[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 15:40

Nou één "goeroe"-achtig type in mijn paardenleven vond ik wel meer dan genoeg. Ik ben nog altijd liever lesklant dan volgeling.
Voor mij voorlopig helemaal geen lesgevers of lessen meer, met Jaopie heb ik me altijd aardig weten te redden, met Khava zocht ik naar een soort ontbrekende sleutel/ingang/way to go.
Want "gewoon doen" werkte bij haar maar ten dele.

Na vele weken - zo niet maanden - You Tube filmpjes bekijken begon ik toch een bepaalde tendens die me wel aanstond te bespeuren... het was het echter steeds maar nét niet.
Ik bekeek voornamelijk Western-grondwerk, meer de no-nonsense aanpak, maar had nog steeds het gevoel dat er een samenhang miste (waarnaar ik zocht, niet je doet dit of dat, maar een begrijpelijke sámenhang).
En opeens bij W.Sch., in een van zijn filmpjes over Anxiety by Horses werd er iets gezegd waardoor ik dacht: Maar ik focus helemaal op het verkeerde, dat IS het probleem niet, en IKkan het ook niet oplossen, dat kan je merrie zelf wel... given the right circumstances.
En wie maakt die circumstances... dat ben je zelf.

Het kwartje viel opeens.... het probleem dat ik dacht te hebben IS helemaal geen (of HET) probleem, dat zit heel ergens anders. En dat begint een heel stuk terug, met jou zelf.
En jou instelling t.o.v. Khava. Die weet het allang. Alleen ik niet. Sukkel. Waarom maak jij zelf overal een onoverkomelijk probleem van?
Wil je wel eens als de donder met die meid aan de slag gaan?

Als je met haar (nog) niet van A naar B kan, dan train je gewoon op A. Totdat ze naar B kan. Met jou.

Dan wil ze gráág naar punt B met jou. En dan train je daar weer verder.
Ze is helemaal geen moeilijke meid. Ze doet het allemaal so easily.

Dat je haar al "al" 7 jaar hebt zegt geen moer, dat weet zij toch niet? Behandel haar dan ook niet zo. Ze is qua training 3- 4 jaar. Start from scratch. Verlies je niet in al die bijgedachten en aannames over haar. Ik heb het allemaal laten vallen, die emotionele toedichtingen.
Ze is een - als ze iets is - in de eerste plaats helemaal niet verkeerd paard (nou ja, pony).

I'll get it right this time. En ik doe het alleen, alleen samen met haar. Geen inmengingen meer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:27

Mooi!

Ik volg momenteel hier een topic over Clinton Anderson en zijn down under horsemanship, ook via Youtube. Die heb jij dan ook vast gezien. Die filmpjes zijn best leuk en hij zegt best zinnige dingen. Ook op Youtube zag ik van de week iets van Warwick Schiller over waarom hij de zin van poetsen niet zo ziet als je alleen maar poetst en daarbij niet bezig bent met gehoorzaamheid en respect. Ook zo'n "o ja momentje". CA en WS hebben beiden een beetje dezelfde boodschap. Ik begrijp helemaal hoe er dan ineens kwartjes bij je kunnen vallen.

Ik heb ook zo'n niet verkeerd paard waarmee ik dingen ontdek. Ze is 13 maar is in veel opzichten nog een veulen. Geeft niets, dan beginnen we bij de basis. Zo gaaf, samen ontdekken wat er werkt en niet werkt.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 00:24

Den Ham ligt achter Ommen.
Wat ben je weer fijn bezig. Succes!! Het klinkt iig goed.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:59

Fijn om te lezen dat je weer je drive hebt terug gevonden! Blijf wel waakzaam op je eerdere valkuil, ga niet téveel analyseren en dingen overdenken. Paarden leven bij de dag, in het nu. Als je ook zo met haar werkt (dus niet 'wat als, maar toen, misschien in de toekomst') dan komen jullie echt wel een heel eind :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 12:29

