[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 18:34

Moet zeggen dat er op sommige baantjes redelijk wat plekken steenpuin ligt en zand of niet... het ligt beenhard. Dus stevige hoeven zijn een voordeel.

Retjethorse

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 18:44

Haar hoeven zijn vrij hard, maar als ze op een steentje stapt, voelt ze het wel. :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:59

Wat hebben jullie ook al een band samen. Blijf het leuk vinden jullie updates te lezen.
Wat betreft je moeder aan een eigen paard zijn er natuurlijk wel goed doorgereden Tekes op de markt, maar daar hangt vaak wel een behoorlijk prijskaartje aan. Kijk, zelfs voor recreatie vind ik ze dat geld waard. Als stokmaat en leeftijd geen belemmering is, zijn er af en toe in Duitsland wel voor een nette prijs basis opgeleide Tekes te vinden. :j (Maar goed, "nette prijs" is ook weer zo abstract, he?)
Heb je echt een beperkt budget en toch het liefst een Teke? In Hongarije en Tsjechië zijn ook ruinen en ook wel highbreds te vinden voor onder de 5.000 die netjes beleerd zijn. Maar dan zit je natuurlijk met de afstand.
Verder leuk dat jullie gestaag vorderingen blijven maken! *\o/*

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 14:45

JoSav schreef:
Wat hebben jullie ook al een band samen. Blijf het leuk vinden jullie updates te lezen.
Wat betreft je moeder aan een eigen paard zijn er natuurlijk wel goed doorgereden Tekes op de markt, maar daar hangt vaak wel een behoorlijk prijskaartje aan. Kijk, zelfs voor recreatie vind ik ze dat geld waard. Als stokmaat en leeftijd geen belemmering is, zijn er af en toe in Duitsland wel voor een nette prijs basis opgeleide Tekes te vinden. :j (Maar goed, "nette prijs" is ook weer zo abstract, he?)
Heb je echt een beperkt budget en toch het liefst een Teke? In Hongarije en Tsjechië zijn ook ruinen en ook wel highbreds te vinden voor onder de 5.000 die netjes beleerd zijn. Maar dan zit je natuurlijk met de afstand.
Verder leuk dat jullie gestaag vorderingen blijven maken! *\o/*
Aw, dank je wel! <3
Als ze qua karakter zoals Aliaa zijn, dan zijn ze zoveel meer waard, zeker voor recreatie kan ik me geen beter paard voorstellen. Aliaa is nog jong en vrijwel onbeleerd, maar ze geeft gewoon vertrouwen en is zo eerlijk...
Mijn moeder is niet de grootste (ze is ongeveer 1m58) en heeft liever geen reus onder haar kont, dezelfde schofthoogte als Aliaa is zeker groot genoeg (ik schat dat zij rond 1m55 zit). Leeftijd maak ook niet zoveel uit, bij voorkeur eentje die al wat ervaring heeft (dus het jonge grut valt sowieso al af), iets ouder mag ook, maar té oud liever niet. En dan is de vraag wat te oud is natuurlijk... De ene is 20 en kan nog jaren mee, terwijl de ander al rond 15 op pensioen moet om het zo maar even te zeggen. We zoeken een paard welke toch nog een aantal jaar mee zou kunnen op buitenrit. Mijn eigen voorkeur gaat er toch naar uit om niet boven de 15 jaar te gaan, maar opnieuw, dit is zo abstract ook... Als je hét paard tegenkomt, dan gaan die enkele jaren jonger/ouder het verschil niet maken.

Vooral het karakter is belangrijk, een minder ervaren ruiter als mijn moeder moet er veilig mee op pad kunnen.
Budget hangt ook af van het paard natuurlijk. Maar aangezien de kosten zeer waarschijnlijk voor mij zullen zijn, is dat natuurlijk beperkter dan wanneer mijn ouders het paard zouden betalen. :') Ik denk dat het budget ruim genoeg is om iets leuks te vinden in elk geval. :) Mocht je wat leuks weten staan, mag je dat gerust laten weten hoor. :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 22:26

Zo hehe, blij dat die hitte voorbij is. Aliaa is een van de enigen op stal die zo hard gezweet heeft, maar op zich leek ze (buiten het zweten dan) niet echt last te hebben van de hitte. Overdag stond ze op stal, 's nachts buiten. Gelukkig ben ik thuis en kon ik Aliaa lekker douchen. :D
Afbeelding

Dit was donderdag, op de heetste dag. Oh en voor het douchen. :') Aliaa was van kop tot teen kletsnat. _O-
Afbeelding

En nadien kreeg ze wat frisse slobber, vond ze heerlijk. <3
Afbeelding

Met de warmte kreeg ze weer jeukjes aan haar hoofd, wat ze dan ook schuurt met kleine wondjes tot gevolg. Ondertussen lijken die jeukjes weer gestopt te zijn gelukkig.

