Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:56

eigenlijk....was het vroeger gewoon écht leuker / gezelliger :j :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:20

Shadow0 schreef:
Passantjes zijn die kleine extra lusjes waar je het stuk neusriem of keelriem dat overblijft doorheen schuift.
Ah, nog een zonde van mij: meestal sla ik de eerste over en stop ik 'm alleen in de tweede :)

Oei daar heb ik me ook schuldig aan gemaakt :)

En gymnastiek inderdaad, molenwieken achterwaarts, en van hand veranderen en dan benen spreiden en sluiten.

Vies bit gesignaleerd na het rijden? Werd kind opgespoord om het alsnog schoon te maken.
Met stro in de staart werd je teruggestuurd om opnieuw te poetsen. Was een doodzonde, inderdaad dat het paard te koop zou zijn. Het grappige is, ik heb dat nu op de manege van m'n dochter een paar keer gezegd tegen opzadelende kindertjes, en ze beginnen het allemaal na te zeggen :)

PanamaD

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:52

Ja stro in de staart! Ik poets altijd slecht voor het rijden, harde of zachte borstel gewoon vlug zodat het vuik eraf is. Verzorg haar altijd na het werk. Maar stro haal ik wel altijd uit de staart want idd ze staat niet te koop haha en manen.

Benen en hoofd ros ik ook gewoon anders blijf je uren poetsen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:35

Ik dacht serieus dat het aan deze omgeving lag, dat kinderen te makkelijk even een pony krijgen. Ik zie ouders alles doen en een grote mond toe krijgen.
Onze zoon is nu bijna 19 en heeft tot zijn 12e gereden. Maar al zouden we klaar staan voor de grootste wedstrijd. Zo een grote mond en hij had zeker een week niet op zijn pony gezeten.
Kinderen vegen niet zelf, ze hoeven de mest niet uit de trailer te halen na les, wedstrijd etc. Ze zetten hun eigen hindernissen niet klaar en ruimen deze ook niet op. Leeftijd van X tot...............( ze zelf kinderen krijgen ? )
Ik erger me werkelijk dood daaraan. Het maakt niet uit of je rijk bent of nog rijker, fatsoen kost niks.

De jeugd zit bar en bar slecht. Maar instructeurs mogen amper wat zeggen. Ze krijgen een grote mond of de ouders bemoeien zich ermee.

Rechts op en af stijgen doen wij inderdaad ook. Ik zeg dat ook tegen klanten, maar er zijn weinig mensen die het kunnen. Ook weer die jonge meiden die zeggen; dat kan ik niet.....en verder ook niet proberen of oefenen.

Wij moesten gewoon in de B beginnen en je instructeur vond eigenlijk dat je al een of 2 stappen verder moest zijn, voor je begon.
En naar mijn idee werd er strenger gejureerd dan nu als je ziet wat er in de winst rijdt of rondhobbelt in het Z bijv.

Ik mis die discipline wel heel erg. Ik was eigenlij overtuigd dat we in het westen dat meer hadden, omdat we daar meer moeite moesten doen om te mogen rijden. Niet vanwege het geld, maar stallen en maneges zitten niet om de hoek. Het vooroordeel van duur en kapsones was enorm toen. Als je dan mocht rijden en spullen kreeg, werd het je wel duidelijk gemaakt.

Nou had ik mazzel dat mijn ouders al reden en ik niet beter weet dan op de manege zijn of tussen de paarden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:58

De instructie bij de vereniging was gewoon legertraining. Pony moest goed gepoetst en tuig en laarzen ook. Alles werd nagekeken op wedstrijd door de instructie. Doekje langs de beugels was niet voldoende. De blokjes moesten eruit geweest zijn want daar werd op gecontroleerd. En tijdens het oefenen voor het achttal kon je niet zitten dromen. Dan vloog er wel wat door de lucht om je wakker te schudden. Of de lange zweep raakte je over de vingers. :D daarom had ik wel handschoenen aan.

De eerste lessen waren aan de longe zonder teugels. Daarna gingen de beugels eraf en pas als je in alle gangen goed kon zitten kreeg je beugels en teugels en mocht je de groepsles in.

