Paarden die in 2016 beleerd worden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Paarden die in 2016 beleerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:34

Ieder inderdaad Ijn eigen nies. Dit was voor mij ook de 1ste keer op deze manier maar kan nieta anders zeggen dat het voor chameur heeft gewerkt. Hij was kalm en ontspannen bij alkesnwat we deden juist omdat hij dit stuk verteouwde. Daardoor verteouwde hij mij ook en konden we makkelijker de overganfg naar de longeercirkel en bak maken. Ik ben zelf een angsthaas wat dit soortndingen betrefdnen juist door deze aanpak ben ik helemaal niet banf geweeat. Gespannen ja maar bang niet. Dit heeft dus ons beiden wrg geholpen

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:10

Ik had ook echt geluk dat haar verkoopfoto's haar echt geen deugd deden. Het waren hele rare foto's van schuin bovenaf genomen terwijl ze lag, een standfoto van heel veraf en een foto in dikke wintervacht als jaarling zijnde. Toch trok ze me wel aan, de prijs was ver onder mijn budget, het was maar een uurtje rijden voor ons naar de plaats in België waar ze stond.

Toen ik haar voor het eerst in het echt zag blies ze me echt omver met hoe mooi en spontaan ze was.

Ik wilde eigenlijk een op zijn minst beleerde ruin of hengst met vol PRE of Lusitano papier, iets kleiner qua stokmaat (1.55m max.) en een valk. Hihi bijna gelukt dus _O-

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:29

xBostonx haha die abraham geweldig! :')

Maaaaikkee wat heerlijk om lekker rond te rijden! echt genieten.

Ik ben met mijn 'hengst' weer ff een paar stapjes teruggegaan hij wil niet meer rechtsom aan de longe :Y)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:43

Dat heeft Takoda ook gehad. Was vrij snel opgelost met grondwerk. Ik stuurde haar dan naar de bakrand. ik ging daar ook dichterbij staan en op het moment dat zij omdraaide naar de kant die ik niet wilde stuurde ik haar naar de rand waardoor ze moest stoppen en kon ik haar de kant opsturen die ik wilde. Ze kon niet anders dan doen wat ik wilde omdat ze anders door het hek zou gaan of dat ze mij omver moest lopen (ze wist al dat dat eigenlijk geen optie was, zoveel respect had ze dan wel voor mij <<) Was 10 minuten en het was klaar.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:47

oke ja die van mij is iets sneller haha hij draait op het laatste moment om en komt omhoog zet zijn hoofd erin en rent andere kant op haha. Heb al van alles geprobeerd meer van achter drijven, hoeken afschermen dat hij niet om kan draaien. Maar hij is zo vlug.

dus ik ga idd ook maar weer even terug naar grondwerk veel rechtsom draaien.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:08

Ow de mijne was ook ontzettend snel. 1 seconde en weg was ze. Met wat geduld en even een stapje terug komt dat bij jou ook vast wel weer goed :j

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:18

Mandy_B! Ja! Idem gevalletje voorgehad als xBostonx en op identiek dezelfde manier opgelost. Werkt goed, doorzetten is de boodschap. Het lukt je!

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:25

Die van mij deed het ook ja.. En ik ben zelf totaaaal niet zo snel. Uiteindelijk iemand anders laten longeren en gaan bestuderen wat hij doet net voor hij omdraait.. Nu laat ik hem aan galloperen zodra ik zie dat hij wil omdraaien, werkt prima. Maar eigenlijk heeft hij het al een hele tijd niet echt meer geprobeerd

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:10

Met Santos zijn wij nu rustig aan het hangen en zitten (nog voorovergebogen, niet rechtop). Hier geeft hij eigen niks om.. Nog heel even en dan voor het eggie inrijden :D

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:25

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:48

Die van jullie zien er allemaal zo volwassen uit. Vooral bij het hoofd.
Die van mij is redelijk slecht de winter uitgekomen en ik heb hem nu bijna zoals ik hem wil ( wil hem nog iets dikker. Maar hij heeft een wortel figuur )
Nu ben ik aan het twijfelen of het wel goed is om hem in Augustus zadel mak te laten maken. Hij is dan 3 en 2 maanden maar iemand enig idee of dit wel de goede keus zou zijn. Hij word gewoon gelongeerd om de dag en pakt dit redelijk goed op. Vind het leuk om de ervaringen van andere bokkers te lezen.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:22

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:56

Bedankt xBostonx, neile, en Lindamusters ik dacht al ff dat ik iets niet goed deed maar meerdere doen het dus. Bedankt in iedergeval ga ik zeker toepassen!