En vandaag besloot ik om Aliaa nog eens op te zadelen. Gisteren heeft het de hele dag door hard geregend waardoor de bak vandaag perfect lag (in de zomer lijkt de bak meer op strand dat op een bak :') ). Lekker begonnen met stappen, stoppen en sturen. Ging heerlijk. Het sturen gaat heel erg goed! *\o/* Wel moet ik erop letten dat ik de hulpen om af te slaan correct blijf geven, want anders gaat Aliaa gewoon rechtdoor. En ze heeft gelijk dat ze mij op mijn fouten wijst. }>
Daarna wou ik nog wat draf oefenen en ik heb echt gedacht dat ik mijn eerste rodeo zou krijgen vandaag. :+ Aliaa keek boos en haar hoofd ging richting haar voorbenen. _O- Ik heb haar terug naar stap gevraagd tot ze gekalmeerd was en opnieuw draf gevraagd. Dit deed ze gelukkig netjes en dit proces hebben we herhaald tot ik een normale draf kreeg.
Geen rodeo gehad dus, ik ben benieuwd naar de volgende keer. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:31

Donderdag was pure hel met de warmte joh. Mijne vertoonden rond 18u ook sporen van opgedroogd maar niet zoals Aliaa.
Gisteren was inderdaad algemene verzuipdag qua regen. Geen last gehad van wateroverlast verder?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 00:01

Ik vond vrijdag eigenlijk nog erger qua warmte omdat het toen vochtiger was. Donderdag was gewone hete lucht. :')
Aliaa zweet echt heel erg wanneer het warmer is. Zij staat al nat terwijl alle anderen op stal nog droog zijn.
En gelukkig geen wateroverlast bij ons. Het regent wat binnen in stal, maar zowat alle paarden stonden toch in de gietende regen. _O- Ik kan zelfs niet zeggen dat ik lastig was toen ik kletsnat terug thuis kwam na 8 paarden uit de weide geplukt te hebben in dat weer. :') De natuur had het eens nodig.
Bij jullie problemen geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:40

Hier stonden de jongens ook nat in de wei afgelopen donderdag. De ezels wilden geen verkoeling zoeken op stal, af en toe een zandbad vonden ze leuker. En natuurlijk is er niets zo fijn om met al dat zand tegen de baas te komen schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:15

Het dak van mijn schuilstal lekt halfweg druppelsgewijs in de breedte en onder de grote boom was het toch ook beginnend zompig. Dus echt droog konden de 2 grote niet staan, die waren dan ook kletsnat. De kleintjes hebben een kleiner plekje apart waar zij in kunnen en de grote niet, die konden wel droog staan.
Missie deze week is dus dat dak eindelijk eens herstellen. Of toch een poging doen tot. Al weet ik niet wat voor weer ze voorspellen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 17:56

Ach, volgens mij vonden de paarden de afkoeling aangenaam na die warme dagen. Aliaa vond het in elk geval geen drama om erin buiten te staan, al was ze na die enkele uren stevig regenen toch blij dat ze gewoon naar binnen mocht. :')
Hoe staat het met de herstellingswerken ondertussen? _O-