Ik kwam eigenlijk eerst op Clinton Anderson uit, daarbij kwamen al zoveel logische zaken voorbij dat ik eens even verder ging neuzen. Warwick Schiller geeft - idd. dezelfde insteek - een hele hoop meer theoretische verklaring, en is iets minder "kort door de bocht" dan Clinton A. Door het bestuderen van YT filmpjes van beiden zijn er diverse muntjes gevallen, waaruit mij wel bleek waar het bij mij zoal mis ging (idd over-analyseren, paarden teveel menselijks toedichten, eindeloos faalangstig getwijfel, etc.). C.A. is meer iets voor de heropvoeding van Jaopie, net iets zwart-witter en kordater, voor Khava
neig ik iets meer naar de W.A. aanpak.
Maar ik volg niet één van beide aanpakken klakkeloos, uiteindelijk moet ik het naar mijn eigen karakter en dat van mijn paarden ook kunnen toepassen. Een "methode" lijkt leuk, maar je moet het ook zélf kunnen toepassen.

Don't worry, ik neem de ontwikkelingen momenteel absoluut bij de dag.
Ik verbied mezelf gewoonweg om "verder" dan het moment zelf te denken.

Ik ga natuurlijk wel met een plan, een intentie voor die bewuste sessie naar de wei, anders ben ik als een kip zonder kop maar wat vaags aan het doen. Dat begrijpt geen hond of paard meer.
En als het goed gaat (intentie bereikt) stop ik meteen, zodat paard en ikzelf met een goed gevoel uit elkaar gaan.

Ik merk ook dat ik er erg veel energie en enthousiasme voor terugkrijg, ipv dat ik er moe en teneergeslagen van word, zoals voorheen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 31-07-16 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:41

Ja, gaaf is dat he, dat je zin hebt in de volgende keer, om dan verder te gaan met wat er goed ging en er iets nieuws bij te pakken, als dat kan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:45

Klinkt alsof je jezelf helemaal hebt hervonden, gaaf zeg!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 12:56

Het lijkt me ook leuk om met Jaopie eens iets heel anders (grondwerk/longeerwerk) te gaan doen buiten het rijden om. Of hij dat in eerste instantie nou zo'n goed idee vindt, hahaha.... Maar ik vind het wel nodig dat ook hij nu eens écht kennis maakt met de basis van de basis. Die is in zijn leven na zijn zadelmakmaakperiode geloof ik ooit 4x aan de longe geweest, misschien 5. Grondwerk? Nope. Los werk in wei of bak? Nope.
Stukje opvoeding laten liggen dus...
Verwacht van hem wel enig verzet en opstandig gedrag aan de longe in de longeercirkel, maar dat is niet meer dan normaal als ik hem opeens hiermee confronteer. Maar die grappen kan ik wel aan.
Hij is nu twaalf jaar, dus echt wel tijd om ook hem eens even tot de orde te roepen....
Na al die jaren dat ik het steeds nét met hem red heb ik ook daar nu weleens genoeg van.
Zal zeker op enig verontwaardigd verzet van zijn kant stuiten maar hey... I just changed the rules, Mister. Deal with it.
Daarom ga ik hém dus niet in de wei waar Khava staat longeren, of er grondwerk mee uithalen, dan ziet ze zijn aanvankelijk belligerent (opstandige) gedrag en ik wil niet dat ze dat afkijkt. Hij kan ook gewoon (nou ja, "gewoon") de wei uit naar de poetsplaats en de bak, dus die gaan we daar aanpakken.
Het pleit trouwens voor Khava haar karakter dat ze zijn brutale, vaak intimiderend- disrespectvolle gedrag naar mensen toe in de wei of aan de hand na al die tijd nooit van hem heeft overgenomen.

Over enige tijd hoop ik dat @KoudbloedKim weer eens foto's van het longeren komt maken!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 12:51

Men, ik ben kapot zo moe.
Middenin de nacht kwart over drie wakker door gekleun en gebonk in de inloopstal... ik zat recht overeind in bed (stal is nog geen drie meter van slaapkamerraam).

Scharrel zonder contactlenzen in slechts een slaapshirt naar buiten, ligt Bartje de Shetlander zwetend op z'n zij... spartelend, hoeven tegen stalwanden... O God. Koliek.
Ren terug naar binnen, laarzen aan, lenzen in, stallichten aan...