En sporen kreeg je van de instructeur. Die moest je verdient hebben. Vervolgens moesten die ook altijd aan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 02:33

Anne_GTI schreef:
En sporen kreeg je van de instructeur. Die moest je verdient hebben. Vervolgens moesten die ook altijd aan.

Daar komt dan zeker ook dat spreekwoord vandaan? :)* :o?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:34

Anne_GTI schreef:
De instructie bij de vereniging was gewoon legertraining. Pony moest goed gepoetst en tuig en laarzen ook. Alles werd nagekeken op wedstrijd door de instructie. Doekje langs de beugels was niet voldoende. De blokjes moesten eruit geweest zijn want daar werd op gecontroleerd. En tijdens het oefenen voor het achttal kon je niet zitten dromen. Dan vloog er wel wat door de lucht om je wakker te schudden. Of de lange zweep raakte je over de vingers. :D daarom had ik wel handschoenen aan.

De eerste lessen waren aan de longe zonder teugels. Daarna gingen de beugels eraf en pas als je in alle gangen goed kon zitten kreeg je beugels en teugels en mocht je de groepsles in.

Als ik het zo lees denk ik wat vond je er toen dan zo leuk aan dat je toch doorging?
Maar dat van die longe en sporen was bij ons in de jaren 80 ook nog zo de sporen heb ik een keer gedragen maar voelde me zo schuldig tegenover de pony dat ik ze nooit meer heb aangehad....ja de inst was teleurgesteld, maar heeft er nooit een punt van gemaakt!

En ja te vaak zie je die "verwende" kinderen maar ik denk dat ook de ouders hun er gelegenheid toe geven...want de ouders zelf vinden het ook leuk of niet erg om te doen en dan kunnen die kinderen er ook niet aan doen als ze dat niet moeten/mogen.Dat zie ik hier lokaal ook vaak mijn kindje moet voor school haar pony voeren dat vinden veel ouder not done , evenals idd zelf je spullen klaarleggen /zetten als je weg gaat etc. Ik zie het als leer punten en verantwoording leren dragen, velen hebben daar een mening over.... ik sta er boven.
Als je iets graag wilt moet je er ook wat voor doen....zo klein als je bent ,Dat heb ik ook altijd meegekregen . En ons kindje dus ook,deze is bijna 3 en deze longeert graag (natuurlijk onder begl)

Afbeelding
Afbeelding
(dit is niet bedoeld als ego post maar je moet ook altijd naar je eigen doen en laten blijven kijken , dat is van alle tijden.)
Laatst bijgewerkt door kwita op 27-03-16 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:43

Wat ik me ook nog herinner: Vroeger had je altijd van die oude zeurkousen, die steeds klaagden over "de jeugd van tegenwoordig."

....maar nu ik sommige posts in dit topic lees besef ik me dat dat nog steeds zo is. :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:12

Haha je word vanzelf oud genoeg om te gaan klagen over 'jeugd'
Er zijn nu natuurlijk ook betere en fijne dingen bijgekomen! Internet bijvoorbeeld, en bokt :)

Er is ten opzichte van vroeger zoveel meer kennis (snel) toegankelijk.
De paardensport zelf is ook veel toegankelijker. En daarbinnen veel meer keuzes, rijden op hoog niveau staat voor veel meer mensen open, maar ook hele andere dingen zoals western, vrijheidsdressuur, TREC noem maar op.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:30

safina schreef:
Wat ik me ook nog herinner: Vroeger had je altijd van die oude zeurkousen, die steeds klaagden over "de jeugd van tegenwoordig."

