[VOLG] Bambi! Van zakje botten met super karakter! Naar..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: [VOLG] Bambi! Van zakje botten met super karakter! Naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:10

Arm ding, ook nog drachtig. Wie laat nou zoiets gebeuren ;(

Ik ken ook diverse paarden die een hoop tanden missen (een heeft zelfs maar een halve onderkaak), maar die ondervinden nergens last van, eten ook normaal.
Zou me daar niet teveel zorgen over maken. Eerst maar eens wat vorm krijgen.
Dikke kus voor jullie en Bambi

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:37

Gem schreef:
Vergeet het maar, niks medicijnen :n .... het klinkt romantisch en alsof het voor een goed doel is, maar in werkelijkheid wordt dit hormoon gebruikt om varkens "hengstig" te spuiten (ik weet niet hoe dit heet bij varkens :o ), zodat ze weer snel geinsemineerd kunnen worden. Ik heb deze info uit eerste hand, van een bloedtapper zelf. Dat wil overigens niet zeggen dat deze dieren niet goed verzorgd zouden worden. Reken maar dat de dierenbescherming, AID en welke instanties nog meer, veel controle houden.
.

Er worden ook medicijnen(dat zijn gewoon medicijnen) van gemaakt voor de hormoontherapie bij vrouwen die niet zwanger kunnen worden

Edit,..update over tanden en dracht gelezen. Poehee.

Wellicht al genoemd maar seniores priores aangevuld met pavo voor drachtige merries.

Nou deze pony is echt van de hel in de hemel beland.....

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:09

Wauw, ik heb het topic net even door gelezen. Wat een verhaal zeg. En wat een achtbaan ben je ingekomen.

Ik denk dat die pony heel goed beseft hoe geweldig ze het heeft bij jullie. Dat koppie!!
Dat wordt een heerlijk beestje waar jouw dochters lekker mee kunnen tutten.

Alle goed en succes verder met Bambi. Ik lees mee en ik hoop voor je dat ze verder niet nog meer verrassingen verbergt ;)

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:14

Denk je ook een beetje aan jezelf? :(:)

Het is al een schok voor mij dat ze drachtig is, laat staan voor jullie daar..
Hopelijk komt alles goed en staan er over +/- 7 maanden 2 gezonde pony's bij jou!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:34

Een meelezer hier. Jeetje wat een schok. Maar wat fantastisch dat ze bij jullie terecht is gekomen.

Wat betreft Pavo speedibeet versus Senior Priores: De speedibeet is in 10 minuten geweekt. Dat vond ik echt makkelijker dan een paar uur weken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:35

Wat zal de pony opgelucht zijn nu haar gebit gedaan is! Er zijn diverse soorten senioren slobbers en anders bietenpulp gemengd met bijvoorbeeld grasbrok als alternatief.

De dracht is niet 100% zeker of begrijp ik dat verkeerd?

Wel fijn dat paspoort matcht met de chip.

Hoop op een goede uitslag van de Ppid-test.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:53

Och arme dier..... TS voor jezelf ook inderdaad wat rust proberen te plannen. En heel fijn dat het veulen eventueel ook mag blijven.

+:)+ +:)+ +:)+

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:58

jeetje ik snap dat je onwijs bent geschrokken!

wat fijn dat er al zoveel tips binnen komen over de voeding!

Wat betreft de dracht, het zou ook mede er mee te maken kunnen hebben dat ze er zo verwaarloosd uit zag. De kans is groot dat ze juist alles wat ze had aan haar veulen gaf waardoor ze nog magerder werd. Ik heb al zoveel gezonde veulens geboren zien worden van veel te magere paarden (nee ik zoek ze niet op haha).

heel veel succes de komende tijd, foto's zou heel leuk zijn!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:00

Bambi heeft nog een half jaar om dikker, fitter, sterker te worden. Ondanks de dracht en alle ellende ziet ze er nu al beter uit. Als het niet kan, zou het er niet zijn.... Je hebt er niet op gerekend en het is een schok, dat snap ik ook wel, maar wie weet wat super kado'tje ze jullie gaat geven.
Als het veulen lijkt op haar moeder (en dat zou je nu al zeggen, die laat zich niet aan de kant zetten) wordt het een super veulen.
Ik snap de extra zorgen zeker wel.... maar als je toch alles op alles zet om Bambi te redden, is dit ook wel de ultime "dank je wel".....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:14

Dus daarin zit een veulen??? Jeetje... kan geloven dat je kwartje even op is met zo'n nieuws.