O Lord... kun je overeind man? Ja dat kon hij, met een beetje hulp en aanmoediging van mijn kant.
Kun je lopen? Ja beetje scharrelen.
What happened? is het wel koliek? Gaskoliek (rommelende achterste darmen, er kwamen een paar enorme scheten uit)?

Wie moet ik bellen, wat moet ik doen?

Ga alsjeblieft niet weer liggen (hij bleef staan), jochie.

Don't panic, even aankijken... een paar flinke briesen, een paar vette scheten er achteraan.... dat vond ik een gunstig teken.

Hij was niet extreem opgezet en begon ook weer anders te kijken (niet zo hulpeloos).
Ik ben in de stal nog ruim een uur bij hem blijven hangen met een deken om me heen en het spoednummer van de nachtelijk bereikbare DA bij de hand. Pas toen hij weer "normaal" leek en brutaal naar Shetvriendinnetje Barbie begon te doen, zoals aan haar eczeemdekentje te trekken, durfde ik het aan om weer naar binnen te gaan om een kop thee te zetten en de boel vanuit m'n bed in de gaten te houden (door het raam heen).

Tot vanmorgen 5.30, toen viel ik van moeiigheid toch even in slaap. Een uur later wilden m'n Dobermanns uit en leek alles weer in orde met Bartje.
Toch maar even in de gaten houden vandaag dus: thuisblijven, geen sessie met Khava dus. Ik ben trouwens ook bekaf...dus straks maar even bijslapen.

Wat een doodschrik, wat dit nou was? Hij loopt op dit moment briesend en vrij normaal door de paddock te struinen. Ook al weer gewoon gemest en hooi gegeten.

Gelukkig goed afgelopen, koliek is wel een van mijn grootste angsten, ik blijf vandaag en vannacht wel opletten of het hem nu niet nogmaals gebeurt, want ik heb vernomen da eenmaal voorgevallen, dit soort "aanvallen" vaker kunnen optreden. Oorzaak? Geen flauw idee! Ook nog nooit eerder meegemaakt.
Khavanna moet nog maar even een dagje wachten, ik ben nu echt veel te moe m enthousiast met haar een sessie te gaan doen (ze heeft trouwens lang genoeg gewacht ook).

(Het leek me niet nodig hier nu weer een apart topic over te openen, vandaar dus hier).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-08-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:57

Misschien gewoon willen rollen en toch even vast gelegen? Stresskoliek zou dan misschien voor de hand liggen? Of er zat toch een darm gekneld met gasophoping tot gevolg maar zijn de darmen terug uit de knoop gerold?

Alleszins, gelukkig is alles terug in orde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:02

Ja, dat was ook het eerste wat ik dacht inderdaad, dat hij vast is komen te liggen, misschien toen in paniek geraakt (zweten) en daarna stress.
Fijn dat alles weer goed lijkt!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 13:04

Ik weet het niet, ik heb geen eerstehandservaring met koliekpaarden/ponies.
Wel weet ik dat je je lens schrikt.

Niet zo veel mensen weten dat ik behalve Jaopie en Khavanna in de wei aan de overkant ook al jaren nog twee Shetten op mijn achtererf/paddock/inloopstal van 6 x 4 aan huis heb lopen. Waar ik ook erg dol op ben.

Laten we "hopen" dat hij een soort van vastgerold lag (hoewel dat beslist daar niet op leek, hij kon ook gewoon zelf opstaan toen ik hem wat aanspoorde).
Maar goed, weet je veel wat die gekke Shetten 'snachts allemaal uitspoken...Bij daglicht zag ik pas dat waarschijnlijk Bartje de staartflap van het dekentje van Barbie er vrijwel geheel had afgescheurd...Zij heeft EZ dus óók niet zo leuk...
Nu ja.
Je hebt dieren of je hebt ze niet. Er is altijd wel weer wat.

denk toch dat ik voor de 2 Shetten de paardentandarts weer ees moet laten komen (Bartje heeft een papegaaienbeet, dus wellicht heel raar lopen schrokken)?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:07

Altijd wat met dieren, zelden iets goeds.

