Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:24

Pony zette zelfverzekerd zelfs los stapjes en liet zich netjes sturen in stilstand.
Beest was verontwaardigd dat we al zo snel klaar waren maar ik vond dat ik mijn geluk wel genoeg beproefd had ;)
Afbeelding

JosjeDZ

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 16:02

Leuk, Azmay! Wat goed. Heb je het lange teugelen ook met kaptoom gedaan? Ik heb gisteren zadel opgedaan en wat met mijn voet in de beugel (beide kanten) wat druk gezet. Nog niet gaan hangen. Vond ie helemaal prima. Ik heb hem dan zelf vast, maar blijft relaxed stilstaan. Zo gaaf vind ik dat!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:13

JosjeDZ schreef:
Leuk, Azmay! Wat goed. Heb je het lange teugelen ook met kaptoom gedaan? Ik heb gisteren zadel opgedaan en wat met mijn voet in de beugel (beide kanten) wat druk gezet. Nog niet gaan hangen. Vond ie helemaal prima. Ik heb hem dan zelf vast, maar blijft relaxed stilstaan. Zo gaaf vind ik dat!

Wil een kaptoom kopen maar heb nu gewoon die neusriem gebruikt.

Hangen zou ik wel met iemand in de buurt doen maar lekker dat de druk al goed gaat.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:54

Super leuk zeg! Fijn dat het zo goed ging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:23

Wat fijn dat het goed ging zeg, leuke foto ook!!!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:28

Jeetje wat spannend Suikermeisje! Laat je weten hoe het gegaan is?

Waaah wat goed Azmay!! Knappe Dief <3

Enzo is van 30 april :)

Ik heb ook wat leuks te vertellen. Enzo is afgelopen donderdag voor het eerst in het bos geweest voor een fotoshoot! Hij heeft zich keurig gedragen! :D

Ik ben trouwens lid van de paard natuurlijk Facebook groep. (volgens mij heet het zo.. :Y) ) en had daar een berichtje geplaatst. Kreeg reacties dat ik eigenlijk het beste kon wachten tot dat hij 5,5 / 6 jaar zou zijn met het inrijden.. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Ik wil graag nog even wachten met echt rijden, zal dit jaar voornamelijk wat voorwerk gaan doen en misschien er eind dit jaar een keertje opzitten maar ik vind wachten tot hij 5,5/6 is wel erg lang.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:33

EdkingEnzo schreef:
Jeetje wat spannend Suikermeisje! Laat je weten hoe het gegaan is?

Waaah wat goed Azmay!! Knappe Dief <3

Enzo is van 30 april :)

Ik heb ook wat leuks te vertellen. Enzo is afgelopen donderdag voor het eerst in het bos geweest voor een fotoshoot! Hij heeft zich keurig gedragen! :D

Ik ben trouwens lid van de paard natuurlijk Facebook groep. (volgens mij heet het zo.. :Y) ) en had daar een berichtje geplaatst. Kreeg reacties dat ik eigenlijk het beste kon wachten tot dat hij 5,5 / 6 jaar zou zijn met het inrijden.. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Ik wil graag nog even wachten met echt rijden, zal dit jaar voornamelijk wat voorwerk gaan doen en misschien er eind dit jaar een keertje opzitten maar ik vind wachten tot hij 5,5/6 is wel erg lang.

Ik denk zeker dat je het beste wacht tot je paard 4 is of liever nog ouder. Vind Diva eigenlijk nog te jong maar aan de andere kant bouw ik het tergend langzaam op en is mijn doel voor deze zomer een rondje door het dorp stappen.
Ineens volop aan de gang lijkt me minstens zo schadelijk als jong beginnen dus ik weeg het gewoon tegel elkaar af. Ik begin voor mijn gevoel vroeg maar houd het bij stapwerk.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:35

Ben ik het met je eens! Ik ga denk ik ook echt beginnen wanneer hij 4 is. En zware training ga ik toch niet doen. Gewoon lekker bosritjes maken hou ik het eerst dan bij. Maar ging me meer om dat ik 5,5 / 6 wel erg oud vind om er pas voor het eerst op te stappen en was benieuwd hoe jullie daar over denken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:38

EdkingEnzo schreef:
Ben ik het met je eens! Ik ga denk ik ook echt beginnen wanneer hij 4 is. En zware training ga ik toch niet doen. Gewoon lekker bosritjes maken hou ik het eerst dan bij. Maar ging me meer om dat ik 5,5 / 6 wel erg oud vind om er pas voor het eerst op te stappen en was benieuwd hoe jullie daar over denken.