Gefeliciteerd LiindseyV *\o/*

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:00

Shamanqueen schreef:
Die van mij is redelijk slecht de winter uitgekomen en ik heb hem nu bijna zoals ik hem wil ( wil hem nog iets dikker. Maar hij heeft een wortel figuur )
Nu ben ik aan het twijfelen of het wel goed is om hem in Augustus zadel mak te laten maken. Hij is dan 3 en 2 maanden maar iemand enig idee of dit wel de goede keus zou zijn. Hij word gewoon gelongeerd om de dag en pakt dit redelijk goed op. Vind het leuk om de ervaringen van andere bokkers te lezen.

Die van mij is ook nog heel baby hoor. Ik kan er in iedergeval nu nog niet op ik denk dat ik er dan doorheen krak. Ik longeer nu om de dag á om de twee dagen en veel ruwvoer + gras en zo hopen dat hij wat aankomt en breder wordt.

Die van mij is 1,62 hoog ongeveer en weegt ongeveer 350 - 400 (denk ik) :=

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:26

Shamanqueen schreef:

Die van mij is nu 5 en begint eindelijk wat uit te zwaren (Arabisch Volbloed), wil hem deze zomer onder de man hebben, maar ik heb geen haast, dus wie weet stappen we alleen nog deze zomer :')
Heb er in januari 1x opgezeten.

In een paar maanden kan die van jou best ineens nog dingen gaan doen qua uitzwaren, dus dat is nu lastig te zeggen.
Wel weet ik, bij twijfel, niet doen :o
Het kan sowieso geen kwaad om langer te wachten, dus ik zou even afwegen voor jezelf en voor hem, wat de voors en tegens zijn. Zelf zat ik ook een tijdje van, zal k al, ja maar hij is nog zo...en ik ben blij dat ik er nog niet opgedoken ben, (even de onverwachte tegenslagen van o.a een scooter ongeluk daargelaten). Hij is nu zoveel meer paard dan een jaar geleden en echt nu meer klaar om echt te werken, zowel fysiek als mentaal.
3 jaar en 2 maanden, dan is ie nu amper 3 dus, enorm guppie en zo te horen ook duidelijk te zien.
Lekker ff aankijken en anders ga je toch nog alleen vanaf de grond verder joh :D
Wat rechtrichten, dat soort dingen, altijd leuk!

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:30

Gefelicipaard voor Siebert!

Ik ga Irocco weer oppakken, sterker nog deze week een aantal keer aan de longe gehad en morgen klim ik er weer eens op. Hij wordt 8 juni pas 3, maar oogt verveeld, en is zo sterk en wordt steeds groter.. Als ik nu niet doorpak en consequent ben, en over een aantal maanden pas begin gaat hij zeker weten met ons aan de haal.
Vandaag hem in mijn eentje afgespoten na het longeren, we doen het altijd met twee man, een om te spuiten en een om vast te houden, maar hij voelde vandaag wel relaxed. Draafde een keer wel een paar passen weg, maar trok zich niet los verder.

Loop nog steeds tegen een probleem aan, hebben jullie misschien tips?
Na een aantal keer te zijn weggerend doe ik nu zijn hoofdstel om in de stal, maar zodra je dus zijn halster uit doet gooit hij zn hoofd omhoog en draait hij weg. Hij draait niet om en dreigt ook niet, maar het is gewoon een reflex, dan kan ik wel gewoon naar hem toe en gelijk zijn hoofd weer pakken, maar het is zo verschrikkelijk irritant. Vooral omdat ik eigenlijk gewoon ben mijn teugels net voor het omdoen gewoon al om zijn nek te hangen, en met het afdoen, doe ik eerst het hoofdstel af, halster aan, teugels eraf. Maar na die paar keer ontsnappen en een nieuw hoofdstel omdat het aan zn nek hing door de teugels doe ik dit nu dus niet meer.