Ik verzucht wel eens dat mijn volgende een hamster wordt (Voor de beeldvorming: meisje met uitgestrekte hand met daarop dood hamstertje: "deze doet het niet meer, graag een nieuwe".)

Maar zoals al duidelijk wordt uit dit topic en de laatste posts van Terpentijn: hoe groot of klein ze ook zijn, je houdt van ze en het doet zeer als "ze het niet meer doen" of "als er iets met ze is". Dus dat gaat niet werken.

Ik hoop dat Bartje er weer helemaal bovenop komt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 13:11

Bartje is weer ondeugend en zit Barbie weer achterna, eet en mest gewoon, dus "is weer normaal".

Khavanna heeft een lastig hoofd... full halsters zijn haar te groot (ook op het laatste gaatje), cob halsters nu juist weer vaak net te klein. Dat is moeilijk om dan iets passends te bestellen. Longeren aan het Micklem hoofdstel wil ik even niet aangezien ik het neusringetje daarvan niet vertrouw, en het hoofdstel overigens nogal snel scheef wil trekken as er maar één onbehouwen beweging wordt gemaakt (ik heb het over haar Micklem Multi bitloze hoofdstel).Ik heb ook geen zin om de boel keivast te snoeren, dus heb ik toch maar een groter full halster gebruikt. Hoewel te wijd, werd er helemaal niet getrokken, dus geen spanning op de lijn, en dus géén scheeftrekkend halster. Maar ideaal is het niet. Moet ik maar kijken of er een of meer gaatjes bijgeprikt kunnen worden.

Op de vrij krappe cirkel gaat ze erg goed, moet ze op een grotere cirkel wordt ze onzeker.

Dan moet je héél snel zijn om te voorkomen dat ze naar binnen komt, ik denk dat ik hiervoor niet met hand-en armverwijzing uit kom, maar toch de longeerzweep op haar schouder moet richten. Het is echter niet de bedoeling dat ze daar weer van in paniek raakt. Hoewel ze ook daar niet van zou moeten panikeren, dus in dat geval eerst desensitizen door de lijn over har rug te werpen tot ze blijft staan.
Nu blijft ze ook na enig ter plekke benengetrappel wel staan, dus écht eng vindt ze dat ook niet, maar dat was met het eind van de longeerLIJN. Niet met de longeerzweep (touw).
Bovendien kon ze niet echt zijwaarts wegwijken omdat meneer Jaopie vlak achter haar de boel stond te blokkeren, en het dus goed mogelijk was dat ze om die reden opeens mijn kant op zou komen, waarna ik haar zou moeten terugsturen. Dat leek me niet eerlijk en hoogst verwarrend.

Morgen prikpaaltjes/draad mee en Jaopie blokkeren. Kan ik een cirkel van normale grootte creeeren, en een serieuze sessie uitvoeren. Als ik haar op een normale cirkel heb kan ik haar tempo beinvloeden. Vooralsnog heeft ze de neiging iets te hard van stapel te gaan, maar dat lijkt me normaal in dit stadium...draven op zo'n kleine cirkel om je heen in een graswei is natuurlijk ook wel zeer uit balans brengend. Ze valt dan aanvankelijk ook in galop, een paar gekke bokken (niet naar mij toe) en als ik doodkalm blijf, dus gewoon niet reageer (ik heb liever dat ze aanvankelijk wat te hard van start gaat - dus eigenlijk wat óver-reageert) dan dat ze stil blijft staan of weigert voorwaarts te gaan. Dan gaat ze na een rondje of twee gewoon weer in draf. Wel een haastig drafje nog, maar ook dat begrijp ik wel.
Ik moet mijn aanwijzingen heel klein maar wel overdreven duidelijk houden, dus geen grote gebaren,
ook zeg ik vrijwel niks tegen haar. Ik wil dat ze met name op mijn lichaamstaal let.
Tot nu toe zijn de twee tests mij giga meegevallen, nu zal het me benieuwen wat de eerste échte sessie gaat opleveren, waarbij ze meer buiten mijn bereik moet gaan lopen. Dus: zelfstandiger.
Ook ben ik van plan haar te laten wijken (disengage hindquarters). Dit gaat tot nog toe super.
We zullen het met de voorhand ook eens proberen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-08-16 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:16

