[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 21:09

Dan was de lol er inderdaad allang af geweest. We hebben een hoop personality-clashes overwonnen. Hij is geen getemde robot en zo zou ik hem ook nooit willen. Ik ben ook niet zo. In the end zijn we helemaal niet zo verschillend gebleken, als de ene haan de ander naar diens hand wil zetten krijg je alleen maar strijd, een hanengevecht, waarbij er eentje het onderspit delft. We hebben nu allang geen strijd meer, maar respecteren mekaars grenzen. Dat vind ik genoeg. Hij heeft een vrije ziel, en als ik er op zit wil hij graag laten zien wat hij zoal vermag en kan. Dat maakt hem trots, en mij ook.
Vóór hij "mijn paard" is is hij iets nog veel belangrijkers: een paard. Gewoon een mooi, trots paard. Dat laat ik hem dan ook zijn. Ook OHZ.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:00

Je bent weer helemaal terug, hè terpentijn? ;) Zo kennen we je weer, enthousiaste verhalen over de macho's en de dame :D

terpentijn

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 22:14

Ja, echt wel! Waar ik nou effe was weet ik niet (not in a good place) maar ik ben terug bij mezelf. Godzijdank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:31

Ben er echt blij om in ieder geval!!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:49

Fijn te lezen dat je idd weer onder je steen vandaan bent gekropen!
Laat de verslagjes maar weer komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:59

Ik ben ook enorm benieuwd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:54

Gisteren toch maar niet gereden, ben maar es lief voor mezelf geweest en lekker in ligstoel op achtererf in de zon liggen bakken met de Dobers. Ouwe botjes opwarmen, kleurtje en vit. D op doen voor het geval dat.....Pfff 25 graden ik zweette me rot, maar het was wel effe lekker in de ligstoel. {:}

Probeer een beetje goed voor mezelf te zorgen, want op een terugval zit ik natuurlijk niet te wachten, dan lig ik straks er zó weer weken uit. Wil ik ECHT niet nog een keer. Ik wil nu ook gewoon weer door met Jaopie (en Khavanna!).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-04-15 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:59

Heel verstandig!
Goed naar jezelf luisteren en alles in je eigen tempo +:)+
Wie zijn lichaam spaart, spaart geen rotte appeltjes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:18

Ah jammer, hopelijk kun je het binnenkort wel aan. Als je maar naar je lichaam luistert. :)

Vandaag heb ik wel weer voor de eerste keer sinds de les op [naam] gereden. Ze wilde op de poetsplaats absoluut niet stilstaan en bij het opstappen moest ik haar ook een paar keer stilzetten voordat ze stil wilde staan. Ik weet niet of het kwam omdat [naam] zo hard hinnikte, omdat ik sinds zondag niet gereden heb (gisteren wel losgegooid) of omdat ze gewoon weer beter in haar vel zit.

Ik heb geoefend op de voltes zoals in de les. Eerst in stap om gewoon er zelf even in te komen en daarna in draf. Dit ging best netjes en [naam] wilde ook wel mooi lopen. Eerst stukjes rechtuit, daarna ook wat voltes meenemen. Ik heb vooral op rechts geoefend omdat dat haar moeilijke kant was, maar ook een beetje op links.

Na afloop heeft ze nog even op het evenemententerrein gegaloppeerd. Ze had daar wel zin in. :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:55

Zelf vind ik basically het moeilijkste om mezelf te leren die buitenteugel op het juiste moment aan te spannen en te ontspannen, en die binnenteugel vooral met rust te laten. Dat heeft te maken met oude indertijd verkeerd aangeleerde rijderij af leren. De rechtrichtprincipes e.d. heb ik aardig onder de knie, ik voel dat nu allemaal zelf en weet ook te corrigeren als dat weer even moet. Dat laatste (paard recht kunnen richten) scheelt in mijn geval het meeste in de problemen die ik tijdens het rijden met Jaopie had.