Maar goede moed TS, dit is allemaal op te lossen. Buiten de SP om, ga je nog merriebrok voeren? Die kan je bij de geweekte SP doen of apart weken in warm water, eventueel met luzerne doorheen of pulp en idd zonnebloemolie. Olie geeft trage energie en laat alles goed doorschuiven vanbinnen.
Over de tanden: waarom zijn ze op? Gebrek aan calcium, mineralen of iets anders volgens de DA? In ieder geval zal eten geen probleem zijn want ze komt alweer aan. Ik hebberig eentje met Schots en scheve snijtanden, kan ook nooit ggefikst worden en die vreet als een bouwvakker.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:18

Als ik nog een tip mag geven, neem contact op met liquihorse. Zij hebben allerlei aanvullende vitamines en mineralen (ook voor sportpaarden, maar ook voor dit soort situaties) Mijn paarden zijn er heel veel beter van geworden. Ze geven je daar ook goed advies (kost je niets).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:24

Tuhan schreef:
Wat betreft Pavo speedibeet versus Senior Priores: De speedibeet is in 10 minuten geweekt. Dat vond ik echt makkelijker dan een paar uur weken.

Maar in SR zitten ook vitamines en mineralen dacht ik.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:28

Bah wat een tegenvaller zeg. Het leek allemaal zo goed te gaan.. :(:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:00

Het overgrote deel van SP is bietenpulp met zemelen en ponybrok. Daar is niks mis mee, maar denk niet te speciaal over SP. Het is trouwens een prima voer voor deze pony i.m.o., zeker gecombineerd met zonnebloemolie en luzerne (voor resp. de vetten en de eiwitten).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:03

Ik heb mijn "SP" ook altijd zelf gemaakt met zemelen, pulp, muesli en extra vitaminebrok. Want dat is het spul, meer niet idd.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:05

NatasjavE schreef:
Tuhan schreef:

Maar in SR zitten ook vitamines en mineralen dacht ik.

inderdaad SP is een compleet voer.

Ik weet niet of je aan snijmais kan komen maar dat zou je er eventueel bij kunnen geven. Zet flink aan en geeft wat meer structuur voor de darmen. Ik haalde dat voor mijn oudje die amper meer kiezen had bij een kalverenboer hier in de buurt. Drie van die grote lijmemmers flink aangestampt per week.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:12

Hoi Ts,

Wat verschrikkelijk schrikken zeg van die dracht... Maar 4 maanden, dan heb je nog even!

Als je een keertje tips wil over de dracht bij verwaarloosde paarden zpu je een keer contact op kunnen nemen met laura of luna Hoitsema van los caballos luna. Zij bebben meerdere malen (hoog) zwangere en echt sterj verwaarloosde merries binnen gekregen. En bijna allemaal goed afgelopen voor moeder en kind

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:39

Wow, een veulen!

Ik snap heel goed dat het schrikken is. Maar je heb nog een tijd om haar goed op kracht te krijgen. (en dan is het misschien heel stiekem ook wel leuk ;) )

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:48

Hoi TS,

ben vanaf dag 1 een stille meelezer geweest maar wil nu toch even reageren.
Vind het echt super hoe je voor deze pony gaat.
En het laatste wat je verwacht en hoopt is dat er een veulen in zit.
Maar ik denk dat het met jullie liefde en zorg wel goed gaat komen.
Denk dat je inderdaad over haar tanden geen zorgen moet maken het eten gaat goed en ze blijft mooi aankomen.
Je kunt me verder niet maar mocht je iets extra's voor bambi nodig hebben dan meld je maar ik wil graag helpen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:52

Drachtig ook nog arm ding, maar wel aan het begin nog dat scheelt weer.