Gisteren stelde mijn moeder voor om samen met Aliaa te gaan wandelen. Dat is allemaal heel leuk, maar 9/10 verschil ik met mijn moeder van mening en dan komen er discussies of ruzie van. :+
Het begon al dat ik te traag opzadel. Tja Aliaa geeft aan dat ze het aansingelen onaangenaam vindt en ze accepteert het enkel als ik dat rustig aan doe. Dus ik singel rustig aan. Mijn moeder zegt dan: 'ze moet dat maar leren'. Maar zo werkt Aliaa niet. :')
Ik merk dat ik sowieso al gespannen word wanneer mijn moeder erbij is, omdat ik weet dat er wel iets van discussies zullen zijn en omdat Aliaa echt irritant wordt bij het zien van mijn moeder. Die vergeet al haar manieren wanneer mijn moeder er is, maar dat is mijn moeder haar eigen fout, alleen ziet zij het niet op die manier. Mijn moeder is een wandelende snoepmachine die zonder aanleiding snoep geeft. Ik beloon ook met voer, maar 9 keren op 10 moet Aliaa iets doen om een beloning te krijgen. Dat is niet het geval bij mijn moeder, die voert gewoon om te voeren. Op zich geen drama als het eens gebeurt, ik doe dat ook wel, maar Aliaa lijkt te denken dat ze haar neus permanent in mijn moeder haar zakken moet stoppen, want stel je voor dat je een snoepje mist... :(:) Mijn moeder die denkt dat het heel gezellig is wanneer Aliaa haar neus in haar zakken zit en die reageert daarop door, juist, snoep te geven... Ik heb al zo vaak gezegd dat ze Aliaa gewoon moet corrigeren en een tik moet geven tegen haar neus, want dat is gewoon onbeleefd gedrag van Aliaa en die weet dat maar al te goed. Dus ofwel ben ik de boeman die Aliaa moet corrigeren ofwel geeft mijn moeder dan gewoon stiekem (of ze denkt dat het stiekem is). :') Enfin, ik word daar gespannen van in elk geval en Aliaa die voelt dat ook.
Maar we gingen dus wandelen. Het begon al goed *kuch*, ik wou die ene wandelbaan met steentjes niet doen, want de laatste keer liep Aliaa daar gevoelig op elk steentje onder haar hoeven. Dus dan maar de straat op. Waren ze toch de zijkanten van de straat niet schoon aan het maken zeker, met lawaaierige machines... :+ Ik had al zin om terug naar stal te gaan, af te zadelen en gewoon te stoppen. Mijn moeder, die natuurlijk het tegenovergestelde denkt van mij, die wou gewoon doorgaan en vanop een afstand die machine volgen. Dus wij erachteraan. Aliaa vond het spannend, maar bleef gelukkig braaf. Eenmaal de hoek achter bleken er nog 2 van die monsterlijke dingen bezig te zijn. _O- Dus wij waren aan het wachten tot het wandelbaantje in de buurt vrij was, zodat we die richting heen konden vluchten. Terwijl we aan het wachten waren, kwamen er 2 mensen met crossmoto's van achter ons. Meteen teken gedaan dat ze moesten vertragen, wat ze gelukkig ook deden. Ook zij moesten wachten tot ze door konden en die mannen waren zo vriendelijk om hun moto's stil te leggen.
Eenmaal al die drukte voorbij was, kalmeerde Aliaa meteen, heel grappig hoe snel ze opnieuw haar nuchtere zelf wordt. Mijn moeder heeft haar tot die tijd vast gehouden en eenmaal Aliaa kalm was, wou ik los verder proberen te stappen. Het nadeel is dat Aliaa dus zodanig aan mijn moeder plakt, letterlijk, dat ik van bovenaf maar weinig te zeggen heb. En mijn moeder corrigeert Aliaa niet wanneer die in haar ruimte komt. Nee, in plaats van Aliaa te laten wijken weg van haar, is mijn moeder degene die weg stapt. >;) Ik denk dat ik die twee eens samen moet laten grondwerken...
Aliaa was verder heerlijk voorwaarts. Wanneer ik draf vroeg, draafde ze meteen aan. En de oortjes stonden deze keer lekker naar voor! :D Ik kon ook wegdraven van mijn moeder en Aliaa bleef netjes doorlopen tot ik haar terug vroeg. Dus er zaten toch mooie stukjes tussen.
Om terug te gaan naar stal, zouden we ofwel terug langs die machines moeten ofwel langs de wandelweg met steentjes. We hebben gekozen voor de steentjes, en bleek dat Aliaa totaal niet meer gevoelig liep erop. :')
Ik heb het gevoel dat Aliaa liever zal gaan wandelen dan in de bak rondjes te lopen. }> Het verschil tussen buiten draven en in de bak was groot. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:04

Fijn dat het zo goed gaat, echt een leuke update om te lezen.