....maar nu ik sommige posts in dit topic lees besef ik me dat dat nog steeds zo is. :D

Dit. %)

Of je gelijk of geen gelijk heb. Het is niet meer ontopic en bovendien erg negatief. Dus graag weer bij het onderwerp.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:35

Ik doe dat nu nog steeds. zelf de mest uit de trailer, bak en stal halen. ook de straat moet vrij zijn van plakken mest uit de hoeven en de stalgang haal ik iedere dag de bezem overheen. Spullen poetsen totdat het blinkt en zelf de spullen naar stal brengen.de wasmachine draait regelmatig voor dekjes die ik erin gooi. Ik doe alles zelf het enigste is dat mijn vader chauffeur, meestal alles moet betalen en in de ochtend mijn paard buiten zet omdat kuilgras en paard niet van iedereen een favoriete geur is. Ik denk dat dit heel normaal is, ik wilde een paard dan moet ik er alles voor over hebben en zelf verantwoordelijk zijn voor het dier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:43

O ja stro in de staart haha, ik had paard buiten staan dus zorgde dat zadel en hoofdstel plek schoon waren en de staart was vaak gewoon nog smerig en ook op andere plekken vond je vaak nog wat opgedroogde klei. Kreeg wel commentaar maar deed mij weinig :')

Ik herken mijzelf als klein meisje nog steeds in die jonge enthousiaste kinderen die de hele dag dromen over PAARD. En als ik aan het rijden ben en ik kom zo'n dagdromer tegen... Mogen ze er ook even op (deed ik op de manege ook, liet ik zo'n glunderend meisje even uitstappen). Heerlijk :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:53

Gymnastiek ja.
Balkjes met handen op de rug. Maar ook in uitjes.
Naar mijn idee werd er veel meer aandacht besteed aan je houding en kunnen sturen met je zit.
En zadels met dikke wrongen en hoge lepel die je in een houding zette waren er niet. Dus moest het wel vanuit je romp stabiliteit komen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:10

Haha ... ja, dat vond ik als manege meisje ook altijd zo leuk, dat je een "eigen pony/paard" mocht uitstappen.
Ik heb zelfs een keertje een les op een privépony mogen rijden, omdat de eigenaresse het zo sneu voor me vond dat ik alweer op Puck (of Muck) moest. De andere kinderen waren zo jaloers en ik voelde me juist zo opgelaten (wel supertrots :D ), dat ik een tweede les op dezelfde pony afsloeg. Zo dom, maar ik was zo verlegen toen en vond het niet leuk dat de andere kinderen jaloers waren. :o

En ik weet nog goed dat "mijn" pony Pino (gewoon een manege pony, maar niemand wilde erop en het was juist mijn lieveling, nadat mijn lieveling Emir naar de slacht was gegaan) een keertje een ander schabrakje had. Niet zo'n ouderwetse nep schapenvachtje die alle andere pony's hadden (en hij normaal ook), maar een echt katoenen (?) dekje. Iedereen dacht ineens dat hij mijn privépony was en allemaal wilde ze op hem uitstappen, haha. Meiden ... het is gewoon Pino en hij is nog steeds van de manege! Oh ... dan was ie niet leuk meer. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:52

Het gaat om paardenmode van vroeger,maar daar zijn gewoon meer verschillen bij gekomen van toen en nu. Hoewel ik de jaren 90 zelf niet echt vroeger vindt en alweer een groot verschil met de jaren 70/80.

Mentaliteit komt door de ouders, maar ook de manege. Mijn ouders bemoeide zich niet met de les. Voor de instructeur was toch enig ontzag. Waarom bleef je rijden als het drillen was? Dat hoorde erbij gewoon. Er zijn vast zat mensen afgevallen die dat niet trokken.

Ik gaf een meisje van een jaar of 10 les die continu huilde. Moeder stond altijd erbij en als ze niet rechtsom wilde,hoefde dat niet bijv. En zo nog wat dingen. Wel een grote mond naar moeders die alles deed. En zo zie je veel van die meiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:26

Ik vond die discipline net heerlijk! Want als je een complimentje kreeg, dan was dat dubbel en dik verdiend, dan zat je de rest van de dag te glunderen. En iedereen deed nog zijn best want je wilde zo graag even goed worden als de ruiters uit de gevorderde les. Toen keek je elkaar veel minder aan met de nek en een hoop gel*l à la "dat kan ik veel beter hoor..."