Heb nog wel behoorlijke moeite met "timing" van sommige hulpen (wat, wanneer en hoe lang/kort).
Dat leer je alleen door doen, doen en nog es doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:41

Oh die timing heb ik ook lang niet altijd goed, maar de voltes lijken nu al wel weer een beetje meer rond. :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:49

Ja ik had ook altijd van die fijne ellipsen ipv voltes doordat ik paard niet aan de buitenteugel reed.

Heb toen eerst alle bakletters uit kop geleerd om een exacte ronde uit te kunnen zetten of te visualiseren.

En toen aangeleerd volte op buitenteugel te rijden en binnenteugel nagenoeg met rust te laten.

Het eerste resultaat (poging) daarvan was een volslagen over de buitengrenzen scheurend paard (waarbij niet zelden Steef zowat in puin werd gereden, hahaha), maar allengs ging het beter. dat kost je heel wat uren practice, als je het zoals ik ook heel verkeerd hebt aangeleerd.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:37

terpentijn schreef:
Nou dan zit ik nu wel op zo een "plateau" want ik krijg mezelf ook met een holschop niet gemotiveerd voor wat dan ook, het is nu even allemaal NIET leuk, en alles in mij brult idd. Nu even niet.
Ik denk ook dat ik a.s. les volgende week maar ga skippen, ik zie er totaal niks meer in op het moment.

Valt me allemaal errug tegen van mezelf, ik ken dit zo ook helemaal niet, ben "All shook up" zeg maar en krijg er maar geen grip op.

Herkenbaar dit, is er goed uitgezocht wat voor een schade je tia heeft aangericht? Dit zijn wel zo'n beetje DE klassiekers van hersenschade hoor, die je allemaal neerpent hier.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 13:20

Vanmorgen weer even gereden/getrained met Bonte Jaopie. Ik was er redelijk vroeg bij: haalde hem om 8 uur aan z'n hoofdstel (met hengstenketting , alleen door de bitringen) uit de wei. Waarom dat nu weer? Nou mensen die al langer ons volgen wéten wat een meegaande schat Jaopie kan zijn aan de hand... O:) en ik had geen zin in weer een moeilijk gekap met voorbenen, gedraai, geklier en humeurig gezeur omdat-ie nog geen hooi had gehad voordat ik kwam. Ook had ik een arm hooi meegegraaid zdat-ie daar onderweg eens een snaai van kon nemen.
Poeslief was-ie dit keer.
Kunnen we volgende keer al weer gemakkelijker, schat ik zo in.

Op de poetsplaats viel me wel op dat-ie er wat armoedig uitzag: nog niet uit de verharing natuurlijk, maar ook bruinachtig-vaal waar hij zwart hoort te zijn op de indertijd geschoren stukken. Z'n been staan nog helemáál in de wintervacht, daar was-ie ook niet op geschoren. Met de borstel kwam er ook een lading zand en stof van het rollen af (hij staat al 2 weken dekenloos om de boel eens lekker te laten bezonnen, beregenen, en de wind er eens frisjes over te laten gaan)). Naar het missende stuk uit z'n manen probeerde ik maar niet te kijken... (SNIK!), dat lossen we nog wel op. de bespierin zit er nog wel, maar is "slapende" zeg maar. Alle vetjes zijn er wel goed af gebleven. Z'n buikspier kan ik zó zien lopen. Nu maar weer opbouwen, volgende week zondag heb ik weer de eerste les na de "pauze" (lees: mijn instorting, hahaha).

Terwijl hij kalmpjes het restant van de pluk hooi beknabbelde opgezadeld en naar de buitenbak. Aan de slag!
Nou hij was behoorlijk temperamentvol, zelfs wat schrikkerig van dingen die er altijd al waren. Dat gaat wel weg naarmate ik weer regelmatiger met hem train, nu was mijn eerste opzicht hem in ontspanning VWNW te laten lopen. Hij bleef loei-recht, geen moment hoefde ik bij te corrigeren, zadel schoof niet, hij zette mij niet scheef, de hele 30 minuten training niet, dat viel me weer alles mee.