Kim was 9 toen er iemand voor het eerst op stapte. Heb ik niets op tegen. Een jong lichaam traint alleen wel een stuk makkelijker, en of je echt moet wachten tot alle groeischijven gesloten zijn etc is ook maar de vraag.

Ik ben helemaal voor paardnatuurlijk maar natuurlijk rijden bestaat gewoon niet, dus ik doe gewoon waar mijn paard zich prettig bij lijkt te voelen.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:10

Wij hebben er bewust mee gewacht om met het paard pas te beginnen trainen als ze 4 is.
Binnen 2 maanden wordt ze 4,5 dan krijgt ze waarschijnlijk voor het eerst een zadel op.
Iedereen heeft zowat zijn eigen visie wanneer je een paard kan inrijden, er zijn massa's veel paarden die worden ingereden als ze 3 zijn. Dat vind ik wat te jong en met mijn eigen paardje wacht ik dus liever wat langer :)
Het trainingsproces hangt natuurlijk ook van paard tot paard af.
In mijn geval gaat het bijvoorbeeld om een Belgisch Trekpaard en ik ben van mening dat deze precies net iets meer tijd nodig hebben voor het groeiproces.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:18

Ik vind het belangrijkste dat je vooral goed kijkt en blijft kijken naar je paard.

Mijne heeft vandaag voor de eerste keer een hoofdstel om gehad. Ze vond t bit maar niets, haha. Maar wel super braaf en stoer. Hoofdstel zit verder gewoon vast, heel los. Eerst maar eens wennen aan dat ding in haar mond.

Afbeelding

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:25

Quir schreef:
Ik vind het belangrijkste dat je vooral goed kijkt en blijft kijken naar je paard.

Mijne heeft vandaag voor de eerste keer een hoofdstel om gehad. Ze vond t bit maar niets, haha. Maar wel super braaf en stoer. Hoofdstel zit verder gewoon vast, heel los. Eerst maar eens wennen aan dat ding in haar mond.

[ [url=m/e0mg4C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap hoofdstel met die brede neusriem, waar heb je het vandaan? :)

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:26

Iedereen heeft zijn eigen mening hierover en er zal geen goed of fout antwoord hiervoor zijn.

Mijn persoonlijke kijk, een paard zadelmak maken tussen 3 en 4 jaar. Tot 5,5 / 6 jaar wachten vind ik te lang. Als ze nog in de groei zijn kunnen de gewrichten, botten, pezen en spieren meegroeien in het werk wat ze straks moeten doen.

Ik zie vergelijk het altijd met mensen, kinderen doe je ook al laten sporten vanaf een bepaalde leeftijd zodat alles voorbereid wordt voor later. Je begint niet pas op je 18e met sporten wanneer je uitgegroeid ben. Doe je dat wel heb je grotere kans op blessures enzovoort.

Ik probeer een tussenweg hierin te zoeken. Die van mij is van mei 2014 en wil hem van de zomer zadelmak maken en dan van de winter een vakantie geven. Weer lekker jong mogen zijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:39

LianaDV schreef:
Quir schreef:

[ [url=m/e0mg4C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap hoofdstel met die brede neusriem, waar heb je het vandaan? :)

Hoofdstel komt hier uit Zweden vandaan bij Hööks.

https://www.hooks.se/produkt/aachentran ... 998/62704/

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:51

_Melanietje_ schreef:
Iedereen heeft zijn eigen mening hierover en er zal geen goed of fout antwoord hiervoor zijn.

Mijn persoonlijke kijk, een paard zadelmak maken tussen 3 en 4 jaar. Tot 5,5 / 6 jaar wachten vind ik te lang. Als ze nog in de groei zijn kunnen de gewrichten, botten, pezen en spieren meegroeien in het werk wat ze straks moeten doen.

Ik zie vergelijk het altijd met mensen, kinderen doe je ook al laten sporten vanaf een bepaalde leeftijd zodat alles voorbereid wordt voor later. Je begint niet pas op je 18e met sporten wanneer je uitgegroeid ben. Doe je dat wel heb je grotere kans op blessures enzovoort.

Ik probeer een tussenweg hierin te zoeken. Die van mij is van mei 2014 en wil hem van de zomer zadelmak maken en dan van de winter een vakantie geven. Weer lekker jong mogen zijn.

