Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:25

Vandaag voor het eerst weer gedraaft. Paard kwam op mijn been al tegen de hand en stalgenoot is in de bak komen staan met een longeerzweep om te helpen actief van achter te krijgen en te houden. Op de volte linksom binnenhand van de hals ging hij al mooi dalen en werd hij heel fijn op de contact teugel. Rechtsom gaat alles veel moeilijker en komt hij vaker tegen de hand.

Het zag er sommige stukken misschien niet uit, maar had ook een paar mooie stukjes. Helaas geen film, toen andere stalgenoot wilde gaan filmen schrok paard en was daarna de ontspanning pas weer te vinden als die persoon bij de bakrand vandaan bleef. Al met al ben ik zeker niet ontevreden voor de eerste keer "praktijk". Morgen weer proberen en dan hoop ik ook stukje film te hebben.

Ik had het al gezegd, maar wil het toch nog een keertje kwijt:
Ik vind de sfeer in dit topic zo verademend fijn! Tips en tricks en commentaar op de filmpjes word hier echt op een goede manier gebracht. Kan mening HAW topic nog wat van leren!

Trainingsweekenden lijkt mij echt geweldig!! Hoop dat Conny het voor elkaar gaat krijgen.

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:56

Ik had vandaag met Eliana ook fijne stukken ertussen. Wat meer focus gelegd op contact met buitenteugel en dan van het binnenbeen naar de buitenteugel rijde. Werkte fijn. :)

Zorro zullen we het maar niet over hebben hoe die liep vandaag. :oo was blijkbaar niet zijn dag.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:01

Wat fijn miss_Lizje! Dat geeft weer moed voor de verdere training! Wat is Gentleman een geweldig dier om te zien! Ontzettend jammer dat je door 'verkeerd' trainen in een neerwaartse spiraal terecht bent gekomen. Maar, dat zal nu vast snel beter gaan.

Ik heb vandaag voor het eerst les gehad sinds Rien :P . Ging echt heel erg fijn! Ik reed in de buitenbaan omdat er binnen nog manegelessen waren en Bel begon enorm schrikkerig. Er ritselden zoveel blaadje s en er was zoveel te zien en te doen. Maar, na wat eenvoudig op te lossen momentjes, liep ze als een zonnetje. Ze was heel fijn in de aanleuning, mooi ruimte achter de kaak en gewoon heel fijn naar voren. Als ze dan een keer schrok, kon ik gewoon doorrijden. Uiteindelijk de proeven doorgereden en ik ben helemaal klaar voor morgen! Ik weet dat het dan zomaar anders kan zijn (andere omgeving doet zoveel), maar meer dan dit kan ik niet doen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:19

Super mrijn en succes, ik mag ook morgen met Zorro. :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:23

Ik ben me nu strikt aan het houden aan zodra je er op stapt moet je paard reageren op je been en dat helpt echt enorm. Ik moet mijn paard waarvan ik altijd gezegd heb dat ze alleen aan de hindernis is, soms zelfs ietsje tegenhouden omdat ze zo wil doortrekken

Ik vind het echt leuk worden nu er stukjes op zijn plaats gaan vallen.

En ik hoop ook op trainingsweekenden

Ik begin stiekem zelfs eens te denken om een datum vast te leggen voor mijn m2 debuut. Al vind ik daar veel nog niet goed genoeg voor, maar ik ken mezelf als ik geen datum kies dan blijf ik perfectioneren

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:36

Fijn om te horen joki!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:43

Sjolvir schreef:
Indestal schreef:
Het lijkt mij leuk lid te worden, alleen rijd ik niet zo goed op mijn uber onzekere paard, zou ik er wat aan hebben?

Ik snap nog even niet hoe jullie leren, van filpmpjes die hij neerzet met infotalk en voorbeelden? Of worst jullie ruiterschap door hem beoordeeld via filmopname?

Ze leggen redelijk uit wat ze doen op die filmpjes, dan ga je naar je paard en je probeert datgene wat je hebt gehoord ten uitvoer te brengen en inderdaad dat gaat niet altijd goed en soms duurt het lang en soms lijkt het totaal niet te werken. Kwestie van toch niet handig genoeg, of toch nog iets fout doen of gewoon meer tijd nodig. En ja, is lasting. Je kan een eigen filmpje indienen, krijg je dan commentaar op.

Ok, top...is eigenlijk hetzelfde als met warwick schiller....zijn clinic ook gezien, toen snapte ik pas wat hij bedoelde :+

Maar toch interessant...ik ga eens een maandje abbo nemen...of kan dat niet per maand?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:48

Nee je "koopt" het en hebt daarna voor altijd toegang.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:53

Je betaald per maand toch?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:10

Indestal schreef:
Je betaald per maand toch?