En tja, wandelende snoepmachines, ik ken het probleem. Wordt er ook gek van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:40

Ik heb nog geen reet uitgevoerd aan opknapwerken :o :')
Heb sinds 2 weken uitbreidingsuren op contract gekregen dus mijn dagen zijn nu iets drukker geworden.
Ik doe nu 20u bureau en 10u verpleging per week. Ideale combinatie werk en vrije tijd behouden!

Volgende week heb ik geen tornooi, als je op zaterdag graag een rondje maakt met een ervaren paard erbij? Dan zorg ik wel voor rustige paden met weinig stukken straat :)

En dat zakkenrollen... dat ga je er niet meer uit krijgen vrees ik. Hier weten ze ook perfect bij wie ze zich kunnen opdringen en wie niet. Het enige wat je vooral moet doen is zorgen dat ze niet zodanig ver gaat dat ze je moeder gaat blok zetten of proberen imponeren.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 18:59

SVRL schreef:
Fijn dat het zo goed gaat, echt een leuke update om te lezen.

En tja, wandelende snoepmachines, ik ken het probleem. Wordt er ook gek van.
Rustig aan geraken we er wel. :) Ik heb de afgelopen maanden minder tijd gehad om echt actief bezig te zijn met Aliaa ivm school, nu nog even op de herexamens focussen en dan ben ik hopelijk klaar met school. :') Volgende week vrijdag heb ik eindelijk terug les! *\o/* Ik wil terug meer met grondwerk aan de slag gaan. :P

Varekaj schreef:
Ik heb nog geen reet uitgevoerd aan opknapwerken :o :')
Heb sinds 2 weken uitbreidingsuren op contract gekregen dus mijn dagen zijn nu iets drukker geworden.
Ik doe nu 20u bureau en 10u verpleging per week. Ideale combinatie werk en vrije tijd behouden!

Volgende week heb ik geen tornooi, als je op zaterdag graag een rondje maakt met een ervaren paard erbij? Dan zorg ik wel voor rustige paden met weinig stukken straat :)

En dat zakkenrollen... dat ga je er niet meer uit krijgen vrees ik. Hier weten ze ook perfect bij wie ze zich kunnen opdringen en wie niet. Het enige wat je vooral moet doen is zorgen dat ze niet zodanig ver gaat dat ze je moeder gaat blok zetten of proberen imponeren.
Foei! >;) Maar je hebt nog 1 dag voor de week voorbij is! :D
Doe jij eigenlijk thuisverpleging?

Lijkt me leuk hoor om eens een rondje te doen! :D In principe ben ik volgende week zaterdag thuis. Ik ben alleen 'bang' voor Aliaa haar reactie. Ze is meestal echt een trut tegenover andere paarden en ik heb geen flauw idee hoe ik haar het beste kan wijsmaken dat ik zulk gedrag niet apprecieer. :') Ze zou echt durven uithalen, maar als mijn wandelende snoepmachine meekan, kan zij Aliaa helpen onder controle houden, want zonder iemand erbij ga ik liever nog niet op pad.
Hoewel, nu ik erover nadenk is dat de dag na mijn les met Aliaa, dus misschien geef ik haar die dag beter wat mentale rust. Die lessen zijn meestal vrij intensief voor haar op mentaal vlak.

Het zakkenrollen er volledig uit krijgen zal misschien niet meer lukken, bij mij durft ze het ook proberen, maar hopelijk krijg ik mijn moeder zover dat ze Aliaa gewoon corrigeert. Voorlopig blijft ze het wel 'schattig' doen en niet dominant ofzo. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:09

De mijne bleef ook schattig tot hij later bij iemand anders door kreeg dat oren plat, omcirkelen in draf en proberen omver walsen ook wel kan werken :roll:
De tinker staat gewoon de hele tijd aan je lijf te prullen als hij kan en die tank gaat NIET opzij tenzij je echt ferm corrigeert.
Nee, ik ben geen fan van wandelende snoepmachines.

Op zich zal de mijne altijd plaats maken voor een merrie. Hij is wel nieuwsgierig, dat wel, maar weet zich prima te gedragen.