Ik deel je mening hierin volledig. Imo is er niets mis met een paard vanaf 3 jaar stilletjes te beleren en laten wennen aan het latere werk, uiteraard wel met mate want zware trainingen kunnen ze nog niet aan. Ik zie het ook vaak gebeuren dat mensen wachten tot 5/6 jaar en dan plots razendsnel willen gaan met het trainen, waarmee je volgens mij meer fout mee doet dan wanneer je consequent vanaf 3 jaar begint.

Grappig wel dat deze discussie hier opkomt, ik ben enkele dagen geleden op Tumblr de huid volgescholden dat ik mijn paard fysiek en mentaal zou mishandelen omdat ze op haar 3,5 jaar al bereden wordt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:36

Mijn voorkeur gaat ook uit naar rond 4jr al eens erop stappen. Precies omdat helemaal niet trainen tot 5,5-6 volgens mij ook niet de juiste manier is om de spieren en pezen aan belasting te laten wennen.
Met 3 vind ik de meeste echt nog wel te puppy, maar wisselt wel per paard. Sommigen zijn echt toe aan een volgende stap met 3,5, andere pas met 4,5-5.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 00:18

Als de vorst uit de grond is en het weer wat langer mooi weer is gaan we ook met de 3 jarige aan de slag. Die is echt toe aan meer uitdaging. Vorige week na een uitgebreide poetsbeurt even een zadel op gelegd. Vond ze machtig interessant. Even een rondje over het erf gestapt en weer afgezadeld. Paard is zadelmak geboren denk ik. Ze vindt alles wat onbekend is leuk en doet overal vrolijk aan mee. Over een paar maanden lekker mee het bos in en kilometers maken met een ouder paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:51

Dan zullen jullie mij wel helemaal knetter vinden. Gabb is volgende maand 3 jaar. Kent alles ook het opzitten. Hij is zaterdag dus opgehaald en verkocht. Ik wilde hem naar het hogere werk trainen, maar ik moest dit uit handen geven ivm tijdgebrek. Ik kon het niet laten om ons avontuur af te sluiten met een staprondje van 10 min.

Vrijdag kwam ik dus op stal. Daar besloot ik dit te doen. Hoofdstel in en gaan! Ik zette hem naast de strobalen en ben via dat gaan zitten. Ik stapte naar buiten. Stuur check, rem check en gecheckt of hij rustig genoeg was!

Lang teugeltje ben ik achter stal de polder afgestapt. Hij deed het super.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:53

Was trouwens onder begeleiding!

Afbeelding
Gabber op zijn nieuwe stekje! Van Rotterdam naar de Veluwe

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:38

Fijn dat Gabber een nieuw plekje heeft!
Suikermeisje, nog nieuws?

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:00

suikermeisje , hoe is de operatie gegaan? Bij mij is die boven gemiddeld verlopen gelukkig

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:54

suikermeisje, wij heb het vrijdag 6 januari laten doe op Utrecht. Ook echt veel geluk gehad met de operatie omdat ze relatief klein stuk van de zaadleider maar weg moesten halen hierdoor is het gat/open wond wat ze in de lies krijgen een stuk kleiner en hebben wij in ipv 4-6weken revalidatie maar 2 weken en mag hij gewoon in de paddock. Dus vanaf woensdag mag hij weer verder met longeren maar stel het wel uit tot vrijdag denk ik.

Ben je bij de operatie geweest? Wij hadden nml de kans om erbij te zijn dus heb ook een foto van de zaadleiders enzo... Wel irritant dat je zo moet wachten. {:)-:(

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:00

Fijn dat Gabber een nieuw huisje heeft, heerlijk bij de Veluwe!

Oef.. Spannend Suikermeisje!

Mijn knappe pup loopt helaas nog steeds niet lekker. Vorige week maandag is de hoefsmid geweest en heeft hem veel te kort beslagen, zo erg dat het ging bloeden.. ;( Heeft iemand tips wat ik misschien kan doen? Zou pijnstilling wat zijn of is dat overdreven? Zijn straal is nog wel mooi gelijk, niet korter dus dat blijft wel goed doorbloed.

Fotoshoot afgelopen donderdag <3 knapperd :+:

Afbeelding

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:51

En, nog iets gehoord suikermeisje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:46

Hopelijk knapt hij snel op. Wat zeggen de dokters?