[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:40

Ons groene ding was ook erg onwetend. Totaal on opgevoed. Dat is echt wat anders dan bang. Hij kon niet vast staan (ging hangen), schrok van iedere plastic zak die voorbij kwam waaien. Tractoren, bladblazer, alles was spannend.
En nu? Nou kijkt hij nergens meer naar. We hebben niet "een angstig paard getraind" we hebben een jong, onervaren dier opgevoed. Gewoon doen. En dan bedoel ik gewoon als niet teveel nadenken, theorieen erbij halen, zoeken, invoelen of al het geiten wollen sokken gedoe.
Ritselt er een zak voorbij en springt hij een galop sprongetje naast je weg? Nou en, lekker doorlopen. Desnoods een keer "ho" zeggen. Je gezond verstand gebruiken. En simpel denken. Denk als een paard. Die denkt simpel. Iets is een potentieel gevaar (paard is immers een prooidier) of niet. Leer hem dat het dat dus niet is. Leer hem dat, door zelf gewoon te doen. Hij mag jong en onervaren zijn.

Leo

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:00

Mee eens, paarden opvoeden is vooral ook no-nonsense. Echter is het wel van belang om te weten waarom een paard reageert zoals hij reageert. :j Ik ben ook absoluut niet van de methodes, ik pak links en rechts wel mee. Dat vormt je ook als paardenmens en hoe je met je paard werkt, en soms zet het je ook aan het denken dat iets ook anders kan. Er zijn gelukkig meerdere wegen, en eens een ander pad verkennen verrijkt je leerweg alleen maar. Immers ben je nooit uitgeleerd. :D Ben ik althans van overtuigd.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:08

Inderdaad, ik zie ook heel veel problemen bij de "no-nonsense" mensen, puur omdat ze geen weet hebben van druk - release, hun eigen lichaamshouding en -energie, en hoe een paard leert. Dan mag je nog zo no-nonsense zijn als je wil, als je t fout doet doe je t fout.

Mark Rashid zijn inderdaad hele waardevolle boeken, met mooie inzichten Leo :j

Ik vind dat Marijke heel goed bezig is, voor het weinige les dat ze al gepakt heeft. Een goede leerling! ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:14

"gewoon doen" werkt redelijk bij veel paarden, maar dan train je alleen door herhaling. Zonde, je gebruikt dan zo weinig van het leervermogen van je paard :)

Leo schreef:
sanne83 schreef:
Ik zie ook niet de toegevoegde waarde van zonder lijn werken. Je hebt dan geen enkele controle bij spanning en wegrennen.

Mits je de juiste ruimte hebt en de lichaamstaal beheerst. Ik had zeker heel veel baat juist bij werken zonder lijnen bij mijn vluchter. Geen lijnen als stoorzender of mogelijk obstakel, wel een veilige ruimte waar hij het prima op een lopen kon zetten zonder risico's. Ook met 'gekke' / nieuwe dingen had ik hem het liefste helemaal los, in een roundpen. Koos hij voor vluchten, prima, maar vanaf daar bepaal ik het tempo en de richting. Zodra hij tekenen van ontspanning en focus toonde liet ik hem weer bij me komen. Bij mij en eventueel bij dat gekke nieuwe ding, is er rust en ontspanning. Zelf leren nadenken :j

In je lichaamstaal kan je exact hetzelfde met en zonder lijn, je lijn is alleen een vangnet. Ik laat ze nooit vluchten, dan train je de vluchtrespons, die wil ik juist weg hebben :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:16

Van de andere kant: te veel denken en te veel psychologie is ook een zeer grote valkuil. Goed kijken maar wel blijven doen. En verder werken met een plan werkt bij mij goed.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:23

Mee eens :j Echter had ik wel een paard dat zich helaas niet liet vertellen dat hij niet mocht vluchten, daar werd de reactie alleen maar sterker op (druk opbouw van de lijn). Daarom liever geen lijn, maar lichaamstaal, mits de ruimte het veilig toe laat.
Inmiddels is hij gelukkig een van de makkelijkste paarden in de hand die ik ken, weinig onder de indruk en als hij iets spannend vindt, kan hij het of zelf reguleren of hij laat zich reguleren zonder dat er sprake is van vluchtreactie. Hij heeft een alternatief geleerd; kijken en nadenken, in plaats van het op een rennen zetten, dan pas kijken en heel misschien een beetje nadenken. :) ("maar hee ik ben nu toch al weg, dus heb het sowieso overleefd, tijger of geen tijger")
Toevallig schrok hij vandaag van een geluid tijdens het longeren. Hij stoof een paar passen weg, maar omdat ik nul reactie gaf (niet lichamelijk en niet verbaal), de lijn niet eens op spanning kwam, was hij eigenlijk direct gereguleerd en kon hij meteen weer door waar we mee bezig waren. Twee jaar geleden had hij adrenaline opgebouwd en dan was er geen houden aan geweest, lijn of geen lijn.