Ik werk in een rusthuis, deels bureau en deels verpleging :D
Geen weekends, geen feestdagen en geen nachten, die luxe heb ik wel haha. 15/8 ben ik ook nog vrij.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 21:25

Hmm ja, laat ons hopen dat Aliaa dat soort streken niet door krijgt... :+ Nu denk ik niet dat ze dat meteen bij mijn moeder gaat proberen, want ze is gek op mijn moeder. Maar beter voorkomen dan genezen. :)) Maar het hoort gewoon niet en jammer genoeg heeft mijn moeder altijd al de neiging gehad om te voeren, wat voor dier het ook is.

Leuk zo'n paard dat zich weet te gedragen, Aliaa bedoelt het niet altijd slecht, maar soms weet ze volgens mij niet wat ze met zichzelf aan wilt. _O-
Die weekens, feestdagen en nachten leveren juist extra centjes op! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:39

Ja dat wel maar dat is niet te combineren met mijn bureau-uren, en die zijn nog steeds mijn hoofdfunctie.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 12:15

Ja, dat is al wat moeilijker natuurlijk. :P

Ik ga proberen of ik voor het vliegendeken (waar Aliaa wondjes van kreeg op haar borst) een oplossing kan vinden, zodat ik het kan blijven gebruiken. Ik vind het deken goed: het is een lichtere stof, de buikflap is beter dan die van de rambo en rond de oren is ook een zachtere stof. Het enige probleem zijn volgens mij die stiksels aan de binnenkant waarmee ik het dicht maak aan haar borst. Mijn voorlopige idee is om er een iets dikkere/zachtere flap over te stikken aan de binnenkant, in de hoop dat het geen wondjes meer geeft.
Mochten er nog ideeën zijn, altijd welkom! :D
Dit is het deken:
Afbeelding

En over dit stukje zou ik iets willen, deze zijn namelijk vrij hard, wat dus de boosdoener zal geweest zijn.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:53

Ik zou zeggen een stukje fleece, maar dat kan op termijn alsnog schuurwondjes geven. Misschien zo'n pyjama-achtige borstovertrek proberen? Hoor daar wel goeie dingen over.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 13:17

Ik denk dat een stukje fleece of een gewone beschermer nog steeds te dun gaat zijn. :=
Voorlopig zit ik te denken aan een onderbandage of iets in die aard.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:50

Retjethorse schreef:
Aw, dank je wel! <3
Als ze qua karakter zoals Aliaa zijn, dan zijn ze zoveel meer waard, zeker voor recreatie kan ik me geen beter paard voorstellen. Aliaa is nog jong en vrijwel onbeleerd, maar ze geeft gewoon vertrouwen en is zo eerlijk...
Mijn moeder is niet de grootste (ze is ongeveer 1m58) en heeft liever geen reus onder haar kont, dezelfde schofthoogte als Aliaa is zeker groot genoeg (ik schat dat zij rond 1m55 zit). Leeftijd maak ook niet zoveel uit, bij voorkeur eentje die al wat ervaring heeft (dus het jonge grut valt sowieso al af), iets ouder mag ook, maar té oud liever niet. En dan is de vraag wat te oud is natuurlijk... De ene is 20 en kan nog jaren mee, terwijl de ander al rond 15 op pensioen moet om het zo maar even te zeggen. We zoeken een paard welke toch nog een aantal jaar mee zou kunnen op buitenrit. Mijn eigen voorkeur gaat er toch naar uit om niet boven de 15 jaar te gaan, maar opnieuw, dit is zo abstract ook... Als je hét paard tegenkomt, dan gaan die enkele jaren jonger/ouder het verschil niet maken.