Voordeel van een slechter gebit is dat ze waarschijnlijk wel vollop op het gras kan. Maar aangezien ze nu al flink is aangekomen dank ik niet dat je je er heel erg hard zorgen om hoeft te maken voorlopig. Ik zou doorgaan met wat je nu doet, alleen langer op het gras en aanvullen met een slobber achtige voeding. Of geweekte wiesencobs oid van agrobs, kunnen gebruikt worden als volledig ruwvoer.

connor heeft er maanden op gestaan toen hij even helemaal geen hooi oid mocht ivm ernstig hoesten in de winter toen er geen gras stond.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:31

WendyLotte schreef:
Bambi heeft nog een half jaar om dikker, fitter, sterker te worden. Ondanks de dracht en alle ellende ziet ze er nu al beter uit. Als het niet kan, zou het er niet zijn.... Je hebt er niet op gerekend en het is een schok, dat snap ik ook wel, maar wie weet wat super kado'tje ze jullie gaat geven.
Als het veulen lijkt op haar moeder (en dat zou je nu al zeggen, die laat zich niet aan de kant zetten) wordt het een super veulen.
Ik snap de extra zorgen zeker wel.... maar als je toch alles op alles zet om Bambi te redden, is dit ook wel de ultime "dank je wel".....

Mooi geschreven, zo denk ik er ook over. Vind sommige post best negatief. Dat dit mede de reden is dat ze zo mager is is beter dan van een ziekte.

Bluebird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:43

Ach jee, ook nog drachtig. Heel veel sterkte en succes! Ik wens jullie het allerbeste toe!

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:51

Ook hier een meelezer vanaf dag 1 maar nu moet ik toch nog even reageren.

Balen van haar tanden maar echt maak je daar geen zorgen over. Mijn oudje had ook een heel slecht gebit en er moesten elk jaar weer losse kiezen getrokken worden. Ze had geen kauwvlak meer over maar ze at beter zonder kiezen dan met losse pijnlijke kiezen. Ze maakte proppen van haar gewone hooi en kuilgras dus dat kon ze uiteindelijk echt bijna niet meer wegkrijgen of ze slikte het zonder genoeg te kauwen door maar dat is gezien de grote kans op koliek dan natuurlijk absoluut geen optie.
Seniores Priores kreeg ze al 2x per dag een voerbak (E-pony) (driekwart emmer was dat aangemaakt) daarnaast zijn wij toen grasmix van Hartog bij gaan voeren hierin zitten ook wat grasbrokken en melasse.
Hier heeft ze het nog jaren goed op gedaan!

Wat betreft de dracht dat is zeker balen en hier heb ik geen ervaring mee maar dat komt ook vast goed met jullie goede zorgen.

Voor jullie kinderen is dit stiekem wel een erg mooie ervaring... :P
(...... als ik toch positief mag blijven....)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:13

Ja let maar op, over twee dagen praat je tegen die buik :)) En dan maar hopen dat er ook echt wat inzit... dat is natuurlijk afwachten. Wij hebben hetzelfde twee keer gehad, en het is stiekem toch een echt cadeautje. Jullie doen het hartstikke goed, Bambi is begonnen met een heel fijn tweede leventje! Super!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:14

Dat mensen negatief reageren is denk ik best wel te begrijpen. Ze leven mee en zijn ook geschrokken. Kostentechnisch was deze pony al een uitdaging, met veulen erbij wordt dat er niet beter op natuurlijk. Ook die kost weer geld. Als je voor alles pensiongeld moet betalen, dan loopt dat best snel uit de hand natuurlijk. En bij een gezonde dracht/merrie heb je natuurlijk ook meer kans op een gezonde bevalling/veulen.

Maar zoals meer mensen al aangeven hoeft het allemaal geen probleem te zijn en inderdaad de kans dat ze zo mager was door het veulen ipv door een ziekte is natuurlijk toch ook een pluspunt. Maar wie weet zit er helemaal niets in, omdat de scan niet duidelijk was.

Hoe dan ook, ze krijgt nu een supergoede verzorging, dus als TS zichzelf ook nog wat in acht neemt, komt het vast wel goed.