Jep, je kunt per maand betalen, maar uiteindelijk koop je in 12 maanden het hele pakket.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:13

Zijn er hier ook mensen die ook het Tristan Tucker pakker hebben en erbij doen. Dat lijkt me ook zo rete-interessant, maar ik weet niet of dat verwarrend of strijdig gaat zijn met Rien.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:16

Nee die heb ik niet.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:17

Als er een trainingsweekend komt, heb ik ook wel interesse :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:19

Ik heb trt ook gedaan. Gaat in mijn ogen over totaal iets anders qua onderwerp dan die van rien.

Trt gaat over ontspannen op enge dingen. Rien gaat over aanleuning en rijden. Dus het zit elkaar niet in de weg. Wel kan je lekkerder rijden als je ontspannen langs enge dingen komt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:40

Mrijn schreef:
Zijn er hier ook mensen die ook het Tristan Tucker pakker hebben en erbij doen. Dat lijkt me ook zo rete-interessant, maar ik weet niet of dat verwarrend of strijdig gaat zijn met Rien.

Ja ik heb ook de TRTmethode (had die al voordat die van Rien bestond Haha).
Zelf pak ik gewoon dat mee wat voor mij bruikbaar is. Maar ik vind vooralsnog (al heb ik die van Rien nog niet in de praktijk kunnen uitvoeren) dat ze elkaar mooi aanvullen.

Rien is echt gefocust op het rijden en het dressuurmatig werk, en bij Tristan is het eerste deel echt werk vanaf de grond, met obstakels, trailerladen en dat soort dingen. Pas bij de derde module komt het rijden erbij en ook dan weer vooral de basics van hoe leer je hem lekker ontspannen te blijven mentaal, ook in spannendere situaties.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:46

Indestal: juist op een onzeker paard denk ik dat je er veel aan kan hebben, je hebt namelijk door de training een heel duidelijk plan in je hoofd hoe je moet rijden en dat ga je consequent volhouden, ik denk dat zowel paard als ruiter daar een veel safer gevoel van krijgen.

Hihi herkenbaar Sjolvir, een extra oog erbij is wel heel handig. Maar met zelf puzzelen, mensen mee laten kijken en filmpjes van jezelf laten maken, kom je toch ook wel een heel eind.

Miss Lizje: wat goed dat je iemand erbij had om hem actief te houden, en dat je al de stukjes gevoeld hebt waar het heen moet. Keep Up the good work!
Ja ik vind het ook een fijn topic. Misschien omdat iedereen besefte dat hij iets anders moest gaan doen en zich daarom aanmelde voor de training? Dus er zit hier niemand te betweteren, maar ieder komt om wat te leren en een betere ruiter te worden.

Mirjam: Zorro had vast last van de storm ;-) Heb je het gevoel dat je meer geduld hebt als je weet waar je mee bezig bent? Succes morgen!

Mrijn: dat klinkt super goed, succes morgen, ik ben heel benieuwd!
Kan jouw instructeur wat met de Rien methode?

Joki, leuk, ben ik ook aan het doen, worden ze scherp van he! En leuk je M2 debuut, start je nu nog wel of een tijdje eruit geweest?

Nog meer trainingen ga ik ff niet doen ;)

Wel lekker gereden ook vandaag weer, het begint echt te helpen om ze heel scherp aan het been te zetten. Pas dan komt die voorkant goed. Terwijl ze dus al voor mijn gevoel heel goed aan het been was. Maar moet nog meer leren van achter naar voren te denken, en dan is het eigenlijk heel logisch, het gevoel dat je dan met de mond krijgt. Merk ook dat ik korter rijd nu, heb minder de neiging om maar door te gaan tot ik dat ene fijne heb bereikt. Het fijnst is ze namelijk als ze fris is, en als ze op een gegeven moment wat in kakt kan ik beter stoppen dan teveel moeten drijven.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:56

CJ9 meer geduld. Nee denk het niet. Maar moet zeggen dat ik (meestal) altijd wel geduldig ben met ze. Zijn nogal gevoelige paarden die snel in de stress schieten.

Fijn dat jij ook veel vooruitgang boekt.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:55

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en sinds 3 dagen bezig met de online training van Rien! Ik vond het in het begin ook een hap geld, maar toen de optie kwam om per maand te betalen, heb ik het toch gedaan. En ben er super blij mee!

Mijn paard begon steeds meer op de rem te lopen; reageerde niet meer op mijn zachte beenhulpen; kreeg een gespannen bovenlijn, kwam wat vaker tegen de hand. Het beeld leek nog goed, want kreeg gewoon mijn punten op wedstrijd (M1), maar mijn gevoel zei heel wat anders.