Vooral het karakter is belangrijk, een minder ervaren ruiter als mijn moeder moet er veilig mee op pad kunnen.
Budget hangt ook af van het paard natuurlijk. Maar aangezien de kosten zeer waarschijnlijk voor mij zullen zijn, is dat natuurlijk beperkter dan wanneer mijn ouders het paard zouden betalen. :') Ik denk dat het budget ruim genoeg is om iets leuks te vinden in elk geval. :) Mocht je wat leuks weten staan, mag je dat gerust laten weten hoor. :D

PB me anders gerust je wensen en budget hoor! Dan kijk ik met je mee.
Bij het juiste karakter is leeftijd idd minder van belang. Met Muzanna heb ik altijd een heel vertrouwd gevoel gehad, vanaf het allereerste moment (dus ook als jaarling). Heb met met haar ook nooit onveilig gevoeld. Manari is veel pittiger van karakter, maar met mensen wel heel vertrouwd. Die zal naar verwachting wel meer uitproberen en aftasten ook al zit er echt geen kwaad in.
Dan is een merrie met het karakter van Muzanna veel geschikter voor absolute beginners, al weet ik niet hoe Muzka is met onervaren mensen. Ik bedoel, mijn man is geen ruiter (meer dan eens op een paard gezeten heeft ie niet) maar wat betreft Muzka is hij geen graadmeter want hij kan álles met haar. :+

Maar als je wilt kijk ik dus wel met je mee. Een Teke is leuk, twee Tekes is geweldig. :D Neem dat maar van mij aan. :Y)

Overigens, ik lees dat Aliaa gevoelig is op steentjes. Het kan zijn dat ze dunne zolen heeft. Gezien haar afstamming is dat wel een mogelijkheid want er komen enkele paarden voor in haar bloedlijn die dat vererven. Vervelende erfenis van de EV, helaas.
Misschien eens aan de hoefsmid vragen of het daaraan kan liggen.
Of het daaraan ligt weet ik natuurlijk niet. Misschien is ze ook wel gewoon gevoelig in het algemeen en niet omdat het per definitie zeer doet of ze dunne zolen heeft.

Heb je al wat bedacht voor je dekenprobleem? Lastig hoor. Muzanna wordt ook heel snel kaal en rood. Ze is ook weer kaal op haar hoofd van het halster (met bontjes). := En Manari had met een nieuw halster ook meteen plekjes. Het is wat he, die tere huidjes!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 16:10

Ik zal je zeker een pb sturen als het zover is! Eerst die diploma halen en dan kan ik verder. :') Nog een maand geduld hebben. Werk heb ik al, op voorwaarde dat ik mijn diploma haal. :P
Echt een beginner is mijn moeder niet, hoewel, misschien wel eerder beginnen, maar niet onervaren. Zeker niet qua omgang met paarden, maar ze heeft een aantal slechte gewoontes (voer *kuch*). :') En rijden is heel lang geleden, en die rijlessen op de manege stelden ook niet zoveel voor. Links trekken om naar links te gaan, hetzelfde met rechts. Vooruit is schoppen en stoppen is trekken. Dat was wat wij vroeger leerden op de manege. :( Maar zij weet ook dat dit niet meer de standaard manier van rijden is.

Over het gevoelig zijn op steentjes: de voorlaatste keer dat ik onder het zadel met haar ging wandelen, was ze echt gevoelig ja. Vorige week tot mijn grote verbazing dan weer niet. Ik vraag mij af of het niet door de voeding kwam, want verder is er niets veranderd. De voorlaatste keer stond ze op onze weide op vol gras. Nu staat ze terug op de weide op stal, waar bijna niets meer opstaat. Maar ik ga het zeker eens navragen bij de hoefsmid. Volgende week zaterdag komen ze, helaas zit ik in het buitenland, maar ik zal het doorgeven aan mijn moeder. :P
Naar de toekomst toe ben ik van plan om toch eens uit te kijken naar hoefschoenen, lijkt me comfortabeler wanneer we lange buitenritten maken. En dan hebben we geen last meer van steentjes die vast komen te zitten in haar hoef, wat toch regelmatig eens gebeurt.
Maar dan komen we meteen weer terecht bij de gevoelige huidjes van de AT. :') Ik kan me heel goed voorstellen dat ze van hoefschoenen (in het beste geval) kale plekjes krijgt. Dus die moeten grondig uitgetest kunnen worden.