Ook een voorbeeld van meerdere wegen. :D

Goed om te horen Miezelke! +:)+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 17:56

Soms moet je het gewoon doen met de middelen die je hebt :j

poes schreef:
Van de andere kant: te veel denken en te veel psychologie is ook een zeer grote valkuil. Goed kijken maar wel blijven doen. En verder werken met een plan werkt bij mij goed.

Helemaal eens. Probleem is natuurlijk altijd dat als je iets nieuws leert, dat je dan altijd veel moet nadenken en dat je dan als vanzelf wat twijfelachtig wordt. Het mooiste zou zijn om dit eens een paar keer met een ervaren paard te oefenen en Limo eerst te laten trainen door een ervaren iemand, groen en groen blijft een lastige combinatie.

Die balans vinden tussen "gewoon doen" en wel blijven nadenken en je technieken blijven aanpassen aan je paard is voor iedereen lastig. Ik vind het goed dat TS zich bewust is van alle dingen die lastig zijn voor haar paard, dat betekent dat ze stapje voor stapje kan opbouwen en minder kans loopt dat het een keer mis gaat. Het moet inderdaad geen reden worden om niet verder op te bouwen :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 20:07

Allen bedankt voor de input.
Miezelke, leuk complimentje :o

Heb vandaag alleen de enkele longe gebruikt máár zadel ipv longeersingel opgelegd. Zadel klappert wat harder (zweetbladen).
Eerste paar rondjes schrikreacties maar heb de piste halg afgezet gehad en kon bij het wegrennen de longe wat langer maken (druk loslaten zoals leo vermeld) wat limo sneller doet kalmeren. (Idem reactie als leo 's paard).
Daarna heb ik toch goed kunnen schakelen tussen stap, draf en galop waarbij galop ook rustig en gecontroleerd ging ipv plat door de bocht en gehaast. Zowel linksom als rechtsom.
Ik vergeet vaak om rechtsom ook te doen als ik de longeersingel of zadel op heb liggen. Maar heb vandaag dus een goede training erop zitten :)

Morgen herhaal ik dit ook weer.

Het geklapper van de zweetbladen vind ik persoonlijk spannender dan de ringetjes van de longeersingel. Vandaar de keuze om zadel te nemen + hij ziet dan ook de zweetbladen bewegen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:12

Wat fijn dat je de tips die bokkers geven nu wel mee pakt +:)+ fijn dat de manier die Leo gebruikt ook voor limo werkt! Hou deze lijn vast zou ik zeggen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:48

Wat goed om te lezen :j fijn hoor!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 18:39

Vandaag weer eens gelongeerd met zadel.
Opgezadeld in de piste.
Rechtsom ontspande hij in draf al wat meer (hoofd gaat wat lager maar nog niet helemaal laag, onderhals zwiebert wat mee ipv aangespannen te zijn).

Ik moet me wel excuseren voor de slechte filmstand waardoor niet alles duidelijk te zien is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:33

Mooi braaf stukje! Is dit de volledige training of had je ervoor al ingestapt? Hij is ook helemaal niet bang of iets super :j

Als ik dit zie is hij idd wel klaar om een beetje aan het werk gezet te worden qua lichaamsgebruik. Ik zou niet longe van singel door bit doen omdat hij al over de schouder valt. Heb je een chambon of gogue? Die nodigen uit om vw-nw te gaan.
Of mss toch singel-bit maar dan moet je gaan oefenen met naar buiten sturen met de zweep richting ribben. Daar kun je meteen ook al stukje buiging mee pakken. Als hij over de schouder naar buiten valt: zweep richting ribben en longe meegeven tot hij zich paar passen naar buiten verplaatst. Laat hem maar de cirkel wat vergroten. We zoeken het punt waar hij stopt met naar buiten trekken. Desnoods zweep richting schouder houden. Belangrijk is dat hij ruimte vooraan heeft zodat hij zelfs buitenstelling kan nemen als hij dat wil. Hij miet leren recht lopen zonder dat jij zijn hoofd op de cirkel moet houden en hij met zijn lijf naar buiten hangt. Dat is moeilijk want de middelpuntsvliegende kracht van het longeren wekt dit op.
Van zodra hij enkele passen zet met het hoofd rechter voor het lichaam, vraag je hem heel zacht weer naar binnen. Liever met je lichaam dan met je longe. Nu moet je naar de ribben kijken! Hou de ribben van je weg, de schouder van je weg. Laat voor je gevoel de achterhand naar jou komen. Opnieuw is de bedoeling dat hij op deze kleinere cirkel blijft zonder dat zijn hoofd te ver naar binnen komt. Enkele goede passen en dan kun je weer een metertje of twee groter maken, altijd richting schouder, later meer ribben.

Dit is echt een top oefening om ze recht te maken, waardoor ze ook vanzelf hun lijf gaan gebruiken. Met de tijd moeten het verruimen en verkleinen wijkend en zelfs in buiging gebeuren. Dan wordt het echt mooi werk. En bij veel paarden kan het zonder bijzet :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 00:08

Gogue of chambon wil ik liever nog even niet gebruiken.
Hij kan "stofzuigen" als er niks op de rug ligt. Nu is het aan hem om dot ook te durven doen met zadel of singel om.