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:14

Ik ging gisteren bij mijn tante op bezoek, en kreeg nog een oude (beige) rijbroek met van die elastiekjes aan de voeten mee := "Kan altijd van pas komen, toch?"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:58

Ik heb ook nog les gehad van zo'n militaire instructeur. Niks pedagogisch verantwoord. Rijden en vooral niet janken. Namen van de klanten leren? Welnee naam van het paard waar je op reed werd gebruld. "LOBKE HAKKEN LAAG TENEN NAAR BINNEN KNIEËN TEGEN HET ZADEL "

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:03

En toch spreekt die stijl me op 1 of andere manier wel aan :')

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:17

Mij ook...... Ik kan wel tegen het idee van "niet trutten maar rijden!". Ga maar eens met zo'n instructeur als die van Arabesk had een vier- of achttal rijden: Met enen afwenden.... Maaa-rus!

En naar aanleiding van een ander topic over bandageren: bandages met vilten onderlappen, zonder elastiek en touwtjes aan het uiteinde..... klassieker!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:40

Mijn vader, moeder en tante hebben eind 60er jaren, begin 70er jaren gereden. Nette rijbroeken en leren rijlaarzen, want dat was gewenst.

Mijn vader vond het maar slappe hap hoe ik les kreeg. Hij had les gehad van een oud politieagent en had het bloed in zijn handen gehad.
Daar werd toen echt niet over nagedacht zoals nu. Nu vind ik dat vreselijk, maar toen vonden ze dat blijkbaar nodig. En mijn vader hield echt veel van dieren.

Mijn moeder en tante hebben gekke dingen meegemaakt met handelspaarden op de manege, de tent waar ze in reden etc.
Ze werdeb ook wel bang gemaakt. Ik zelf ook nog wel. Niet achter een pony langs, niet in de flanken poetsen, niet door 1 deur, niet dit, niet dat. Maar niet janken als het mis gaat.

ER was gewoon geen discussie mogelijk met degene die les gaaf, klaar. Je luisterde en werkte hard.

En hoe je je zweep hield, gaf ook de stijl aan of waar je vandaan kwam. Ik mocht bijv niet mijn zweepje in mn laarzen steken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:43

Zweep in de laars is ook gevaarlijk.
Ik mag hopen dat dit nu nog steeds niet mag.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 04:14

De manage waar ik reed was kei goed voor de dieren.
Er was echt duidelijkheid en regels en structuur en dicipline.
Veiligheid voor alles!!
Toch was het er wel aangenaam en niet heel militaristisch de eigenaar en de instructeur konden het ook leuk en tactvol brengen, je luisterde naar hun immers je wilde zelf ook steeds verbeteren.
Er zijn dingen die ik daar heb geleerd nu ook zelf zo aan mijn kindje overbreng, omdat het ingaat op de belevingswereld van een kind en ze spelenderwijs toch veel oog voor detail en kennis meegeef.
Ook vond ik het leuk dat er destijds ook aandacht was voor het sociale aspect en dat het wij gevoel als groep en ruiters werd bijgebracht, en het individu ook echt een persoontje was wat er mocht zijn met alles wat bij hem/haar hoorde!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:20

Ja die caps van vroeger en inderdaad (als je hem al op had, want was niet verplicht) elastiekje naar voren en niet onder je kin :)

Ik begon met rijden wel met cap en rubberrijlaarzen, maar in trainingspak.
Was in onze tijd (1982) heel normaal.

Afbeelding

Of tijdens een huifkartocht vanuit de manege in de pauze even rondje op het paard rijden, gewoon in je dagelijkse paardenkloffie (wel sokken over je broek heen natuurlijk :) ) ... geen probleem (zo reed ik destijds op meer paarden, ook zonder zadel). Niemand die raar keek of opmerkte dat het zo niet veilig was. Volgens mij dacht je daar niet eens bij na.

Afbeelding

En deze is op een prive paard en zag ik wat ik toen vaak deed; hele lange sokken aan die boven je rijlaarzen uitkwamen. Deze zijn eigenlijk te kort, want het was toen mode (jaren 80) dat je de sokken terugsloeg over de bovenkant van je laarzen (en ook corduroy broek aan, maar dat zie je zo niet op de foto).

Afbeelding

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:30

Zojuist of Facebook gespot een parade aan het einde van de wedstrijden! Er stond ook bij "net zoals vroeger een parade"