Toen het VWNW derhalve al snel in stap was bereikt ging ij zich na 10 minuten duidelijk vervelen en wilde steeds aandribbelen naar draf. Naar draf mag natuurlijk wel, maar niet a. zelfstandig beslissen en b. niet aandribbelen. Maar op mijn kuitdruk van achteren áfzetten. Aan de andere kant wilde ik hem ook niet tégenhouden, want voorwaarts denken is zeer gewenst! Dat dilemma loste ik op door stap-draf-stap-draf een aantal keren te doen en dan 3 passen stap, 6 draf, etc. Toen was de dribbelneiging over.
De draf kwam mij wat kort en stoterig (houterig) voor, toch nog wat spanning? Ik werkte dus toe naar ook hier VWNW, een vallende hals vanuit de schoft en verruimen op de diagonaal. Dat was de oplossing blijkbaar, want al gauw begon de draf ook te "vloeien" naarmate de rug meer ontspande en bolde.

Daarna al vlot in galop over, dat is bij Jaopie meestal een goeie tactiek om hem wat lekkerder soepel door het lijf te krijgen en wat enthousiast te maken. Ik lette op dat hij goed bij me bleef, dus niet zomaar een beetje ronddenderde maar ook hier wel VWNW bleef, en dat ik de binnenteugel vooral losjes liet. Dan ging hij maar eens af en toe in contrastelling, vond ik niet zo'n drama, éérst tempobeheersing.
Op de diagonalen moedigde ik aan om even flink de galopsprongen te verruimen. Hij sprong netjes over in de hoeken. paar grote voltes vanuit de hoeken gereden, die dit keer onwijs mooi rond bleven (buitenteugel!)

Daarna terug naar draf en een aantal draf-stap-galop-draf-stap etc. overgangen. Práchtige aansprongen in galop op niets meer dan een lichte zit-en kuithulp. Ook de overgang terug naar draf was mooi vloeiend. Ik had nog steeds vrijwel niet aan de teugels gezeten, behalve licht mondcontact en meegaan met het VWNW. Ik merkte dat ik hem fysiek goed aanvoelde onder me, dat was de laatste tijden dat ik met hem reed en leste nog weleens anders geweest!

Tenslotte een aantal kleine voltes en achtjes in draf, en een aantal draf-stap-halt-draf-stap overgangen. het ging allemal heel gevoelig en als vanzelf.

Ik had de oude, gevoelige Jaopie van voor alle problemen weer onder m'n reet, en heb dan ook geen mpeilijke of zware oefeningen met 'm gedaan. Wilde ook dat hij er de aardigheid in hield.
Na een half uur vond ik het genoeg, hij en ik hoeven geen spierpijn.

Nou verder weer opbouwen naar de les toe, dus overmorgen weer! Heb 'm niet teruggereden naar de wei, maar aan de hand daarheen - zonder hengstenketting, maar natuurlijk wel met hoofdstel aan- meegenomen, om hem even extra in te peperen dat we wel normaal naast geleider behoren te blijven lopen. Was geen probleem.

Ik was dik tevreden! :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:25

Zo te lezen heeft die - min of meer gedwongen - adempauze jullie allebei goed gedaan. Fijn zo'n plateautje, kunnen jullie nu weer rustig gaan klimmen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 13:30

Ja, ik kreeg ook de indruk dat de pauze ons beslist geen kwaad heeft gedaan. We waren met rijden nu weer beiden veel meer gevoelsmatig op elkaar gericht, hetgeen ook wel bleek uit de uiterst lichte manier waarop hij zich liet sturen en in tempo liet beheersen. Ik voelde ook zijn beenzetting en alles weer helemaal aan, waardoor m'n timing ook weer veel beter was dan eerder, en dat was eerder leek het wel, hélemaal weg....