Had niet ingestapt ofzo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 01:00

Ik moet je ook nog bedanken voor de uitgebreide uitleg.

Ik had vandaag een vierkant afgezet (A-X-B-F-A) 1 kwart van de piste dus omdat hij steun zoekt aan de bakrand en op de open stuk (A-X lijn) vaak nóg meer naar buiten trekt. Daarom had ik het vandaag eens geprobeerd om het vierkant af te zetten. Alleen lukt de galop dan niet zo soepel (voor hem nog iets te klein om goede galop te kunnen doen).

Morgen rustdag voor limo want ik moet de hele dag werken weer.
Donderdagnamiddag opnieuw longeren. Maar twijfel of ik steigbeugels toevoeg of best wachten tot hij echt durft ontspannen met hoofd meer omlaag.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-03-18 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 01:02

Het mag nu ook wel gezegd worden dat je op de goede weg bent, en fijn dat je wat doet met de tips van de medebokkers. Keep up the good work +:)+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:31

Kijk hem dat nou braaf doen! Super hoor, goed bezig :j

Ik zou er voor kiezen te gaan voor bevestiging, dus nog een aantal keren hetzelfde tot het helemaal gewoon is voor hem. :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:10

Goof schreef:
Ik lees constant terug dat je alles voor hem wil oplossen, overal druk wil weghalen als hij die ervaart. Hij leert op die manier nooit zelf denken en oplossen. Laat hem eens met rust, laat hem eens rennen, laat hem eens schrikken, laat hem eens wegspringen. Leer hem zelf denken.

Helemaal mee eens, het lijkt wel of elk boetje of baatje weggenomen moet worden. Het laatste wat je wil is toch wel een overgevoelig paard en dat krijg je dus door zo te doen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 14:44

Leo schreef:
Kijk hem dat nou braaf doen! Super hoor, goed bezig :j

Ik zou er voor kiezen te gaan voor bevestiging, dus nog een aantal keren hetzelfde tot het helemaal gewoon is voor hem. :j

Thnx. :o

Top dan ga ik morgennamiddag opnieuw Longeren met zadel op zoals in het filmpje :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:49

Zelf stap ik wel altijd in van actief over de rug stappen worden ze zoveel beter :) ik doe zelf altijd 10 min in stappen en ook 10 uit. Vanuit een goede stap wordt de overgang ook beter. Verder doe ik altijd veel overgangen, cirkel verrriimen en verkleinen. Galop zou ik focussen op een goede overgang maken en snel terug naar draf vragen. Juist van een goede overgang worden ze sterk. Ik longeer altijd 30-40 min op die manier. Waarvan 20 min dus stapwerk is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:48

Goof schreef:
Ik lees constant terug dat je alles voor hem wil oplossen, overal druk wil weghalen als hij die ervaart. Hij leert op die manier nooit zelf denken en oplossen. Laat hem eens met rust, laat hem eens rennen, laat hem eens schrikken, laat hem eens wegspringen. Leer hem zelf denken.

Niet mee eens: de vlucht-/schrik-/bokreactie kan je als ruiter zwaar in de problemen brengen. Het beste wat je je paard kan leren, is dat iets vervelends (druk, iets angstaanjagends,...) verdwijnt als ie gaat stilstaan. In het slechtste geval gaat je paard dan in de staak, maar ie gaat tenminste niet aan de kletter.

Verder eens met Leo: goed bezig, en ik zou ook herhalen tot het routine is, en dan pas een stapje verder.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 20:42

Vandaag was limo was meer gespannen.
Als hij rechtsom het hoofd wou laten zakken schoot hij toch even naar voor en hoofd bleef boven de boeg.
Hij durft toch nog niet echt te zakken dus.

Heb vandaag eerst opgewarmd met vooraf longeren en dan gaat hij rechtsom wel leuk "stofzuigen" linksom begint hij ook meer te zakken.
Bij rechtsom heb ik de indruk dat dit sneller gaat om dan een scherper zicht te hebben ofzo? Hij kijkt dan ook vreemd met het rechteroog. Ik zou dát eigenlijk eens op foto/film moeten hebben zodat jullie kunnen meekijken naar dat oog.

Anyway
Filmpje ineen geflatst, kan maar 10 minuten uploaden op YouTube dus delen tussenuit gehaald.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:47

Trekt hij altijd zo naar buiten? Dat maakt het hem lastig om te ontspannen. Kun je hem mss eens een heel los bijzetje aan doen om dit een beetje te beperken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:00

Vaak wel helaas. Bij het stofzuigen dan weer een stuk minder eigenlijk :\
Het maakt ook niet uit of ik een cirkel afzet hij trekt naar buiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:16

Dat is onbalans. Een stukje hierboven heb ik nog een manier beschreven hoe ik daar mee omga. Heb je daar al hulp mee gehad met je les?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:48

Nee heb daar nog geen les in gehad.