel zeggen dat de pijnstiller zijn werk doet. Na het eerste zakje zag ik al verschil. Ik ben iedere dag ook al filmpjes aan het maken zodat ik het achter elkaar kan afspelen en objectief kan zien dat het beter gaat (en niet enkel omdat mijn hoofd het wil :+ ). Ik heb nu met mezelf afgesproken dat de verbetering zich wel zo moet blijven doorzetten, van zodra het 1 dag hetzelfde blijft of zelfs terugvalt, moet de dierenarts komen.
Het ijzer hangt er ook nog steeds onder en de dierenarts wilde liefst dat dat nog zo zou blijven. De hoefwand is echt te verzwakt om blootsvoets te lopen.

Anouk_H, ik laat de zadelpasser komen voordat ik het paard met zadel beleer. Ik zou dan wel voor een goedkoper, aanpasbaar zadel kiezen (Wintec, Tekna, Thorowgood,...) die modellen en dat in stilstand door de zadelpasser laten "goedkeuren". Tijdens het beleren kun je de zadelpasser dan nog eens laten komen moest je daar reden toe hebben. Ik heb wel zo een flexibele meetlat aangeschaft om de boommaat alleszins zelf een beetje in het oog te kunnen houden.

Retjethorse, wauw, speciaal paard heb je daar gekocht. Proficiat! *D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:32

Wat een gave Criollo zeg, prachtig dier! Gefeliciteerd :)
Balen van de alle paarden met pijn en blessures, Sterkte voor iedereen!

Ik heb een WoW zadel en moet zelf kijken hoe het ligt. We hebben hier weinig zadelpassers en geen WoW fitters. Maar gelukkig weet ik er aardig wat van af en is het zadel aanpasbaar. Als ik twijfel laat ik wel een zadelmaker van hier komen, dan komen we er samen vast wel uit.

Beleren doe ik overigens met een endurance zadel, dat een diepe zit heeft, veel grip, mooie boog voorop om je aan vast te grijpen mocht er iets stuiteren onder je :P

En das maar goed ook, want Ziza hier is nog steeds een beetje wild. Ze vindt alles tot aan het been erover heen en zitten prima. Maar been erover en ze begint te rennen/draaien/springen. Is dus een kwestie van voet zsm in de beugel en mn man die haar probeert stil te houden. Als ik eenmaal zit wandelen we een rondje en dan ademt ze gewoon en is alles 100%. Hebben vandaag ook een stukje gedraafd, ze kan nu braaf stil staan met mij op haar rug zonder spanning op te bouwen. In het begin kon ze dat echt niet, dan moesten we stapppen want als we stil stonden bouwde ze spanning op en dan ontplofte ze.
Er zit dus vooruitgang in, maar het is een kwestie van veel geduld. Ik wil het gewoon graag echt goed doen nu en dus nemen we elke stap heel rustig en doen we gewoon pasjes terug als het teveel wordt. Ze moet zich er goed bij voelen en niet teveel spanning opbouwen.
De vorige eigenaar is duidelijk veeeeel te snel gegaan en dat heeft een flinke deuk in haar vertrouwen in mensen opgelevert. Daar moeten we voor eens en altijd vanaf :)

Groot voordeel is wel; we merken dat als ze spanning opbouwt, dat haar hartslag binnen 1 volte stappen weer bijna normaal is. Ze wordt een super endurance paard!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:45

Wat een leukerd Retjethorse!<3 Jij hebt wel bijzondere rassen allemaal, tof :) Weer eens wat anders!

Fijn dat de pijnstiller zijn werk lijkt te doen nu Gini! Wat een ellende ook zeg :(:)

Hier heb ik een aantal oudere vrij aardig aanpasbare zadels liggen, iets daarvan zou in theorie moeten gaan passen...denk dat ik tegen het einde van het zadelmak maken de zadelmaker daar laat langskomen om die erop te passen.

Wij hebben een fijn adres gevonden voor het belerend! :):) Voelt goed, mensen lijken prettig, paarden staan er goed en kalm bij, boel lijkt veilig, veel ervaring en ook nog in de buurt. Ik ga nu weer terug 2 weekjes zelf longeren en daarna contact opnemen, zodra er na die tijd een stal vrij komt gaat de muppet daarheen om ingereden te worden :)

Muppet in kwestie heeft andere ambities, die wordt Shetland drijver ipv rijpaard :+ :=