We hebben niks bijzonders gedaan natuurlijk, het was me meer om VWNW, ontspanning en aanvoelen te doen.

Nou dat ging uitstekend!

Qua depri-gedoe heb ik afgelopen tijd ook totaal geen terugslag meer gehad. Ik ben er echt weer! En Jaopie had het duidelijk door! Ik ben blij en opgelucht! Nu kunnen we weer fatsoenlijk verder!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:57

Niks bijzonders?
Iets heel bijzonders!!

Het plezier in jullie samenwerking hervonden, geweldig +:)+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:15

Fijn dat het weer beter met je gaat! Niets waard zo'n depressie.
Ik weet niet of jij en Steef ook over opbouwen, trainingsintensiviteit en frequentie etc spreken, maar ik had klappen van mijn instructeur gekregen als ik met mijn paard had gedaan, wat jij nu hebt gedaan na weken rust. Jij zegt dat het weinig is, maar ik vind het nogal wat voor weer zo'n eerste keer: schakelwerk, overgangen stap-galop halthouden-draf en kleine voltes en achtjes...

Dat je paard het ogenschijnlijk makkelijk oppakt, is niet zo vreemd. Ga zelf eens sporten (bv hardlopen) na een tijdje niets gedaan te hebben. De eerste keer gaat voor je gevoel vaak als een trein, doe je net iets teveel omdat het zo makkelijk gaat en vervolgens spierpijn of erger, gevoelige banden in de knieën of enkels.

Nou is hopelijk in de toekomst opbouwen vanuit weken niets doen niet meer nodig, maar in zijn algemeenheid vind ik het heel nuttig om regelmatig met mijn instructeur te sparren over trainingsintensiviteit , trainingsduur, afwisseling en frequentie. Daar goed over nadenken en plannen levert vaak een blijer in het lijf en blijer in het hoofd paard op.

En inderdaad, heel veel plezier weer met het rijden, dat is uiteindelijk het belangrijkste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:29

Wat fijn om te lezen!
En ik merkte zelf ook dat zelfs na een half jaar, het resultaat van de lessen nog sterk merkbaar was. :j

Ga zo door!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:40

Ik stuur Steef heel vaak een letterlijk verslag van wat ik met Jaopie zal gaan doen en gedaan heb. Ook dit keer dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:42

Heeft hij al iets terug gestuurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:10

Wat fijn om dit te lezen!! +:)+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 11:42

@KoudbloedKim: ja zonet, hij was blij dat het nu weer zo relatief makkelijk ging, en wees me er op dat dit ongetwijfeld door mijn "andere" energie kwam, als ik er nu weer relaxed, positief en niet zo onzeker opzit dat paard dan ook duidelijk graag voldoet aan de kleinste aanwijzing. Die is dan ook niet onzeker.

Dat snap ik ja, had de laatste tijd natuurlijk een hele verkeerde energie (of nauwelijks energie) bij me.

Hopelijk schiet ik niet weer in een soort "kramp" als ik weer les heb, maar dat zal wel meevallen, aangezien ik er nu gewoon heel anders "in zit" zeg maar, niet zo van: ik moet per se iets laten zien, of ik moet alles goeddoen. Juist van fouten maken kan ik uiteindelijk iets leren!

Hij gaf aan als suggestie nu even 2 dagen achtereen en 1 rust te trainen om de conditie er weer in te brengen.
Dus ingaande morgen ga ik dat rustig aan invoeren, ik moet wél rekening houden met feit dat er zondag al weer les is, en dat is altijd behoorlijk intensief. Hoewel we daarin natuurlijk ook een paar stappen teruggaan, we kunnen niet verwachten weer op te pakken zoals in de laatste paar lessen, dat trekt Jaopie dan nog niet.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 20-04-15 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:43

En daar houdt Steef vast ook wel rekening mee. :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:28

Tuurlijk!
Gewoon lekker samen naar zondag toewerken.
Denk dat je zelf heel goed kunt inschatten wat jullie aankunnen!