Ik longeer mijn ruin (Tinker, 1.65m en 800 kilo :P ) altijd aan het ringetje op de neusriem van de Micklem. Gaat al een dik jaar goed, hij loopt er juist ontzéttend fijn op. En hij is echt niet altijd stil met zijn hoofd, dus het is niet alsof er nooit druk op komt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 13:25

Ja ik weet dat er meer dit doen, maar aangezien de twee zijringetjes van de Micklem er een jaar terug al zijn afgescheurd (laten herbevestigen door schoenmaker) toen ze een jaar terug panikerend druk op de teugels zette, heb ik zo m'n reserves...
Ik heb ook wel een kaptoom met zo'n halster er aan vast, maar is "maat Jaopie".. Mischien is daar toch nog wat aan te vermaken, heb die nog niet geprobeerd. Ook heb ik een longeersingel met ringetjes, ook nog nooit geprobeerd bij haar. Nog héél veel uit te proberen bij haar dus.
Ik sleep de hele zooi gewoon in een kruiwagen mee naar de wei morgen (want flink eind lopen over dat lange schouwpad), met schaar, mesje, en andere rommel die ik nodig zou kunnen hebben. het enige dat ik nadrukkelijk NIET meeneem zijn handschoenen... als ik die nodig heb gaat er iets verkeerd.

Terwijl ik dit zit te typen hoor ik elke tien minuten een hoog gepiep van buiten komen...dat is de Shetmerrie, die is hengstig en wordt door Bartje geplaagd en achternagezeten....(Bartje is een ruintje, dus kan geen kwaad, kost me hooguit haar EZ dekentje).

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:36

Is Khava eigenlijk wel bang voor de longeerzweep?
Hoe reageert ze er op als je met zweep bij haar staat, rustig aanraakt, rustig over haar heen strijkt?
Je gaat immers niet als een gek staan klappen en zwaaien met dat ding maar je wijst (evt. met opgerolde slag die je met je vingers kan vasthouden) gewoon rustig naar haar schouder en zegt dan bv. 'aan de kant'. Zo heb ik het mijn paard geleerd en hij ziet het gewoon als een extra hand, een aanwijsstok.
Indien niet in gebruik kan je de zweep ook naar beneden laten wijzen ipv achter haar houden of zelfs over je schouder naar achteren leggen. Jouw eigen rust is denk ik veel belangrijker.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 13:50

Dan reageert ze niet, zéker niet als je met de zweep zelflf over haar heen strijkt. Het is meer het touw van de longeerzweep, vermoed ik. Nee natuurlijk ga ik niet als een hondsdolle met zo'n zweep in de rondte staan maaien, éker in het begin niet. Ze heeft overigens niet bepaald een "history" van spokerigheid op zaken die je op/aan haar lijf of benen legt, zwaait of anderszins beweegt.
Vliegendeken was ook eigenlijk nooit een probleem na de allereerste keer (voorzichtig uitgevouwen, kon daarna meteen al alles vastmaken, geen geren, niks). Beenbeschermers de allereerste keer? Alsof ze nooit anders had omgehad. Ze is dus volgens mij helemaal niet zo'n ril type.
Het enige wat ze écht niet leuk vindt is een open(gaande) paraplu. SNURK!

Nu ja we gaan het zien met de longeerzweep morgen (het is zo'n ding dat in twee delen uit elkaar kan, dus ik kan nog alle kanten op ermee, aanwijsstok, alleen bovenstuk gebruiken, etc.).

Ik ga heel goed opletten wat ze precies doet (en wat IK precies doe).

Het is de bedoeling om de dag zo'n sessie in te plannen (op de dagen dat ik niet andermans paarden longeer). Kan ze daartussenin de boel laten bezinken. Ik heb nu morgen en overmorgen wat dat betreft vrij staan, wellicht ene dag longesessie, andere dag schrik/grondwerk.
Jaopie plan ik nu nog even niet in.