Voor het dekenprobleem wil ik een zachte/dikkere stof op het borststuk laten stikken en eens testen of dat helpt. We moeten alleen nog iets geschikt vinden. :D Ik zou een onderbandage oid kopen en gebruiken, maar mijn moeder vindt het zonde om speciaal daarvoor iets nieuw te kopen. Dus we kijken nog even rond. Voorlopig ligt mijn Rambo er terug op, want de Bucas begon een kale plek te geven op haar schoft. >;) Maar jij herkent het probleem dus. :')
Heeft Muzanna dan geen last van het graasmasker? Want dat lijkt me vrij hard toch? Bedoel je dat met het halster met bontjes?
Leuk is het niet die gevoelige huidjes, maar dat nemen we er maar bij. :D

Ik heb trouwens een nieuw vliegenmasker gekocht. :) Straks kan ik nog een winkel openen met spullen voor Aliaa. _O- Deze keer is het de Professional Choice vliegenmasker geworden. Deze lijkt qua stof en uitvoering op de Kentucky die ik al had, maar die Kentucky had een drukknopje om de rits dicht te houden en die gaf problemen op langere termijn (gevoelig huidje _-:( ). De Professional Choice heeft geen sluiting en moet je gewoon over het hoofd trekken. Maar ik vind de mazen voor de ogen vrij slap en wat naar de kleine kant, waardoor ze te dicht bij Aliaa haar ogen komen naar mijn zin. Het idee daarbij is om de mazen van de Kentucky op die van de Professional Choice te zetten. :')

Aliaa was niet echt gemotiveerd gisteren. :+
Afbeelding

Oh en telkens wanneer ik met iets nieuw aankom, moet dit grondig besnuffeld worden voordat ik er ook maar iets mee mag doen. :D Aliaa is op dat gebied nog slechter dan een hond. _O-
Verder is gisteren de dierenarts geweest voor de jaarlijkse inentingen en Aliaa is een voorbeeldige patiënt geweest. <3

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:51

Ze kijkt er echt zo bij van wat doe je me aan moet dat nou!
Maar wel fijn als het goed werkt, prikbeestjes zijn ook niet leuk.

Jee dat lijkt me ook vervelend als je moeder de levende snoepmachine uithangt, zou dan ook ruzie krijgen hoor als de mijne dat zou doen.
Hoop dat jullie een fijn paardje voor haar vinden, is wel zo gezellig om lekker samen op buitenrit te gaan.

Ja gevoelig huidje is heel herkenbaar, hier ook een veulen die meteen na de eerste keer halster aan doen de afdrukn het halster in de haren had staan. Had het maar heel even om gehad. Gaat echt zo snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:00

Oh waar heb je dat masker gevonden en welke prijs hangt eraan? Lijkt me I-DE-AAL voor mijn heer en meester in vliegenmaskers uitkrijgen/slopen...

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 17:24

ieris schreef:
Ze kijkt er echt zo bij van wat doe je me aan moet dat nou!
Maar wel fijn als het goed werkt, prikbeestjes zijn ook niet leuk.

Jee dat lijkt me ook vervelend als je moeder de levende snoepmachine uithangt, zou dan ook ruzie krijgen hoor als de mijne dat zou doen.
Hoop dat jullie een fijn paardje voor haar vinden, is wel zo gezellig om lekker samen op buitenrit te gaan.

Ja gevoelig huidje is heel herkenbaar, hier ook een veulen die meteen na de eerste keer halster aan doen de afdrukn het halster in de haren had staan. Had het maar heel even om gehad. Gaat echt zo snel.
Ach, ze is erger gewoon van mij... :o Ik denk dat ze vooral haar hooi wou. _O-

Ook al na 1x kort een halster aan te doen? :oo

En een fijn paardje, dat komt vast wel in orde. <3 Alleen jammer dat Facebook alles van dierenverkoop aan het verwijderen is. :')

Varekaj schreef:
Oh waar heb je dat masker gevonden en welke prijs hangt eraan? Lijkt me I-DE-AAL voor mijn heer en meester in vliegenmaskers uitkrijgen/slopen...
Ik heb het vliegenmasker besteld bij Kifrahorse.nl. Daar kost het 33.95 euro geloof ik, maar met verzendkosten erbij zat ik toch al snel 10 euro meer. Er zijn nog webshops die ze verkopen, maar Kifrahorse was de goedkoopste die ik vond, verzendkosten niet meegerekend. :P

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:27

(Alleen jammer dat Facebook alles van dierenverkoop aan het verwijderen is.)
Er is een nieuwe verkoopgroep van paarden en pony's (net zoiets als Facebook)
MeWe.

Afbeelding