Vast blijven houden is dus geen optie, want ik ben gewoonweg niet lang genoeg. Morgen zal ik eens met een heel laag opstapje proberen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:01

Hmmm vervelend.. Ik heb Impala eerst heel goed stil leren staan dus die weet het gelijk weer als ik boos wordt. Ik zou hem gewoon steeds terug zetten waar hij stond.

Longeren vind ik juist vrij belastend, ik pak Impala 1 of 2 keer in de week een minuut of 10. Als ik er op stap longeer ik niet. Bijzetteugels ed kent hij ook niet, dubbele longe wel een keer gebruikt.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 19:18

Het probleem zit ook niet perse in het weglopen, is maar een halve stap en zet hem inderdaad elke keer weer terug, maar dat hoofd zo omhoog gooien elke keer weer is zo vervelend

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:45

Die van mij is nu ongeveer 168. 169. Durf het niet precies te zeggen. Hij vind alles goed pakt alles snel op. Heeft onbeperkt ruwvoer enzovoorts. Maar in de winter periodes is hij altijd zo iel. Ik heb hem vast op het goede gewicht in augustus. Maar is dit niet het geval wacht ik gewoon totdat hij vier is. Ik denk dat als hij nog een extra 100 kilo aankomt hij het gerust aankan. Maar ik heb altijd hele brede paarden gereden dus dit is zeker eventjes wennen.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:21

lindamusters schreef:
Het probleem zit ook niet perse in het weglopen, is maar een halve stap en zet hem inderdaad elke keer weer terug, maar dat hoofd zo omhoog gooien elke keer weer is zo vervelend

Nog iets waar de mijne een handje van heeft/had. Ik kan er met mn 1.60m ook niet bij als ze haar hoofd omhoog doet. Weglopen deed ze ook. Ik doe nu het halster ipv helemaal uit om de hals. Gewoon de gesp bovenaan even losmaken zodat de neus eruit is en dan weer vast. Teugels om de nek en het hoofdstel aan. Dan maak ik de gesp weer los en valt het halster gewoon los tussen je teugels door :)

Om haar hoofd omlaag te krijgen had ik een tijdje een snoepje tussen mn vingers en het bit zodat het voor haar verleidelijk werd om haar hoofd naar beneden te doen en het bit makkelijk aan te nemen.

Mocht dat niet zo handig zijn (ik ben een klungel eerste klas := ) had ik het bit met wat honing of appelstroop ingesmeerd. Dat ruikt lekker en zoet dus dat pakte ze ook wel. Inmiddels heb ik niks meer nodig en is het hoofd omhoog houden veel minder.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:24

Hahaha wat verleidelijk voor haar! Maar opzich heeft hij geen problemen met het bit aannemen gelukkig. Zal dat met het halster eens doen vanmiddag

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 11:08

Santos eerste keer gezeten :) ! Hij is zowat 4 jaar. Als hij 4 is, dan gaan we de eerste stapjes zetten :) Dit was meer om te kijken hoe hij zou reageren.
Afbeelding

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:06

Marleen_vA schreef:
Santos eerste keer gezeten :) ! Hij is zowat 4 jaar. Als hij 4 is, dan gaan we de eerste stapjes zetten :) Dit was meer om te kijken hoe hij zou reageren.
[ Afbeelding ]

Jou dag kan niet meer stuk dus! *\o/* +:)+

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:50

Ja super trots! Hij deed het zo braaf!

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:05

Altijd fijn als ze er zo kalm op reageren. Zelfs met alle voorbereidingen blijft het toch spannend hoe ze het uiteindelijk vinden. En wat is het toch een knapperd hè <3