Ik wil nu eerst met haar werken tot volgende week maandagochtend ze er soweiso weer uit (uit de weide) moet naar de hoefsmid.

De beloningssnoepjes laat ik overigens buiten dewei liggen... ik wil niet dat ze net zo'n "omkooppaard" wordt als Jaopie. Ze kan een traktatie krijgen ná de sessie.

Jaopie krijgt trouwens ook al niks meer....God wat is die blij met mijn nieuwe aanpak...
hahaha!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-08-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:59

Precies, dan is ook het idee dat ik bij jullie heb. Gewoon het touw van de zweep blijven vasthouden en eens proberen hoe dat gaat. En geen paraplu opsteken natuurlijk.... :P

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 14:20

Heb er sowieso enorme lol in, al deze dingen samen met haar te doen, omdat ik ook het gevoel heb dat ik nu eens op de juiste, op een zinnige weg en bezig ben met haar. Geen stress, geen heilig moeten, gewoon samen bézig zijn.
Nee sterker: ik ben er van overtuigd dat het nu ingeslagen traject de weg uit de impasse (van A naar B meenemen) gaat zijn.

Stiekem moet ik bekennen dat ik zo'n enorm snelle en reactieve merrie ook wel eens verfrissend vind, in vergelijking met "geweldenaar" Jaopie. Niet dat dat nou bepaald een dooie diender is, maar zij is zó enorm anders in haar gedrag en reacties, zonder meteen intimiderend of fysiek uit de hoek te komen, dat is nou net iets dat het samen een leuke ontdekkingsreis maakt.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:23

Dat is ook het leuke met dieren, ze zijn allemaal verschillend, net als mensen.
Dat vond ik ook met lesgeven zo leuk, twee verschillende persoonlijkheden die je samen probeert te brengen tot één harmonieuze combinatie.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:47

Khavanna lijkt me een ERG leuk paard, van wat ik zo uit je berichten kan opmaken: leuk, zo'n merrie, die zo snel reageert en je graag wilt plezieren!

Bijzonder (en ook begrijpelijk) om je gepuzzel van de afgelopen tijd te lezen en hoe je nu op een weg lijkt te zijn beland die jou en haar prima past!

Veel plezier en succes verder, met het beleren van Khavanna! :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:06

Goed bezig! En ik lees ook vooral nog een hoop "lol met je knol". Khava wordt volgens mij echt een leuk buitenrij/TREC/trailpaard.

Overigens ben ik ook tegen het te pas en te onpas geven van voedselbeloningen. Daar krijg je volgens mij (en bij die ene weet ik het zeker) strontvervelende paarden van.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:08

Maflinger_S schreef:
Goed bezig! En ik lees ook vooral nog een hoop "lol met je knol". Khava wordt volgens mij echt een leuk buitenrij/TREC/trailpaard.

Overigens ben ik ook tegen het te pas en te onpas geven van voedselbeloningen. Daar krijg je volgens mij (en bij die ene weet ik het zeker) strontvervelende paarden van.

Helaas, erg oud vooroordeel. Als je het goed op que zet, is er niets gevaarlijks aan. Sterker nog, een stalgenoot heeft een paard met voedselnijd en júist door het geven van voedselbeloningen is dat een stuk minder geworden en is hij niet meer opdringerig. Maar goed, zij werkt 100% R+, dus zonder aversieven (wijken voor druk, überhaupt werken met druk).

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:38

MIjn mafje wordt strontvervelend zodra zij denkt dat er iets te halen valt, en daar begin ik dus niet meer aan. Ik zie het nu bij mijn arabier ook gebeuren: beide paarden krijgen regelmatig "zo maar" een snoepje en ik zie ze daardoor vervelend gedrag ontwikkelen. Ik voorkom het liever dan dat ik er vervolgens een hoop tijd in moet gaan steken om ze dit weer af te leren. Dus hier helaas geen erg oud vooroordeel maar recente ervaring.

Edit: laten we het hier maar bij houden om TS zijn topic niet te vervuilen. Lezen over zijn avonturen met Khava is veel leuker.