Nu heb ik ondertussen 2x volgens de manier van Rien getraind en heb ik een heel fijn voorwaarts, actief en ontspannen paard!
Mijn punten om op te letten: meteen vanaf eerste seconde rijden en super consequent zijn in de beenhulpen (naar voren naar voren naar voren); rustig contactteugel houden, dus niet reageren als hij ongelijke druk aanneemt op de teugels en hem niet willen begrenzen/blokkeren; afblijven van de binnenteugel, echt binnenbeen-buitenteugel, daarna weer loslaten; als hij t.d.h. komt niet terugtrekken, maar rustig de volte op en hem weer uitnodigen mijn hand te volgen. Kortom: van achteren naar voren!

Is het nieuwe stof? Nee. Maar voor mij wel een hele nieuwe benadering om bepaalde punten op te lossen.
Hoe vaak mijn instructrice tegen mij zegt: maak hem even wat ronder... Rien zegt: nee, jij moet die mooie houding niet maken, dat moet je paard doen. Even heel anders! Ik ben er tot nu toe heel blij mee en kan niet wachten tot module 2 erop staat *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:22

Klinkt goed kimmuh :D

Eliana liep geweldig vandaag. Voor het eerst echt super fijn van achteren naar voren en mooi aan de hand. En volgens mensen langs de kant echt waanzinnig mooi van de grond af dravend. *\o/*

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:47

Gj9 mijn laatste echte dressuurwedstrijd was in april 2016. Ik rijd er al weinig per jaar omdat ik vooral sgw rijd. Maar ze raakte vorig jaar geblesseerd en heeft een tijd stil gestaan en daarna heel rustig opgebouwd. Wat ik toen merkte is dat springen en crossen haar al snel geen moeite meer kostte maar voordat de dressuur weer een beetje op niveau kwam, duurde bijna een jaar.

In de tussentijd heeft ze dus alleen dressuurproeven op sgw gelopen en dat is L1. En sinds september loopt ze daar weer meestal net als vroeger 65%. Dus nu durf ik langzaam weer een datum voor een echte dressuurwedstrijd te prikken

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:58

Even tussendoor, zojuist alle vragen die we hebben ontvangen met Rien doorgenomen. Ik kan dat nu telefonisch doen en dan neem ik met een App zijn antwoord op. Superhandig!! En zo fijn hoe jullie op elkaar reageren. Echt leuk!!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:50

Zo Zorro was vandaag wel heel scherp aan mijn been. In de proeven voor de galop zelfs wa TE scherp waardoor het nodige mis ging. Toch mooie punten met 223.5 en 211.5. Twee winstpunten erbij en zitten nu alweer op 6 wp. :=

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:16

Wat goed Mirjam! Ik kreeg Bel juist niet zo lekker aan mijn been waardoor mijn proeven wat teveel in haar tempo verliepen. Uiteindelijk 1 winst en 1x eerste.

Ik heb me wel heel goed aan mijn plan kunnen houden. Heerlijk losgereden aan een contactteugeltje en in het oppakken geprobeerd dat gevoel van verbinding vast te houden. De voorkant was vandaag het probleem niet! Voor het M moet Bel wel meer op het achterbeen, wat meer gezet lopen. Dat beeld kan ik wel een soort van oproepen door haar wat korter te pakken en met wat meer spektakel te rijden, maar dan rijd ik van voor naar achter en dat doe ik niet meer. Ik kan niet wachten op het vervolg van de onlinetraining. Komt op het juiste moment!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:24

Toch gefeliciteerd :D

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:03

Vandaag selectie gereden in de M1; paardjelief was in het begin erg gespannen, maar geprobeerd met een contactteugel te blijven rijden en niet hem te rond te maken voor de controle, al heel snel had ik hele fijne stukken erbij waarbij hij echt de turbo vanuit achteren erbij had en mooi in het frame kwam. En het enige wat ik in mijn handen had was het gewicht van de teugels. Toppie! *\o/* Uiteindelijk 5e geworden in een heel sterk deelnemersveld van 11 man met 188, waarbij ik ook 3 dikke 4'en op het protocol had staan wegens een verprutste contragalop (paardje schrok van wat langs de kant) en daardoor ook een verprutste overgang naar draf (zat ik natuurlijk al in). En meneertje besloot op rust te gaan staan in het halt houden _-:( :+ Hahaha, maar al veel beter dan de vorige wedstrijd. Toen liep hij mega op de rem, sloot zich helemaal af voor mijn hulpen en heb ik bijna alleen op spoortjes moeten rijden. Tijdens het losrijden vandaag mega reactie op de kleine beenhulp, in de proef ietsje op de rem, maar kon er super aan blijven rijden. En dat pas na 2x rijden volgens online training. Daardoor heb ik alweer zin in de volgende keer rijden, ben benieuwd! Ben in ieder geval trots op knappie <3